kateliadi@politis.com.cy
Σε συνέχεια του θέματος, που δημοσιεύθηκε χθες στον «Πολίτη», για το ενδεχόμενο ανασχηματισμού, ο Δρ Νάσιος Ορεινός, αναπληρωτής καθηγητής Έρευνας/εκλογικός αναλυτής, αναλύει ευρήματα, νούμερα και αποτελέσματα πρόσφατων δημοσκοπήσεων και καταλήγει στο γενικό συμπέρασμα ότι η εικόνα της κυβέρνησης και του Προέδρου είναι ιδιαίτερα αρνητική. «Πέραν τούτου, η δημοσκόπηση τού Sigma, η οποία διενεργήθηκε πολύ πρόσφατα από την εταιρεία Prime Consulting Ltd, κατατάσσει τον Νίκο Χριστοδουλίδη σε δυσμενή θέση συγκριτικά με όλους τους προηγούμενους Προέδρους τα πρώτα δύο χρόνια διακυβέρνησης, τόσο σε ό,τι αφορά το έργο του όσο και στη δημοτικότητά του, κάτι που αποτελεί και ιστορικό αρνητικό ρεκόρ», συμπλήρωσε ο κ. Ορεινός.
Σύμφωνα με τον Νάσιο Ορεινό «ο Πρόεδρος έχει ως βάση το personal branding του το οποίο κατευθύνει και τις ενέργειες του».
Έντονη δυσαρέσκεια
Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση τού έργου του Προέδρου της Δημοκρατίας;
Για αυτό το θέμα, καταγράφεται μία έντονη δυσαρέσκεια η οποία διαπερνά οριζόντια όλες τις υποομάδες του πληθυσμού. Στη συγκεκριμένη δημοσκόπηση, το 74% παρουσιάζεται δυσαρεστημένο με το έργο του Προέδρου, το 25% ικανοποιημένο, με τη δυσαρέσκεια να καταγράφεται έντονη και σε ό,τι αφορά διάφορους τομείς, όπως η εγκληματικότητα, η παιδεία, η υγεία, η οικονομία, το Κυπριακό. Το ισοζύγιο καταγράφεται στο -49, είναι ιδιαίτερα αρνητικό και θυμίζει την περίοδο μετά το Μαρί. Σημειώνεται ότι στην εξωτερική πολιτική και το Μεταναστευτικό, ο Πρόεδρος φαίνεται να τα πηγαίνει καλύτερα, με το εκλογικό Σώμα να καταγράφει υψηλότερη ικανοποίηση απ’ ό,τι ίσως σε άλλους τομείς. Επίσης σημειώνεται ότι στους τομείς της οικονομίας, του Κυπριακού και της υγείας, παρόλο που η πλειοψηφία και συγκεκριμένα έξι (6) στους 10 είναι δυσαρεστημένοι, περίπου ένας (1) στους τρεις (3) παρουσιάζεται ικανοποιημένος/η. Το εκλογικό Σώμα παρουσιάζεται έντονα επικριτικό όσον αφορά τη μη τήρηση των προεκλογικών δεσμεύσεων τού Προέδρου, με το 60% να πιστεύει ότι δεν έχουν τηρηθεί και με την τάση αυτή να διαπερνά οριζόντια την κομματική ψήφο. Μόλις το 24% έχει αντίθετη άποψη. Τονίζεται ότι οι προεκλογικές δεσμεύσεις δεν αποτελούν το προεκλογικό πρόγραμμα του Προέδρου, όπως λέγεται, αλλά οι προφορικές δεσμεύσεις τις οποίες είχε δώσει προεκλογικά και προφανώς δεν τήρησε.
«Δεν πρέπει να επανεκλεγεί»
Πώς είναι η εικόνα του Νίκου Χριστοδουλίδη σε σχέση με προηγούμενους Προέδρους της Δημοκρατίας;
Σημαντικότατο εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία του εκλογικού Σώματος θεωρεί ότι ο Νίκος Χριστοδουλίδης δεν πρέπει να επανεκλεγεί (65%), με μόλις το 17% να έχει αντίθετη άποψη. Μάλιστα, να σημειωθεί ότι οι μισοί ψηφοφόροι όλων των κομμάτων, ακόμα και οι μισοί ψηφοφόροι απ’ όσους ψήφισαν Χριστοδουλίδη το 2023, επίσης δεν επιθυμούν να επανεκλεγεί. Η εικόνα του Προέδρου έχει καταγραφεί στο -21, κάτι που σημαίνει ότι οι αρνητικές κρίσεις υπερτερούν κατά πολύ των θετικών. Σκιαγραφώντας τους τέσσερις τελευταίους Προέδρους καταγράφονται τρεις διαφορετικές περιπτώσεις: Παπαδόπουλος και Αναστασιάδης είχαν μία ομαλή πενταετία και σχετικά καλούς δείκτες, ο Δημήτρης Χριστόφιας είχε μία καλή 2ετία και έπεσε μετά το Μαρί, ενώ ο Νίκος Χριστοδουλίδης έπεσε πολύ γρήγορα, τους πρώτους δηλαδή μήνες διακυβέρνησής του, και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Υπουργοί πάνω από τον ΠτΔ
Για τους υπουργούς τι δείχνουν οι δημοσκοπήσεις;
Σε ό,τι αφορά το πρώτο Υπουργικό (πριν τον ανασχηματισμό), σε δημοσκόπηση του Sigma, η οποία διενεργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 από την εταιρεία Prime Consulting Ltd, και σε σχετικό ερώτημα που αφορούσε την αποτελεσματικότητα τού έργου των υπουργών, μόνον οι Κωνσταντίνος Ιωάννου και Αθηνά Μιχαηλίδου ήταν ελαφρώς πάνω από το έξι (6), ενώ ο Γιάννης Παναγιώτου σχεδόν έξι (6). Σε σχέση με το δεύτερο Υπουργικό, δημοσκόπηση, η οποία διενεργήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 από την εταιρεία RAI για τον Alpha, δείχνει ότι οι τρεις προαναφερθέντες υπουργοί βρίσκονταν ελαφρώς ή αρκετά πάνω από τους υπόλοιπους. Δημοσκοπικά, και στις δύο περιπτώσεις, γενικά οι υπουργοί δεν καταγράφουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συγκριτικά με παλαιότερες κυβερνήσεις. Για παράδειγμα, το Υπουργικό του Δημήτρη Χριστόφια, τον Δεκέμβριο του 2008, λάμβανε μέσους όρους αξιολόγησης από 6 μέχρι 8 με μέγιστο το 10, με τη Σωτηρούλα Χαραλάμπους να συγκεντρώνει τότε τον υψηλότερο μέσο όρο (8). Σήμερα, Μιχαηλίδου και Παναγιώτου έχουν κάτι κοινό -εξαργυρώνουν την πρώτη υπουργική τους ενέργεια με το που ανέλαβαν. Η μεν Αθηνά Μιχαηλίδου να ακυρώσει τα τετράμηνα και ο Γιάννης Παναγιώτου να χειριστεί την ΑΤΑ, ένα ευαίσθητο θέμα για τους εργαζομένους. Αυτό δημιούργησε αμέσως μία θετική εντύπωση, εισέπραξε την εύνοια του ΑΚΕΛ και τους άφησε στο απυρόβλητο από πλευράς αντιπολίτευσης, αφού ως γνωστόν το ΑΚΕΛ ήταν πολύ εναντίον των τετραμήνων και βεβαίως είναι ευαίσθητο στα εργασιακά. Ο Κωνσταντίνος Ιωάννου μάλλον μεταφέρει εμπειρία από τη θητεία του ως υπουργός της προηγούμενης κυβέρνησης. Επιπλέον, σε πρόσφατη δημοσκόπηση του Μαρτίου του 2025, επίσης από την εταιρεία Prime Consulting Ltd για λογαριασμό της «Redwolf», η οποία όμως δεν αξιολογεί το έργο των υπουργών αλλά μετρά την εικόνα τους, οι Ιωάννου (+27) και Μιχαηλίδου (+15) καταγράφουν καλή εικόνα με θετικό ισοζύγιο. Σε αυτούς προστίθεται και ο ΥΠΕΞ, Κωνσταντίνος Κόμπος (+24). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, στη δημοσκόπηση, όλοι οι υπουργοί, συμπεριλαμβανομένου και του κυβερνητικού εκπροσώπου, καταγράφουν καλύτερη εικόνα από τον Νίκο Χριστοδουλίδη του οποίου το ισοζύγιο είναι το πιο αρνητικό (-22).
Personal branding
Έχει ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος; Των Βουλευτικών ή και των Προεδρικών;
Προφανώς και είμαστε σε προεκλογική περίοδο των Βουλευτικών αλλά ποτέ δεν σταματήσαμε να είμαστε σε προεκλογική των Προεδρικών του 2028 και εκεί έγκειται και το πρόβλημα. Έχει συζητηθεί επανειλημμένα ότι ο Πρόεδρος έχει ως βάση το personal branding του το οποίο κατευθύνει, φαίνεται, και τις ενέργειές του. Φράσεις όπως «για πρώτη φορά» ή «είναι ιστορική μέρα» ή «δεν εμπλεκόμαστε στις εκλογές», που έχουν χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα για να καλλιεργήσουν εντυπώσεις, απλά καταρρίπτονται. Σε αυτά προστίθεται και η αγωνία του Προέδρου πάντα να σπεύδει να πιστωθεί τυχόν θετικά ή να εισπράττει «χειροκροτήματα» για θέματα που μπορεί να μην είναι ολοκληρωτικά δικά του. Την ίδια ώρα τα όποια αρνητικά ρίχνονται πάντα σε προηγούμενες κυβερνήσεις (για 10 χρόνια ήταν μέλος των κυβερνήσεων Αναστασιάδη). Η φανερή, λοιπόν, αγωνία του Προέδρου από την αρχή της διακυβέρνησής του να προσέξει την εικόνα του, προσπαθώντας στη λεπτομέρεια να αποφύγει τα επικοινωνιακά λάθη, έχει ακριβώς επιφέρει το αντίθετο αποτέλεσμα και έχει κάνει ζημιά, γιατί ακριβώς έχει περάσει το μήνυμα ότι αυτό έγινε αυτοσκοπός.