


Από την 1η Οκτωβρίου 2013 μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018 ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης υπηρετούσε στο Προεδρικό με απόσπαση. Εξακολουθούσε, δηλαδή, να κατέχει τη θέση του μόνιμου συμβούλου - Γενικού Πρόξενου Α’ στο Υπουργείο Εξωτερικών. Στο Προεδρικό ανέλαβε τη θέση του διευθυντή του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου Αναστασιάδη. Στις 14 Απριλίου 2014, διορίστηκε κυβερνητικός εκπρόσωπος μετά την παραίτηση του Χρίστου Στυλιανίδη, ο οποίος αποφάσισε να κατέλθει ως υποψήφιος του ΔΗΣΥ στις ευρωεκλογές. Ο κ. Χριστοδουλίδης υποχρεώθηκε να παραιτηθεί από δημόσιος υπάλληλος την 1η Μαρτίου 2018 για να αναλάβει τη θέση του Υπουργού Εξωτερικών. Με βάση το άρθρο 59 του Συντάγματος, το αξίωμα του υπουργού είναι ασυμβίβαστο με οποιοδήποτε άλλο δημόσιο αξίωμα ή θέση.
Όπως πληροφορείται ο «Π», δόθηκε γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία με την οποία επισημαίνετο ότι, δεν μπορούσε ο Νίκος Χριστοδουλίδης ευρισκόμενος με απόσπαση στο Προεδρικό να διοριστεί κυβερνητικός εκπρόσωπος και, παράλληλα, να διατηρεί τη δημοσιοϋπαλληλική του ιδιότητα. Και υποδείχθηκε, ως λύση, η ανάθεση των καθηκόντων του κυβερνητικού εκπροσώπου. Το ίδιο ακριβώς έγινε και στην περίπτωση της Δόξας Κωμοδρόμου, όπου μετά από υποδείξεις του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη, ανακλήθηκε ο διορισμός της και, στη συνέχεια, της ανατέθηκαν καθήκοντα αναπληρώτριας κυβερνητικής εκπροσώπου.
Με βάση την κείμενη νομοθεσία που διέπει τις αποσπάσεις των υπαλλήλων του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, η οποία αναλύθηκε εκτενώς στη Βουλή με αφορμή τις παράνομες υπερωρίες της κ. Κωμοδρόμου, ο κ. Νίκος Χριστοδουλίδης και για τα πέντε χρόνια που βρισκόταν στο Προεδρικό με απόσπαση, θα έπρεπε να πληρωνόταν μόνο με τον μισθό της θέσης που κατείχε στο Υπουργείο Εξωτερικών, που ήταν στη μισθοδοτική κλίμακα Α12, η οποία κατά τον επίμαχο χρόνο μπορούσε να φτάσει μέχρι και τις €3.600 καθαρά τον μήνα.
Τα ερωτήματα
Επειδή οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι, ο κ. Χριστοδουλίδης δεν περιορίστηκε μόνο στον μισθό του δημοσίου υπαλλήλου για τα τέσσερα χρόνια που ασκούσε τα καθήκοντα του κυβερνητικού εκπροσώπου και στη δική του περίπτωση φαίνεται να παραβιάστηκε η κείμενη νομοθεσία που διέπει τις αποσπάσεις, καλείται να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
1. Η μισθοδοσία του κ. Χριστοδουλίδη από την 1/10/2013 που αποσπάστηκε στο Προεδρικό μέχρι και την 1/3/2018 που παραιτήθηκε από δημόσιος υπάλληλος λόγω της υπουργοποίησής του, περιορίστηκε στην κλ. Α12 όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία που διέπει τις αποσπάσεις;
Να σημειωθεί ότι η αντιμισθία του κυβερνητικού εκπροσώπου είναι η ίδια με αυτήν του υπουργού. Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας, ο μισθός ενός υπουργού, κατά τον επίμαχο χρόνο, ήταν γύρω στις €5.000 καθαρά τον μήνα.
2. Ο κ. Χριστοδουλίδης πληρωνόταν υπερωρίες, όπως καλή ώρα η Δόξα Κωμοδρόμου, ή λάμβανε το επίδομα παραστάσεως που προβλέπεται από τη θέση του κυβερνητικού εκπροσώπου ύψους €1.700 τον μήνα;
3. Έλαβε απόφαση το Υπουργικό Συμβούλιο του Νίκου Αναστασιάδη για να συμπληρώνεται ο μισθός του κ. Χριστοδουλίδη από την Α12, ώστε να εξισωθεί με τον μισθό του κυβερνητικού εκπροσώπου;
Τολμάτε, κύριε Πρόεδρε;
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης μάς υποσχέθηκε προεκλογικά, μεταξύ άλλων πολλών, και καταγράφεται στο πρόγραμμα διακυβέρνησής του, «εμπέδωση κουλτούρας μηδενικής ανοχής και ενίσχυση της σχέσης Πολίτη-Πολιτικής-Κράτους, στη βάση εμπιστοσύνης, διαφάνειας, λογοδοσίας και αποτελεσματικότητας». Ιδού, λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρόν. Ας αποδείξει ο κ. Χριστοδουλίδης ότι αυτά που μας υποσχόταν προεκλογικά τα εννοούσε κιόλας, δίνοντας ξεκάθαρες απαντήσεις σε μια όχι και τόσο ξεκάθαρη υπόθεση που αφορά στη δική του απόσπαση στο Προεδρικό σε θέση αξιωματούχου.
Η γενναία αύξηση στον Γιαννάκη
Για την περίπτωση του πρώην επιτρόπου Εθελοντισμού, Γιαννάκη Γιαννάκη, επιβεβαιώθηκε από την Ελεγκτική Υπηρεσία ότι, το Υπουργικό Συμβούλιο του Νίκου Αναστασιάδη αύξησε τη μισθοδοσία του με την παραχώρηση ενός επιδόματος ύψους €2.200 τον μήνα, με πρόσχημα την ανάθεση πρόσθετων καθηκόντων!
Ειδικότερα, ο λειτουργός του Οργανισμού Νεολαίας, Γιαννάκης Γιαννάκη, αποδέχθηκε τον Μάιο του 2013 τον διορισμό του ως επίτροπος Εθελοντισμού με τον ίδιο μισθό που λάμβανε στον ημικρατικό οργανισμό, δηλαδή, €2.200 μεικτά τον μήνα. Ο Γιαννάκη δεν παραιτήθηκε από τον Οργανισμό Νεολαίας, αλλά έλαβε άδεια άνευ απολαβών για να αναλάβει καθήκοντα επιτρόπου στο Προεδρικό. Μετά τις υποδείξεις του γενικού ελεγκτή, ότι η διαδικασία διορισμού του Γιαννάκη στη θέση του επιτρόπου Εθελοντισμού με τη χορήγηση άδειας άνευ απολαβών δεν ήταν σύννομη, το Υπουργικό Συμβούλιο ανακάλεσε την αρχική του απόφαση και με νέα απόφαση, τον απέσπασε στο Προεδρικό για να εκτελεί καθήκοντα επιτροπου Εθελοντισμού.
Όπως αποκάλυψε η έρευνα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, το 2018, κατόπιν διαβημάτων του ίδιου του Γιαννάκη, ο οποίος απαιτούσε τη μισθολογική εξίσωσή του με την επίτροπο Ισότητας Ιωσηφίνα Αντωνίου, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε σε συνεδρία του την 1/3/2017 την καταβολή ενός μηνιαίου επιδόματος στον Γιαννάκη, ύψους €2.200, εκτοξεύοντας έτσι τον μισθό του. Και για να δικαιολογήσει την αύξηση των μηνιαίων απολαβών του Γιαννάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο διεύρυνε τις εξουσίες του και κατ' επέκταση τα καθήκοντά του. Κι έτσι, οι απολαβές του Γιαννάκη αυξήθηκαν από €2.200 στις €4.756 μεικτά τον μήνα. Η αύξηση της μισθοδοσίας του Γιαννάκη περιλήφθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, τον οποίο ψήφισε η Βουλή.
Συμπλήρωναν και τον μισθό του Ιωσήφ
Τον Ιούλιο του 2021, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης διόρισε τον δημοσιογράφο του ΡΙΚ Ανδρέα Ιωσήφ στη θέση του διευθυντή του Γραφείου Τύπου του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο Ιωσήφ δεν παραιτήθηκε από το ΡΙΚ, αλλά έλαβε απόσπαση στο Προεδρικό. Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, αυξήθηκε ο μισθός που λάμβανε ο κ. Ιωσήφ από το ΡΙΚ, ώστε να εξισωθεί με τον μισθό που προβλέπεται για τη θέση την οποία θα υπηρετούσε, που είναι €51.661 μεικτά ετησίως. Ο γενικός ελεγκτής με επιστολή του προς την Προεδρία υπέδειξε ότι, με βάση τη νομοθεσία που διέπει τις αποσπάσεις υπαλλήλων του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, ο Ανδρέας Ιωσήφ θα έπρεπε να πληρώνεται μόνο τον μισθό του ΡΙΚ. Επειδή δεν υπήρχε πρόθεση συμμόρφωσης, τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και Οικολόγοι κατέθεσαν κοινή τροπολογία στον κρατικό προϋπολογισμό του 2022, με την οποία απαγόρευσαν «την αύξηση της αντιμισθίας υπαλλήλου του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα που αναλαμβάνει με απόσπαση ρόλο συμβούλου σε γραφείο αξιωματούχου». Ωστόσο, από τον μισθό των €51.661 ετησίως που λάμβανε ο Ανδρέας Ιωσήφ, δεν αποκόπηκε ούτε και ένα σεντ. Κι αυτό, λόγω γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με την οποία η θέση που υπηρετούσε ο Ιωσήφ στο Προεδρικό δεν ήταν συμβούλου, αλλά αξιωματούχου και, ως εκ τούτου, η τροπολογία που ψήφισε η πλειοψηφία της Βουλής δεν τον αφορούσε.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.