Οι παγκόσμιες οικονομίες ξύπνησαν το πρωί της Πέμπτης, 3 Απριλίου, έχοντας να αντιμετωπίσουν τις αναταράξεις που προκαλούνται εξαιτίας των σαρωτικών νέων δασμών που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ.
Με έναν οριζόντιο δασμό ύψους 10% σε όλες τις εισαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες και υψηλότερους στα προϊόντα ορισμένων από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της χώρας, ο Τραμπ διακήρυξε την ημέρα της οικονομικής ανεξαρτησίας (Liberation day, κατά τη φρασεολογία του).
Πέρα από τις αναλύσεις για τον αντίκτυπο που θα έχει ο ολομέτωπος εμπορικός πόλεμος του Αμερικανού προέδρου και τις άμεσες αντιδράσεις των χρηματαγορών που κινούνται πτωτικά, ένα ουσιώδες ερώτημα αφορά το πώς θα επηρεαστούν τα αμερικανικά νοικοκυριά. Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Γέηλ, οι δαπάνες του μέσου αμερικανικού νοικοκυριού θα μπορούσαν να αυξηθούν έως και 3.000 με 4.000 δολάρια ετησίως (με ισοτιμίες δολαρίου του 2024).
Το εργαστήριο προϋπολογισμού (The budget lab) του αμερικανικού πανεπιστημίου έλαβε υπόψη την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα οχήματα.
Τα βασικά συμπεράσματα είναι:
- Οι τιμές των οχημάτων αυξάνονται κατά 13,5% κατά μέσο όρο, που ισοδυναμεί με επιπλέον 6.400 δολάρια (περίπου 5.800 ευρώ) στην τιμή ενός μέσου νέου αυτοκινήτου κατασκευής του 2024.
- Το επίπεδο τιμών αυξάνεται κατά 0,3-0,4%, κάτι που ισοδυναμεί με μέση απώλεια ανά νοικοκυριό μεταξύ 500 και 600 δολαρίων (450-550 ευρώ).
-
Εάν άλλες χώρες αντεπιτεθούν επιβάλλοντας δικούς τους δασμούς, η παραγωγή αυτοκινήτων και ανταλλακτικών στις ΗΠΑ θα συρρικνωθεί ελαφρά, κατά -0,04%, ενώ η παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ θα αυξηθεί. Εάν οι άλλες χώρες δεν αντεπιτεθούν, η πραγματική παραγωγή οχημάτων και ανταλλακτικών στις ΗΠΑ θα είναι 13,7% μεγαλύτερη μακροπρόθεσμα.
-
Ακόμη και αν θεωρηθεί δεδομένο το σενάριο ότι δεν θα υπάρξουν αντίποινα, η συνολική αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ θα είναι κατά 0,1 μονάδες χαμηλότερη το 2025.
-
Οι δασμοί αυτοκινήτων θα αυξήσουν τα κρατικά έσοδα κατά 600-650 δισεκατομμύρια δολάρια την περίοδο 2026-35 (είναι μια συγκρατημένη εκτίμηση, όπως σημειώνεται) και κατά 85-115 δισεκατομμύρια δολάρια εάν ληφθούν υπόψη οι δυναμικές επιπτώσεις στα έσοδα.
-
Οι δασμοί είναι αναδρομικοί φόροι, σημειώνεται στα συμπεράσματα της μελέτης. Οι ετήσιες απώλειες για τα νοικοκυριά που βρίσκονται στα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια θα κυμανθούν μεταξύ 450 – 550 δολαρίων κατά μέσο όρο τόσο για τις οικογένειες που θα αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο όσο και για εκείνες που δεν θα αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο.