Εμπεριστατωμένο και ολοκληρωμένο υπόμνημα στο οποίο καταγράφονται με σαφήνεια και αναλυτικό τρόπο τα μέχρι σήμερα εκκρεμούντα προβλήματα λειτουργικότητας και ύψους χρεώσεων στα λιμάνια Λεμεσού και Λάρνακας κατέθεσε το ΚΕΒΕ στην Αρχή Λιμένων Κύπρου, στον Υπουργό Μεταφορών και στους τρεις διαχειριστούς του λιμανιού. Μεταξύ άλλων το ΚΕΒΕ εντοπίσει εξαιρετικά υψλά τέλη.
Το έγγραφο του Επιμελητηρίου έχει κατατεθεί στους προαναφερθέντες φορείς και το Υπουργείο, οι οποίοι αφού πρώτα το μελετήσουν με τη δέουσα προσοχή, θα ακολουθήσουν συσκέψεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων με στόχο πάντοτε την όσο το δυνατό καλύτερη διευθέτηση των προβλημάτων.
Τα προβλήματα που εντοπίζει
- Πλοία που προσεγγίζουν στο λιμάνι Λάρνακας για φορτοεκφόρτωση φορτίων χύδη ή άλλων φορτίων απ΄ευθείας φόρτωσης ή παράδοσης και τα οποία, λόγω του γεγονότος ότι οι φορτωτές ή παραλήπτες δεν μπορούν να φορτώσουν ή να παραλάβουν τα φορτία τους τα Σάββατα, Κυριακές ή εορτές, εξαναγκάζονται να παραμένουν εντός του λιμανιού Λάρνακας πλευρισμένα στο κρηπίδωμα τις ημέρες αυτές.
- Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η Αρχή Λιμένων επικαλείται τα lay over charges που προνοούνται στη ταρίφα της ύψους 24 ευρώ ανά μέτρο την ημέρα και χρεώνει τα πλοία με αυτό το ποσό ανάλογα με το μήκος τους. Δηλαδή ένα πλοίο των 150 μέτρων χρεώνεται με το ποσό των 3.600 ευρώ την ημέρα, ένα πλοίο των 200 μέτρων χρεώνεται με το ποσό των 4.800 ευρώ ή 250 μέτρων με το ποσό των 6.000 ευρώ κάθε ημέρα. Να σημειωθεί ότι τα ποσά αυτά υπερβαίνουν το συνολικό κόστος φορτοεκφόρτωσης και καταβολής των άλλων λιμενικών τελών στο σύνολο τους. Τα lay over charges (τα οποία πρέπει να μειωθούν δραστικά) δεν μπορούν να επιβάλλονται στις περιπτώσεις πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι για εμπορικούς σκοπούς αλλά λόγω αδυναμίας της αγοράς να τα εξυπηρετήσει, να τιμωρούνται με τη χρέωση των πιο πάνω απαγορευτικών τελών.
- Στις περιπτώσεις αδράνειας των ρυμουλκών, η Αρχή Λιμένων θα πρέπει να συμβληθεί με τον ιδιωτικό τομέα για να παρέχεται άμεση εξυπηρέτηση στα πλοία.
- Συναφές είναι και το εξής θέμα: πότε πρέπει να χρησιμοποιείται δεύτερο ρυμουλκό για την εξυπηρέτηση των πλοίων και ποίου απόφαση και ευθύνη είναι για τη χρήση τούτου. Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι τα νέα τέλη που έχει καθορίσει η Αρχή Λιμένων για τη χρήση δεύτερου ρυμουλκού (ύψους 1.800 ευρώ ανά ώρα ή μέρος αυτής) είναι, τόσο πολύ ψηλά συγκριτικά με τα προηγούμενα αντίστοιχα τέλη της Αρχής Λιμένων, όσο και αδικαιολόγητα, γεγονός που επιβάλλει την επανασυζήτηση του ύψους των σχετικών αυτών τελών.
- Τα secondary lift charges αποτελούν ένα νέο τέλος το οποίο δεν γνωρίζουμε σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται και πώς δικαιολογείται τούτο. Ενώ η νέα ταρίφα της Αρχής Λιμένων είναι ενιαία και περιλαμβάνει και καλύπτει σφαιρικά όλο τον κύκλο εκφόρτωσηςαπό το πλοίο, παραλαβής και μεταφοράς του φορτίου στις αποθήκες/ανοικτούς αποθηκευτικούς χώρους και παράδοσης του στον τελικό παραλήπτη, γιατί τα φορτία τιμολογούνται επιπλέον με το secondary lifting charge, το οποίο
είναι ακαθόριστο στη ταρίφα της Αρχής Λιμένων; η χρέωση αυτή αποτελεί ένα επιπρόσθετο σοβαρό λιμενικό κόστος, το οποίο αυξάνει κατακόρυφα το συνολικό κόστος εκφόρτωσης των φορτίων.
- Το τέλος ύψους 23.00 ευρώ για κάθε επιβάτη που επιβιβάζεται σε κρουαζιερόπλοιο/επιβατικό πλοίο είναι ψηλό και αποθαρρυντικό για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, οι οποίες ζητούν άμεση μείωση του για να βοηθηθεί ο κλάδος της επιβατικής κίνησης, ο οποίος βρίσκεται καθηλωμένος.
- Η περίπτωση των ‘’tug charges when a vessel requires towage for transit within the port limits’’ χρήζει περαιτέρω διευκρίνισης και συζήτησης αφού το τέλος των 30 ευρώ για κάθε μέτρο του μήκους του πλοίου, για κάθε κίνηση που κυμαίνεται από 5.400 ευρώ μέχρι και 7.500 ευρώ για την κάθε φορά, είναι πολύ ψηλό, αδικαιολόγητο και απαγορευτικό.