Μετά την τεραστίων διαστάσεων φονική πυρκαγιά στη Σολέα, τον Ιούνιο του 2016, που άφησε πίσω της δύο νεκρούς δασοπυροσβέστες και καμένη γη πευκοδάσους συνολικής έκτασης 19 τετραγωνικών χιλιομέτρων, κρίθηκε επιβεβλημένη η δημιουργία ελικοδρομίου στην περιοχή για να καλύπτει τις ανάγκες της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του Τμήματος Δασών. Ο στόχος διττός: Αφενός, να εξυπηρετεί τα ελικόπτερα που θα επιχειρούν με σκοπό την αεροπυρόσβεση στην ευρύτερη περιοχή Τροόδους και αφετέρου, τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, μειώνοντας έτσι το χρόνο αεροκομιδής διασωθέντων και τραυματισμένων ατόμων.
Με τη λειτουργία ελικοδρομίου στη Σολέα μειώνονται αισθητά ο χρόνος αναμονής και οι αποστάσεις καθώς σήμερα δρουν ως βάσεις ανεφοδιασμού των ελικοπτέρων στις περιπτώσεις έκτακτων γεγονότων τα αεροδρόμια Λάρνακας, Πάφου και οι Βρετανικές Βάσεις Ακρωτηρίου.
Θα...θα...θα!!!
«Προωθείται από το υπουργείο μας η δημιουργία ελικοδρομίου στην περιοχή της Σολέας, το οποίο θα συμβάλει στην αποτελεσματική και έγκαιρη κάλυψη της περιοχής σε έκτακτες περιπτώσεις, τόσο για σκοπούς αεροπυρόσβεσης όσο και για σκοπούς έρευνας και διάσωσης. Ήδη, με πρωτοβουλία του επιτρόπου Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων εντοπίστηκε ο χώρος στην κοινότητα Λινού και σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς θα προωθηθεί η δημιουργία του ελικοδρομίου», ανακοίνωσε στις 18/2/2020 ο υπουργός Δικαιοσύνης και σήμερα Γενικός Εισαγγελέας, Γιώργος Σαββίδης. Επτά μήνες μετά, βρέθηκε στο χώρο όπου θα κατασκευαστεί το ελικοδρόμιο η διάδοχος του κ. Σαββίδη, Έμιλυ Γιολίτη, η οποία συνοδευόταν από τον επίτροπο Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων, Κώστα Χαμπιαούρη, που υπέδειξε το χώρο κατασκευής του ελικοδρομίου στη Λινού, καθώς και από τον μέχρι πρότινος Αρχηγό της Αστυνομίας, Στυλιανό Παπαθεοδώρου. Τίποτα, όμως, δεν έγινε. Οι υποσχέσεις και οι βαρύγδουπες ανακοινώσεις και εξαγγελίες έμειναν στα χαρτιά.
Άλλες οι προτεραιότητες...
Σήμερα, σχεδόν πέντε χρόνια μετά, η κατασκευή του ελικοδρομίου στη Σολέα παραμένει στα χαρτιά παρά τη σημαντικότητα του έργου, προφανώς λόγω άλλων προτεραιοτήτων. Διερωτάται κανείς αν το κράτος δεν μπορεί να διαθέσει €2 εκατ., τόσα υπολογίστηκε ότι θα κοστίσει το ελικοδρόμιο, ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται ο σκοπός της δασοπυρόσβεσης αλλά και της μεταφοράς τραυματιών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η προστασία των δασών μας στο Τρόοδος και η διάσωση – προστασία ανθρώπινων ζωών δεν αποτελούν πειστικούς λόγους για υλοποίηση του έργου;
Θα γίνει το έργο το 2025;
Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2025 που αφορά την Αστυνομία περιλαμβάνεται κονδύλι €550.000 για την έναρξη των κατασκευαστικών έργων του ελικοδρομίου, το οποίο, θα κατασκευαστεί σε κρατικό τεμάχιο στην κοινότητα Λινού. Το εν λόγω τεμάχιο γειτνιάζει με βιοτεχνικά οικόπεδα, τα οποία είναι αναξιοποίητα και καλλιεργούνται με σιτηρά. Σε απόσταση ενός χλμ βρίσκεται το φράγμα της Σολέας και το μεταλλείο της Σκουριώτισσας.
Αυτό που απομένει να δούμε με την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού του 2025 απο τη Βουλή, τον ερχόμενο Δεκέμβριο, είναι κατά πόσο η Αστυνομία θα προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου.
Πράσινο από το Τμήμα Περιβάλλοντος
Το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείου Γεωργίας άναψε το πράσινο φως για την κατασκευή του έργου από τον Φεβρουάριο του 2022. Η αίτηση για εξασφάλιση της απαιτούμενης άδειας κατατέθηκε μερικούς μήνες προηγουμένως.
Σύμφωνα με τη θετική γνωμάτευση που εκδόθηκε, την κατασκευή του ελικοδρομίου στην κοινότητα της Λινούς θα αναλάβει η Αστυνομία. Η θέση κατασκευής του έργου είναι στρατηγικής σημασίας λόγω της εγγύτητάς του με τον ορεινό όγκο και τα δάση Πάφου και Τροόδους και χωροθετείται στη βάση των κοιλάδων Σολέας και Μαραθάσας.
Το ελικοδρόμιο θα περιλαμβάνει χώρο προσγείωσης και απογείωσης των ελικοπτέρων, άλλους δυο χώρους στάθμευσης και μικρής κλίμακας κτηριακές εγκαταστάσεις για την ανάπαυση του προσωπικού όταν υπάρξει ανάγκη. Το ελικοδρόμιο θα χρησιμοποιείται από ελικόπτερα της Αστυνομίας για τις ανάγκες της Αστυνομικής Διεύθυνσης Μόρφου καθώς και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, του Τμήματος Δασών και των άλλων Υπηρεσιών για σκοπούς πυρόσβεσης και επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης, κυρίως στην περιοχή Τροόδους, για ταχύτερη ανταπόκριση και μείωση του χρόνου αεροκομιδής διασωθέντων ατόμων. Στο χώρο θα υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού των ελικοπτέρων με βυτιοφόρα οχήματα.
Το ελικοδρόμιο θα παρέχει δυνατότητα χρήσης του και κατά τις βραδινές ώρες. Ο φωτισμός δεν θα είναι μόνιμος αλλά θα ενεργοποιείται από τα ελικόπτερα κατά τη διαδικασία προσέγγισης/προσγείωσης. Η συχνότητα των πτήσεων από και προς το ελικοδρόμιο δεν θα επηρεάζει τις γειτνιάζουσες χρήσεις γης και κατοικημένες περιοχές όσον αφορά τον αεροπορικό θόρυβο καθώς αναμένονται λιγότερες από 60 πτήσεις τον χρόνο.
Αλέκος Τρυφωνίδης: «Αν χαθεί το δάσος του Τροόδους, θα χαθεί η Κύπρος»
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είναι ο μοναδικός βουλευτής της επαρχίας Λευκωσίας που δίνει μάχες τα τελευταία χρόνια για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου.
Με χθεσινές του δηλώσεις στον «Π», ο κ. Τρυφωνίδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι, περιλήφθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2025 κονδύλι για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του ελικοδρομίου στην περιοχή της Σολέας. «Αισιοδοξώ ότι, το 2025 θα αρχίσει η κατασκευή του έργου και θα ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Αν χαθεί το δάσος του Τροόδους, θα χαθεί η Κύπρος», δήλωσε χαρακτηριστικά.