Γιατί ο άνθρωπος κατανοεί χειρονομίες των χιμπατζίδων - Νέα επιστημονική ανακάλυψη

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 25.1.2023
Πιθανότατα ο τελευταίος κοινός πρόγονος πιθήκου και ανθρώπου χρησιμοποιούσαν παρόμοιες χειρονομίες

Μία νέα βρετανική επιστημονική έρευνα, εξηγεί γιατί ο άνθρωπος είναι σε θέση να κατανοήσει τις χειρονομίες που κάνουν οι μεγάλοι πίθηκοι όπως οι χιμπατζήδες και οι μπονόμπο.

Σύμφωνα με τη μελέτη, πιθανότατα ο τελευταίος κοινός πρόγονος πιθήκου και ανθρώπου χρησιμοποιούσαν παρόμοιες χειρονομίες, οι οποίες αποτέλεσαν τη βάση επικοινωνίας για το επόμενο σημαντικό βήμα που ήταν η εξέλιξη της ανθρώπινης γλώσσας.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σεντ 'Αντριους στη Σκωτία, με επικεφαλής τις Κίρστι Γκρέιχαμ και Κάθριν Χομπέιτερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας PLoS Biology, εκτιμούν ότι η ανακάλυψη των χειρονομιών από τους πιθήκους στο μακρινό παρελθόν αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την επικοινωνία. Περισσότερα από 80 τέτοια επικοινωνιακά «σήματα» πιθήκων έχουν εντοπισθεί μέχρι σήμερα, που μεταφέρουν διάφορα μηνύματα (π.χ. «ξύσε με» ή «δώσε μου το φαγητό σου» ή «ας κάνουμε σεξ»). Πολλές από αυτές τις χειρονομίες είναι κοινές στους πιθήκους, ακόμη και μεταξύ όσων έχουν μακρινή συγγένεια (π.χ. χιμπατζήδων και ουρακοτάγκων).

Οι ερευνητές μελέτησαν κατά πόσο οι άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνουν οι δέκα συχνότερες χειρονομίες που χρησιμοποιούνται από τους στενότερους γενετικά συγγενείς μας, τους χιμπατζήδες, καθώς και από τους μπονόμπο, δύο είδη πιθήκων που έχουν σε ποσοστό 95% κοινές χειρονομίες. Περισσότεροι από 5.600 άνθρωποι κλήθηκαν μέσω διαδικτύου να δουν 20 σύντομα βίντεο με χειρονομίες πιθήκων και μετά να πουν τι κατάλαβαν.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι τα πήγαν πολύ καλύτερα από ό,τι περίμεναν οι επιστήμονες, ερμηνεύοντας σωστά τις χειρονομίες με ποσοστό επιτυχίας 52% έως 57%. Οι ερευνητές συμπέραναν ότι παρόλο που το ανθρώπινο είδος έχει εξελιχθεί και δεν χρησιμοποιεί πια τέτοιες χειρονομίες όπως οι πίθηκοι, έχει διατηρηθεί σε ένα βαθμό μια έμφυτη κατανόηση αυτού του αρχαίου συστήματος επικοινωνίας. Παραμένει ασαφές κατά πόσο αυτή η ικανότητα είναι «εγγεγραμμένη» στους νευρώνες του εγκεφάλου και κληροδοτείται από τη μια γενιά ανθρώπων στην επόμενη.

Η καταγωγή και εξέλιξη της γλώσσας παραμένει ένα γοητευτικό και επίμαχο επιστημονικό ζήτημα. «Είμαστε πλέον αρκετά σίγουροι ότι οι πρόγονοι μας ξεκίνησαν να επικοινωνούν χειρονομώντας και στη συνέχεια αυτό εξελίχθηκε στη γλώσσα», δήλωσε η δρ Γκρέιχαμ.

«Εκπλαγήκαμε πραγματικά από τα αποτελέσματα. Φαίνεται πως όλοι μπορούμε να το κάνουμε (να καταλάβουμε τις χειρονομίες των πιθήκων) σχεδόν ενστικτωδώς, πράγμα που είναι συναρπαστικό από την άποψη της εξέλιξης της επικοινωνίας», δήλωσε η δρ Χομπέιτερ.

Πηγή: cnn.gr

Οι «τρεις» στη ζυγαριά των αναποφάσιστων - Δημοσκόπηση Noverna για λογαριασμό του «Πολίτη»

Ποιο είναι το εκλογικό διακύβευμα στην Κύπρο;

Ποιο είναι το εκλογικό διακύβευμα στην Κύπρο;

Αυστραλιανό Όπεν: Ίδια μέρα, με 17 χρόνια διαφορά, οι τελικοί Παγδατή-Τσιτσιπά! (βίντεο)