Έρευνα: Το «παντοτινό χημικό» που συνδέεται με τον καρκίνο του ήπατος

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 11.8.2022
Έρευνα: Το «παντοτινό χημικό» που συνδέεται με τον καρκίνο του ήπατος
Η ουσία βρίσκεται σε πολλά προϊόντα - Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που επιβεβαιώνει αυτή τη συσχέτιση.

Μια συνθετική χημική ουσία που χρησιμοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων συνδέεται με τον καρκίνο του ήπατος, σύμφωνα με νέα μελέτη. Ο λόγος για το «παντοτινό χημικό» PFOS (perfluorooctanesulfonic acid) που καταργήθηκε στις αρχές του αιώνα μας, μετά από ανησυχίες σχετικά με την τοξικότητά του και τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον.

Πολλοί επιστήμονες αποκαλούν αυτή και άλλες ουσίες «παντοτινά χημικά» επειδή διασπώνται αργά και παραμένουν για χρόνια στο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι, παρά τις προσπάθειες για την αργή διακοπή της παραγωγής τους και την αντικατάσταση της χρήσης τους, οι άνθρωποι συνεχίζουν να εκτίθενται σε αυτές τις ουσίες.

Μια ομάδα ερευνητών στην Ιατρική Σχολή Keck του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας και την Ιατρική Σχολή Icahn στο Mount Sinai, επιβεβαίωσε τη συσχέτιση μεταξύ του PFOS και της ανάπτυξης μιας ιδιαίτερα θανατηφόρας μορφής καρκίνου του ήπατος.

Το ηπατοκυτταρικό καρκίνωμα (HCC) αντιπροσωπεύει περισσότερες από τέσσερις στις πέντε περιπτώσεις καρκίνου του ήπατος στον κόσμο. Με ποσοστό πενταετούς επιβίωσης μικρότερο από 20%, θεωρείται επίσης ένας από τους πιο θανατηφόρους καρκίνους.

Παρόλο που ο αριθμός τω ασθενών με HCC έχει μειωθεί την τελευταία δεκαετία στον απόηχο της μείωσης των λοιμώξεων από ηπατίτιδα, η αύξηση της μη αλκοολικής λιπώδους ηπατικής νόσου – μιας ασθένειας που επιδεινώνεται από την παχυσαρκία και την υψηλή χοληστερόλη – θα μπορούσε να δυσκολέψει τις προσπάθειες για τη μείωση των περιπτώσεων.

4294606676882876 image
(Earth Justice)

Είναι γνωστό πλέον ότι οι συνθετικές ενώσεις, γνωστές ως υπερφθοροαλκυλικές ουσίες (PFAS), διαταράσσουν τις ορμόνες και το ήπαρ.

Παρά τις διαδοχικές απαγορεύσεις των PFAS σε όλο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια, οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι έχει ήδη προκληθεί ζημιά. Δεδομένου ότι πάνω από το 98% του ενήλικου πληθυσμού των ΗΠΑ έχει ανιχνεύσιμες συγκεντρώσεις αυτών των ουσιών στο αίμα του, οι ερευνητές προσπαθούν να θέσουν ένα «ασφαλές» επίπεδο μόλυνσης.

Στο πλαίσιο μιας συνεργασίας της Ιατρικής Σχολής Keck με το Πανεπιστήμιο της Χαβάης που ονομάζεται Multiethnic Cohort Study, οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα αίματος 50 ατόμων που εμφάνισαν καρκίνο του ήπατος και τα συνέκριναν με τα δείγματα άλλων 50 εθελοντών που δεν είχαν εμφανίσει καρκίνο.

Μετρώντας τα επίπεδα διαφόρων τύπων PFAS σε δείγματα αίματος που ελήφθησαν πριν από την ανάπτυξη καρκίνου του ήπατος, οι ερευνητές εντόπισαν μια ισχυρή συσχέτιση μεταξύ PFOS και HCC. Τα άτομα που βρίσκονταν στο ανώτερο 10% της έκθεσης σε PFOS, είχαν 4,5 φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του ήπατος από εκείνους με χαμηλότερα επίπεδα PFOS.

«Η μελέτη αυτή καλύπτει ένα σημαντικό κενό στην κατανόηση των πραγματικών συνεπειών της έκθεσης σε αυτές τις χημικές ουσίες», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, η ερευνήτρια δημόσιας υγείας της Ιατρικής Σχολής Keck, Λήδα Χατζή.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο «JHEP Reports».

Πηγή: ertnews.gr