Σειρά προτάσεων, εισηγήσεων και αιτημάτων του δήμου συζήτησαν για άλλη μια φορά ο δήμαρχος Λεμεσού και ο υπουργός Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης. Οι δύο αξιωματούχοι, που είναι και οι δύο αρχιτέκτονες, από τη μέρα που εκλέγηκε ο νέος δήμαρχος Λεμεσού, τα είπαν μέχρι σήμερα επίσημα και ανεπίσημα πάνω από δέκα φορές, είτε στη Λεμεσό είτε στο γραφείο του υπουργού στη Λευκωσία. Η τελευταία συνάντησή τους έγινε στη Λευκωσία και σύμφωνα με πληροφορίες κράτησε κοντά στις τρεις ώρες, ενδεικτικό της πλούσιας ατζέντας που είχαν να συζητήσουν, φέρνοντας τα πρώτα χειροπιαστά αποτελέσματα για τις διεκδικήσεις και τα «θέλω» της Λεμεσού από το κεντρικό κράτος. Ταυτόχρονα, φαίνεται και από πλευράς υπουργείου να υπάρχει ικανοποίηση για την ωρίμανση έργων και την υποβολή «έτοιμων» προτάσεων που ενισχύουν το κυβερνητικό έργο και φέρνουν πιο εύκολα εξαγγελίες. Ταυτόχρονα, ο Δήμος Λεμεσού ενημέρωσε τον υπουργό και για σειρά αρχιτεκτονικών διαγωνισμών που θα προκηρυχθούν άμεσα το επόμενο διάστημα, σε συνεργασία με το ΕΤΕΚ. Συγκεκριμένα, αφορούν τις φοιτητικές εστίες που θα φτιάξει ο δήμος σε ιδιόκτητη γη στην οδό Βορείου Ηπείρου και το κέντρο πολιτισμού στην οδό Αιόλου. Ταυτόχρονα, υπήρξε ενημέρωση και για την προκήρυξη προσφορών για αναζήτηση μελετητών για την Ανεξαρτησίας, «πράσινες διαδρομές» και αναζωογόνηση πλατειών/πάρκων.
«Ευθυγράμμιση» για το μουσείο
Παρούσα κατά την τελευταία συνάντηση και η υφυπουργός Πολιτισμού, Λίνα Κασσιανίδου, την οποία συνόδευσε ο διευθυντής του τμήματος Αρχαιοτήτων, Γιώργος Γεωργίου. Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, όλες οι πλευρές έχουν συμφωνήσει απόλυτα για το μέλλον του Αρχαιολογικού Μουσείου Λεμεσού. Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα «θέλω» της επαρχίας εδώ και χρόνια, αφού το υπάρχον μουσείο χρήζει αναβάθμισης, ενώ παρουσιάζει και σοβαρά προβλήματα έλλειψης χώρων. Η υπόθεση «Αρχαιολογικό Μουσείο Λεμεσού» πέρασε από διάφορες παλινωδίες, ενώ πριν από τρία χρόνια μπήκε στο τραπέζι ακόμα και η πρόταση για κατασκευή καινούργιου μουσείου μέσα στη θάλασσα. Πλέον, φαίνεται πως όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν ότι η καλύτερη επιλογή δεν είναι άλλη από την ανακαίνιση και επέκταση του υφιστάμενου, δίπλα από τα δικαστήρια και τον Δημόσιο Κήπο. Το βασικό κτήριο είναι ένα εμβληματικό αρχιτεκτόνημα του κυπριακού μοντερνισμού που θα διατηρηθεί, ενώ γύρω υπάρχει αρκετός διαθέσιμος χώρος για να επεκταθεί. Θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να αξιοποιηθεί και το κτήριο της ΠΑΣΥΔΥ, όμως θα πρέπει να βρεθεί λύση μεταστέγασης, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν πως τα σχέδια πρέπει να προχωρήσουν με ή χωρίς το εν λόγω κτήριο.
Στο πλάνο που παρουσίασε ο Γιάννης Αρμεύτης στον υπουργό και την υφυπουργό προκρίνεται η επέκταση του μουσείου προς τα νότια και η σύνδεσή του με τον Δημόσιο Κήπο. Το πλάνο περιλαμβάνει πεζοδρόμηση της οδού Αναστάση Σιούκρη, ενώ προβλέπεται και η μεταφορά (εκτός Κήπου) της Υπηρεσίας πρασίνου και καθαριότητας του Δήμου Λεμεσού που βρίσκεται σήμερα στο βόρειο κομμάτι του Δημόσιου Κήπου. Στις σκέψεις, είναι και η σύνδεση του μουσείου με τον κήπο μέσω μίας γέφυρας που θα εκτείνεται πάνω από τον πεζόδρομο. Η πρόταση φαίνεται να βρίσκει σύμφωνο το κεντρικό κράτος, ενώ από οικονομικής πλευράς είναι σαφώς πολύ πιο συμφέρουσα και ρεαλιστική από άλλες επιλογές. Για τον ακριβή υπολογισμό του κόστους θα πρέπει να προχωρήσουν οι μελέτες, αλλά σίγουρα θα χρειαστεί ένα ποσό που ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια.
Η επιλογή δεν είναι καθόλου άσχετη με άλλα πλάνα του Δήμου Λεμεσού. Συγκεκριμένα, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για masterplan σύνδεσης και άλλων μουσειακών χώρων της περιοχής έτσι ώστε να γίνει μία γειτονιά μουσείων. Στο πλάνο εντάσσεται προφανώς το Αρχαιολογικό Μουσείο, η οικία Επάρχου όπου στεγάζεται το Παττίχειο Ιστορικό Κέντρο Μελετών, η Δημοτική Πινακοθήκη (που θα αναβαθμιστεί επίσης και θα προστεθεί και Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης), η οικία Παπαδόπουλου που θα γίνει «Μουσείο Πόλης», το Μουσείο Θεάτρου και το Μουσείο Λεμεσιανού Καρναβαλιού που βρίσκονται στο «Πάνος Σολομωνίδης», το Αθλητικό Μουσείο στον χώρο του ΓΣΟ (υπό κατασκευή) και η οικία Φυτίδου που παραχωρήθηκε στον Δήμο Λεμεσού.
Φάκελος κυκλοφοριακό
Το κυκλοφοριακό είναι το νούμερο ένα πρόβλημα σήμερα της Λεμεσού, με τους κατοίκους να το κατατάσσουν ακόμα και πάνω από το θέμα των ενοικίων. Στην πόλη χρειάζονται και μεγάλες και μικρές παρεμβάσεις για να βελτιωθεί όσο γίνεται η απελπιστική κατάσταση. Μεταξύ άλλων, ο Δήμος Λεμεσού ζήτησε να προχωρήσουν άμεσα μικρά και περιορισμένης παρέμβασης έργα για βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε συγκεκριμένα σημεία. Αυτό το διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη εκστρατεία του δήμου για διόρθωση πεζοδρομίων σε όλη την πόλη.
Επιτέλους park and ride
Δήμος και υπουργείο συμφώνησαν κατ' αρχήν στην αξιοποίηση του χώρου του «ΕΒΚΑΦ», όπως τον ξέρουν οι Λεμεσιανοί. Είναι ένα τουρκοκυπριακό τεμάχιο γης επί της Νίκου Παττίχη, βόρεια της λεωφόρου Μακαρίου. Ο δήμος εδώ και καιρό έχει προχωρήσει στον σχεδιασμό για δημιουργία ενός mobility hub στο σημείο, που θα λειτουργεί και ως park and ride. Στόχος είναι να δημιουργηθούν εκεί άμεσα 150-200 χώροι στάθμευσης και να προστίθενται αργότερα όλες οι υποδομές που χρειάζονται. Το υπουργείο φαίνεται να βλέπει θετικά την πρόταση αυτή και ψάχνει κονδύλια για χρηματοδότηση, αφού δεν τα πάει και ιδιαίτερα καλά με τα park and ride στη Λεμεσό μέχρι σήμερα. Στόχος, αν είναι δυνατόν, να είναι έτοιμο -έστω και προσωρινά- πριν το Eurobasket τέλη Αυγούστου, για να χρησιμοποιηθεί και ο σταθμός για μεταφορά θεατών στο Pale de Sport. Από το εν λόγω σημείο, θα υπάρχει σύνδεση με το κέντρο της πόλης με τη χρήση μικρών ηλεκτρικών λεωφορείων που διαθέτει ήδη η ΕΜΕΛ. Στο ίδιο πλαίσιο, ο δήμαρχος επανέλαβε στον υπουργό την ανάγκη διερεύνησης δυνατότητας αλλαγής του χώρου μετεπιβίβασης δημοσίων μεταφορών, αφού το τεμάχιο στην οδό Αιόλου για τον δήμο δεν είναι η καλύτερη επιλογή, ενώ υπάρχουν ήδη και αντιδράσεις από τους περίοικους.
Κωστή Παλαμά και Έλλης Λαμπέτη
Πρόταση που βλέπει κατ' αρχήν θετικά το υπουργείο υπέβαλε ο Δήμος Λεμεσού και αφορά το άνοιγμα των οδών Κωστή Παλαμά και της Έλλης Λαμπέτη προς τον παρακαμπτήριο Λεμεσού. Μάλιστα, ο δήμαρχος Λεμεσού πραγματοποίησε επιτόπια επίσκεψη στο σημείο. Το υπουργείο ανέθεσε ήδη στα Δημόσια Έργα τη μελέτη αυτής της περίπτωσης και αν προκρίνεται για λόγους ασφαλείας αναμένεται να προχωρήσει, δίνοντας μερικές ανάσες σε όσους κινούνται μεταξύ των κυκλικών κόμβων Αγίας Φύλας και Μέσα Γειτονιάς για πιο εύκολη πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο. Παλαιότερα είχε συζητηθεί η πρόταση για σύνδεση των δύο δρόμων με υπέργεια γέφυρα, αλλά έχει εγκαταλειφθεί για διάφορους λόγους, ενώ παραμένει στο τραπέζι η δημιουργία γέφυρας για πεζούς και ποδήλατα, που θα ενισχύσει τη μικροκινητικότητα. Η πρόταση του δήμου αφορά την περιοχή του Τσιρείου και του Καλογεροπούλειου στη Μέσα Γειτονιά.
Βόρειος παρακαμπτήριος
Αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό έργο υποδομής που περιμένει η Λεμεσός εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», ο Δήμος Λεμεσού ζήτησε όπως οριστεί συντονιστής έργου για το κομμάτι που αφορά την Ευαγόρα Λανίτη. Πρόκειται για ένα μέρος του βόρειου παρακαμπτήριου όπου χρειάζονται συγκριτικά τα λιγότερα έργα. Αρχικά θα πρέπει να γίνουν αντιπλημμυρικά έργα για εκτροπή του ποταμού της Αγίας Φύλας (λύνοντας οριστικά το πρόβλημα πλημμυρών στην ευρύτερη περιοχή) και ακολούθως να ολοκληρωθεί το ατέλειωτο κομμάτι 300 μέτρων που παραμένει σε εκκρεμότητα. Θα προσφέρει εναλλακτική έξοδα προς τη λεωφόρο Γιάννου Κρανιδιώτη, προσφέροντας κάποια αποσυμφόρηση στην ταλαιπωρημένη Αγία Φύλα. Ο Δήμος Λεμεσού, αναλαμβάνοντας ως «συντονιστής έργου», αναμένεται να πιέσει όλες τις υπηρεσίες για άμεση υλοποίηση των κατασκευαστικών εργασιών, αφού σήμερα το έργο κόλλησε στη γραφειοκρατία. Μετά που θα προκύψει ουσιαστική πρόοδος στην Ευαγόρα Λανίτη, με το ίδιο μοντέλο ο Δήμος Λεμεσού ζητά συντονιστικό ρόλο και στην οδό Συνεργατισμού.
Ζήτησε 1 εκατ. για το τραμ!
Μετά και το πρόσφατο συνέδριο για το τραμ στη Λεμεσό, ο δήμαρχος Λεμεσού ζήτησε από τον υπουργό όπως το κράτος χρηματοδοτήσει τη μελέτη για τη δημιουργία τραμ στη Λεμεσό. Το εκτιμώμενο κονδύλι για μία τέτοια μελέτη είναι μεγάλο και αγγίζει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Ουσιαστικά, αν προχωρήσει, θα είναι το πρώτο και καθοριστικό βήμα για να αποκτήσει η Λεμεσός τραμ. Στην πρώτη επαφή διαπιστώθηκε ότι θα πρέπει να διερευνηθεί η προοπτική, με τον υπουργό να επιφυλάσσεται λόγω του υψηλού κόστους, χωρίς όμως να το αποκλείει, δίνοντας και τη δέσμευση για αναζήτηση κονδυλιών ίσως και από ευρωπαϊκά ταμεία. Για το θέμα αναμένεται να υπάρχουν εξελίξεις τους επόμενους μήνες, με πίεση κυρίως σε πολιτικό επίπεδο προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Ακταία Οδός και Καρνάγιο
Αν και δεν μπόρεσαν να χωρέσουν όλα στην ίδια συνάντηση με την ίδια λεπτομέρεια, ο Δήμος Λεμεσού έθεσε επιγραμματικά και το ζήτημα για την ανάγκη μεταφοράς του Καρνάγιου σε άλλο χώρο από την Ακταία Οδό που είναι σήμερα. Η μεταφορά του Καρνάγιου είναι το πρώτο βήμα για προώθηση σχεδίων για ανάπλαση της Ακταίας Οδού και τη δημιουργία νέου μόλου κατά μήκος της προκυμαίας. Πρόκειται όμως για ενέργεια που δεν αφορά μόνο το υπουργείο του Αλέξη Βαφεάδη. Σημειώνεται δε ότι πριν από δύο βδομάδες, Αρμεύτης και Βαφεάδης επισκέφθηκαν μαζί την περιοχή στο περιθώριο επίσκεψης του υπουργού στο λιμάνι Λεμεσού.
Το masterplan δημοσίων κτηρίων
Χωρίς να μπαίνουν σε μεγάλες λεπτομέρειες, υπουργός και δήμαρχος συζήτησαν και την ανάγκη για τη μελέτη ενός ευρύτερου masterplan για τα δημόσια κτήρια στη Λεμεσό. Αυτή τη στιγμή υπάρχει κατακερματισμός διαφόρων δημοσίων υπηρεσιών σε όλη την πόλη. Ο κ. Αρμεύτης πρότεινε όπως γίνει συνεννόηση και με άλλα αρμόδια υπουργεία (κυρίως το Εσωτερικών) για μεταφορά όλων των δημοσίων υπηρεσιών στην περιοχή που βρίσκονται σήμερα τα γραφεία του ΕΟΑ Λεμεσού, το Κτηματολόγιο και οι Κοινωνικές Ασφαλίσεις, έτσι ώστε να δημιουργηθεί εκεί ένα ολοκληρωμένο διοικητικό κέντρο. Στον χώρο εκεί ο Δήμος Λεμεσού διαθέτει και γη που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί. Ο μεγάλος στόχος του δήμου είναι η μεταφορά των υπηρεσιών που στεγάζονται σήμερα στο Διοικητήριο, με στόχο να αποδοθεί το εμβληματικό κτήριο στον δήμο για αξιοποίησή του για πολιτιστικούς ή άλλους σκοπούς.
Έρχεται τον Μάιο ο Χριστοδουλίδης
Όλα αυτά, έναν περίπου μήνα πριν την επίσκεψη του Πρόεδρου της Δημοκρατίας στη Λεμεσό όπου αναμένεται «μποναμάς» και ανακοίνωση σημαντικών έργων για ολόκληρη της επαρχία, όπως άλλωστε έπραξε προηγουμένως και σε άλλες πόλεις. Η επίσκεψη του Προέδρου με όλο το Υπουργικό δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί, αλλά πληροφορίες αναφέρουν πως προγραμματίζεται να γίνει στις 17 Μαΐου. Οι ανακοινώσεις που αναμένονται, αφορούν όλα τα επίπεδα, από έργα υποδομών μέχρι και σημαντικά έργα που θα δώσουν «ανάσα» στο κυκλοφοριακό της πόλης. Πέρα από τα έργα που αφορούν τον Δήμο Λεμεσού, υπάρχει προσμονή για σειρά εξαγγελιών και άλλων έργων. Σε πρώτο κάδρο η Β’ φάση του δρόμου Λεμεσού-Σαϊττά για ικανοποίηση των κοινοτήτων καθώς και διάφορα έργα που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό και αφορούν ειδικά τη δυτική Λεμεσό και τα ορεινά. Κάποιες ανακοινώσεις θα γίνουν σίγουρα για τον βόρειο παρακαμπτήριο δίνοντας ρόλο στο Δήμο Λεμεσού. Μεταξύ άλλων αναμένονται και ανακοινώσεις για τις μονάδες αφαλάτωσης και το υδατικό ευρύτερα όπου η Λεμεσός αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα, ειδικά στα ανατολικά. Σε επίπεδο δήμων, εκτός του Μητροπολιτικού Δήμου Λεμεσού, ετοιμάζουν ατζέντα με αιτήματα και οι περιφερειακοί δήμοι. Ταυτόχρονα, ίσως υπάρξουν και εξαγγελίες που αφορούν το ΤΕΠΑΚ και την ανάπτυξή του, τόσο στο Βερεγγάρια όσο και στον Β’ πόλο στο κέντρο της πόλης.