Από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση της Ερευνητικής Επιτροπής για τους φονικούς αερόσακους takata είχαμε αποκαλύψεις, καθώς διαφάνηκε ότι γίνονταν ανακλήσεις οχημάτων στην Κύπρο λόγω ελαττωματικών αερόσακων από το 2008! Το γεγονός αποκαλύπτεται σε δικαστική απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας, ημερ. 25/1/2016, στην οποίαν αναφέρθηκε χθες ο πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου.
Η δικαστική απόφαση αφορά αγωγή που κατέθεσε ο όμιλος Πηλακούτας, στον οποίο ανήκει η αντιπροσωπεία της ΒΜW, εναντίον αστυνομικού για οφειλές ύψους €1.107. Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, κατόπιν τεχνάσματος, ο αστυνομικός ξεγέλασε τον υπάλληλο και οδήγησε το όχημά του εκτός του γκαράζ χωρίς να πληρώσει το οφειλόμενο ποσό που αφορούσε πέραν της αντικατάστασης του προβληματικού αερόσακου και πρόσθετες εργασίες στο όχημα και συγκεκριμένα, αλλαγή χειρόφρενου.
Όπως καταγράφεται στη δικαστική απόφαση που είναι αναρτημένη στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων - Cylaw του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, τον Σεπτέμβριο του 2010 αναίτια άνοιξε ο αερόσακος του οδηγού του οχήματος του αστυνομικού, μάρκας BMW, μοντέλο Χ5, το οποίο εισήχθη μεταχειρισμένο από το εξωτερικό και ήταν παραγωγής του Ιανουαρίου του 2002. Ο αστυνομικός μετέφερε το όχημά του στο γκαράζ της αντιπροσωπείας της BMW στις 20/9/2010 για επιδιόρθωση.
Ο τεχνικός διευθυντής και διευθυντής του συνεργείου, Ανδρέας Ανδρέου, ήταν ο μοναδικός μάρτυρας στην υπόθεση. Όπως κατέθεσε ενώπιον του δικαστηρίου ο κ. Ανδρέου, το 2008 το εργοστάσιο της BMW κάλεσε με δημόσια ανακοίνωση τους ιδιοκτήτες οχημάτων BMW Χ5 παραγωγής από 1/3/2001 μέχρι 28/2/2002 για έλεγχο του πολλαπλού συστήματος αερόσακων λόγω προβλημάτων που παρουσιάστηκαν, τον οποίο προσέφερε χωρίς χρέωση. Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του οχήματος του αστυνομικού δεν παρουσίασε το όχημα γι' αυτόν τον έλεγχο, για τον λόγο αυτό ο όμιλος Πηλακούτας αρνήθηκε να καλύψει τα έξοδα για την αντικατάσταση του αερόσακου στο συγκεκριμένο όχημα, πράγμα το οποίο ο αστυνομικός γνώριζε πολύ καλά, αλλά, χαριστικά και κατ΄ εξαίρεση, το εργοστάσιο της BMW αποφάσισε να καλύψει μέρος των εξόδων αυτών. Το συνολικό κόστος εξαρτημάτων και εργατικών για την επισκευή του οχήματος του αστυνομικού ανήλθε στις €3.356. Το εργοστάσιο BMW ζήτησε απο την αντιπροσωπεία στην Κύπρο να κάνουν έκπτωση στον αστυνομικό και να στείλουν το τιμολόγιο στη Γερμανία.
Όπως κατέθεσε ο τεχνικός διευθυντής του ομίλου Πηλακούτα ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας, όταν το αυτοκίνητο του αστυνομικού ήταν έτοιμο ενημερώθηκε, τόσο για το γεγονός αυτό όσο και για το ότι η επισκευή του κόστισε τελικά με την έκπτωση €1.107, κάτι που ουδέποτε αμφισβήτησε, και είπε ότι θα περάσει από το γκαράζ να το παραλάβει. Όντως πήγε στο γκαράζ και ο ίδιος ο μάρτυρας του έδωσε το κλειδί για να το οδηγήσει και να πάει στο λογιστήριο να πληρώσει. Ο αστυνομικός όμως, σύμφωνα με τον μάρτυρα, «εισήλθε στο όχημα και εντελώς ξαφνικά και χωρίς προειδοποίηση και παραπλανώντας τον τεχνικό διευθυντή το οδήγησε εκτός του γκαράζ χωρίς να πληρώσει το ποσό», υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος δεν ζήτησε να του αλλάξουν το χειρόφρενο.
Το δικαστήριο έκρινε τη μαρτυρία του αστυνομικού πλήρως αναξιόπιστη και ότι βρίθει ανακριβειών και γεγονότων που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Επισημαίνοντας, παράλληλα, τα εξής στην απόφασή του: «Η προσπάθεια του εναγόμενου (σ.σ. αστυνομικού) να συνδέσει το θέμα αλλαγής εξαρτημάτων που αφορούν το χειρόφρενο με το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στους αερόσακους ήταν εντελώς ανεπιτυχής, αφού καμία θετική ή τεχνική μαρτυρία επί του θέματος αυτού δεν προσφέρθηκε από τον ίδιο (...) που παραδέχθηκε ότι δεν έχει καμία τεχνική γνώση».
Με βάση τα πιο πάνω, το δικαστήριο εξέδωσε απόφαση υπέρ του ομίλου Πηλακούτας και εναντίον του αστυνομικού για το ποσό των €1.107 πλέον τόκο 9% μέχρι εξόφλησης. Ο αστυνομικός κλήθηκε να πληρώσει και τα δικηγορικά έξοδα.
Ερωτήματα Ερευνητικής στον γ.δ. του Ομίλου Πηλακούτα
Ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Πηλακούτας, Λουκάς Χατζηβασιλείου, θα κατέθετε χθες ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής. Ρωτήθηκε για την πιο πάνω δικαστική απόφαση, όπου αποκαλυπτόταν ότι, ήταν γνωστό το πρόβλημα με τους ελαττωματικούς αερόσακους από το 2008. Ο κ. Χατζηβασιλείου εξέφρασε άγνοια για την ύπαρξη της δικαστικής απόφασης, με αποτέλεσμα να αναβληθεί η χθεσινή του κατάθεση και του ζητήθηκε από τον πρόεδρο της Ερευνητικής Επιτροπής, Μιχαλάκη Χριστοδούλου, να εμφανιστεί εκ νέου ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής την ερχόμενη Τετάρτη, ως πρώτος μάρτυρας, για να απαντήσει στα εξής τρία ερωτήματα που προκύπτουν από την επίμαχη δικαστική απόφαση:
Οι αερόσακοι στο όχημα του αστυνομικού ήταν takata, όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες;
Πότε προέβη ο Όμιλος Πηλακούτας σε ανακλήσεις για αερόσακους των μοντέλων X5 και ποια μέτρα έλαβε προς αντιμετώπιση των σχετικών ανακλήσεων;
Πότε σταμάτησε ο Όμιλος Πηλακούτας να διαθέτει προς πώληση οχήματα με αερόσακους takata;
Οι μαρτυρίες που εκθέτουν το ΤΟΜ
1 Ο ταμίας του συνδέσμου εισαγωγέων καινούργιων οχημάτων (ΣΕΜΗΟ) και διευθυντής της Dickran Ouzounian (εισαγωγέας των αυτοκινήτων Toyota και Lexus στην Κύπρο), Ντικράν Ουζουνιάν, στην κατάθεσή του ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής ανέφερε ότι, η εταιρεία του πραγματοποίησε πάνω από 100 εκστρατείες ανακλήσεων από το 2004. Διευκρινίζοντας, παράλληλα, ότι από το 2004 μέχρι το 2007 εποπτική Αρχή για τις ανακλήσεις οχημάτων ήταν η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου και από το 2007, το ΤΟΜ.
Όπως κατέθεσε ο κ. Ουζουνιάν, «τον Αύγουστο του 2018 ενημερώσαμε το ΤΟΜ για την πρώτη διαδικασία ανάκλησης αερόσακων», σημειώνοντας ότι «συνολικά 550 οχήματα είχαν επισκευαστεί από τα 768». Αποκαλύπτοντας, ότι ζήτησε από το ΤΟΜ να σταματήσει να εκδίδει ΜΟΤ στους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δεν ανταποκρίθηκαν στις ειδοποιήσεις της εταιρείας του για αντικατάσταση των αερόσακων takata αλλά δεν υπήρξε καμία αντίδραση από το ΤΟΜ. Πρόκειται για το μέτρο που εφαρμόστηκε μόλις πριν από μερικούς μήνες με νόμο που ψήφισε η Βουλή.
2 H εκπρόσωπος της Galatariotis Motors (διανομέας των οχημάτων Honda), Στέλλα Νικολαΐδου, κατέθεσε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής ότι, τον Δεκέμβριο του 2013 υπήρξε η πρώτη ενημέρωση για τους ελαττωματικούς αερόσακους, ενώ σημείωσε πως το 2014 έγινε η πρώτη επίσημη ανακοίνωση για ανάκληση. Σύμφωνα με την κ. Νικολαΐδου, η εταιρεία προσπάθησε να στείλει συστημένες επιστολές για ενημέρωση, ωστόσο, οι πολίτες δεν τις παραλάμβαναν «φοβούμενοι ότι πρόκειται για φορολογίες». Η κ. Νικολαΐδου κατέθεσε, επίσης, ότι το 2017 συμμετείχε σε σύσκεψη στο ΤΟΜ με σκοπό την αναζήτηση τρόπων για να πεισθούν ή και να υποχρεωθούν οι οδηγοί με οχήματα takata να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων. Είπε, ακόμη, ότι στις 26/11/2020 στάλθηκε επιστολή στο ΤΟΜ από την Galatariotis Motors με την εισήγηση να μην εκδίδονται MOT και άδειες κυκλοφορίας για τα οχήματα που εκκρεμούν ανακλήσεις. Ωστόσο, δεν έλαβαν καμία απάντηση από το ΤΟΜ.
3 Στη δική της κατάθεση, η αντιπρόεδρος του ΣΕΜΗΟ και διευθύντρια της UNICARS, Χριστιάνα Διογένους, ανέφερε ότι η εταιρεία της ήταν σε θέση να γνωρίζει το πρόβλημα από το 2018, ωστόσο, διευκρίνισε ότι η ενημέρωση ανάκλησης στα οχήματα που αντιπροσωπεύει, έγινε, επισήμως, τον Αύγουστο του 2019 και αφορούσε 56 οχήματα. Απαντώντας σε ερώτηση, η κ. Διογένους ανέφερε ότι για τις ανακλήσεις των αερόσακων takata το ΤOM ενημερώνεται αμέσως από την εταιρεία της.
4 Ο πρόεδρος του ΣΕΜΗΟ, Σώτος Τρικωμίτης (Α.Ι.Τrikomitis Ltd) κατήγγειλε ότι, η κατάσταση στην Κύπρο που δημιουργήθηκε με τους ελαττωματικούς αερόσακους είναι μοναδική στην Ευρώπη, καθώς το κράτος και κατ’ επέκταση το ΤΟΜ επιτρέπουν την εισαγωγή και πώληση στην Κύπρο μεταχειρισμένων οχημάτων από τρίτες χώρες, όπως η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη, που δεν πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας και περιβάλλοντος της ΕΕ. Αν δεν απαγορευτεί η εισαγωγή αυτών των οχημάτων, που προκάλεσαν και το μεγάλο πρόβλημα με τους αερόσακους takata, «η ασφάλεια των πολιτών θα συνεχίσει να βρίσκεται σε κίνδυνο», υπέδειξε.