Το δικαστήριο εργατικών διαφορών με απόφασή του κάνει λόγο για δυσμενή διάκριση όσον αφορά συνταξιοδοτικά ωφελήματα στο δημόσιο τομέα.
Το δικαστήριο μετά από αίτηση του Π.Χ. που απασχολείται στο Γραφείο Επιτρόπου Διοικήσεως ως συμβασιούχος εργοδοτούμενος αορίστου χρόνου , εξέδωσε απόφαση με την οποία αναγνωρίζεται η δυσμενής διάκριση που υφίσταται ο αιτητής, κατά παράβαση της ρήτρας 4, σημείο 1 της συμφωνίας πλαισίου και του άρθρου 5 του Ν.98(Ι)/2003, ως προς τα συνταξιοδοτικά του ωφελήματα που αφορούν την περίοδο από 3.1.2005 έως 31.12.2012, τα οποία, ενώ για τους μόνιμους υπάλληλους που είχαν προσληφθεί πριν την 1.10.2011 και παρέμεναν στην υπηρεσία κατά τον χρόνο καταχώρησης της αίτησης, υπολογίζονται με βάση τον τελευταίο μισθό κατά την αφυπηρέτηση τους, στη δική του περίπτωση, υπολογίζονται με βάση τον μέσο μισθό καριέρας που είναι περίπου κατά 40% χαμηλότερος.
Ο αιτητής είχε υποστηρίξει ότι:
Η δυσμενής διάκριση και/ή η άνιση μεταχείριση που υφίσταται σε σχέση με τους μόνιμους Λειτουργούς, αφορά την υπηρεσία του ως εργοδοτούμενος ορισμένου και αορίστου χρόνου για τους ακόλουθους λόγους:
- Δεν αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία του και η αρχαιότητα του για σκοπούς προαγωγής και/ή δεν δικαιούται και/ή εμποδίζεται να διεκδικήσει θέσεις προαγωγής.
- Δεν δικαιούται την αντίστοιχη επαγγελματική σύνταξη και συνταξιοδοτικά ωφελήματα.
- Καταβάλλει υψηλότερες εισφορές κοινωνικών ασφαλίσεων (7,8% έναντι 3,95%).
- Η διάρκεια της υπηρεσίας του ως εργοδοτούμενος ορισμένου χρόνου για την περίοδο 3.1.2005 μέχρι 03.07.2007 δεν περιλαμβάνεται υπόψη για σκοπούς αύξησης και/ή κλιμάκωσης της άδειας αναπαύσεως του.
- Αποκόπτεται από τη μισθοδοσία του και χωρίς τη συγκατάθεση του ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με 3% επί των μηνιαίων απολαβών του δυνάμει του περί Καταβολής Φιλοδωρήματος σε Εργοδοτούμενους που απασχολούνται με Σύμβαση στην Κρατική Υπηρεσία και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα περιλαμβανομένων και των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Διατάξεις Γενικής Εφαρμογής) Νόμος του 2014 (14(Ι)/2004).
- Δεν δύναται να αποσπαστεί ως Εθνικός Εμπειρογνώμονας σε Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή σε άλλους Οργανισμούς εκτός Κύπρου ή σε Διπλωματικές Αποστολές της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Δεν δύναται να αποσπαστεί σε Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Στις ετήσιες υπηρεσιακές εκθέσεις αξιολόγησης δύναται να λάβει ως μέγιστο βαθμό αξιολόγησης το «πολύ ικανοποιητικά» αντί το «εξαίρετα» ενώ τα στοιχεία αξιολόγησης είναι 4 αντί 8.
Την υπόθεση εκ μέρους του Αιτητή χειρίστηκαν οι δικηγόροι Γιώργος Τσαρδελλής και Κρίτωνας Διονυσίου για ΗΛΙΑΣ ΝΕΟΚΛΕΟΥΣ & ΣΙΑ Δ.Ε.Π.Ε.
«Νομικό προηγούμενο» λέει η Παγκύπρια Συντεχνία ΙΣΟΤΗΤΑ
Η Παγκύπρια Συντεχνία ΙΣΟΤΗΤΑ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι η λόγω απόφαση αποτελεί «σημαντικό βήμα προόδου» στον αγώνα για ισότιμη μεταχείριση των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου στη δημόσια υπηρεσία.
Σε ανακοίνωση, που εξέδωσε αμέσως μετά την απόφαση του Δικαστηρίου, η Συντεχνία αναφέρει ότι «για πρώτη φορά, δικαστήριο αναγνωρίζει επίσημα ότι η διαφορετική μεταχείριση στα συνταξιοδοτικά ωφελήματα συνιστά δυσμενή διάκριση, που δεν δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους, δημιουργώντας ένα σημαντικό νομικό προηγούμενο».
Συγκεκριμένα, σημειώνει πως διαπιστώθηκε από το Δικαστήριο ότι για τους μόνιμους υπαλλήλους, που προσλήφθηκαν πριν την 1η Οκτωβρίου του 2011, τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα υπολογίζονται με βάση τον τελευταίο μισθό κατά την αφυπηρέτηση, ενώ για τους εργοδοτουμένους αορίστου χρόνου με βάση τον μέσο μισθό καριέρας, που είναι περίπου 40% χαμηλότερος.
Το Δικαστήριο, σύμφωνα με την Παγκύπρια Συντεχνία ΙΣΟΤΗΤΑ, έκρινε ότι δεν υφίσταται αντικειμενικός λόγος που να δικαιολογεί αυτή τη διαφορετική μεταχείριση, ενώ όπως σημειώνει «σημαντικό θετικό στοιχείο της απόφασης αποτελεί ότι το Δικαστήριο επιβεβαίωσε ότι δεν υφίσταται νομοθετικό κενό και ούτε τίθεται θέμα διαφοροποίησης των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου από τους μόνιμους υπαλλήλους σε σχέση με τη μετάθεση και μετακίνησή τους σε υπηρεσίες του εξωτερικού, παραπέμποντας στην απόφαση Καμπανελλά ν. Κ.Δ».
Επίσης, αναφέρει πως το Δικαστήριο «επιβεβαίωσε ότι η πολιτική που ακολουθείται για τους μόνιμους δημόσιους υπαλλήλους αναφορικά με τη χορήγηση άδειας άνευ απολαβών και άδειας για σπουδές εφαρμόζεται κατ' αναλογία και για τους εργοδοτούμενους αορίστου χρόνου».
Ως προς το αίτημα για αναγνώριση της προϋπηρεσίας και αρχαιότητας για σκοπούς προαγωγής, αναφέρει ότι το Δικαστήριο έκρινε ότι το δικαίωμα προαγωγής συνδέεται με την εργασιακή μονιμότητα και σταθερότητα του δημόσιου υπαλλήλου, ωστόσο, προσθέτει ότι το Δικαστήριο σημείωσε ότι με βάση τον Ν.2(Ι)/2022, η προϋπηρεσία των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο σε περίπτωση διεκδίκησης μόνιμης θέσης και ότι το κριτήριο της αρχαιότητας αντικαθίσταται από το κριτήριο της πείρας από 1.1.2024.
Τέλος, αναφέρει πως το Διοικητικό Συμβούλιο της συντεχνίας θα μελετήσει ενδελεχώς το πλήρες κείμενο της απόφασης και σε συνεργασία με τους νομικούς τους συμβούλους, θα αξιολογήσουν τις επιπτώσεις της και τα επόμενα βήματά μας για την πλήρη άρση όλων των αδικαιολόγητων διακρίσεων μεταξύ εργαζομένων, που εκτελούν την ίδια εργασία με τις ίδιες ευθύνες.