Ο διαχωρισμός του έργου ανάπλασης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας, με ξεχωριστούς επενδυτές, είναι ένα σενάριο που φαίνεται να μπαίνει πλέον για τα καλά στο τραπέζι των συζητήσεων με το Υπουργείο Μεταφορών, αναφορικά με το Plan B της ανάπτυξης. Δηλαδή, άλλος επενδυτής ν’ αναλάβει την ανάπτυξη και διαχείριση του λιμανιού και διαφορετικός επενδυτής την επέκταση και τον εξωραϊσμό της μαρίνας. Ένα ενδεχόμενο που αντικρίζεται με θετικό φακό από τις δημοτικές αρχές και τους παράγοντες της πόλης. Ο δήμαρχος Ανδρέας Βύρας δήλωσε ότι ενόψει της συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή με τον υπουργό Μεταφορών, η εισήγηση της δημοτικής αρχής θα είναι ο καταρτισμός μιας ειδικής επιτροπής, στην οποία να συμμετέχουν εκπρόσωποι του αρμόδιου υπουργείου, τεχνοκράτες, ο Δήμος Λάρνακας και το ΕΒΕΛ, με στόχο σ' έναν μήνα από σήμερα να υπάρξει μια συγκεκριμένη εισήγηση για το πώς θα προχωρήσει το έργο. «Η άποψη η οποία φαίνεται να επικρατεί είναι ο διαχωρισμός του έργου, διότι αυτό θα το καταστήσει πιο ελκυστικό και βιώσιμο. Θεωρούμε πως έχει ναυαγήσει η ενιαία ανάπτυξη. Από κει και πέρα, θα γίνει ό,τι αποφασίσει η κυβέρνηση. Εμείς θα κάνουμε τις εισηγήσεις μας και ζητούμε να εξευρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση και η ταχύτερη. Το λιμάνι μπορεί να συνεχίσει ως έχει. Ενδεχομένως δεν είναι εύκολο να βρεθεί τώρα επενδυτής για το λιμάνι, ωστόσο για τη μαρίνα, θεωρούμε ότι είναι εύκολο. Μπορεί να είναι ξένοι επενδυτές, μπορεί να είναι και Κύπριοι», σημείωσε ο κ. Βύρας. Την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται να συνέλθει και η Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας, ενώπιον της οποίας θα τεθεί προς συζήτηση η περίπτωση διαχωρισμού του έργου.
Η πρόταση του Πάνου
Σε χθεσινές πάντως δηλώσεις του, ο ιδρυτής της Kition Πάνος Αλεξάνδρου ισχυρίστηκε ότι ζήτησε από το κράτος 24 ώρες για να παρουσιάσει υπογεγραμμένη πρόταση εξαγοράς των μετοχών της εταιρείας (δηλαδή να εξαγοράσει τις μετοχές των υπολοίπων μετόχων), κάτι που, όπως ανέφερε, δεν επέτρεψε το κράτος. Ο Αλ. Βαφεάδης απάντησε ότι είναι από τον περασμένο Ιανουάριο που ο κ. Αλεξάνδρου έχει εκφράσει αυτήν την πρόθεση, αλλά έκτοτε δεν παρουσίασε κανένα επίσημο έγγραφο ή κάποια επίσημη αίτηση προς το υπουργείο του. «Για τη διακοπή του συμβολαίου, θεωρούμε ότι ενεργήσαμε όπως προνοεί η διαδικασία της σύμβασης. Συνεπώς, πιστεύουμε ότι νόμιμα χειριστήκαμε το θέμα», ανέφερε ο υπουργός.
Οι υπάλληλοι της Kition
Στο μεταξύ, ανησυχία υπάρχει για το εργασιακό μέλλον των υπαλλήλων της Kition Ocean Holdings Ltd μετά το ναυάγιο που επήλθε για το έργο της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας. Από το πρωί της Δευτέρας (27/5) που το Υπουργείο Μεταφορών απέστειλε στην εταιρεία την επιστολή τερματισμού της σύμβασης για το έργο ανάπλασης του λιμανιού και της μαρίνας, το προσωπικό στις θυγατρικές εταιρείες της κοινοπραξίας (Kition Ocean Marina, Kition Ocean Port και Kition Ocean Constructions) βρέθηκε από τη μια μέρα στην άλλη «ξεκρέμαστο» και το επαγγελματικό του μέλλον είναι αβέβαιο. Από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, η διαχείριση του λιμανιού Λάρνακας (ο έλεγχος της πύλης και περιμετρικά του λιμένα) πέρασε στην αρμοδιότητα της Αρχή Λιμένων Κύπρου. Η μετάβαση έγινε ομαλά. Επίσης, στην κυριότητα του κράτους περιήλθε και η μαρίνα της πόλης και τις προσεχείς μέρες θ’ αποφασιστεί ποιο υπουργείο ή υφυπουργείο θ’ αναλάβει τη διαχείρισή της. Ο γενικός γραμματέας της ΟΜΕΠΕΓΙΕ-ΣΕΚ Χαράλαμπος Αυγουστή δήλωσε στο ΚΥΠΕ ότι σε μια προσπάθεια να μην θυματοποιηθούν οι εργαζόμενοι στο λιμάνι, υπήρξε συνάντηση με τον υπουργό Εργασίας, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι τα αρμόδια Υπουργεία, Εργασίας και Μεταφορών, θα διασφαλίσουν την εργασία αυτών των ανθρώπων υπό το νέο καθεστώς εργοδότη που θα υπάρξει. Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, αύριο Πέμπτη (30/5) είναι προγραμματισμένη ευρεία σύσκεψη στην παρουσία των υπουργών Εργασίας και Μεταφορών, εκπροσώπων των συντεχνιών ΣΕΚ και ΠΕΟ και των επικεφαλής των εργαζομένων στο λιμάνι Λάρνακας, ούτως ώστε να γίνει μία πλήρης ενημέρωση για το πώς θα συνεχιστεί η ομαλή λειτουργία του λιμανιού. Ο εκπρόσωπος της ΣΕΚ τόνισε την ανάγκη να υπάρχει έλεγχος από το κράτος όσον αφορά τη λειτουργία των λιμανιών καθότι, όπως εξήγησε, οι λιμένες αποτελούν στρατηγικά σημεία εισόδου στη χώρα μας. Από την πλευρά της, η Νάντια Κυρίτση, γενική γραμματέας της ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ-ΠΕΟ Λάρνακας, ανέφερε ότι οι εργαζόμενοι στο λιμάνι βρίσκονται σε στάση αναμονής για τις εξελίξεις που θα ακολουθήσουν. «Η κυβέρνηση εξέφρασε τη βούληση να μην θυματοποιηθούν οι εργαζόμενοι και να εξευρεθεί η φόρμουλα, ώστε να συνεχίσουν την εργασία τους υπό τις νέες συνθήκες, με βάση τη συλλογική τους σύμβαση και τα εργασιακά τους δικαιώματα. Οι εργαζόμενοι στην Kition εξακολουθούν να βρίσκονται στις θέσεις τους, οι εργάτες στο λιμάνι διεκπεραιώνουν τις δικές τους εργασίες και όλοι αναμένουν τις εξελίξεις από τα αρμόδια υπουργεία για την επόμενη μέρα σε σχέση με το επαγγελματικό τους μέλλον», σημείωσε η κ. Κυρίτση. Τη συμπαράστασή του προς τους εργαζόμενους στις θυγατρικές εταιρείες της Kition εξέφρασε με ανακοίνωσή του και ο Δήμος Λάρνακας, καλώντας τους αρμόδιους να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για διασφάλιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Χθες, τα δύο πλοία που βρέθηκαν στο λιμάνι Λάρνακας, το ένα φορτωμένο με σιτηρά και το άλλο στο πλαίσιο του ανθρωπιστικού διαδρόμου «Αμάλθεια», εξυπηρετήθηκαν κανονικά. Την ερχόμενη Παρασκευή ήταν προγραμματισμένη στο λιμάνι Λάρνακας η άφιξη του κρουαζιερόπλοιου «Grown Iris» από τη Χάιφα του Ισραήλ. Όπως πληροφορηθήκαμε, όμως, η άφιξή του αναβλήθηκε λόγω του πολέμου. Δεν είναι ακόμα βέβαιο κατά πόσον αυτό το καλοκαίρι θ’ αφιχθούν στη Λάρνακα κρουαζιερόπλοια από το Ισραήλ, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, λόγω της εμπόλεμης κατάστασης. Χθες το πρωί πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του προέδρου του ΕΒΕΛ Νάκη Αντωνίου και του προέδρου της Αρχής Λιμένων Ζήνωνα Αποστόλου, κατά την οποία έγινε ενημέρωση για τη μετάβαση της κυριότητας του λιμανιού στην ΑΛΚ. Όπως λέχθηκε, το κράτος προχώρησε σε συμφωνίες με ιδιωτικές εταιρείες για τη χρήση μηχανημάτων, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των εργασιών.
Στα «χαρακώματα» ΔΗΣΥ – ΑΚΕΛ
Το φιάσκο γύρω από την «επένδυση – μαμούθ» για την ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας έγινε θέμα έντονων συζητήσεων και διαφωνιών στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας, με τον ΔΗΣΥ και το ΑΚΕΛ ν’ ανταλλάσσουν πυρά σε σχέση με τις ευθύνες που υπάρχουν για το ναυάγιο. Πρώτο το ΑΚΕΛ εξέδωσε ανακοίνωση, κατακεραυνώνοντας την κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού για το περιεχόμενο της σύμβασης που υπεγράφη με την Kition Ocean Holdings. «Το περιεχόμενο αυτής της συμφωνίας δεν το γνωρίζει κανείς εκτός από τους κυβερνώντες. Το ΑΚΕΛ ζήτησε επίμονα να παρουσιαστεί η συμφωνία ενώπιον της Βουλής, αλλά δυστυχώς έμεινε στο σκοτάδι, τόσο από την προηγούμενη, όσο και από την παρούσα κυβέρνηση», τονίζει το ΑΚΕΛ. Από την πλευρά του, ο ΔΗΣΥ επιρρίπτει ευθύνες για την κατάρρευση του έργου στον Δήμο Λάρνακας, τον οποίο κατηγορεί ότι «δεν διαδραμάτισε ηγετικό και συντονιστικό ρόλο, προκειμένου έγκαιρα να προβλεφθεί και να αποτραπεί η αρνητική αυτή εξέλιξη». Ο ΔΗΣΥ, αφού εκφράζει την απογοήτευσή του για την εξέλιξη, υποστηρίζει ότι δημιουργούνται ερωτηματικά τα οποία πρέπει να απαντηθούν, εφόσον, όπως αναφέρει, διαφαίνεται να υπήρξε ελλιπής παρακολούθηση του έργου. «Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι έληξε η εγγυητική κι έχασε το κράτος τα χρήματα που έπρεπε να λάβει; Τα μεγάλα έργα στον τόπο μας απαιτούν συστηματική παρακολούθηση, έγκαιρες και δυναμικές παρεμβάσεις, κάτι το οποίο δεν βλέπουμε να γίνεται. Το κράτος οφείλει να κάνει όλα όσα πρέπει για να μην ξεκινήσουμε και πάλι από την αρχή», υπογραμμίζει ο ΔΗΣΥ, ο οποίος θα απαιτήσει την άμεση σύγκλιση συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών για εξέταση κάθε πτυχής του θέματος.