Εικόνα σύγχυσης εκπέμπει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις της με την αμερικανική εταιρεία Chevron για αξιοποίηση του κοιτάσματος «Αφροδίτη». Μετά το δημοσίευμα του «Π» την περασμένη Τρίτη, ότι οι συνομιλίες για το πλάνο ανάπτυξης του κοιτάσματος μεταξύ του Υπουργείου Ενέργειας και της Chevron οδηγούνται σε ναυάγιο, και ερωτηθείς ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης εάν η κυβέρνηση θα αποδεχθεί το πλάνο της εταιρείας ως έχει (χωρίς δηλαδή την εγκατάσταση της πλωτής πλατφόρμας FPU), εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα υπάρχει κατάληξη μέχρι τη λήξη της προθεσμίας στις 5 Νοεμβρίου.
Ωστόσο, ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, εδώ και καιρό με δημόσιες τοποθετήσεις του τονίζει πως το υπουργείο δεν πρόκειται να αποδεχθεί μια πρόταση χωρίς την εγκατάσταση της πλωτής πλατφόρμας, αφού κάτι τέτοιο θα περιόριζε την ευελιξία και τη δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου από το κυπριακό κοίτασμα προς άλλες αγορές. Την ίδια ώρα, ειδικοί της αγοράς ενέργειας επισημαίνουν στον «Π» ότι η αμερικανική εταιρεία δεν πρόκειται να προβεί σε οποιαδήποτε επένδυση για δημιουργία πλωτής πλατφόρμας FPU αξίας ενός δισεκατομμυρίου ευρώ απλά γιατί έτσι θέλει η Κύπρος.
Στο αρχικό πλάνο ανάπτυξης του 2019, η συμφωνία μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και της διαχειρίστριας εταιρείας Chevron προέβλεπε δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο με παράλληλη δημιουργία πλωτής πλατφόρμας FPU στο «Αφροδίτη». Ωστόσο, πριν λίγους μήνες η Chevron ήρθε με αναθεωρημένο πλάνο που προτείνει δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού χωρίς την πλωτή πλατφόρμα επεξεργασίας αερίου, FPU.
Ερώτημα προς υπουργό
Το ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί από τον ίδιο τον υπουργό Ενέργειας, είναι κατά πόσο στη σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ της Δημοκρατίας και της διαχειρίστριας εταιρείας Chevron, υπήρχε η δυνατότητα αλλαγής προνοιών στη βάση της συμφωνίας ανάπτυξης του 2019. Υπάρχει, δηλαδή, η δυνατότητα της εταιρείας να προτείνει κάποια άλλη λύση αξιοποίησης του αερίου με βάση τη σύμβαση; «Τα δεδομένα στις διεθνείς αγορές αλλάζουν και μετά από τέσσερα και πλέον έτη τα πράγματα στην ενέργεια είναι πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι ήταν το 2019», υπέδειξε στην εφημερίδα πηγή της αγοράς. Σύμφωνα με τον Χαράλαμπο Έλληνα, ερευνητικό συνεργάτη του Atlantic Council, ειδικό σε θέματα ενέργειας, η πορεία του φυσικού αερίου και του πετρελαίου μέχρι το 2030 με βάση τη νέα έκθεση του IEA θα αποκλιμακωθεί.
Μέχρι στιγμής πάντως η κυβέρνηση δείχνει απόλυτη εμπιστοσύνη προς τον υπουργό Ενέργειας, Γιώργο Παπαναστασίου. Ωστόσο, σε περίπτωση αδιεξόδου με την Chevron θα πρέπει να υπάρξουν και οι ανάλογες ευθύνες.
Η λογική της Chevron
Να σημειωθεί ότι η λογική της Chevron πίσω από τη δημιουργία μόνο του υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς αερίου προς της ήδη υφιστάμενες εγκαταστάσεις τις West Delta Deep Marine (WDDM) είναι ότι η διαχειρίστρια εταιρεία στις εγκαταστάσεις WDDM είναι η Shell, η οποία κατέχει ποσοστό 35% στο «Αφροδίτη». Ο κ. Έλληνας υπέδειξε πως οι εγκαταστάσεις στο WDDM δεν δουλεύουν στη μέγιστη χωρητικότητα και επομένως η κοινοπραξία του «Αφροδίτη» βλέπει τη διοχέτευση από το κυπριακό κοίτασμα στις εγκαταστάσεις WDDM ως μια ευκαιρία αξιοποίησής τους. Ο κ. Έλληνας υπέδειξε πως πολύ πιθανόν και το σχέδιο της ιταλικής Eni για το κοίτασμα «Κρόνος» να είναι το ίδιο με το τι εισηγείται η Chevron. Δηλαδή, δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς αερίου από τον «Κρόνο» στο «Ζορ» του οποίου διαχειρίστρια εταιρεία είναι επίσης η Eni και από εκεί στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Αίγυπτο.
Δεύτερο ερώτημα
«Επομένως, το ερώτημα το οποίο επίσης θα πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση και ο ίδιος ο υπουργός Ενέργειας, είναι αν απορρίπτουμε το σχέδιο της Chevron, τότε θα απορρίψουμε και της Eni; Νομίζει η κυβέρνηση ότι εάν τερματιστούν άδοξα οι διαπραγματεύσεις με την Chevron και εισέλθουμε σε νομικές διαμάχες, θα είναι εύκολο;», διερωτήθηκε ο κ. Έλληνας.
Ο κ. Έλληνας τόνισε πως η σύγκρουση στη Γάζα φέρνει ξανά ανησυχίες και οι εταιρείες θέλουν να δουν προς τα πού οδηγούνται τα πράγματα πριν κάνουν οποιαδήποτε κίνηση.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.