Παρελθόν από τους κυπριακούς αιθέρες και τα στρατιωτικά πεδία ασκήσεων τα ρωσικά επιθετικά ελικόπτερα Mi-35. Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας αγοράς από τη Σερβία των ιπτάμενων αρμάτων μάχης -όπως τα αποκαλούν-, τα 11 ελικόπτερα Mi-35 έχουν ξεκινήσει σταδιακά το ταξίδι για το Βελιγράδι.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», εδώ και περίπου δύο μήνες είναι σε εξέλιξη η διαδικασία μεταφοράς των ελικοπτέρων στη Σερβία. Ήδη, μέρος του σμήνους των πολεμικών ελικοπτέρων έχει μεταφερθεί στη Βαλκανική χώρα και έχουν ενταχθεί στη σερβική στρατιωτική αεροπορία. Με το σφράγισμα της συμφωνίας μεταξύ των δύο Υπουργείων Άμυνας, συμφωνήθηκε τα ελικόπτερα να μην συμμετέχουν σε δραστηριότητες της Εθνικής Φρουράς.
Μάλιστα, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, τα ρωσικά ελικόπτερα δεν συμμετείχαν στη στρατιωτική παρέλαση για την ανεξαρτησία της Κυπριακής Δημοκρατίας που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή 1 Οκτωβρίου. Η επιβλητική τους παρουσία τραβούσε πάντα τα βλέμματα των θεατών, όμως φέτος δεν είχαν την ευκαιρία να τα δουν.
Για την απόφαση πώλησης των ρωσικών ελικοπτέρων προσμετρήθηκαν τρεις παράγοντες:
Πρώτον, ότι έχουν ξεπεραστεί τεχνολογικά. Δεύτερον, το γεγονός ότι για τα επόμενα 10 χρόνια απαιτείται κονδύλι €100 εκατ. για την επισκευή τους, και, τρίτον, το ζήτημα με την έλλειψη ανταλλακτικών για τα ρωσικά οπλικά συστήματα, μετά το εμπάργκο που επιβλήθηκε λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Επιπλέον, είναι γνωστό ότι μετά και την άρση του αμερικανικού εμπάργκο πώλησης όπλων στην Κύπρο γίνεται σταδιακά μια γενικότερη προσπάθεια «απεξάρτησης» της ΚΔ από τα ρωσικά οπλικά συστήματα.
Το ΓΕΕΦ είχε εκφράσει την άποψη ότι τα ελικόπτερα Mi-35 που αγοράστηκαν πριν από περίπου 22 χρόνια δεν ικανοποιούν -πλέον- τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις που πηγάζουν από την αναθεώρηση και την επικαιροποίηση των αμυντικών σχεδιασμών της Εθνικής Φρουράς. Επιπρόσθετα, το ΓΕΕΦ θέλει να καλύψει την αδυναμία που είχαν τα Mi-35 καθώς δεν μπορούσαν να εκτελούν επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας. Υπενθυμίζεται ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είχε προμηθευτεί 12 «αλιγάτορες» το 2001, εκ των οποίων το ένα κατέπεσε τον Ιούλιο του 2006 στο πλαίσιο εκπαιδευτικής πτήσης. Από την πτώση έχασε τη ζωή του ο επισμηναγός Ανδρέας Παπασωζόμενος ο οποίος ήταν ο εκπαιδευόμενος, και ο ανώτερος επιθεωρητής - εκπαιδευτής Ρώσος σμήναρχος Γιούρι Βασιλίγιεβιτς Ολέινικ.
Μάρτιο τα πρώτα Η145Μ
Με τα ρωσικά επιθετικά ελικόπτερα Mi-35 να μην θεωρούνται πλέον μέρος των αμυντικών μέσων που διαθέτει η Εθνική Φρουρά, η προσοχή πλέον στρέφεται στην προμήθεια των νέων σύγχρονων ελικοπτέρων που θα ενταχθούν σύντομα στην αεροπορία.
Η σχετική συμφωνία για αγορά έξι ελαφρών επιθετικών ελικοπτέρων H145Μ της εταιρείας Airbus Helicopters (γαλλογερμανική σύμπραξη) υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2022. Το κόστος των έξι ελικοπτέρων με τα πυρομαχικά θα ανέλθει στα €140 εκατ. και το ποσό θα εξοφληθεί με δόσεις μέχρι το 2026.
Στο πλαίσιο της ίδιας συμφωνίας, το Υπουργείο Άμυνας διατηρεί δικαίωμα προμήθειας επιπλέον έξι ελικοπτέρων, ιδίου τύπου, με τους ίδιους όρους. Το στρατιωτικό ελικόπτερο H145M είναι ικανό να επιχειρεί σε απαιτητικό περιβάλλον ημέρα και νύχτα και, όπως εκτιμάται από το ΓΕΕΦ, θα ενισχύσει τις δυνατότητες για ταχεία αντίδραση, εκπομπή μαζικών πυρών, προσβολή στόχων με ακρίβεια και εκτέλεση αποστολών υποστήριξης και συλλογής πληροφοριών. Όσον αφορά τα νέα πτητικά μέσα, πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι εντός Μαρτίου του 2024 θα παραληφθούν τα νέα σύγχρονα ελικόπτερα της Airbus Η145Μ. Πιλότοι της αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς εκπαιδεύονται στο εξωτερικό στα συγκεκριμένου τύπου πολεμικά πτητικά μέσα.
Το ελικόπτερο H145M (Military) προέρχεται από την επιτυχημένη έκδοση του H145 (μη στρατιωτική έκδοση) και προσφέρει ένα ευρύ φάσμα τακτικών επιλογών στο πεδίο μάχης. Όπως σημειώνει η κατασκευάστρια εταιρεία, προσφέρει δυνατότητα γρήγορης μεταφοράς στρατευμάτων και υλικών με ελάχιστη καθυστέρηση, δυνατότητα ταχείας αδρανοποίησης ή καταστροφής εχθρικών δυνάμεων, δυνατότητα παροχής πυρών υποστήριξης σε φίλιες δυνάμεις, καθώς και δυνατότητα συλλογής, επεξεργασίας και εκμετάλλευσης πληροφοριών.
Η ισχύς, η εμβέλεια, η αντοχή και η δυνατότητα ωφέλιμου φορτίου του H145M παρέχουν μια ποικιλία δυνατοτήτων ανάπτυξης, ειδικά όταν το ελικόπτερο επιχειρεί σε περιβάλλοντα με άμμο και σκόνη. Το H145M μπορεί να διαθέτει διαφορετικά είδη εξοπλισμού, τα οποία μπορούν να εγκατασταθούν και να απεγκατασταθούν γρήγορα, έτσι ώστε να προσαρμόζεται στις ανάγκες της κάθε αποστολής. Τα κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά του H145M:
● Μέγιστη ταχύτητα: 240 χλμ./ώρα
● Μέγιστη αυτονομία με βασικές δεξαμενές καυσίμου: 638 χλμ.
● Μέγιστη αυτονομία με βασικές δεξαμενές καυσίμου σε χρόνο πτήσης: 3 ώρες 32 λεπτά
● Μέγιστη χωρητικότητα μεταφερόμενου προσωπικού: 10
● Χειριστές: 2 (1 πιλότος και 1 χειριστής οπλικών συστημάτων εγκατεστημένων σε πυλώνες ελικοπτέρου)
● Κινητήρες: 2 x Safran Arriel 2E turboshaft ισχύος 894 ίππων έκαστος
162 εκατ. για αμυντική θωράκιση
Στα ίδια επίπεδα με το 2022 και το 2023 αναμένεται να κυμανθεί ο προϋπολογισμός του Υπουργείο Άμυνας για την αμυντική θωράκιση. Η πρόβλεψη για το 2024, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό που εγκρίθηκε πριν από μερικές ημέρες και κατατέθηκε στη Βουλή, αναμένεται να ανέλθει στα €162 εκατομμύρια. Με δεδομένο ότι κάθε χρόνο εγκρίνεται συμπληρωματικός προϋπολογισμός για την αμυντική θωράκιση, για το 2024 ο προϋπολογισμός αναμένεται να ξεπεράσει τα €170 εκατ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι την τρέχουσα χρονιά τα κονδύλια για την αμυντική θωράκιση ανήλθαν σε €170 εκατ. ενώ το 2022 ανήλθαν σε €176,1. Το θετικό σε ό,τι αφορά τα κονδύλια για την αμυντική θωράκιση είναι ότι σταδιακά επανέρχονται σε ικανοποιητικά επίπεδα και πέραν των ποσών που διατίθενται για τη συντήρηση υφιστάμενων εξοπλισμών, σημαντικό μέρος των διαθέσιμων πόρων προορίζονται για την προμήθεια νέων μέσων για εκσυγχρονισμό της Εθνικής Φρουράς.
Ένα από τα χαμηλότερα ποσά που διατέθηκαν για την αμυντική θωράκιση ήταν το 2014, δηλαδή μεσούσης της οικονομικής κρίσης, σε μόλις €29 εκατ. Ακολούθησαν €60,4 εκατ. το 2015, €46,1 το 2016, €68,7 εκατ. το 2017, €97 εκατ. το 2018, €105,3 εκατ. το 2019, €114,5 εκατ. το 2020, €149 εκατ. το 2021, €176 εκατ. το 2022 και €170 εκατ. το 2023.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.