Ασφαλιστές, εκτιμητές και μηχανικοί θα δηλώνουν τις ζημιές στα αυτοκίνητα

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ Δημοσιεύθηκε 15.8.2022
Ασφαλιστές, εκτιμητές και μηχανικοί θα δηλώνουν τις ζημιές στα αυτοκίνητα
Το Υπουργείο Μεταφορών τροποποιεί τη νομοθεσία με στόχο να κλείσει τα όποια κενά επιτρέπουν σε επιτήδειους να βαφτίζουν «κυπριακά» χτυπημένα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Στην τροποποίηση της κείμενης νομοθεσίας προχωρεί το Υπουργείο Μεταφορών με στόχο να κλείσει τα παραθυράκια που επιτρέπουν στους επιτήδειους να εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες που αγοράζουν «κυπριακά» μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Δηλαδή, οχήματα που αγοράστηκαν ως καινούργια στην Κυπριακή Δημοκρατία και στη συνέχεια πωλήθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους. Με την τροποποίηση της νομοθεσίας θα είναι υποχρεωμένες οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι εκτιμητές ζημιών και οι μηχανικοί να δηλώνουν στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) τα οχήματα που ενεπλάκησαν σε τροχαίες συγκρούσεις ή που υπέστησαν ζημιές από πλημμύρες, χαλαζοθύελλες, πυρκαγιές ή οποιοδήποτε άλλο συμβάν. Σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων του ΤΟΜ θα καταχωρίζονται το ιστορικό του οχήματος, το είδος και το μέγεθος της ζημιάς που φέρει καθώς και φωτογραφίες από το συμβάν. Το όφελος είναι διπλό:

Πρώτο, οι καταναλωτές θα ενημερώνονται από τους τίτλους ιδιοκτησίας των οχημάτων που εκδίδει το ΤΟΜ για την κατάσταση του μεταχειρισμένου οχήματος που προτίθενται να αγοράσουν. Δεύτερο, τα οχήματα θα περνούν από τεχνικό έλεγχο για να διαπιστώνεται κατά πόσο προκύπτει θέμα οδικής ασφάλειας από τη χρήση τους.

Με τον τρόπο αυτό θα περάσουν στο παρελθόν οι κομπίνες που στήνονται με τα οχήματα που κρίνονται μετά από διάφορα συμβάντα ως πλήρως κατεστραμμένα -total lost- και στη συνέχεια, αφού επιδιορθωθούν, διοχετεύονται στην αγορά και πωλούνται σε ανυποψίαστους πολίτες που αγνοούν την πραγματική κατάσταση των οχημάτων που αγοράζουν.

Τι θα δηλώνεται

Το ΤΟΜ ετοίμασε το προσχέδιο του νομοσχεδίου και το διαβίβασε στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο. Μεταξύ άλλων, προβλέπει τα εξής:

1 Σε περίπτωση που όχημα υποστεί ζημιές από σύγκρουση, πλημμύρα, χαλαζοθύελλα, φωτιά ή οποιοδήποτε άλλο συμβάν, ο ασφαλιστής που έκδωσε το ισχύον ασφαλιστήριο για το όχημα ή ανάλογα με την περίπτωση ο ασφαλιστής που φέρει την ευθύνη αποζημίωσής του ή το Ταμείο Ασφαλιστών Κύπρου ή το συνεργείο που το επιδιόρθωσε ή ο εκτιμητής των ζημιών του, ενημερώνει τον Έφορο Μηχανοκινήτων Οχημάτων, δηλαδή, το ΤΟΜ.

2 Το ΤΟΜ ετοιμάζει και διατηρεί λογισμικό, διαδικτυακό, αυτοματοποιημένο σύστημα, στο οποίο μετά από εγγραφή σε αυτό, οι πιο πάνω αναφερόμενοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση για να καταχωρίζουν στοιχεία της σύγκρουσης ή ανάλογα του συμβάντος που επέφερε ζημιές σε ένα όχημα, όπως ημερομηνία, ώρα, τοποθεσία συμβάντος (διεύθυνση), στοιχεία ιδιοκτησίας/οδηγού, στοιχεία ασφαλιστικής κάλυψης καθώς και φωτογραφικό υλικό από τον χώρο του συμβάντος και των ζημιών του οχήματος.

3 Με την ενημέρωση, το ΤΟΜ ακυρώνει το πιστοποιητικό επιθεώρησης του οχήματος και για να επιτρέψει την επανακυκλοφορία του, παραπέμπει το όχημα για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων για να διαπιστωθεί ότι αυτό έχει επιδιορθωθεί ορθά και είναι κατάλληλο για οδική χρήση, καταγράφει δε το γεγονός στο πιστοποιητικό εγγραφής του οχήματος.

Οι ασφαλιστές, οι μηχανικοί και οι εκτιμητές ζημιών που θα αποκρύπτουν πληροφορίες σε σχέση με την κατάσταση ενός οχήματος θα διώκονται ποινικά.

Καρούσος: Μπαίνει τάξη

Ο υπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Καρούσος δήλωσε στον «Π» πως με την ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου «μπαίνει τάξη, πλέον, και σε αυτό το θέμα αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι διά νόμου θα πρέπει να δηλώνουν με πάσα λεπτομέρεια τις ζημιές που φέρει ένα όχημα για να αναγράφονται στο πιστοποιητικό εγγραφής του. Ο δε καταναλωτής -αγοραστής θα γνωρίζει τι θα αγοράζει χωρίς να τίθεται οποιοδήποτε θέμα οδικής ασφάλειας». Σύμφωνα με τον κ. Καρούσο «σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός, ότι θα δηλώνεται και η τοποθεσία της τροχαίας σύγκρουσης στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΟΜ. Με τον τρόπο αυτό, θα ενημερώνεται η Αστυνομία για τις χιλιάδες τροχαίες μικροσυγκρούσεις που γίνονται κάθε μέρα και θα αναγνωριστούν και άλλα μελανά σημεία στο οδικό δίκτυο με στόχο τη λήψη μέτρων».

Οι απάτες με τα βρετανικά

Ο υπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Καρούσος επιδιώκοντας, αφενός, να σταματήσει τη διαχρονική απάτη σε βάρος των ανυποψίαστων πολιτών που αγόραζαν εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα πολυτελείας κυρίως από τη Μ. Βρετανία χωρίς να γνωρίζουν ότι ήταν χτυπημένα ή σχεδόν καταστραμμένα πριν επισκευαστούν στην Κύπρο και αφετέρου, να αντιμετωπίσει τα ζητήματα οδικής ασφάλειας που ενδεχομένως να προκύπτουν από την επισκευή ή και τη συναρμολόγηση χτυπημένων εισαγόμενων οχημάτων, αποφάσισε όπως στους τίτλους ιδιοκτησίας (κοτσιάνια) που εκδίδει το ΤΟΜ με την εγγραφή των μηχανοκίνητων οχημάτων από τη Βρετανία να αναγράφονται οι ζημιές από σύγκρουση, πλημμύρα και χαλαζοθύελλα. Η σχετική απόφαση τέθηκε σε εφαρμογή στις 12/5/2020 με εγκύκλιο του ΤΟΜ.

Η βιομηχανία των χτυπημένων-αποσυναρμολογημένων εισαγόμενων πολυτελών οχημάτων από τη Βρετανία που δρα στην Κύπρο, με ετήσιο τζίρο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δέχθηκε καίριο πλήγμα. Μάλιστα, πολύ πρόσφατα όπως αποκάλυψε ο «Π», είχαμε και σύλληψη λειτουργού του ΤΟΜ που συμμετείχε σ' αυτά τα κυκλώματα που αγοράζουν χτυπημένα αυτοκίνητα πολυτελείας από δημοπρασίες της Μ. Βρετανίας σε εξευτελιστικές τιμές, τα επισκευάζουν στην Κύπρο και τα χρυσοπωλούσαν. Η δημόσια υπάλληλος που συνελήφθη φέρεται να πληρωνόταν για να εκδίδει «καθαρούς» τίτλους ιδιοκτησίας σε εισαγόμενα αυτοκίνητα πολυτελείας, αποκρύπτοντας τις ζημιές που έφεραν.

Τα έγγραφα που ζητούνται

Με βάση, λοιπόν, την επίμαχη εγκύκλιο που τέθηκε σε εφαρμογή στις 12/5/2020 θα πρέπει να ελέγχονται τα έγγραφα κάθε οχήματος που μεταφέρεται ή εισάγεται μεταχειρισμένο όπως για παράδειγμα τιμολόγιο αγοράς, έγγραφο δημοπρασία αν υπάρχει, πιστοποιητικό εγγραφής της χώρας προέλευσης κ.λπ. Όταν από τον έλεγχο υπάρχει ένδειξη ή πληροφόρηση ότι αυτό είχε υποστεί ζημιά από σύγκρουση, πλημμύρα, χαλάζι κοκ, τότε, η εγγραφή του χτυπημένου οχήματος γίνεται μόνο εφόσον συνοδεύεται με τα ακόλουθα έγγραφα:

  • Βεβαίωση ελέγχου της ταυτότητας του οχήματος καθώς και τεχνική έκθεση για το κατά πόσο επηρεάστηκε η οδική συμπεριφορά του οχήματος και σε ποιο βαθμό προκειμένου να διαπιστωθεί αν αυτό είναι κατάλληλο για οδική χρήση.
  • Πιστοποιητικό επιτυχούς τεχνικού ελέγχου.
  • Έγκριση τύπου μεμονωμένου οχήματος για οχήματα που εισάγονται από τρίτες χώρες.
  • Πιστοποίηση εκπομπών μάζας CO2.
  • Προσκόμιση εντύπου Τελ. 72Α από το Τμήμα Τελωνείων.
  • Πιστοποιητικό εγγραφής και έγγραφα απόδειξης ιδιοκτησίας.

Αφού παρουσιαστούν τα πιο πάνω έγγραφα, γίνεται φυσικός έλεγχος του οχήματος από τεχνικό του ΤΟΜ και ελέγχεται, συμπληρώνεται και υπογράφεται το έντυπο ΤΟΜ6Α τόσο από τον τεχνικό όσο και από τον υπεύθυνο/συντονιστή του ΚΕΜΟ. Ο τεχνικός καταχωρίζει, ανάλογα με την περίπτωση, στο έντυπο ΤΟΜ6Α τις ζημιές που φέρει το όχημα από σύγκρουση, πλημμύρα ή χαλαζοθύελλα.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Υπόθεση Θανάση Νικολάου: Ξεκινά η νέα έρευνα με σκιές και καχυποψία - Ανακρίθηκαν τρεις αξιωματικοί της Αστυνομίας που αφυπηρέτησαν
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπόθεση Θανάση Νικολάου: Ξεκινά η νέα έρευνα με σκιές και καχυποψία - Ανακρίθηκαν τρεις αξιωματικοί της Αστυνομίας που αφυπηρέτησαν

Υπόθεση Θανάση Νικολάου: Ξεκινά η νέα έρευνα με σκιές και καχυποψία - Ανακρίθηκαν τρεις αξιωματικοί της Αστυνομίας που αφυπηρέτησαν

Ευρωπαϊκές κυρώσεις: Στο κάδρο η κυπριακή ναυτιλία
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκές κυρώσεις: Στο κάδρο η κυπριακή ναυτιλία

Ευρωπαϊκές κυρώσεις: Στο κάδρο η κυπριακή ναυτιλία

Γιατροί δεν παραπέμπουν σε ειδικούς για να μην πληρωσουν προστιμο, λόγω υπερβασης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γιατροί δεν παραπέμπουν σε ειδικούς για να μην πληρωσουν προστιμο, λόγω υπερβασης

Γιατροί δεν παραπέμπουν σε ειδικούς για να μην πληρωσουν προστιμο, λόγω υπερβασης

Επιστολή Φον ντερ Λάιεν στους "27": Υπό συζήτηση προσωρινό πλαφόν στο φυσικό αέριο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστολή Φον ντερ Λάιεν στους "27": Υπό συζήτηση προσωρινό πλαφόν στο φυσικό αέριο

Επιστολή Φον ντερ Λάιεν στους "27": Υπό συζήτηση προσωρινό πλαφόν στο φυσικό αέριο

Σε διαβήματα προς την ΟΥΝΦΙΚΥΠ προβαίνει το ΥΠΕΞ - Επικρίνει τις δηλώσεις Ερτουγρούλογλου, ο ηγέτης της τ/κ αντιπολίτευσης
ΚΥΠΡΟΣ

Σε διαβήματα προς την ΟΥΝΦΙΚΥΠ προβαίνει το ΥΠΕΞ - Επικρίνει τις δηλώσεις Ερτουγρούλογλου, ο ηγέτης της τ/κ αντιπολίτευσης

Σε διαβήματα προς την ΟΥΝΦΙΚΥΠ προβαίνει το ΥΠΕΞ - Επικρίνει τις δηλώσεις Ερτουγρούλογλου, ο ηγέτης της τ/κ αντιπολίτευσης