Το 2018 έφτασαν στην Κύπρο γύρω στα 1,6 εκατ. δέματα έναντι 1,37 το 2017. Αυξητική η τάση και για εξερχόμενα
Αυξητική είναι η τάση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κύπρο σύμφωνα με το τελευταίο παρατηρητήριο αγοράς του Γραφείου Ρύθμισης Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ), με τους ρυθμούς αύξησης των εισερχόμενων πακέτων-αντικειμένων να είναι μεγαλύτεροι από αυτούς των εξερχόμενων.
1,6 εκατ. δέματαΚατά το 2018 στον τομέα των εισερχόμενων διεθνών ταχυμεταφορών έφτασαν στην Κύπρο κοντά στο 1,6 εκατ. δέματα έναντι 1,37 εκατ. τον προηγούμενο χρόνο και 1,14 το 2016. Όπως φαίνεται από το γράφημα, μέσα σε μία δεκαετία, διπλασιάστηκε ο αριθμός των εισερχόμενων δεμάτων. Αυτό σημαίνει ότι ανά κάτοικο έφτασαν τα 1,85 αντικείμενα έναντι ενός πριν από μία δεκαετία. Όσον αφορά τα εξερχόμενα δέματα αυτά κυμαίνονται στις 650 χιλιάδες έναντι 583 χιλιάδων το 2017 και 550 χιλιάδες το 2016.
Δουλεύει ο ανταγωνισμόςΟ ανταγωνισμός στη βιομηχανία των ταχυμεταφορών είναι μεγάλος. Τα μερίδια αγοράς των παροχέων στον τομέα των εξερχόμενων δεμάτων διαμορφώνονται για το 2018 ως εξής: DHL 43% (πτώση 1,5% σε σχέση με το 2017), TNT Express Fedex 19,1% σε σύγκριση με 14,3% τον προηγούμενο χρόνο, Κυπριακά Ταχυδρομεία 9,8% σε σύγκριση με 9,4% το 2017, ACS Air Courier Services 6,7%, Γενική Ταχυδρομική 5,8%, με τις άλλες εταιρείες να καταλαμβάνουν μικρότερα ποσοστά.
Όσον αφορά τα μερίδια αγοράς των παροχέων στον τομέα των εισερχόμενων, η DHL παραμένει στην κορυφή με 43%, ακολουθούν τα Κυπριακά Ταχυδρομεία με 11,4%, η UPS με 8,6% και οι υπόλοιποι με μικρότερα ποσοστά.
Στις τοπικές ταχυμεταφορές, τα δέματα δηλαδή που στέλνονται από την Κύπρο εντός του νησιού, η GAP Akis Expres κατέχει το 54% της αγοράς (52% τον προηγούμενο χρόνο) και με ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, η ACS το 28%, η Travel Express το 8%, ο Κρόνος το 3,5% και οι άλλες εταιρείες μικρότερα ποσοστά.
42% τα κρατικάΒάσει του συνολικού κύκλου εργασιών όλων των παροχέων για όλες τις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της καθολικής, τα Κυπριακά Ταχυδρομεία καταλαμβάνουν το 42% της αγοράς, η DHL το 14%, η GAP Akis Express το 13%, η TNT Fedex το 10%, η ACS το 8% και οι άλλες εταιρείες μικρότερα ποσοστά.
Χαμηλές επιδόσειςΚι ενώ τα Κυπριακά Ταχυδρομεία διατηρούν την ανταγωνιστικότητά τους και το παλεύουν μέσα σε μια αγορά πλήρους ανταγωνισμού στον τομέα των ταχυμεταφορών, για την ποιότητα της καθολικής υπηρεσίας που προσφέρουν (τη διανομή των κοινών επιστολών δηλαδή) χρειάζεται να το παλέψουν περισσότερο. Κατά το 2018 είχαν έναν κύκλο εργασιών της τάξης των 26 εκατ. ευρώ, έναντι 21 εκατ. το 2017. Η αύξηση αποδίδεται κατά το ΓΕΡΗΕΤ στην αλλαγή της λογιστικής προσέγγισης.
Όσον αφορά τα ποσοστά επίδοσης της αλληλογραφίας εσωτερικού Α’ προτεραιότητας που σύμφωνα με την υποχρέωση που έχουν τα κρατικά ταχυδρομεία πρέπει να φτάνουν στον παραλήπτη μετά από 1 ή 3 εργάσιμες ημέρες από την εργάσιμη ημέρα κατάθεσης, η ποιότητα που προσφέρεται είναι εντός των υποχρεώσεων. Αυτή είναι μία παράδοση για τα Κυπριακά Ταχυδρομεία τα οποία εδώ και πολλά χρόνια έχουν πιάσει και διατηρούν τους στόχους τους.
Αυτό δεν συμβαίνει με την επίδοση της καθολικής εισερχόμενης αλληλογραφίας εξωτερικού Α’ προτεραιότητας, όπου μόλις το 37% των επιστολών που πρέπει να φτάσουν εντός τριών ημερών παραδίδονται εντός των απαιτούμενων χρονικών ορίων, ενώ εκείνες που πρέπει να φτάσουν στους παραλήπτες εντός πέντε ημερών, το ποσοστό ανεβαίνει στο 74%. Σύμφωνα με τις υποχρεώσεις η επίδοση πρέπει να είναι 85% και 97% αντίστοιχα. Μέχρι το 2013 τα Κυπριακά Ταχυδρομεία έπιαναν του στόχους τους τουλάχιστον για την επίδοση εισερχόμενης που πρέπει να παραδοθεί σε πέντε μέρες, από τότε ωστόσο κάπου βρίσκονται έξω από τα νερά τους. Αυτό συμβαίνει και με την επίδοση της εξερχόμενης αλληλογραφίας εξωτερικού Α’. Από τις επιστολές εξερχόμενης που κατά 85% πρέπει να λαμβάνουν διαχείρισης εντός τριών ημερών, μόλις το 33% επιδίδονται σε αυτό τον χρόνο. Το 97% πρέπει να επιδίδονται σε πέντε μέρες σύμφωνα με το διάταγμα του ΓΕΡΗΕΤ αλλά μόλις κατά 72% πιάνει τον στόχο η κρατική υπηρεσία.
Να υπενθυμίσουμε ότι μία από τις προτεραιότητες εδώ και χρόνια του Υπουργείου Μεταφορών είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των Κυπριακών Ταχυδρομείων με τη μετατροπή τους σε ημικρατικό οργανισμό, ώστε να γίνουν πιο ευέλικτα και πιο ανταγωνιστικά, ένας στόχος που έμεινε στάσιμος, παρότι επαναλαμβάνεται στον ετήσιο προϋπολογισμό του υπουργείου μέσα στις προτεραιότητες.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.