Τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας Λεμεσού αντικατοπτρίζουν το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
Το πιο αποδοτικό σενάριο στη βάση του οποίου θα αναπτυχθούν τα έργα και οι πολιτικές που θα συμβάλουν στον περιορισμό των σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πόλη της Λεμεσού, τα οποία αναδείχθηκαν μέσα από την ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας, έχει επιλεγεί. Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται ότι θα καθοριστούν και οι λεπτομέρειες ώστε να αρχίσει η προώθηση και η εφαρμογή των μέτρων. Το επιλεγέν σενάριο θεωρείται μια τολμηρή και συνάμα ρεαλιστική στρατηγική που θα πρέπει να εφαρμοστεί σταδιακά μέχρι το 2030, οδηγώντας στην αποσυμφόρηση των δρόμων της Λεμεσού.
Σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο του κλάδου βιώσιμης κινητικότητας του Τμ. Δημοσίων Έργων Δημήτρη Δημητρίου, η ομάδα των εμπειρογνωμόνων είχε παρουσιάσει ενώπιον της πόλης, μέσα από μια συμμετοχική διαδικασία, έξι σενάρια. Αυτό το οποίο έχει τύχει αποδοχής και πιστεύεται ότι θα αποφέρει και το μεγαλύτερο όφελος για τη βιώσιμη κινητικότητα της πόλης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εξής μέτρα.
1. Βελτίωση του τομέα των δημόσιων μεταφορών. Σύμφωνα με τη μελέτη του σχεδίου, μόνο το 1,8% των κατοίκων της πόλης κινείται με λεωφορείο, ενώ από τις διακινήσεις με το λεωφορείο το 75% αφορά την παραλιακή γραμμή. Στόχος στις πιο πολυσύχναστες διαδρομές είναι το λεωφορείο να περνά κάθε 10-15 λεπτά.
2. Αναδιανομή του υφιστάμενου χώρου προς όφελος της δημόσιας κινητικότητας και καλύτερη κυκλοφοριακή διαχείριση στο κέντρο της πόλης. Το σενάριο προβλέπει εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στον πυρήνα του κέντρου και στο ευρύτερο ιστορικό κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα από τον Εναέριο έως και έξω από την τουρκοκυπριακή συνοικία (μετά τη μαρίνα) και από τον Πεντάδρομο μέχρι την παραλία. Σε συνάρτηση με τις πεζοδρομήσεις θα γίνουν και μονοδρομήσεις ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από μηχανοκίνητα το κέντρο, έστω σε περιορισμένο βαθμό.
3. Καθορισμός πολιτικής στάθμευσης και ενιαίας τιμολογιακής πολιτικής. Όσο πιο κοντά στο κέντρο παρκάρει κάποιος, τόσο θα αυξάνεται το κόστος της στάθμευσης. Σήμερα το 85% των χώρων στάθμευσης στη Λεμεσό είναι ανεξέλεγκτοι. Μεγάλο μέρος παρόδιων χώρων στάθμευσης προσφέρεται δωρεάν και μάλιστα η χρέωση ισχύει μόνο για το 7,6% των διαθέσιμων χώρων πάρκινγκ εντός του εμπορικού κέντρου της πόλης. Το δε κόστος στάθμευσης στο κέντρο είναι πολύ χαμηλό και αποτελεί κίνητρο χρήσης του Ι.Χ.
4. Δημιουργία λεωφορειολωρίδων.
5. Δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατόδρομων ώστε να μπορεί ο χρήστης ποδηλάτου να το χρησιμοποιεί καθημερινά και με ασφάλεια εντός της πόλης.
Όπως ανέφερε ο κ. Δημητρίου, τέλη Φεβρουαρίου θα βρίσκονται στην Κύπρο οι ανάδοχοι της μελέτης του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας Λεμεσού, μια κοινοπραξία Γερμανών, Ελλήνων και Κυπρίων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα φέρουν τις προτάσεις τους. Τέλη Μαρτίου αναμένεται ότι θα υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα ως προς τα μέτρα τα οποία θα αποφασιστούν στη βάση των πιο πάνω παραμέτρων.
Στο 20% η παράνομη στάθμευση στο κέντρο Τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας Λεμεσού αντικατοπτρίζουν το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Πέρα από τη μη ποιοτική υπηρεσία των λεωφορείων και την έλλειψη κουλτούρας για τα ΜΜΜ, διαπιστώθηκαν τα εξής:
-Το 91,8% των μετακινήσεων γίνεται με Ι.Χ. και το 68% μόνο με ένα άτομο μέσα στο αυτοκίνητο, δηλαδή τον οδηγό. Αν δεν γίνει κατορθωτό να πέσει στο 75% το ποσοστό των μετακινήσεων με Ι.Χ., το κυκλοφοριακό της Λεμεσού δεν πρόκειται να λυθεί ποτέ.
-Ο κατακόρυφος άξονας που συνδέει το κέντρο της Λεμεσού με τις οικιστικές περιοχές βόρεια του αυτοκινητόδρομου είναι ένα από τα πιο προβληματικά δίκτυά της που προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η μελέτη αναφέρεται ειδικότερα στη Γιάννου Κρανιδιώτη, στην Αγίας Φυλάξεως και στη Μακαρίου, οι οποίες λόγω των υψηλών επιπέδων κυκλοφορίας που διεκπεραιώνουν παρουσιάζουν τρομερή κίνηση και καθυστέρηση σε μεγάλες διασταυρώσεις είτε πρόκειται για κυκλικούς κόμβους είτε για φανάρια. Στο πλαίσιο του επιλεχθέντος σεναρίου διαπιστώνεται ότι δεν μπορούν να γίνουν κατασκευαστικές λύσεις τοπικά διότι θα μεταφέρουν απλώς το πρόβλημα της συμφόρησης πιο κάτω. Ως εκ τούτου, το στοίχημα είναι η μετακίνηση με το λεωφορείο.
-Η παράνομη στάθμευση φτάνει μέχρι και το 20% στο κέντρο της πόλης.
-Το περπάτημα έχει πολύ χαμηλό μερίδιο στις μετακινήσεις, φτάνοντας μόλις στο 5,7%, ενώ δεν χρησιμοποιείται καν για σκοπούς μετακινήσεων αλλά για βόλτα. Η χρήση ποδηλάτου αφορά μόνο το 0,7% των μετακινήσεων.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.