Των Σωτήρη Παρούτη και Μιράντας Λυσάνδρου
Η πλατεία Ελευθερίας βαίνει προς ολοκλήρωση μετά από πολλά χρόνια ταλαιπωρίας των επιχειρηματιών της γύρω περιοχής και των πολιτών. Τι είναι αυτό το οποίο, κατά τη γνώμη του δημάρχου Λευκωσίας, οδήγησε σε όλη αυτήν την καθυστέρηση; Και γιατί κρίνει ο ίδιος πως αυτό δεν ήταν λόγος παραίτησης; Ο Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης μιλά στον «Π» για την αποτελεσματικότητα του Δήμου Λευκωσίας, για το πώς διεκδικεί το εμπορικό κέντρο μέσα από επενδύσεις σε υποδομές και για το πώς ο ίδιος ορίζει τα όρια του Δήμου Λευκωσίας στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μας αποκαλύπτει επίσης τα έργα που γίνονται ένθεν και ένθεν της νεκρής ζώνης σε συνεργασία με τον Μεχμέτ Χαρματζί, με κοινό όραμα την επανένωση της πόλης.
Επί 12 χρόνια το κέντρο της Λευκωσίας βιώνει μία παρατεταμένη αναστάτωση λόγω των έργων στην πλατεία Ελευθερίας. Σε άλλη χώρα ο δήμαρχος θα φοβόταν να κυκλοφορήσει... Θα ήταν εν ολίγοις και λόγος παραίτησης. Ποια η θέση σας;
Ναι, υπάρχει ταλαιπωρία και το ζει και το αντιλαμβάνεται πάρα πολύς κόσμος. Αλλά πιστώνω με λογική τους συνδημότες μας διότι γνωρίζουν, αφενός, τους λόγους για τους οποίους καθυστέρησε και, αφετέρου, το μέγεθος και την πολυπλοκότητα του έργου και το πόσο ωφέλιμο θα είναι για το κέντρο. Ο πρώτος λόγος της καθυστέρησης ήταν η ύπαρξη των αρχαιοτήτων. Ακολούθως, αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε εργολάβο γιατί δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το έργο. Υποχρεωθήκαμε να προκηρύξουμε εκ νέου προσφορές δύο φορές. Οι λόγοι αυτοί επεξηγήθηκαν πολλές φορές στο κοινό.
Παρ' όλα αυτά, το έργο έχει στην ουσία ξηλώσει τον πυρήνα της πρωτεύουσας και έχει προκαλέσει προβλήματα στις επιχειρήσεις. Έργα ιδιωτών εξίσου σύνθετα ολοκληρώνονται πολύ πιο γρήγορα…
Οι σχεδιαστικές απαιτήσεις του έργου το καθιστούν, επαναλαμβάνω, εξαιρετικά πολύπλοκο. Πέραν αυτού, δεν μπορούν, πιστεύω, να γίνονται συγκρίσεις με έργα του ιδιωτικού τομέα για έναν ακόμη λόγο: Οι διαδικασίες προσφορών είναι πολύ διαφορετικές και συχνά δαιδαλώδεις. Επιπλέον, τα έργα του Δημοσίου και δη εκείνα που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους ελέγχονται σε κάθε στάδιο με διαδικασίες που δεν υπάρχουν στα ιδιωτικά έργα.
Απολογία
Δεν νιώθετε την ανάγκη να απολογηθείτε για την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί ο κόσμος και οι επαγγελματίες όσον αφορά τη μακρά και πρωτοφανή περίοδο ολοκλήρωσης του έργου;
Ως τοπική αρχή ασφαλώς και απολογούμαστε για οποιαδήποτε ταλαιπωρία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση παραλάβαμε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο έργο. Σταματήσαμε κακές πρακτικές σε σχέση με δημόσια συμβόλαια -αναφέρομαι σε όλη την Κύπρο- και σήμερα το έργο ολοκληρώνεται. Με διαφάνεια αυξήσαμε τον προϋπολογισμό στα ορθά επίπεδα, δώσαμε την ευκαιρία σε όλους τους ενδιαφερόμενους εργολάβους να καταθέσουν προσφορές και προχωρούμε προς την ολοκλήρωση του έργου. Είναι λόγω των δικών μας αποφάσεων και του δημοτικού συμβουλίου που ολοκληρώνεται αυτήν τη στιγμή η πλατεία Ελευθερίας. Από την ημέρα που ξεκίνησε εργασίες ο δεύτερος εργολάβος, δηλαδή εδώ και τέσσερα χρόνια, το έργο υλοποιείται σε συνεχή ροή και όπως όλοι βλέπετε ολοκληρώνεται.
Πόσο θα κοστίσει τελικά; Πόσο αυξήθηκε το κόστος;
Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός είναι γύρω στα 40 εκατ. ευρώ.
Φταίει η πολυπλοκότητα
Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι πήγε λάθος και δίνονταν συνεχώς νέα χρονοδιαγράμματα για την αποπεράτωση ακόμη και κατά τη διάρκεια του δεύτερου συμβολαίου;
Ίσως δεν έχουν εκτιμηθεί ορθά η πολυπλοκότητα και οι πολύ αυστηρές προδιαγραφές του αρχιτεκτονικού γραφείου Zaha Hadid Architects όσον αφορά την ποιότητα της κατασκευής.
Μα δεν είμαστε οι μόνοι που κάνουμε τέτοια πολύπλοκα έργα. Εδώ η ίδια αρχιτέκτονας έχει κάνει ανάλογα έργα σε πολλές άλλες χώρες του εξωτερικού εξίσου δύσκολα…
… Και όλα έχουν παρόμοια ζητήματα. Κοιτάξτε πόσα χρόνια χρειάστηκαν για να τελειώσουν κι εκείνα τα έργα. Δεν το λέω για να δικαιολογηθώ. Είναι δύσκολο το έργο. Ανάλογες δυσκολίες είχε και το έργο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου που σχεδιάστηκε από αρχιτέκτονα παρόμοιας εμβέλειας και πήρε οκτώ χρόνια για να ολοκληρωθεί.
Είμαστε αποτελεσματικοί
Και στην περίπτωση του δημαρχείου υπήρξε ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση. Υπάρχουν ζητήματα αποτελεσματικότητας στον δήμο σας;
Κάθε οργανισμός έχει τα θέματά του, αλλά δεν θεωρώ ότι ο Δήμος Λευκωσίας έχει θέματα αποτελεσματικότητας σε σχέση με τα δύο έργα της πλατείας Ελευθερίας και του νέου δημαρχείου.
Απλώς είναι η τύχη του;
Όχι, απλώς επιλέγουμε τα δύσκολα. Και είναι καιρός να αρχίσουμε να το λέμε. Εστιάζεστε σε δύο έργα που είναι πολύ ξεχωριστά και έχουν καθυστερήσει για συγκεκριμένους λόγους. Για να κρίνετε την αποτελεσματικότητα του δήμου στο σύνολό του θα πρέπει να λάβετε υπόψη όλα τα έργα του, τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης και τους προϋπολογισμούς τους. Θεωρώ ότι ο Δήμος Λευκωσίας ολοκληρώνει τα έργα του σχετικά εντός των χρονοδιαγραμμάτων και εντός των προϋπολογισμών του. Για την πλατεία Ελευθερίας εξήγησα προηγουμένως τι συνέβη. Το νέο δημαρχείο προφανώς και καθυστέρησε. Αφού χρειάστηκε να αλλάξουν τα σχέδια δεκάδες φορές λόγω των απαιτήσεων του Τμήματος Αρχαιοτήτων. Άρα, δεν μπορεί κανείς να κρίνει την αποτελεσματικότητα του δήμου από τα δύο αυτά έργα. Όμως, θα σας πω ποια είναι η σημασία του νέου δημαρχείου. Επιμέναμε παρά τις δυσκολίες, παρά το κόστος, παρά την επιπρόσθετη δουλειά που χρειάστηκε, παρά τα εμπόδια που βρίσκαμε μπροστά μας κάθε μέρα, γιατί επιλέξαμε να βρισκόμαστε δίπλα από την πράσινη γραμμή, για να αναζωογονήσουμε το κομμάτι αυτό της Λευκωσίας, το οποίο αν το αφήσουμε μόνο του θα μαραζώσει, θα ερημώσει και θα καταστραφεί.
Η αναζωογόνηση της παλιάς πόλης δημιουργεί και προβλήματα στάθμευσης. Πώς επιλύονται;
Υπάρχουν πολλοί χώροι στάθμευσης και είναι εύκολο να σταθμεύσεις αν αποδεχθείς ότι θα περπατήσεις 5-10 λεπτά. Κανένα ιστορικό κέντρο δεν μπορεί να ικανοποιήσει τον αριθμό αυτοκινήτων που απαιτεί η αναζωογόνησή του και καμία πόλη δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες σε χώρους στάθμευσης εάν η νοοτροπία των περισσοτέρων είναι ότι θα πρέπει να σταθμεύσουν έξω από το υποστατικό που θα επισκεφθούν. Συνεπώς, η μόνη άλλη λύση είναι να χρησιμοποιήσουμε λιγότερο το αυτοκίνητο. Είναι γι’ αυτό που αρχίσαμε τη λειτουργία του μικρού δικτύου λεωφορείων, ενώ ο μελλοντικός μας στόχος είναι η πεζοδρόμηση σιγά-σιγά κάποιων σημείων της εντός των τειχών πόλης για να δίνουμε περισσότερη έμφαση στον πεζό, στο ποδήλατο και στις δημόσιες μεταφορές.
Σχέδιο για επιχειρήσεις
Στο γραφείο σας έρχεστε με το μικρό λεωφορείο;
Σήμερα ήρθα με το αυτοκίνητο, αλλά έρχομαι και με το ποδήλατο. Έχω χρησιμοποιήσει και τα μικρά λεωφορεία. Να σας αποκαλύψω πως ένα από τα προγράμματα που θέλουμε να προωθήσουμε με τον νέο χρόνο είναι να βρούμε χώρους στάθμευσης δωρεάν εκτός των τειχών και να τους συνδυάσουμε με τις διαδρομές των μικρών λεωφορείων κατά τρόπο που να βολεύουν τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους στην εντός των τειχών πόλη να σταθμεύουν εκτός και να εισέρχονται στην πόλη και στον εργασιακό τους χώρο με το λεωφορείο. Αυτό θα βοηθήσει να ελευθερωθούν χώροι στάθμευσης εντός των τειχών για τους επισκέπτες. Βαίνουμε προς ολοκλήρωση της πρότασής μας και σύντομα θα αρχίσουμε συζητήσεις με διάφορες επιχειρήσεις εντός των τειχών.
Διεύρυνση διαδρομών
Έχετε σκεφτεί πώς θα αυξήσετε τη χρήση των μικρών λεωφορείων;
Όσον αφορά την προώθηση του μικρού λεωφορείου και την αύξηση των επιβατών, λόγω ακριβώς του ότι η αλλαγή νοοτροπίας χρειάζεται πολύ χρόνο, διεκδικούμε τη διεύρυνση των δρομολογίων. Αυτήν τη στιγμή εξυπηρετούμε μόνο εντός των τειχών. Συζητάμε με το Υπ. Μεταφορών ώστε να μας επιτραπεί να διεξάγουμε τρία νέα δρομολόγια: ένα από το Καϊμακλί, ένα από την Παλλουριώτισσα και ένα άλλο από τις φοιτητικές εστίες των πανεπιστημίων στην Έγκωμη καθώς θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό να φέρνουμε κόσμο στην πόλη και όχι απλώς να εξυπηρετούμε τον κόσμο που ήδη βρίσκεται εδώ.
Τα πάρκινγκ
Παρότι προωθείτε το μικρό λεωφορείο, κάνατε διάφορα αντιφατικά τελευταίως… Δώσατε, για παράδειγμα, δωρεάν χώρους στάθμευσης στα δημοτικά πάρκινγκ για συγκεκριμένες μέρες γιορτών.
Είναι μια παράδοση ετών και επειδή η νοοτροπία μας δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, θεωρήσαμε πως έπρεπε να συνεχίσουμε να δίνουμε κίνητρα για να έρθει κόσμος στην πόλη.
Γενικότερα, όμως, αντί να αποτρέψετε τη χρήση αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, φτιάχνετε νέα πάρκινγκ. Κατασκευάζεται αυτό της Ομήρου για 157 θέσεις και θα γίνουν άλλοι δύο χώροι στάθμευσης στο παλιό ΓΣΠ για 650 οχήματα.
Δεν είναι αντιφατικό. Είναι συμπληρωματικό μέτρο και απαιτείται για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το δίκτυο των μικρών λεωφορείων και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με πεζοδρομήσεις. Είναι εκεί που θα σταθμεύει ο επισκέπτης για να μπορεί να ανέβει στο λεωφορειάκι και να συνεχίσει την επίσκεψή του στην εντός των τειχών πόλη. Χρειάζονται χώροι στάθμευσης για να συμπληρώνουν και να υποστηρίζουν τα δίκτυα μεταφορών.
Ένας δημότης για να εξυπηρετηθεί από τις υπηρεσίες του δήμου έχει τη δυνατότητα να σταθμεύσει κάπου εδώ;
Υπάρχει ένας δημοτικός χώρος στάθμευσης εδώ λίγο πιο κάτω, κοντά στο ΕΤΕΚ. Επίσης, είναι οι χώροι στάθμευσης Ομεριέ και Φανερωμένης, σε απόσταση πέντε λεπτά με τα πόδια.
Ίσως αδίκως εστιάζεται όλη η κριτική για τα έργα που γίνονται στο κέντρο της πόλης. Έχετε κάνει έργα και στις γειτονιές.
Πιθανόν να μην έχει επενδύσει άλλη τοπική αρχή τόσους πόρους μέσα στις γειτονιές. Επενδύουμε στον εξωραϊσμό των ιστορικών πυρήνων της πόλης μας, στη δημιουργία πεζοδρομίων αλλά και στην κατασκευή δρόμων με αγωγούς όμβριων υδάτων και υπογειοποιημένες υπηρεσίες. Ολοκληρώσαμε ένα τεράστιο κομμάτι του ιστορικού πυρήνα στο Καϊμακλί. Αν πάτε εκεί θα εκπλαγείτε πόσο όμορφα είναι. Και στην παλιά πόλη, εδώ πίσω μας, στην Τρικούπη και στην Αισχύλου εξωραΐζουμε ένα μεγάλο κομμάτι. Στους Αγίους Ομολογητές, στον Άγιο Ανδρέα. Αν επισκεπτόσασταν πριν από μερικά χρόνια γειτονιές πίσω από το κοιμητήριο Κωνσταντίνου και Ελένης στην Παλλουριώτισσα θα χαρακτηρίζατε την κατάσταση τριτοκοσμική. Σήμερα μια τεράστια περιοχή εκεί έχει πεζοδρόμια, αγωγούς όμβριων υδάτων και νέους δρόμους. Αυτή όλη η περιοχή θα συνδεθεί με το έργο της Καλλιπόλεως. Το λέω αυτό γιατί όλες οι ομάδες δρόμων και τα δίκτυα που δημιουργούμε στις γειτονιές ενώνονται με έναν κύριο άξονα τον οποίο θα αναπλάσουμε. Στους Αγίους Ομολογητές θα είναι η Κυριάκου Μάτση, ένα έργο που θα προκηρύξουμε σύντομα. Πιστεύω ότι είναι η πρώτη φορά που ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας θα μπορεί να μεταβαίνει από το σπίτι του στον κύριο άξονα της γειτονιάς του για να κάνει τις καθημερινές του μικροδουλειές. Θα μπορεί να περπατά στο πεζοδρόμιο με ασφάλεια. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό. Κτίζουμε αυτές τις υποδομές για να κάνουμε τις γειτονιές μας πιο ελκυστικές και πιο φιλόξενες. Για δεκαετίες η Λευκωσία είχε αφεθεί. Αντιλαμβάνομαι ότι ταλαιπωρούν τα έργα. Αντιλαμβάνομαι και τα παράπονα. Αλλά για πρώτη φορά, με πάρα πολύ μεθοδικότητα και πολλή δουλειά, διεκδικήσαμε έργα πολλών εκατομμυρίων. Τα έργα θα τα υλοποιήσουμε. Και η Λευκωσία θα αλλάξει. Πρέπει να καταλάβουμε ότι εάν θέλουμε η Λευκωσία να αναβαθμιστεί, θα πρέπει να υπομένουμε την ταλαιπωρία.
Πρόσφατα αρχίσατε τα έργα στη Μνασιάδου, στο πλαίσιο της ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου.
Ναι, και εντός του 2019 θα αρχίσουμε τα έργα σε ένα τμήμα της Στασικράτους και όταν ολοκληρωθεί η Στασικράτους, περί τα τέλη του 2019 αρχές του 2020, θα αρχίσει η ανάπλαση της Μακαρίου. Στο τέλος θα έχουμε στο κέντρο της πόλης μας 13 ολοκαίνουργιους δρόμους ευρωπαϊκών προτύπων, με ενιαία και μεγάλα πεζοδρόμια στο ίδιο επίπεδο με τον δρόμο, με πολύ πράσινο και σειρές δέντρων, σύγχρονη αστική επίπλωση και φωτισμό. Με άλλα λόγια, το κέντρο της πόλης θα αναβαθμιστεί αισθητικά και θα είναι προσβάσιμο σε όλους, πεζούς και ΑμεΑ. Καλό παράδειγμα για να δημιουργήσετε εικόνα αποτελεί η Κωστάκη Παντελίδη. Όλα αυτά έχουν στόχο να προσελκύσουμε επισκέπτες και να ανταγωνιστούμε όλα τα εμπορικά κέντρα που έχουν είτε επεκταθεί είτε δημιουργηθεί περιμετρικά της πόλης. Αν δεν γίνει αυτό, οι εμπορικοί άξονες της Λευκωσίας, όπως η Μακαρίου και η Στασικράτους, θα μετατραπούν με την πάροδο του χρόνου σε έναν απλό, τοπικό, εμπορικό δρόμο. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Διεκδικείτε λοιπόν το εμπορικό κέντρο.
Διεκδικούμε επισκέπτες! Επενδύουμε 28 εκατ. ευρώ διότι πιστεύουμε στο κέντρο. Θεωρούμε ότι το εμπορικό τρίγωνο σε συνδυασμό με την πλατεία Ελευθερίας και τον χώρο του παλαιού ΓΣΠ για το οποίο υπογράψαμε μόλις προχθές τα συμβόλαια θα αναβαθμίσουν όλη την περιοχή στον βαθμό που απαιτείται για να προσελκύσει αυξημένο αριθμό επισκεπτών.
Συμφωνείτε με την προωθούμενη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης;
Αν και δεν έχουμε ακόμη την απαιτούμενη πληροφόρηση για όλες τις λεπτομέρειες, γενικά θεωρώ ότι η μεταρρύθμιση κινείται προς την ορθή κατεύθυνση. Φυσικά η λεπτομέρεια είναι σημαντική στην προκειμένη περίπτωση. Εγώ πιστεύω πως μείζον θέμα για την τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι ο αριθμός των δήμων αλλά το να δοθούν οι πόροι για να μπορεί ο κάθε δήμος να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του, όπως προνοούνται από τη νομοθεσία. Για παράδειγμα, εφόσον η συντήρηση και η επίστρωση οδών και πεζοδρομίων είναι ευθύνη των δήμων, θα πρέπει να καταμετρηθούν οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια στον κάθε δήμο, να υπολογιστούν η συχνότητα χρήσης και το κόστος συντήρησης (ανάλογα με τις φθορές) και ανάλογα ο προϋπολογισμός που απαιτείται για να εκπληρώνεται αυτή η υποχρέωση. Αυτή η «άσκηση» θα πρέπει να γίνει για όλες τις υπηρεσίες του κάθε δήμου όπως κήποι, κλαδέματα, φωτισμός κ.ά. Σήμερα δεν ταυτίζεται ο προϋπολογισμός με τις υποχρεώσεις και ελπίζω ότι μέσα από τη μεταρρύθμιση θα δοθούν απαντήσεις.
Και τι άλλο χρειάζεται να γίνει;
Πρέπει να δοθούν οι απαιτούμενες εξουσίες και αρμοδιότητες για να λαμβάνονται αποφάσεις αυτόνομα από την τοπική αυτοδιοίκηση. Να μην χρειάζονται εγκρίσεις από υπουργεία και άλλους οργανισμούς. Πολλές φορές χρειάζονται εγκρίσεις από πέραν του ενός υπουργείου για να ληφθεί μία απόφαση. Για μία πρόσληψη στον Δήμο Λευκωσίας χρειάζεται έγκριση από το Υπουργείο Εσωτερικών, το Τμήμα Δημοσίας Διοίκησης, το Υπ. Οικονομικών, το Υπουργικό Συμβούλιο και μετά τη Βουλή. Πώς αυτοδιοικούμαστε έτσι;
Όλα αυτά όμως είναι ασφαλιστικές δικλίδες ότι δεν διασπαθίζεται δημόσιο χρήμα.
Ναι, στον έλεγχο νομιμότητας αλλά ώς εκεί. Εάν θεωρείσαι αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να αυτοδιοικείσαι. Και να κρίνεσαι στη βάση των αποφάσεων που λαμβάνεις.
Πώς συνενώνεται η Λευκωσία
Για τις συνενώσεις δήμων και για τη συμπλεγματοποίηση ποια είναι η θέση σας;
Η θέση μου -και νομίζω δεν την ασπάζονται πάρα πολλοί- είναι πως για να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη πρέπει η πόλη να σχεδιάζεται, να λειτουργεί και να διοικείται ενιαία. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να οριοθετηθεί η αστική Λευκωσία. Το Αστικό Κέντρο έχει οριστεί μέσα από το σχέδιο περιοχής, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματά μας. Μάλιστα, άρχισαν να φαίνονται και τα θετικά αποτελέσματα με επενδύσεις που επιστρέφουν στο κέντρο. Ωστόσο, η αστική Λευκωσία σε σχέση με τη μη αστική Λευκωσία δεν έχει οριστεί. Πιστεύω ότι η αστική Λευκωσία είναι η Αγλαντζιά (με το Πανεπιστήμιο Κύπρου), η Έγκωμη, ο Άγιος Δομέτιος και μέρος του Στροβόλου. Πόσοι από εμάς εισερχόμενοι στα φώτα του Καλησπέρα δεν λέμε ότι μπαίνουμε στη Λευκωσία; Ή όταν βρισκόμαστε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, την κρατική έκθεση ή το Μακάρειο στάδιο δεν λέμε ότι είμαστε στη Λευκωσία;
Η Αγλαντζιά ενίσταται…
Όλοι έχουμε τις απόψεις μας και είναι σεβαστές. Εγώ δεν λέω ποιος δήμος θα είναι ποιο μεγάλος και ποιος δήμος πιο μικρός. Απλώς λέω πως βάσει της εμπειρίας που απέκτησα για να γίνει η πόλη βιώσιμη θα πρέπει να σχεδιάζεται και να διοικείται ενιαία. Μόνο αν οριστεί και διοικηθεί ενιαία η αστική Λευκωσία, θα σταματήσει η οριζόντια εξάπλωσή της, καθιστώντας τη βιώσιμη.
Όπως μας τα εξηγείτε φαίνεται να έχετε φιλοδοξίες για τον Δήμο Λευκωσίας.
Πάρα πολλές, και γι' αυτό υπομένω όλη την κριτική για τις ταλαιπωρίες των έργων.
Τελευταία θητεία
Ολοκληρώνετε με αυτήν τη θητεία;
Ολοκληρώνω. Το έχω πει και προεκλογικά και μετεκλογικά.
Δύο θητείες είναι αρκετές για να ολοκληρώσει κάποιος το έργο του;
Πιστεύω πως ναι. Πρώτα απ’ όλα αν είσαι σε μια θέση δέκα χρόνια και δεν σκέφτηκες κάτι, δεν θα το σκεφτείς τον ενδέκατο…
Δεν θα πάτε σπίτι σας υποθέτω…
Κάθε απόγευμα πάω σπίτι μου (γέλια).
Με την έννοια ότι δεν θα σταματήσει η συνεισφορά σας στα κοινά.
Δεν θα σταματήσει η ενασχόλησή μου με τα κοινά, αλλά ακόμη δεν έχω αποφασίσει ποια μορφή μπορεί να λάβει. Δεν σημαίνει πως πρέπει να είσαι μέρος του πολιτικού συστήματος για να προσφέρεις.
Παρότι το πολιτικό πρόβλημα διαιωνίζεται, τι κάνετε για την επανένωση της Λευκωσίας;
Συνεργαζόμαστε στενά πάνω σε μια σειρά από θέματα με τον Μεχμέτ Χαρματζί (σ.σ. δήμαρχος κατεχόμενης Λευκωσίας), ο οποίος είναι ένας εξαίρετος άνθρωπος, οικογενειάρχης και φίλος. Το πρώτο έργο είναι η διαχείριση του εργοστασίου λυμάτων της Μιας Μηλιάς. Παρότι κάναμε εγκαίνια πριν από πολύ καιρό, η διαχείριση είναι καθημερινή και είναι από τα λίγα έργα θα έλεγα που επιβάλλουν την καθημερινή συνεργασία Ε/Κ και Τ/Κ, γιατί πιθανά λάθη μπορεί να έχουν τεράστιες επιπτώσεις στους δημότες. Το γεγονός λοιπόν ότι δεν ακούγεται αυτή η συνεργασία είναι γιατί κάτι κάνουμε σωστά κάθε μέρα. Το δεύτερο πάνω στο οποίο δουλεύουμε τον τελευταίο καιρό είναι η δημιουργία δύο συνοικιών δημιουργικών επιχειρήσεων. Η μία θα βρίσκεται στην οδό Λιδίνης στις ελεύθερες περιοχές και η άλλη στην περιοχή του Παντοπωλείου στην πλευρά των κατεχομένων. Με τον πόθο ότι όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν οι δύο αυτές συνοικίες δημιουργικών επιχειρήσεων θα ενωθούν. Ένα άλλο καινούργιο έργο είναι η επέκταση του γραμμικού πάρκου του Πεδιαίου και στην πλευρά των κατεχομένων. Μάλιστα θα προσπαθήσουμε να το περάσουμε μέσα από τη νεκρή ζώνη, κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο αλλά θα το παλέψουμε. Έχουμε ήδη ξεκινήσει την ετοιμασία των σχεδίων και έχουμε κάνει συναντήσεις με τους Ευρωπαίους συνεργάτες μας καθώς βρέθηκε χρηματοδότηση και προχωρούμε με τον σχεδιασμό.
Το άνοιγμα του οδοφράγματος της Λήδρας, δήμαρχε, έχει συμβάλει στην αναζωογόνηση του κέντρου της Λευκωσίας και της περιοχής της πράσινης γραμμής;
Θεωρώ ότι η αναζωογόνηση που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στους πεζόδρομους είναι προϊόν τεσσάρων παραγόντων. Ο πρώτος είναι η μετατροπή των δρόμων σε πεζόδρομους από τον Λέλλο Δημητριάδη, ο δεύτερος είναι το άνοιγμα του οδοφράγματος το οποίο μετέτρεψε τη Λήδρας από αδιέξοδο σε πέρασμα, ο τρίτος το γεγονός ότι επιτρέψαμε αλλαγή χρήσης παρά τις ενστάσεις και τις αδικαιολόγητες εμμονές και ο τέταρτος τα κίνητρα που δώσαμε για εξαγορά χώρων στάθμευσης.
Συνεχίζεται η τάση για ανάπτυξη στην παλιά πόλη;
Πιστεύω πως ναι. Μάλιστα προχωρούμε και με νέα μέτρα σύντομα που θα δώσουν έναν πιο ομοιόμορφο χαρακτήρα. Αυτές οι αλλαγές θα δρομολογηθούν αρχές του νέου έτους. Είμαστε σε επαφή με τους καταστηματάρχες με στόχο την αντικατάσταση των μεγάλων ακαλαίσθητων εμπορικών πινακίδων με νέες που αισθητικά να ταιριάζουν με τον χαρακτήρα της περιοχής και των κτηρίων. Εκτός από τους πεζόδρομους αυτό θα γίνει και στην Κωστάκη Παντελίδη.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.