ΓΡΑΦΕΙ
Ποινική ευθύνη υπουργών και ανεξάρτητων αξιωματούχων, πρωτοβουλίες πολιτών με συλλογή υπογραφών, περιορισμός της ασυλίας των βουλευτών μόνο στα κοινοβουλευτικά τους καθήκοντα, επέκταση του ορίου συνταξιοδότησης των βουλευτών και των υπουργών στο 65ο έτος της ηλικίας τους, ρύθμιση του ζητήματος της ταυτόχρονης καταβολής σύνταξης και μισθού σε κρατικούς αξιωματούχους, αυστηρά κριτήρια στην επιλογή των προσώπων που διορίζονται στην ΕΔΥ, ΕΕΥ και ημικρατικούς οργανισμούς και δημόσια ακρόαση προ διορισμού τους στη Βουλή…
Μερικές μόνο από τις βαρύγδουπες εξαγγελίες των τελευταίων ετών, οι οποίες αξιολογήθηκαν και από τα ΜΜΕ ως πρώτες ειδήσεις στα δελτία και ως πρωτοσέλιδα εφημερίδων, που παραμένουν ωστόσο στα αζήτητα εμπαίζοντας τη νοημοσύνη των πολιτών, οι οποίοι μετά την οικονομική κρίση πείστηκαν ότι κάτι πάει να αλλάξει. Τουλάχιστον όσον αφορά σε ζητήματα αναξιοκρατίας, διαφθοράς και διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Έρευνα του «Π» ως προς το ποιες από αυτές τις εξαγγελίες, όχι μόνο του Προέδρου της Δημοκρατίας διά νομοσχεδίων -που θα ετοίμαζε και θα κατέθετε στη Βουλή μέχρι τον Ιούνιο του 2013- αλλά και κοινοβουλευτικών κομμάτων διά προτάσεων νόμου, έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει τη διάσταση μεταξύ λόγων και πράξεων όσων διεκδικούν κάθε φορά την ψήφο μας και επιτυγχάνουν την εκλογή τους.
Αυτοδέσμευση
Ο Ν. Αναστασιάδης εξελέγη το 2013, μεταξύ άλλων, και με σειρά προεκλογικών εξαγγελιών για «αξιοκρατία, χρηστή διοίκηση, ευθύνη των πολιτικών, υποχρεώσεις του κράτους προς τους πολίτες του, που παρέμεναν», όπως δήλωνε και μετά την εκλογή του στις 29/4/2013, «κενές περιεχομένου διακηρύξεις», για να προσθέσει πως «σήμερα (σ.σ. το 2013) λόγω και των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, αποτελούν εθνική αναγκαιότητα». Μετεκλογικά (Απρίλιος 2013) ο Πρόεδρος είχε θέσει και χρονοδιαγράμματα για υλοποίηση των δεσμεύσεων καλώντας τη Βουλή να δώσει προτεραιότητα στην εξέταση των σχετικών νομοσχεδίων. Τελικά αυτή η προτεραιότητα δεν δόθηκε και είναι άξιον απορίας γιατί, καθώς στις νευραλγικές επιτροπές που εξετάζουν νομοσχέδια προεδρεύουν βουλευτές του ΔΗΣΥ.
Την ίδια ώρα η είσοδος της Συμμαχίας Πολιτών στη Βουλή επετεύχθη το 2016 λόγω και της αυτοδέσμευσης όλων των υποψηφίων βουλευτών της με επιστολή τους στον τότε πρόεδρο της Βουλής να παραιτηθούν σε περίπτωση που δεν «προωθούσαν στη νέα Βουλή για ψήφιση εντός ενός έτους από την εκλογή τους» δέκα προτάσεις και μέτρα «που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πολιτών, για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους προς το κράτος, τους θεσμούς και τους πολιτειακούς αξιωματούχους». Παρότι δεν ανέμενε κανείς ότι οι βουλευτές της Συμμαχίας θα παραιτούνταν, θα πρέπει να τονιστεί ότι όταν κανείς αναφέρεται σε ψήφιση μιας πρότασης (όχι απαραίτητα έγκριση) συνεπάγεται ότι αυτή θα οδηγηθεί στην ολομέλεια. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, καμία από τις προτάσεις νόμου που κατέθεσε η Συμμαχία δεν οδηγείται στην ολομέλεια, καθώς πολύ απλά για τις πλείστες δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ή αρχίσει καν η εξέτασή τους από τις αρμόδιες επιτροπές.
Ξεχάστηκε ο Αβέρωφ
Σε βαρύγδουπες εξαγγελίες προέβησαν κατά καιρούς και τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Για παράδειγμα, τον Ιούλιο του 2016 ο Αβέρωφ Νεοφύτου κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου που ρυθμίζουν συνταξιοδοτικά θέματα αξιωματούχων (65ο έτος για βουλευτές και υπουργούς και κατάργηση της καταβολής σύνταξης σε εν ενεργεία αξιωματούχους) ως αποτέλεσμα της εξαγγελίας του πρόεδρου του ΔΗΣΥ κατά τη διάρκεια συνεδρίας της Επ. Οικονομικών, τη Δευτέρα 4/7/2016, για κατάργηση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας ταυτόχρονα με τη μείωση ανελαστικών δαπανών. Δύο μέρες αργότερα ο κ. Νεοφύτου ερωτηθείς σχετικά αναφέρθηκε εκ νέου στο θέμα των πολλαπλών συντάξεων διευκρινίζοντας ότι οι προτάσεις νόμου θα κατατεθούν «ανεξάρτητα από την πρόταση για τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας»… Παρότι και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δεν έφερε ποτέ αυτές τις προτάσεις ενώπιον των υπολοίπων μελών της. Άλλες 20 προτάσεις νόμου, ειδικά μεταξύ 2013-2014, ως επί το πλείστον για θέματα τραπεζών και δημόσιου τομέα, είχε καταθέσει και ο Ν. Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΔΗΚΟ και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών τότε. Και αυτές παραμένουν, κάποιες και χωρίς αντικείμενο πλέον, στις εκκρεμότητες τις επιτροπής.
Προτάσεις, τέλος, είχε εξαγγείλει και το ΑΚΕΛ το 2016, καλώντας τους πολίτες να στηρίξουν υποψηφίους του στις βουλευτικές εκλογές. Μεταξύ άλλων υποσχόταν επέκταση της διάρκειας του ανεργιακού επιδόματος, μείωση ή κατάργηση χρεώσεων για τους ανέργους και πολιτικές που θα απέβλεπαν στην αύξηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Λίγες έως ελάχιστες ήταν από το τότε οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης, το οποίο ως επί το πλείστον περιορίστηκε σε...άμυνα (παρεμπόδιση αποκρατικοποιήσεων και πολυασφαλιστικού ΓεΣΥ).
Από τους επενδυτές ΧΑΚ, στους κατόχους αξιογράφων
Επί ημερών του Ν. Αναστασίαδη θεσπίστηκε το Διοικητικό Δικαστήριο και λειτούργησε ο θεσμός του τραπεζικού διαμεσολαβητή. Δεν υλοποιήθηκε ωστόσο ως εξαγγέλθηκε η ίδρυση Διαιτητικού Δικαστηρίου για την εκδίκαση υποθέσεων που αφορούν τους κατόχους αξιογράφων και ομολόγων. Μάλιστα, ενώ ετοιμάστηκε νομοσχέδιο το 2015 για να παρέχεται η δυνατότητα δωρεάν νομικής αρωγής σε κατόχους αξιογράφων που αποκτήθηκαν από το 2008 μέχρι και τον Μάρτιο του 2013, το νομοσχέδιο εκκρεμεί ακόμη στην Επιτροπή Νομικών. Από την έρευνα του «Π» διαπιστώθηκε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο συζητήθηκε κάποιες φορές, ωστόσο προέκυψαν διάφορα ζητήματα που κλήθηκαν να λύσουν Υπ. Δικαιοσύνης και Νομική Υπηρεσία, με το θέμα να έχει μπει στο ψυγείο.
Όπως όλα δείχνουν δε, θα ακολουθήσει τον δρόμο παρόμοιας βαρύγδουπης εξαγγελίας προηγούμενου Προέδρου, του Τ. Παπαδόπουλου, η οποία μάλιστα υλοποιήθηκε το 2005 με τον νόμο που ψηφίστηκε για τους εξαπατημένους επενδυτές της φούσκας του Χρηματιστηρίου και τη δωρεάν νομική αρωγή προς όλους των οποίων οι υποθέσεις θα έπαιρναν τον δρόμο της δικαιοσύνης. Ο επίλογος εκείνου του φιάσκου γράφτηκε μόλις πριν από λίγες μέρες όταν η Βουλή κλήθηκε να ψηφίσει καταργητικό νόμο, αφού αυτός του 2005 δεν εφαρμόστηκε ποτέ ελλείψει κανονισμών…
Επιστρέφοντας στις εξαγγελίες του κ. Αναστασιάδη, αρκετές από αυτές προχώρησαν και σκοντάφτουν στη Νομική Υπηρεσία (παλαιότερα είχε λεχθεί στον «Π» από τον γενικό εισαγγελέα ότι αρκετά νομοσχέδια δεν προχωρούν γιατί πάσχουν σοβαρά) και άλλες κατατέθηκαν στη Βουλή ως νομοσχέδια. Τα πλείστα εκκρεμούν στη Επιτροπή Νομικών της οποίας, και αυτό καταρρίπτει οποιαδήποτε δικαιολογία για καθυστέρηση εξ υπαιτιότητας αντιπολιτευόμενων βουλευτών, την προεδρία κατέχει ο ΔΗΣΥ. Μεταξύ των εκκρεμοτήτων της επιτροπής είναι τα δύο νομοσχέδια για ποινικές ευθύνες σε υπουργούς, τον διοικητή της ΚΤ και τον γενικό ελεγκτή που κατέθεσε η κυβέρνηση τον Νοέμβριο του 2013 και συζητήθηκαν μόνο μια φορά και μετά εξαφανίστηκαν από την ατζέντα της επιτροπής, η τροποποίηση του Συντάγματος για περιορισμό θητειών για Πρόεδρο Δημοκρατίας και βουλευτές (εκκρεμεί από τον Απρίλιο του 2013) και ο περί Πρωτοβουλίας των Πολιτών Νόμος του 2017 (κατατέθηκε τον Μάρτιο του 2017).
Το νομοσχέδιο αυτό δεν έχει ακόμη μπει στην ατζέντα της επιτροπής, όπως δεν έχει μπει ούτε σχετική πρόταση νόμου που κατέθεσε το ΔΗΚΟ για λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία τον Οκτώβριο του 2016.
Δ. Συλλούρης Θα τηρείται σειρά
Για το γεγονός ότι αρκετά νομοσχέδια και προτάσεις νόμου σκονίζονται, αν όχι, βολεύονται σε συρτάρια επιτροπών, ερωτήθηκε από τον «Π» ο πρόεδρος της Βουλής: «Έχω εισηγηθεί και πιστεύω ότι θα γίνει αποδεκτό, με την τροποποίηση των κανονισμών που εξετάζουμε τώρα, να τηρείται αυστηρή χρονολογική σειρά, στη βάση ημερομηνίας κατάθεσης των νομοθετημάτων, για την εγγραφή τους στην ημερήσια διάταξη των επιτροπών. Την ίδια ώρα θα αποτελεί υποχρέωση των προέδρων των επιτροπών να τηρούν αυτή τη σειρά. Σε περίπτωση που μια επιτροπή παρεκκλίνει από τη διαδικασία θα πρέπει να το αιτιολογεί. Σε περίπτωση δε που προκύψει σειρά αναβολών για ένα θέμα θα παρεμβαίνει ο πρόεδρος της Βουλής» υπογραμμίζει ο κ. Συλλούρης.
Το μεγάλο φιάσκο
Η κυβέρνηση θα μπορούσε να προτάξει σειρά σημαντικών εξαγγελιών που υλοποιήθηκαν όπως π.χ. το Πόθεν Έσχες, πλην όμως έχει ήδη γίνει αντιληπτό από όλους πως η απόφαση της σύσκεψης αρχηγών της ολομέλειας με καθοδήγηση από το κυβερνών κόμμα, για πλήρη διαφάνεια και δημοσιοποίηση από όλους και των περιουσιακών στοιχείων των συζύγων τους, τον Απρίλιο του 2016, ήταν αυτή που οδήγησε στην αντισυνταγματικότητα και στο κουτσούρεμα των δύο σχετικών νομοθεσιών. Η δε γνωμάτευση που ζήτησε το Υπουργικό Συμβούλιο για το κατά πόσον πρέπει στο πλαίσιο της παρούσας δημοσιοποίησης να υποβληθούν δηλώσεις και για τους/τις συζύγους ήταν η αφορμή για να αποφανθεί η νομική υπηρεσία πως κάτι τέτοιο δεν απαιτείται. Συνεπώς η πρόθεση για πλήρη διαφάνεια πάει περίπατο, καθώς θα ανέμενε κανείς να το έπρατταν αυτοβούλως ο Πρόεδρος και οι Υπουργοί για τις/τους συζύγους αντί να περιμένουν γνωματεύσεις!
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.