Σε διένεξη πριν καν βγουν νέοι πιθανοί χάρτες οδηγήθηκε ξανά χθες το ζήτημα της ανάπλασης της λεωφόρου Τσερίου, με τη δημοτική αρχή και τα κόμματα να βάλλουν κατά του υπουργού Εσωτερικών.
Αφορμή στάθηκε η προχθεσινή κατά πλειοψηφία απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να επιβεβαιώσει την προηγούμενη απόφαση του σώματος για μη αποδοχή του σχεδίου της διεύρυνσης και βελτίωσης της οδού Τσερίου όπως αυτό ετοιμάστηκε από τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα. Σε χθεσινή ανακοίνωσή του, ο δήμος ανέφερε ότι θα ζητήσει την επανεξέταση και τροποποίηση του σχεδίου με τρόπο που να ικανοποιούνται στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τα αιτήματα των κατοίκων/καταστηματαρχών όπως αυτά διατυπώθηκαν στις κατά καιρούς συναντήσεις με τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα.
Περαιτέρω, το δημοτικό συμβούλιο Στροβόλου αποφάσισε να προχωρήσει στη σύσταση επιτροπής η οποία θα τελεί υπό την προεδρία του δημάρχου και θα αποτελείται από μέλη του δημοτικού συμβουλίου, λειτουργούς του δήμου και εκπρόσωπο της Ομάδας Πρωτοβουλίας για την οδό Τσερίου. Η επιτροπή αυτή θα έχει επαφές και διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους υπουργούς με στόχο τη βελτίωση του σχεδίου. Με την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων το θέμα θα επανέλθει στο δημοτικό συμβούλιο, για περαιτέρω συζήτηση.
Ο ίδιος ο δήμαρχος Στροβόλου, Ανδρέας Παπαχαραλάμπους, σε δηλώσεις του έχει αναφέρει ότι σκέφτεται σχέδιο παρόμοιο με τη λεωφόρο Κυρηνείας στην Αγλαντζιά, όπου ο δρόμος είναι καλοφτιαγμένος, με χώρους στάθμευσης, χωρίς όμως διαχωριστικό, το οποίο οι καταστηματάρχες της λεωφόρου Τσερίου θεωρούν ότι θα μειώσει δραματικά την εμπορική κίνηση – αν και για το Τμήμα Δημοσίων Έργων αποτελεί αδιαπραγμάτευτη αξία σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια. Σημειώνεται ότι πριν από ένα χρόνο η κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών περιέκοψε κονδύλι 2 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπλαση της Τσερίου, παραπέμποντας το θέμα στην Επιτροπή Εσωτερικών για συζήτηση, με στόχο την κατάληξη σε συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης, Δήμου Στροβόλου και των κατοίκων της περιοχής, η οποία όμως δεν επιτεύχθηκε.
Πυρά κατά ΥΠΕΣ
Την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για αλλαγή πλεύσης στήριξε το ΔΗΚΟ, το οποίο σε ανακοίνωσή του έκανε λόγο για «επιμονή του υπουργού Εσωτερικών (σ.σ.: στον σχεδιασμό της λεωφόρου Τσερίου) που στερείται κάθε σεβασμού της βούλησης αυτών που θα υποστούν τις συνέπειες των κυβερνητικών προθέσεων». Μάλιστα, το ΔΗΚΟ κατήγγειλε τον κ. Χάσικο ότι παραβλέπει πως το δημοτικό συμβούλιο, ως εκλεγμένο από τους δημότες, αντανακλά τη βούληση των δημοτών, πως οι μισοί δημοτικοί σύμβουλοι του κόμματός του τάχθηκαν στο πλευρό των άμεσα επηρεαζόμενων κατοίκων και εμπορευομένων της περιοχής ενώ οι άλλοι μισοί τήρησαν αποχή και πως το κονδύλι ελέγχει όχι ο δήμος, αλλά η Βουλή, η οποία έχει παγώσει την αποδέσμευσή του. «Και επί της ουσίας, ο υπουργός Εσωτερικών δεν συζητά καν τις προτάσεις των οργανωμένων κατοίκων και εμπορευομένων της λεωφόρου Τσερίου και τις προτάσεις πολιτικών ομάδων του δημοτικού συμβουλίου, επιμένοντας αυταρχικά στη δική του πρόταση».
Το ΔΗΚΟ επί της ουσίας απαντούσε σε δηλώσεις που είχε κάνει νωρίτερα χθες το πρωί ο υπουργός Εσωτερικών στο Τρίτο πρόγραμμα του ΡΙΚ, όταν, ερωτηθείς τι πρόκειται να γίνει με τη λεωφόρο Τσερίου, διερωτήθηκε αν αυτό είναι από τα θέματα που χωρούν συμβιβασμό και αν οι δημοτικοί σύμβουλοι είναι σε θέση να σχεδιάζουν κατά τρόπο ασφαλή αγνοώντας τους ειδικούς, την Αστυνομία (για θέματα ασφάλειας) και τους ειδικούς σε θέματα συγκοινωνιών. «Έχω κουραστεί ν’ απασχολώ την κυβέρνηση και τον κυπριακό λαό για πέντε καταστηματάρχες. Ο καθείς εφ’ ω ετάχθη. Οι δημοτικοί σύμβουλοι ας ασχολούνται με τα όσα τους επιτρέπει/επιβάλλει ο νόμος και με τις γνώσεις που μπορούν να έχουν για θέματα που καλούνται ν’ ασχοληθούν και να σταματήσουν να ’σχεδιάζουν’ δρόμους. Δεν υπάρχει κυβέρνηση ή υπουργός ή θεσμοθετημένο σώμα που θα βάλει την υπογραφή του να γίνει δρόμος όταν την ίδια στιγμή οι πάντες λένε ότι ο δρόμος όπως τον θέλουν οι καταστηματάρχες είναι επικίνδυνος.
Το αποτέλεσμα είναι να μην γίνει δρόμος! Θα βάλω εγώ την υπογραφή μου για ένα δρόμο που θα σκοτώνεται ο κόσμος επειδή πέντε καταστηματάρχες (και ψηφοφόροι) έπεισαν τους δημοτικούς συμβούλους;», είπε. Ο υπουργός Εσωτερικών ήταν γενικότερα επιθετικός με τη δημοτική αρχή, λέγοντας ότι δεν καταλαβαίνουν το θέμα και «δεν είναι δουλειά τους» και επικαλέστηκε τους δικούς του συμβούλους που είναι αρμόδιοι και έχουν τη γνώση. «Έχω εγώ κανένα λόγο να λέω 3, 2, 5 ή αν [δεν] θα έχει νησίδα ή αν θα είναι ζωγραφιστή ή αν θα είναι με μπετόν; Έχω κανένα λόγο/συμφέρον ως υπουργός;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά. Σε σχέση με το κονδύλι που έχει δεσμευτεί από τη Βουλή, ανέφερε πως αν αποδεσμευτεί, τα έργα μπορούν να ξεκινήσουν και την επόμενη μέρα. «Διαφορετικά, θα συνεχίζουν κάποιοι να λαϊκίζουν για ένα δρόμο λόγω ψηφοθηρίας και θα σκοτώνεται κόσμος. Ο δρόμος δεν είναι μόνο για εξυπηρέτηση των όσων βρίσκονται ένθεν και ένθεν του δρόμου ή των καταστηματαρχών ή των πολιτών. Είναι δρόμος για να εξυπηρετήσεις ολόκληρη περιφέρεια, είναι βασικός άξονας. Ας ενδιαφερθεί λοιπόν και ο υπόλοιπος κόσμος». Στις δηλώσεις αυτές παρέπεμψε και αργότερα χθες ο κ. Χάσικος, ως απάντηση στο ΔΗΚΟ, προσθέτοντας ότι είναι έτοιμος, για τελευταία φορά, να ακούσει τους διαφωνούντες υπό έναν όρο: «καμία έκπτωση σε βάρος της ασφάλειας των πολιτών. Αναμένω τον δήμαρχο και το δημοτικό του συμβούλιο».
Στις δηλώσεις Χάσικου απάντησε η δημοτική ομάδα ΑΚΕΛ Στροβόλου, κάνοντας λόγο για επιβολή ετσιθελικά και αντιδημοκρατικά των απόψεων του υπουργού στο θέμα. Σύμφωνα με το ΑΚΕΛ, πάρα πολλοί παράγοντες επιβάλλουν τον επανασχεδιασμό και επικαιροποίηση του έργου ώστε να συνάδει με τις σύγχρονες πολιτικές βιώσιμης κινητικότητας, ενώ μια σειρά από μελέτες και απόψεις αρμόδιων φορέων, ειδικά του ΕΤΕΚ, προκρίνουν μια άλλου είδους ανάπτυξη της λεωφόρου Τσερίου από αυτήν που περιλαμβάνει ο προτεινόμενος σχεδιασμός.
Επανήλθε ο δήμαρχος
Αργότερα χθες στον υπουργό απάντησε και ο νέος δήμαρχος Στροβόλου, καταγράφοντας λύπη για την αντίδραση του κ. Χάσικου στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Σε γραπτή δήλωσή του, ο κ. Παπαχαραλάμπους αναφέρει ότι «δυστυχώς ο υπουργός Εσωτερικών μίλησε με απαξιωτικό ύφος απευθυνόμενος στο εκλελεγμένο δημοτικό συμβούλιο του δεύτερου μεγαλύτερου δήμου της Κύπρου», σημειώνοντας ότι στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Στροβόλου είναι ξεκάθαρη η πρόθεση για εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης, πάντοτε με το Υπουργείο Εσωτερικών. Προτεραιότητα του δημοτικού συμβουλίου, είπε, είναι να μην θυματοποιηθούν οι κάτοικοι και οι καταστηματάρχες της περιοχής, για αυτό και προτείνει να σχεδιαστεί ένας δρόμος ασφαλής και φιλικός που θα εξυπηρετεί όλους τους εμπλεκόμενους. Μάλιστα, πρόσθεσε, πρόθεση του Δήμου Στροβόλου είναι να τεθούν πολύ αυστηρά χρονοδιαγράμματα για σύντομη ολοκλήρωση του σχεδιασμού, ούτως ώστε το όλο θέμα να έχει αίσια κατάληξη, δημιουργώντας έναν ασφαλή, φιλικό προς το περιβάλλον και εμπορικό δρόμο, που να εξυπηρετεί πρωτίστως τις σύγχρονες ανάγκες των δημοτών του Στροβόλου.