Γέμισε η Κύπρος οχήματα 4Χ4 με επικίνδυνες μετατροπές - Τι γίνεται με τους ελέγχους (φωτογραφίες)

ΓΙΑΝΝΟΣ ΛΥΤΡΑΣ Δημοσιεύθηκε 15.4.2022
Γέμισε η Κύπρος οχήματα 4Χ4 με επικίνδυνες μετατροπές - Τι γίνεται με τους ελέγχους (φωτογραφίες)
Ελεύθερα διατίθενται μέσω αγγελιών πώλησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με την Αστυνομία να μην μπορεί να παρέμβει, παρά μόνον στο οδικό δίκτυο.

*Φωτογραφίες: Oχήματα, τα οποία πιθανόν να έχουν υποστεί ακατάλληλες μετατροπές, από αγγελίες πώλησης στο «Marketplace» του Facebook


Κίνδυνος για τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου θεωρούνται οχήματα, τα οποία έχουν υποστεί μετατροπές, ως προς το ύψος τους από το έδαφος και το μέγεθος των ελαστικών τους, καθώς κάποιες από αυτές δεν πληρούν τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Ως εκ τούτου, το σχετικό εγχειρίδιο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, θέτει ξεκάθαρα τις προδιαγραφές, όσον αφορά τα ελαστικά, κάτι που δεν τηρείται στον βαθμό που θα έπρεπε. Τέτοιου είδους οχήματα, πιθανόν να έχουν υποστεί ακατάλληλες, επικίνδυνες και παράνομες μετατροπές, διατίθενται μεταχειρισμένα μέσα από αγγελίες πώλησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με την Αστυνομία, ωστόσο να μην μπορεί να επέμβει, παρά μόνον στο οδικό δίκτυο. Τότε, αναλαμβάνουν οι τεχνικοί αυτοκινήτων, οι οποίοι επαναφέρουν τα αυτοκίνητα στην πρότερή τους κατάσταση, προκειμένου να αξιολογηθούν ως κατάλληλα.

Οδηγίες και κίνδυνοι

Στην σελίδα 35 στο «Εγχειρίδιο Αλλαγών/Μετατροπών/Προσαρμογών για Οχήματα Τύπου Μ1» του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, η οδηγία είναι ξεκάθαρη, όσον αφορά τις τροποποιήσεις στα ελαστικά και στις ζάντες των οχημάτων. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι:

  • τα ελαστικά δεν πρέπει να εξέχουν από το αμάξωμα του οχήματος,

  • η συνολική διάμετρος του συνδυασμού της ζάντας με το ελαστικό δεν πρέπει να διαφέρει από την διάμετρο του εκ κατασκευής εν λόγω συνδυασμού,

  • το μέγιστο επιτρεπόμενο πλάτος του ελαστικού δεν μπορεί να είναι πέραν των 10mm μεγαλύτερο από αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος


Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν στο politis.com.cy ότι οι τροποποιήσεις γίνονται σε οχήματα ηλικίας από 15 ετών και άνω. Παράλληλα, επισημαίνουν πως, όταν η ταχύτητα είναι υψηλή, ίσως να μην διαδραματίζει τόσο μεγάλο ρόλο ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου και τυχόν αλλαγές στο αμάξωμα. Σε συγκρούσεις, όμως, με μικρότερη ταχύτητα, όπως αυτές που συμβαίνουν στις πόλεις, τα οχήματα είναι κατασκευασμένα με τρόπο που να μειώνουν τις επιπτώσεις στους ευάλωτους χρήστες. Δηλαδή, διαθέτουν μαλακά πλαστικά μέρη μπροστά και στο πλάι, καπό που ανασηκώνονται κτλ. Τα αυτοκίνητα μεγαλύτερης ηλικίας, όμως, δεν έχουν βασικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία συναντώνται, πλέον, στα καινούργια οχήματα. Ως εκ τούτου, με την αλλαγή των κατασκευαστικών προδιαγραφών στα παλαιά οχήματα, στην ουσία δοκιμάζονται τα όρια τους και αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος να χαθεί ο έλεγχος κατά την οδήγηση ή να μην υπάρχει σωστή αντίδραση του οδηγού και ανταπόκριση του οχήματος σε ένα έκτακτο περιστατικό.

Ύψος και ελαστικά

Η υπερύψωση των οχημάτων, αν και βελτιώνει το πεδίο όρασης του οδηγού, ακριβώς, επειδή βρίσκεται σε πιο ψηλό σημείο, παράλληλα δημιουργεί για εκείνον πολλά τυφλά σημεία, ενώ πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές, σε μικρή απόσταση, μπροστά και πίσω από το αυτοκίνητο, δεν φαίνονται. Επίσης, συγκρούσεις με πεζούς, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές και μικρότερα αυτοκίνητα, ευκολότερα θα προκαλέσουν θανάτους ή τραυματισμούς, αφού οι προδιαγραφές ασφαλείας δεν τηρούνται. Τέλος, η εκτός προδιαγραφών υπερύψωση των οχημάτων, μπορεί να συμβάλει στην εκτροπή τους.

Αναφορικά με την αντικατάσταση των ελαστικών με άλλα, που δεν ταιριάζουν με τις εργοστασιακές προδιαγραφές, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι επηρεάζεται το σύνολο των κατασκευαστικών προδιαγραφών. Συγκεκριμένα, τα ελαστικά δεν λειτουργούν σωστά, πιθανόν να μην πληρούν τις προδιαγραφές για τις ταχύτητες που αναπτύσσονται και δεν θα βοηθήσουν σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος. Επιπλέον το ότι τα ελαστικά αυτών των αυτοκινήτων εξέχουν πέρα από το αμάξωμα αποτελεί κίνδυνο θάνατο για πεζούς/ποδηλάτες/μοτοσικλετιστές ενώ σε περίπτωση επαφής με άλλο αυτοκίνητο η κίνδυνος εκτροπής είναι τεράστιος κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει σε αγώνες Formula 1.

Το σημαντικότερο σημείο, είναι αυτό που αφορά στον κίνδυνο για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, σε περίπτωση σύγκρουσης. Αντί να έρθουν σε επαφή με τα σημεία του αυτοκινήτου που είναι κατασκευασμένα και ελεγμένα με συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας, θα έρθουν σε επαφή με το κινούμενο ελαστικό και με την μεταλλική ζάντα. Το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να αντέξει τέτοιες δυνάμεις, με την πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού να είναι αυξημένη.

Οι αγγελίες και η Τροχαία

Το μέγεθος του προβλήματος μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτό, με μια ματιά στις αγγελίες πώλησης τέτοιων οχημάτων, μέσω της υπηρεσίας «Marketplace» του Facebook. Εκατοντάδες οχήματα, με διαφόρων ειδών μετατροπές, όπως τις προαναφερθείσες, διατίθενται προς πώληση στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.



marketplace_modified_cars


Αυτοκίνητα τα οποία πωλούνται μέσω Marketplace.



Από την πλευρά του, το Τμήμα Τροχαίας του Αρχηγείου Αστυνομίας, διά του Υπευθύνου Οδικής Ασφάλειας, Γιώργου Μιλή, αναφέρει στο politis.com.cy ότι, εάν αστυνομικός αντιληφθεί ένα τέτοιο όχημα, με εμφανείς τροποποιήσεις, να διακινείται στο οδικό δίκτυο, αρχίζει μια διαδικασία για να κληθεί για έλεγχο σε κυβερνητικό ΚΤΕΟ. Ερωτηθείς ο κ. Μιλής σχετικά με τις αγγελίες, οι οποίες ελεύθερα αναρτώνται στο Facebook, εξήγησε ότι η Αστυνομία δεν μπορεί να παρέμβει, αν ένα όχημα δεν εντοπιστεί στο οδικό δίκτυο να κινείται, αφού ο κάθε ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να αναρτήσει την φωτογραφία του οχήματός του, αλλά αυτό να θεωρείται ακινητοποιημένο την δεδομένη στιγμή.

Reset πριν από τον έλεγχο

Στους κύκλους των τεχνικών αυτοκινήτων είναι γνωστό ότι, συνεχώς, ιδιοκτήτες οχημάτων με παράνομες μετατροπές, όταν παραπεμφθούν για τεχνικό έλεγχο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, προστρέχουν σε αυτούς, ζητώντας τους να επαναφέρουν το όχημα στις αρχικές του ρυθμίσεις, ώστε να κριθεί κατάλληλο. Σύμφωνα με πηγή από τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Συνεργείων Μηχανοκινήτων Οχημάτων, βάσει νομοθεσίας, οποιοσδήποτε επιθυμεί να προβεί σε μετατροπή στο όχημά του, πρέπει να εγκριθεί από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Ωστόσο, όπως ανέφεραν στο politis.com.cy, κύκλοι των τεχνικών αυτοκινήτων, αυτό δεν συμβαίνει, καθώς οι μετατροπές θα κριθούν εκτός των προδιαγραφών.







Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Έξι συλλήψεις για την απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη
ΚΥΠΡΟΣ

Έξι συλλήψεις για την απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη

Έξι συλλήψεις για την απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη

Έκαψαν πέντε αυτοκίνητα στη Λεμεσό - Υπόθεση εμπρησμού διερευνά η Αστυνομία
ΚΥΠΡΟΣ

Έκαψαν πέντε αυτοκίνητα στη Λεμεσό - Υπόθεση εμπρησμού διερευνά η Αστυνομία

Έκαψαν πέντε αυτοκίνητα στη Λεμεσό - Υπόθεση εμπρησμού διερευνά η Αστυνομία

Θεσμοί στα δικαστικά χαρακώματα
ΚΥΠΡΟΣ

Θεσμοί στα δικαστικά χαρακώματα

Θεσμοί στα δικαστικά χαρακώματα

Στις 8 Μαΐου η νέα συνάντηση ΠτΔ με Ολγκίν
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στις 8 Μαΐου η νέα συνάντηση ΠτΔ με Ολγκίν

Στις 8 Μαΐου η νέα συνάντηση ΠτΔ με Ολγκίν

Αναχώρησε για Γάζα το Jennifer - Σε λειτουργία ξανά το Αμάλθεια
ΚΥΠΡΟΣ

Αναχώρησε για Γάζα το Jennifer - Σε λειτουργία ξανά το Αμάλθεια

Αναχώρησε για Γάζα το Jennifer - Σε λειτουργία ξανά το Αμάλθεια