Είναι πραγματικά απογοητευτικός και εν τέλει κουραστικός ο τρόπος που διαξάγεται ο διάλογος στη χώρα μας σε σχέση με την πόντιση καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Για ένα ακόμα μεγάλο έργο δεν προεξάρχουν τα επιχειρήματα και η συζήτηση περί δημοσίου συμφέροντος, αλλά υφέρπουν οι σκοπιμότητες και τα συμφέροντα. Μέσα από τη συζήτηση, έστω για εκείνους τους λίγους που αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει, τους τελευταίους μήνες γελοιοποιούνται πολιτικοί, τεχνοκράτες, μεγάλα ΜΜΕ και βεβαίως δημοσιογράφοι που μεταφέρουν μονόπλευρα πληροφόρηση.
Ας παραθέσουμε για σκοπούς ενημέρωσης των πολιτών κάποια παραδεκτά στοιχεία σε σχέση με το έργο:
Πρώτον, όλοι παραδέχονται, παρά τις ενστάσεις μερικών για το κόστος, ότι είναι ένα πολύ μεγάλης αξίας γεωπολιτικό έργο, το οποίο θα συνδέσει ηλεκτρικά το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την ΕΕ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα της ΕΕ χωρίς τέτοια διασύνδεση.
Δεύτερον, ο αγωγός θα μπορούσε να επεκταθεί σε διπλανές χώρες όπως ο Λίβανος και η Τουρκία. Σίγουρα θα μπορούσε να προσφέρει τις ποσότητες ρεύματος που έχουν ανάγκη και οι Τουρκοκύπριοι.
Τρίτον, υπό τις παροούσες συνθήκες θα μπορούσε να οδηγήσει στην παραγωγή φθηνότερης ηλεκτρικής ενέργειας για τους κατοίκους της Κύπρου. Σήμερα η ΑΗΚ πωλεί προς 30 σεντ και πλέον την κιλοβατώρα. ενώ οι ιδιώτες ιδιοκτήτες φωτοβολταϊκών πάρκων προς 28 σεντ την κιλοβατώρα, με αποτέλεσμα οι Κύπριοι καταναλωτές να πληρώνουν το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρώπη. Χώρες με καλώδια μεταφοράς ρεύματος, όπως η Ελλάδα, χρεώνουν το ρεύμα στο μισό περίπου της τιμής που πληρώνουν οι Κύπριοι.
Κανένας δεν παραγνωρίζει βέβαια τις δυσκολίες κατασκευής ενός τεράστιου υποθαλάσσιου αγωγού, κανένας δεν επιθυμεί να μπει η χώρα μας σε μια επενδυτική περιπέτεια χωρίς να βρίσκονται όλα τα έξοδα και οι προϋπολογισμοί στο τραπέζι.
Ο κυπριακός λαός βέβαια απαιτεί διαφάνεια από όλες τις πλευρές σε σχέση με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και όχι μόνο από τον ελληνικό ΑΔΜΗΕ και τους Γάλλους που θα αναλάβουν την επένδυση.
Δεν είναι δυνατό, για παράδειγμα, οι παραγωγοί φωτοβολταϊκών και διάφοροι πολιτικοί και ΜΜΕ να επιμένουν να μιλούν για τεράστιο κόστος επένδυσης για τον GSI (όταν μάλιστα την επένδυση θα την κάνουν ξένοι), όταν οι ίδιοι είναι ανταγωνιστές και ήδη κάνουν υπερκέρδη από την πώληση του ηλεκτρικού ρεύματος που παράγουν. Συγκεκριμένα, οι περισσότεροι έχουν προ πολλού αποσβέσει τα μηχανήματά τους, παράγουν με κόστος 5 σεντ ανά κιλοβατώρα και πωλούν στον Κύπριο καταναλωτή προς 27 σεντ. Αν πωλούσαν προς 10 σεντ, δηλαδή μόνο με 100% κέρδος, κι αν επένδυαν σε μπαταρίες αποθήκευσης ρεύματος τα βράδια, τότε κανένας GSI ίσως να μην είχε λόγο να κατασκευασθεί. Δεν το κάνουν βέβαια, διότι πέρα από απληστία κάποιοι διαθέτουν και απύθμενο θράσος. Θέλουν και τα υπερκέρδη και τις μπαταρίες να τις φέρει η ΑΗΚ (δηλαδή να πληρώσει ο φορολογούμενος) και το καλώδιο να μην ποντισθεί ποτέ. This is Cyprus.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.