SOS... και τώρα σχολικά βαποράκια (β΄ μέρος)

SOS... και τώρα σχολικά βαποράκια (β΄ μέρος)
Η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής πρόληψης στηρίζεται στην εκπαίδευση στελεχών πρόληψης που στην προκειμένη περίπτωση είναι οι εκπαιδευτικοί.

Είναι με μεγάλη ανησυχία που διαβάσαμε σε ρεπορτάζ τις προάλλες ότι υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για διακίνηση ναρκωτικών στα σχολεία μας με μαθητές βαποράκια. Δυστυχώς, ο «οχτρός» ευρίσκεται εντός των τειχών του σχολείου και επιβάλλεται ουσιαστική στρατηγική για καταπολέμηση αυτού του φαινομένου το οποίο, ας μην ξεχνάμε, είναι και συνδεδεμένο με τη βία που έχει ξεπεράσει τα όρια στα σχολεία μας. Ήδη το θέμα συζητήθηκε στην Επιτροπή Παιδείας για να παρθούν τα δέοντα μέτρα. Στο Α΄ μέρος του άρθρου μας ασχοληθήκαμε με το τρίπτυχο σχολείο - οικογένεια - εφηβική ομάδα που παίζει καθοριστικό ρόλο στη μάχη ενάντια στα ναρκωτικά. Σήμερα θα ασχοληθούμε με πρακτικές που ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με την ΥΣΕΑ μπορεί να εφαρμόσει για να βοηθήσει τον έφηβο χρήστη να πορευθεί προς το φως. Το σχολείο, παρ' όλες τις καλές προθέσεις, δεν του παρέχει τη στήριξη που χρειάζεται και σε συνδυασμό με τους πιο πάνω παράγοντες καταλήγει στο βούρκο των παράνομων ουσιών. Είναι φανερό ότι ο έφηβος σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις έχει πληγωθεί θανάσιμα, συναισθηματικά ομιλούντες, και έχει χάσει τον πολυτιμότερο θησαυρό του: Την αυτοεκτίμηση που δυστυχώς οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή αν δεν υπάρξει η κατάλληλη στήριξη και καθοδήγηση. Είναι εδώ που το σχολείο πρέπει να δώσει τη μάχη για να βοηθήσει τα παιδιά που έχουν τάση για το «μεγάλο παραστράτημα». Είναι εδώ που ο εκπαιδευτής πρέπει να εκτελέσει τον ρόλο του για να δικαιώσει τον τίτλο του καθοδηγητή-καθηγητή που φέρει.

Είναι γεγονός ότι με τις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στην παιδεία του τόπου μας, οι εκπαιδευτικοί ουσιαστικά δεν έχουν καμία εκπαίδευση στην πρόληψη και αγωγή της υγείας για να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τέτοιας φύσης προβλήματα. Όμως πιστεύω ή θέλω να πιστεύω ότι ο κάθε ένας από εμάς τους εκπαιδευτικούς είναι τουλάχιστο σε θέση να εντοπίσει «παράξενες» συμπεριφορές από μαθητές του. Σ’ αυτή την περίπτωση πρέπει να γίνει η κατάλληλη προσέγγιση και τονίζω το κατάλληλη γιατί ο νέος δεν πρέπει να αντιληφθεί ότι έχει εντοπιστεί ως «πρόβλημα». Εάν πραγματικά γίνει αυτό και πρέπει να τονιστεί ότι δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται, τότε ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να αρχίσει τη διαδικασία στήριξης για να μπορέσει ο έφηβος να επανεύρει τη χαμένη του αξιοπρέπεια που προήλθε από παράγοντες που έχουμε προαναφέρει.

Η επικοινωνία με τον μαθητή-πρόβλημα και η αντίληψη από μέρους του ότι ο δάσκαλος του πραγματικά νοιάζεται και τον αγαπά θα φέρει πιστεύω καλά αποτελέσματα. Αν κερδίσει τον νέο ο εκπαιδευτικός, τότε μπορεί να ξανακτίσει τη χαμένη αυτοεκτίμηση αυτού του παιδιού και να τον επαναφέρει στον δρόμο τον καλό. Βεβαίως απαιτείται η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια του παιδιού για να διορθωθούν καταστάσεις αν το πρόβλημα πηγάζει από εκεί. Επίσης μπορούμε, πάντοτε έντεχνα, να συνεργαστούμε και με τους φίλους του μαθητή- πρόβλημα που σίγουρα θα επιδράσουν θετικά στην όλη διαδικασία στήριξης, αν είναι βεβαίως υγιή στοιχεία που απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης του μαθητή-πρόβλημα.

Σίγουρα δεν είναι με απειλές, τιμωρίες, και εξευτελισμούς που πρέπει να διέπεται η πολιτική του σχολείου σ’ αυτές τις περιπτώσεις διότι θα επιφέρει εντελώς τα αντίθετα, πιστεύω αποτελέσματα. Η αγάπη, η κατανόηση, η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων στο πρόβλημα και προπάντων η ενθάρρυνση του νέου που αντιμετωπίζει το πρόβλημα με σκοπό την επανάκτηση της χαμένης του αυτοπεποίθησης είναι τα στοιχεία που πρέπει να κυριαρχούν στην πολιτική που ακολουθείται από το σχολείο και αυτό είμαι πεπεισμένος, πρέπει να είναι ο κανόνας και για άλλα παραπτώματα εκ μέρους των εφήβων-μαθητών.

Η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής πρόληψης στηρίζεται στην εκπαίδευση στελεχών πρόληψης που στην προκειμένη περίπτωση είναι οι εκπαιδευτικοί. Σίγουρα μέχρι τώρα εκτός από σποραδικές ομιλίες στα σχολεία και θεωρητικολογίες, οι πλείστοι των εκπαιδευτικών ολίγα γνωρίζουν περί του θέματος. Είναι πιστεύω καιρός το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να παίξει τον ρόλο του όπως πρέπει και να συμπεριλάβει στη σειρά μαθημάτων του προγράμματα πρόληψης και αγωγής που ουσιαστικά και όχι επιφανειακά να εκπαιδεύσουν τους εκπαιδευτικούς για να μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των ναρκωτικών, στα σχολεία. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σ’ αυτό τον τομέα είναι σίγουρα θεμελιώδους σημασίας και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο που θα κτιστεί το πανίσχυρο τείχος το οποίο θα εμποδίσει την εισβολή του «οχτρού» στο σχολικό στρατόπεδο. Η νέα υπουργός Παιδείας, πρώην διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με τεράστια πείρα σε αυτά τα θέματα είμαστε σίγουροι ότι θα μεριμνήσει για την ως άνω εισήγησή μας.

*ΒΑ, ΜΑ, PhD, πρώην επιθεωρητή και πρώτου λειτουργού Εκπαίδευσης, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Σοβαρά προβλήματα σε Facebook, Instagram και WhatsApp - Τι δείχνει το Downdetector, τα memes στο Χ (φώτος, βίντεο)
ΚΟΣΜΟΣ

Σοβαρά προβλήματα σε Facebook, Instagram και WhatsApp - Τι δείχνει το Downdetector, τα memes στο Χ (φώτος, βίντεο)

Σοβαρά προβλήματα σε Facebook, Instagram και WhatsApp - Τι δείχνει το Downdetector, τα memes στο Χ (φώτος, βίντεο)

Σκιώδες υπουργικό ΔΗΣΥ για ακρίβεια - Τι δήλωσε η Αννίτα για αστόχευτες παροχές (βίντεο, φώτος)
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σκιώδες υπουργικό ΔΗΣΥ για ακρίβεια - Τι δήλωσε η Αννίτα για αστόχευτες παροχές (βίντεο, φώτος)

Σκιώδες υπουργικό ΔΗΣΥ για ακρίβεια - Τι δήλωσε η Αννίτα για αστόχευτες παροχές (βίντεο, φώτος)

ΑΚΕΛ: Ο ΔΗΣΥ είναι το ακούραστο golden boy των τραπεζών
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΑΚΕΛ: Ο ΔΗΣΥ είναι το ακούραστο golden boy των τραπεζών

ΑΚΕΛ: Ο ΔΗΣΥ είναι το ακούραστο golden boy των τραπεζών

Ανησυχεί η επ. Παιδείας: Λίγα τα σχολεία με τζάμια ασφαλείας - Δεν αρκεί το κονδύλι, λένε οι Σχολικές Εφορείες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανησυχεί η επ. Παιδείας: Λίγα τα σχολεία με τζάμια ασφαλείας - Δεν αρκεί το κονδύλι, λένε οι Σχολικές Εφορείες

Ανησυχεί η επ. Παιδείας: Λίγα τα σχολεία με τζάμια ασφαλείας - Δεν αρκεί το κονδύλι, λένε οι Σχολικές Εφορείες

Άμεση ανάλυση: Γιατί το Ισραήλ βομβαρδίζει στη Συρία - Η στρατηγική ευκαιρία και οι στόχοι του Τελ Αβίβ
ΚΟΣΜΟΣ

Άμεση ανάλυση: Γιατί το Ισραήλ βομβαρδίζει στη Συρία - Η στρατηγική ευκαιρία και οι στόχοι του Τελ Αβίβ

Άμεση ανάλυση: Γιατί το Ισραήλ βομβαρδίζει στη Συρία - Η στρατηγική ευκαιρία και οι στόχοι του Τελ Αβίβ