σχόλιο της dw
Οι αγρότες προαναγγέλλουν έναν «θερμό χειμώνα» και κατεβάζουν τρακτέρ στους δρόμους, θέλοντας να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους. Προειδοποιούν μάλιστα ότι από τον Ιανουάριο θα ακολουθήσουν νέες κινητοποιήσεις, που όμοιές τους δεν έχει ξαναδεί η χώρα. Όλα αυτά δεν συμβαίνουν στον Θεσσαλικό Κάμπο, αλλά… στο κέντρο του Βερολίνου. Πού οφείλεται η οργή των αγροτών;
Όλα ξεκίνησαν με την απόφαση του Ανωτάτου Συνταγματικού Δικαστηρίου για το «φρένο του χρέους» στη Γερμανία, που υποχρεώνει τη «συγκυβέρνηση» του Βερολίνου να περικόψει δισεκατομμύρια στον προϋπολογισμό του 2024. Μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις μεταξύ των συγκυβερνώντων Σοσιαλδημοκρατών, Φιλελευθέρων και Πρασίνων έγινε ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί να εξαιρεθεί από τις περικοπές η προστασία του κλίματος, ούτε η επιδότηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και της ηλιακής ενέργειας. Οι αγρότες καλούνται να συνεισφέρουν κι εκείνοι, στο μέτρο του δυνατού.
Ο πανίσχυρος Σύνδεσμος Αγροτικών Συλλόγων δηλώνει αντίθετος. Ως πρώτη προειδοποίηση, την περασμένη Δευτέρα παρέταξε 1.500 τρακτέρ στο κέντρο του Βερολίνου παραλύοντας την κυκλοφορία στη γερμανική πρωτεύουσα. Τα τρακτέρ έφτασαν μέχρι την Πύλη του Βρανδεμβούργου, το ιστορικό σύμβολο της πόλης. Και όταν ο υπουργός Γεωργίας, Τζεμ Έντζντεμιρ, σε μία ασυνήθιστη ενέργεια, έδωσε το παρών στην κινητοποίηση για να διαβεβαιώσει τους αγρότες ότι είναι μαζί τους και θα δώσει «αγώνα» στο Υπουργικό Συμβούλιο, έγινε δεκτός με σφυρίγματα και αποδοκιμασίες
Ένας από τους διαδηλωτές είναι ο Τιμ Νόλε. Με το τρακτέρ του ο 23χρονος αγρότης, μεγαλωμένος και ο ίδιος σε αγροτική οικογένεια, έκανε ταξίδι 17 ωρών από τον οικισμό Λίντενσαϊντ της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας μέχρι το Βερολίνο για να διαδηλώσει την αγανάκτησή του. «Είμαστε η αγελάδα που όλοι αρμέγουν, όλοι εκμεταλλεύονται τους αγρότες», λέει ο Νόλε στην DW. «Μόνο η κατάργηση της φοροαπαλλαγής για αγροτικά οχήματα σημαίνει για μένα μία πρόσθετη επιβάρυνση μεταξύ 250 και 800 ευρώ κάθε χρόνο». Μεγαλύτερη ακόμη επιβάρυνση αποτελεί η κατάργηση της κρατικής επιδότησης για το πετρέλαιο αγροτικής χρήσης. Μέχρι σήμερα οι αγρότες μπορούσαν να διεκδικήσουν, στο τέλος της χρονιάς, σχεδόν το 50% της συνολικής δαπάνης για πετρέλαιο κίνησης.
Οι αγρότες λένε ότι χωρίς αυτές τις επιδοτήσεις κινδυνεύουν με αφανισμό. «Σε όλες τις χώρες της ΕΕ η αγροτική παραγωγή επιδοτείται. Γιατί εμείς να στερηθούμε τις επιχορηγήσεις;», διερωτάται η Μπίργκιτ Λόχερ, χοιροτρόφος από τη λίμνη Μπόντενζεε της νότιας Γερμανίας, που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των κινητοποιήσεων στο Βερολίνο. Συν τοις άλλοις, επισημαίνουν οι αγρότες, τα έξοδά τους αυξάνονται, καθώς είναι υποχρεωμένοι να τηρούν μία σειρά νέων, βελτιωμένων προδιαγραφών για την προστασία του περιβάλλοντος και την καλή μεταχείριση των ζώων.
Η Γερμανία εμφανίζεται διχασμένη μπροστά στις κινητοποιήσεις. Ο «Πράσινος» υπουργός Γεωργίας, Τζεμ Έντζντεμιρ, φαίνεται αποφασισμένος να συνεχίσει τον «αγώνα» του, ενώ και ο φιλελεύθερος υπουργός Οικονομικών, Κρίστιαν Λίντνερ, δηλώνει πρόθυμος να εξετάσει εναλλακτικές προτάσεις για εξοικονόμηση πόρων. Αντιθέτως, οικολογικές οργανώσεις, όπως η Greenpeace, επικροτούν την κατάργηση των επιδοτήσεων, επισημαίνοντας ότι η χρήση ντίζελ στην αγροτική παραγωγή επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον. Από την πλευρά τους οι αγρότες αντιτείνουν ότι, σε αντίθεση με τα ΙΧ αυτοκίνητα, στα τρακτέρ δεν υπάρχουν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις με ηλεκτροκίνηση.
Αλλά η Greenpeace έχει και ένα ακόμη επιχείρημα: Υποστηρίζει ότι τα τελευταία δύο χρόνια η οικονομική κατάσταση των Γερμανών αγροτών έχει βελτιωθεί σημαντικά. Τα κέρδη μίας αγροτικής επιχείρησης φτάνουν πλέον, κατά μέσο όσο, στο ποσό-ρεκόρ των 115.400 ευρώ ετησίως. Πρόκειται για μία αύξηση κατά 45% σε σχέση με το 2022.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.