Φόρμα αναζήτησης

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας

Επιτέλους, χωρίς προφανώς να θεωρώ ότι στο τέλος θα έχουμε αυτή τη σύνδεση, η διαχρονική ανάδειξη του προβλήματος από τη στήλη αυτή, πολύ πριν τη συλλογή υπογραφών ή την προώθηση της αναγκαιότητας αυτής post festum από μερίδα βουλευτών χωρίς να αποκλείει κάποιος και εκλογικές σκοπιμότητες πίσω από το όψιμο αυτό ενδιαφέρον, γίνεται ίσως για πρώτη φορά μια σοβαρή προσπάθεια από το Υφυπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για να καταστεί η σύνδεση αυτή πραγματικότητα.

Η υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Νατάσα Πηλείδου, σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, ανέφερε πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ελλάδα αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους του υφυπουργείου της. Δήλωσε επίσης ότι «το Υφυπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας βρίσκεται στην τελική ευθεία για να προχωρήσει η μελέτη βιωσιμότητας και κόστους της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, ενώ ήδη βρίσκεται σε επαφές με το Υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας». Είχε αρκετό καιρό στο νησί αυτό να δούμε και μια σοβαρή παρουσία που να αναφέρεται με σαφήνεια στο θέμα αυτό. Το θετικό τής όλης προσπάθειας είναι ότι και στο αρμόδιο σχετικά με το θέμα Υπουργείο Μεταφορών έχει σπάσει ο κύκλος της τοποθέτησης άβουλων και διαπλεκόμενων με συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα γενικών διευθυντών, με την πρόσφατη τοποθέτηση στη θέση αυτή του κ. Σταύρου Μιχαήλ.

Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με το ναύλο, είπε ότι θα γίνουν προσπάθειες ώστε να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με το αεροπορικό, σημειώνοντας πως αυτό είναι κάτι που θα δείξει και η μελέτη που θα γίνει.

Το ανησυχητικό όμως ήταν οι επιφυλακτικές δηλώσεις τού μόλις πρόσφατα διορισθέντος νεαρού υφυπουργού Τουρισμού, ο οποίος ουσιαστικά εκφράζει το ξενοδοχειακό και τουριστικό κατεστημένο. Σε δηλώσεις του στην ίδια συνεδρία ο νεαρός υφυπουργός, ενώ έδωσε λεκτική στήριξη στην όλη προσπάθεια, με ένα πατερναλιστικό ύφος, που δεν συνάδει με το νεαρό της ηλικίας του δήλωνε μεταξύ άλλων: «Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί έτσι ώστε να μην μετατραπεί η Κύπρος σε έναν τόπο τον οποίο μεγάλος αριθμός τουριστών επισκέπτεται για λίγες μόνο ώρες, όπως γίνεται σε πολλά και ξακουστά νησιά του Αιγαίου, όπως η Σαντορίνη». Το σημαντικότερο είναι, όπως είπε, να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο το λιμάνι της Λεμεσού να μετατραπεί σε κόμβο και σε βάση τουριστών.

Καλά θα μας υποδείξει πόσο χρονικό διάστημα θα πρέπει ένας τουρίστας να παραμένει στο νησί; Δεν του πέφτει λόγος κατ’ αρχάς. Δεύτερον επιλέγει εκ προοιμίου τη Λεμεσό και αποκλείει τη Λάρνακα.

Συνοπτικά μέσα από τη συστηματική και διαχρονική ανάδειξη του θέματος η στήλη κατέγραφε τα εμπόδια για την υλοποίηση της θαλάσσιας επανασύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα.

Για τα μεγάλα συμφέροντα των αεροδρομίων Ηermes και των οικονομικών τους συνεργατών στην Aegean και την Blue Air αλλά και στις κρουαζιέρες και στην απουσία ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Ελλάδα, δεν στηρίχθηκε θεσμικά ο υγιής ανταγωνισμός, μη αποτρέποντας και το κλείσιμο της Cobalt!

Ακτοπλοϊκή σύνδεση Λάρνακα-Πειραιά

Μας έχουν φλομώσει με τις ανοησίες τους περί άγονης γραμμής. Σοβαρός επιχειρηματίας του ευρύτερου κλάδου μού ανέφερε ότι το κόστος λειτουργίας της σύνδεσης δεν ξεπερνά τα 5 εκατομμύρια ευρώ. Ουσιαστικά τίποτα. Ενώ επιχορηγούν την Hermes μέσω της φορολογίας με 7 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αναλογιστείτε απλά τα 8 δισ. ευρώ που η σημερινή κυβέρνηση ως εγχώριος μεταπράτης του Διεθνούς Τραπεζικού Κεφαλαίου –δημόσιο χρήμα, δηλαδή χρήμα που δεν της ανήκει αλλά διαχειρίζεται– δαπάνησε για την εκποίηση του Συνεργατισμού. Με στοιχεία έρευνας που έγιναν για μεγάλη αεροπορική εταιρεία το 20% του ταξιδιωτικού κοινού δεν μπαίνει σε αεροπλάνο (και όχι 10% που λέει ο κ. Τορναρίτης), αλλά το κράτος αυτό τους κρατά ομήρους για να εξυπηρετεί τα ιδιωτικά μονοπωλιακά συμφέροντα της Hermes, ζητώντας και αύξηση της επιχορήγησης προς αυτή στα 7 εκατομμύρια ευρώ για το 2018 για να «αντεπεξέλθει» στον «ανταγωνισμό» με το «παράνομο» αεροδρόμιο της Τύμπου (Ercan). Δηλαδή ακόμη και αν αποδεχθούμε το ψέμα της άγονης γραμμής μια απλή μεταφορά μέρους της επιχορήγησης του κράτους προς την Hermes, εκτός από την αποομηροποίηση των ανθρώπων που φοβούνται να πετάξουν θα είχαμε και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Από την άλλη ενώ μας μιλούν για άγονη γραμμή μάς έχουν τρελάνει με τις διαφημίσεις για τις κρουαζιέρες από την Κέρκυρα μέχρι την Κωνσταντινούπολη. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση καταργήθηκε το 2000, όταν η Κυπριακή Δημοκρατία δεν ήταν μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την ένταξή της απλοποιείται και η ταξιδιωτική διαδικασία για τους ανθρώπους. Τηρουμένων των αναλογιών μόλις πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση στη βάση της λογικής του Μεταφορικού Ισοδύναμου επιχορηγεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση έναντι της εναέριας και της χερσαίας εντός της χώρας. Ο Δήμος Λάρνακας οφείλει να διεκδικήσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ελλάδα καθιστώντας το λιμάνι Λάρνακας και εν γένει τη Λάρνακα πύλη εισόδου της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης με την Ευρώπη. Τα οφέλη της ανάπτυξης θα είναι άνευ προηγουμένου. Ένα πιθανό επιχειρηματικό μοντέλο είναι αυτό της δημοτικής εταιρείας ιδιωτικού δικαίου χωρίς να αποκλείεται ιδιωτική συμμετοχή.

Εν κατακλείδι η στήλη θεωρεί ότι επιβάλλεται επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας διαχείρισης των ακριβότερων αεροδρομίων στον κόσμο τηρουμένων των αναλογιών, ιδιαίτερα σε νησιωτική χώρα, και διαχρονικά σημείωνε «την αναγκαιότητα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Ελλάδα καθώς θα ασκούσε πίεση στις τιμές του αεροπορικού ναύλου και θα διευκόλυνε και πάρα πολλούς που φοβούνται να πετάξουν, των οποίων ο αριθμός εκτιμάται 200.000 (20% του πληθυσμού περίπου στη βάση έρευνας αερομεταφορέα). Αυτοί είναι καταδικασμένοι στη νησιωτική απομόνωση!»

Εύχομαι κάθε επιτυχία στην κυρία Πηλείδου.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.