Ο πόλεμος στην Ουκρανία «χτύπησε» τις τιμές των αυτοκινήτων στη Κύπρο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΥΡΙΣΙΗΣ

Header Image

Το τσουνάμι αυξήσεων στις πρώτες ύλες κτύπησε και τις τιμές αυτοκινήτων, με αρκετούς καταναλωτές να εκφράζουν παράπονα για το γεγονός πως ενώ έχουν παραγγείλει εδώ και ένα έτος το αυτοκίνητό τους, εντούτοις εταιρείες ζητάνε επιπλέον ποσά για να τους το παραδώσουν. Μάλιστα, κάποιοι εξ αυτών κινούνται νομικά εναντίον των εταιρειών εισαγωγής 

Ξεκρέμαστοι παραμένουν δεκάδες πολίτες οι οποίοι τους προηγούμενους μήνες προέβησαν σε παραγγελίες για αγορά καινούργιου αυτοκινήτου από εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων, ωστόσο, δεν μπορούν να παραλάβουν τα οχήματά τους με τη δικαιολογία της αύξησης του κόστους, γεγονός που προϋποθέτει και αύξηση της προκαταβολής που θα πρέπει να καταβληθεί. Το τελευταίο διάστημα, η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή έχει κατακλυστεί από καταγγελίες δεκάδων παραπονούμενων πολιτών, από διάφορες πόλεις της Κύπρου, οι οποίοι προέβησαν σε παραγγελίες για αγορά καινούργιου αυτοκινήτου, κατέβαλαν την ανάλογη προκαταβολή στις εταιρείες, αλλά ενημερώθηκαν πρόσφατα ότι δεν μπορούν να παραλάβουν το αυτοκίνητό τους εάν δεν καταβάλουν ένα επιπρόσθετο (σεβαστό) χρηματικό ποσό ως προκαταβολή. Και τούτο,  

 όπως τους λέχθηκε, λόγω της αύξησης που παρατηρήθηκε στην τιμή του αυτοκινήτου… Ήδη, μία ομάδα περίπου 30 παραπονούμενων πολιτών, οι οποίοι εδώ και μήνες μάταια περιμένουν από εταιρείες την εισαγωγή του αυτοκινήτου που έχουν παραγγείλει από το εξωτερικό, έχουν δημιουργήσει σελίδα στο Facebook, καταγγέλλοντας το γεγονός ότι ενώ έχουν πληρώσει προκαταβολή, εντούτοις δεν μπορούν να παραλάβουν το καινούργιο αυτοκίνητό τους.

Blockquote

Οι ανατιμήσεις αυτή τη στιγμή κυμαίνονται μεταξύ του 15% με 33%, ενώ σε φυσιολογικές εποχές, πριν δηλαδή την πανδημία του κορονωϊού και τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι ανατιμήσεις δεν ξεπερνούσαν το 2%

Κινούνται νομικά

Δέκτης πολλών παραπόνων από άτομα που παρήγγειλαν αυτοκίνητο, αλλά αυτοκίνητο δεν είδαν, έγινε και η εφημερίδα μας. «Υπάρχουν άτομα που έκαναν τις παραγγελίες τους από τα τέλη του 2021 και ακόμα περιμένουν να παραλάβουν τα αυτοκίνητά τους», μας είπε αγανακτισμένος πολίτης, προσθέτοντας τα ακόλουθα: «Κατέχουμε το δελτίο παραγγελίας, την απόδειξη της προκαταβολής, αλλά πρόσφατα ενημερωθήκαμε από την εταιρεία πως δεν πρόκειται να πάρουμε το αυτοκίνητό μας εάν δεν πληρώσουμε ένα επιπρόσθετο ποσό ως προκαταβολή, λόγω της αύξησης στην τιμή του οχήματος. Μας έχει λεχθεί από την εταιρεία πως, είτε πληρώνουμε το επιπρόσθετο ποσό της προκαταβολής, είτε θα πάρουμε πίσω τα λεφτά που αρχικά δώσαμε ως προκαταβολή και αυτόματα η παραγγελία μας θα ακυρωθεί. Δηλαδή, υπάρχει αρκετός κόσμος που περίμενε άδικα 6-7 μήνες για να παραλάβει το αυτοκίνητό του και τώρα, εάν ακυρώσουμε την παραγγελία μας και προβούμε σε νέα παραγγελία, θα είμαστε υπόχρεοι να περιμένουμε άλλους τόσους μήνες για να πάρουμε αυτοκίνητο. Είμαστε κυριολεκτικά ξεκρέμαστοι και δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε». Όπως πληροφορούμαστε, ήδη αρκετά άτομα που δεν έχουν παραλάβει τα αυτοκίνητα που παρήγγειλαν, για τα οποία πλήρωσαν την απαιτούμενη προκαταβολή, έχουν κινηθεί νομικά εναντίον εταιρειών διεκδικώντας αποζημιώσεις.

Ανατιμήσεις 33%

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς αυτοκινήτων, οι αυξήσεις αυτές αναμένεται να συνεχίσουν και τους επόμενους μήνες, χωρίς να είναι ξεκάθαρο πότε θα παρουσιάσουν αποκλιμάκωση. Οι ίδιες πηγές ανάφεραν πως οι ανατιμήσεις αυτή τη στιγμή κυμαίνονται μεταξύ του 15% με 33% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ σε φυσιολογικές εποχές, πριν δηλαδή την πανδημία του κορονωϊού και τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι ανατιμήσεις δεν ξεπερνούσαν το 2%. Αποτέλεσμα των μεγάλων ανατιμήσεων που παρατηρούνται σε αρκετές περιπτώσεις, κάποιες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων απορροφούν την επιπλέον αύξηση, ενώ άλλες προσφέρουν άλλες επιλογές στους αγοραστές.

Γιατί ανεβαίνουν οι τιμές

Με βάση τα όσα μας ανέφεραν πηγές της αγοράς, οι ανατιμήσεις αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερες το επόμενο διάστημα. «Αρχικά ήταν η πανδημία, η οποία οδήγησε στη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ αυτή τη στιγμή η εκτόξευση στις πρώτες ύλες λόγω του πολέμου στην Ουκρανία έχει μειώσει την προσφορά σε πρώτες ύλες, με τη ζήτηση να παραμένει αυξημένη», ανέφεραν. Όπως μας εξήγησαν οι ίδιες πηγές της αγοράς, όταν ένας καταναλωτής παραγγείλει το αυτοκίνητό του και στη συμφωνία που υπογράφει με την εταιρεία αναφέρεται ότι θα φθάσει σε 12 μήνες, αυτό δεν υποδηλώνει πως το αυτοκίνητο είναι έτοιμο και θα χρειαστούν 12 μήνες για να φθάσει, αλλά από εκείνη τη στιγμή ξεκινάει η παραγγελία κατασκευής του. Επομένως, στους μήνες που ακολουθούν, και επειδή τα υλικά κατασκευής αυξάνονται ραγδαία, το κόστος κατασκευής του ανεβαίνει δραματικά. Επιπλέον στοιχείο είναι ότι αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, επειδή δεν έχουν απόθεμα λόγω της διαταραχής που προέκυψε στην εφοδιαστική αλυσίδα την περίοδο της πανδημίας υπολειτουργούν, ενώ άλλες αναγκάζονται να παράγουν αυτή τη χρονική περίοδο για να καλύψουν το απόθεμά τους. Ωστόσο, όπως γίνεται αντιληπτό, το κόστος παραγωγής αυτή τη χρονική στιγμή είναι κατά πολύ μεγαλύτερο, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις να εκτοξεύονται.

Αυξήσεις και σε ηλεκτρικά

Παράλληλα, όπως ανάφεραν οι πηγές της αγοράς, το πρόβλημα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα έντονο και στις καλωδιώσεις των αυτοκινήτων (πέραν από τα micro-chips), αφού υπήρχαν αρκετά εργοστάσια στην Ουκρανία τα οποία προμήθευαν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες με καλωδιώσεις. Ακόμα, οι πιο πάνω πηγές ανέφεραν στον «Π» πως εάν συνεχιστεί η δύσκολη αυτή κατάσταση θα προκύψει πρόβλημα και στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους επόμενους μήνες. «Ήδη, ένα συγκεκριμένο μοντέλο ηλεκτρικού αυτοκινήτου από 14.000 ευρώ, η τιμή του εκτοξεύτηκε στις 32.000 ευρώ λόγω του ότι η μπαταρία του, που είναι η μεγαλύτερη αξία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αυξήθηκε και έφθασε τις 20.000 ευρώ», είπε στον «Π» πηγής της αγοράς.  

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play