Φόρμα αναζήτησης

Γόρδιος δεσμός η κοινή ασφάλιση οχημάτων

Στο άκουσμα της είδησης ότι η τ/κ πλευρά προτείνει ως μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης την ενοποίηση των ασφαλειών στα οχήματα έτσι ώστε μία ασφάλεια να ισχύει και για τις ελεύθερες περιοχές αλλά και για τα κατεχόμενα, προκλήθηκαν ποικίλα σχόλια τόσο στην τ/κ όσο και στην ε/κ πλευρά. Σύμφωνα με δημοσίευμα της τ/κ «Κίμπρις», οι Τ/Κ βλέπουν θετικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο καθώς θα υπάρχει, όπως υποστηρίζουν, οικονομικό όφελος αλλά και αύξηση των ατόμων που θα περνούν τα οδοφράγματα και από τις δύο πλευρές. Αντίστοιχη στάση έχουν πολίτες στις ελεύθερες περιοχές, οι οποίοι υποστηρίζουν πως πρακτικά θα είναι πολύ πιο απλή η διαδικασία διέλευσης στα κατεχόμενα. Υπάρχουν ωστόσο σημαντικά ζητήματα που καθιστούν την εφαρμογή ενός τέτοιου ΜΟΕ εξόχως πολιτικό ζήτημα που δεν μπορεί να προχωρήσει στην υλοποίηση.

Οι ενστάσεις

Οι ενστάσεις και τα εμπόδια που προκύπτουν προέρχονται και από τις δύο πλευρές. Όπως αναφέρουν πηγές εντός του ασφαλιστικού τομέα, θα πρέπει να διευθετηθούν πολλά διαδικαστικά ζητήματα που έχουν πολιτική χροιά για να μπορέσει να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο. «Τι θα γίνει σε περίπτωση ατυχήματος Ε/Κ στα κατεχόμενα; Θα αποδεχθούμε τη μαρτυρία της λεγόμενης αστυνομίας για το περιστατικό; Θα αναγνωρίσουμε δηλαδή τις ’αρχές’ των κατεχομένων;» διερωτήθηκε αρμόδια πηγή. «Αν προκύπτει θέμα αποκατάστασης του οχήματος ενός Τ/Κ ο οποίος θέλει να το πάρει σε ’αντιπρόσωπο οχημάτων’ στα κατεχόμενα, οι ασφαλιστικές μας εταιρείες θα πρέπει να έχουν συναλλαγές με εταιρείες των κατεχομένων για τις αποζημιώσεις;» διερωτήθηκε. Όλα αυτά, συνέχισε, αποτελούν πολιτικές αποφάσεις και διαδικασίες που θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη πριν προχωρήσει κάτι τέτοιο. Πάντως ο «πρόεδρος» της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών δήλωσε πως «η πρόταση δεν είναι απλή και η υλοποίηση είναι δύσκολη». Τόνισε μάλιστα πως οι ενστάσεις υπάρχουν και στις δύο πλευρές, παρά το ότι η πρόταση έγινε από τον Μουσταφά Ακιντζί.

Το βλέμμα στην επανέναρξη συνομιλιών

Όλη την προσοχή στην επανέναρξη των ουσιαστικών διαπραγματεύσεων για την επίλυση του Κυπριακού έχει στρέψει το Προεδρικό, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που μίλησαν στον «Π». Οι ίδιες πηγές κληθείσες να τοποθετηθούν σε σχέση με το ΜΟΕ που προτείνει ο Μουσταφά Ακιντζί για τις ασφάλειες οχημάτων, επισήμαναν πως «αυτή την περίοδο αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι πώς θα διαμορφωθούν οι συνθήκες για επανέναρξη καθώς σε λίγες μέρες θα είναι εδώ η Τζέιν Χολ Λουτ». Πάντως φαίνεται να είναι η πρώτη φορά που θέτει κάτι τέτοιο η τ/κ πλευρά προς συζήτηση, καθώς μέχρι τώρα αυτό που έθετε πάντα όταν γινόταν συζήτηση για ΜΟΕ ήταν η «διευκόλυνση της κίνησης των εμπορικών οχημάτων στις ελεύθερες περιοχές». Θα πρέπει να επισημάνουμε επίσης πως, κατά την άτυπη συνάντηση των Αναστασιάδη και Ακιντζί στις 9 Αυγούστου, δεν έγινε εις βάθος συζήτηση για υιοθέτηση τέτοιων ΜΟΕ. Τα ζητήματα που τέθηκαν είχαν να κάνουν με την επανέναρξη συνομιλιών, όπως επίσης και για την Αμμόχωστο και τα οδοφράγματα Πυροΐου και Κοκκίνων. Οι πηγές επιβεβαιώνουν άλλωστε πως ένα τέτοιο μέτρο δεν έχει μόνο πολιτικές δυσκολίες αλλά και διαδικαστικές.

Η Τουρκία θέλει;

Τόσο η ε/κ όσο και η ελληνική πλευρά διατηρούν τις επιφυλάξεις τους σε σχέση με τη στάση της Τουρκίας για επανέναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων, καθώς δεν δείχνει σημάδια που να δείχνουν τις προθέσεις της για κάτι τέτοιο, μέχρι στιγμής τουλάχιστον. Ο Μουσταφά Ακιντζί φαίνεται να επιθυμεί την επανέναρξη, ωστόσο μένει να διαφανεί με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό. Με τη Λουτ μπορεί να προχωρήσουν τα πράγματα έως ένα σημείο, ωστόσο ο γενικός γραμματέας είναι αυτός που πρέπει να πεισθεί ότι όλες οι πλευρές είναι έτοιμες να πάνε σε μια άτυπη σύσκεψη, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει σε συνομιλίες, και αυτό περνά μέσα και από τις εγγυήτριες δυνάμεις. Η ε/κ πλευρά επιμένει πως σε ενδεχόμενο επανέναρξης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα όσα λέχθηκαν κατά τη διάρκεια των συνομιλιών στο Κραν Μοντανά μέχρι και το δείπνο της 6ης Ιουλίου, καθώς κανένας δεν μπορεί να προσποιηθεί πως δεν υπήρξαν ποτέ.