«Μακάρι να ήμασταν παγκόσμια πατέντα, αλλά η πρακτική αυτή ακολουθείται από πολλές άλλες κυβερνήσεις χωρών, όπως στις ΗΠΑ αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση». Αυτά υποστήριξε η υφυπουργός παρά τω Προέδρω Ειρήνη Πική ενώπιον των συνεργατών της τους οποίους επέλεξε προς υλοποίηση της ευφάνταστης ιδέας του Προέδρου για τη δημιουργία μιας «άτυπης σκιώδους κυβέρνησης», η οποία θα έχει αποκλειστικό καθήκον τον συντονισμό των διαφόρων υπουργείων προς υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Η υφυπουργός απαντούσε στα δημοσιεύματα του «Π» κατά τη διάρκεια σεμιναρίου στο οποίο συμμετείχαν τα μέλη της ομάδας στο Προεδρικό, αλλά και λειτουργοί όλων των υπουργείων με τους οποίους επιχειρείται ένα ευρύς συντονισμός. Όπως σημείωνε η εφημερίδα, «η δομή μιας τέτοιας δράσης με αποδέκτη τα Υπουργεία και με πηγή δράσης το Προεδρικό θα δημιουργήσει μια πλήρη ακινησία στις αποφάσεις της κυβέρνησης». Για την κυρία Πική όλα αυτά αποτελούν μια κακόβουλη κριτική της εφημερίδα σε βάρος του κυβερνητικού έργου.
Οι ενστάσεις
Για το πως λειτουργεί ο συντονισμός των διάφορων Υπουργείων με το Προεδρικό αλλά και επί μέρους, μεταξύ των ίδιων των Υπουργείων, μπορεί κάποιος παρατηρήσει απλώς τις δημόσιες διαφορετικές απόψεις που εκφράζουν διάφοροι Υπουργοί όπως συνέβη πρόσφατα με την Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών για το Εθνικό Ινστιτούτο για τον καρκίνο ή την απείρου κάλλους εικόνα που παρουσίασαν δύο Υπουργεία στις εκτιμήσεις τους για τα έργα που γίνονται στον Ακάμα.
Παρά τις αντιδράσεις του Προεδρικού , κυρίως για το ρόλο που μπορεί να παίξει αυτή η ομάδα υπό την Ειρήνη Πική, στην διαμόρφωση μιας ενιαίας γραμμής κυβερνητικής δράσης και κυρίως στο συντονισμό επί του εδάφους και όχι στα χαρτιά για την ανάγκη ύπαρξης αποτελεσμάτων, οι πληροφορίες του «Π» επιμένουν πως:
• Η δομή και ο τρόπος λειτουργίας της ομάδας δεν μπορεί να δώσει τίποτε απτό σε σχέση με τη καθημερινή κυβερνητική δράση ενώ ενισχύεται ένα ατέρμονο γραφειοκρατικό οικοδόμημα το οποίο φροντίζει μόνο για την εικόνα και όχι για την ουσία δράσης της σημερινής διακυβέρνησης.
Πως λειτουργεί σήμερα αυτή νεοφερμένη δράση ενός σώματος το οποίο αποτελείται από μεσαία κυβερνητικά στελέχη που αποσπάστηκαν στο Προεδρικό από διάφορα υπουργεία και την οποία δράση οι κυβερνώντες τα ανήγαγαν σε μια καινοτόμο διαδικασία επιτέλεσης του κυβερνητικού έργου;
Δεσμεύσεις και πραγματικότητα
Η επιχειρηματολογία όσων βρίσκονται εν δράση σε αυτή τη διαδικασία είναι ότι η ομάδα Πική εξασφαλίζει τις συνθήκες και τις παραμέτρους ώστε να τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα του Πρόεδρου της Δημοκρατίας. Στην πραγματικότητα επιχειρείται να υλοποιηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις του Προέδρου, ένα μεγάλο μέρος των οποίων δεν μπορεί να έχει καμία διασύνδεση με την πραγματικότητα. Αυτό βεβαίως είναι ένα διαχρονικό ζήτημα το οποίο αφορά όλες τις κυβερνήσεις. Ωστόσο καμία εκ των προηγούμενων κυβερνήσεων δεν επιχειρείσαι να εφαρμόσει ένα προεκλογικό πρόγραμμα μετατρέποντας το μηχανιστικά, σε πρόγραμμα διακυβέρνησης.
Η πρακτική αυτή είναι ενδεικτική για το πως η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη αντιμετωπίζει το εύρος των καθηκόντων της κυρίως επί των ζητημάτων καθημερινότητας και όχι στο απώτερο μέλλον. Το κάνει μόνο ως αντικείμενο της μοναδικής της έγνοιας να εξωραΐζει συνεχώς την εικόνα της κυβέρνησης και κυρίως του Προέδρου. Είναι άξια επισήμανσης η αποστροφή του βουλευτή Χάρη Γεωργιάδη προσφάτως στην Βουλή όταν εκπρόσωπος της προεδρίας αναφερόμενος σε ένα συγκεκριμένο θέμα που δεν έχει υλοποιηθεί εξέφρασε την μόνιμη κυβερνητική επωδό περί εξοργισμένου Προέδρου. «Κουραστήκαμε να ακούμε συνεχώς από εκπροσώπους της κυβέρνησης ότι ο Πρόεδρος είναι εξοργισμένος» σημείωσε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ με ότι αυτό συνεπάγεται.
Στην πραγματικότητα, επομένως βρίσκεται εν δράση μια ομάδα η οποία σε συντονισμό με λειτουργούς των Υπουργείων και με δογματική προσέγγιση, θέτει χρονοδιαγράμματα υλοποίησης ζητημάτων για το μέλλον άλλα όχι θεμάτων που άπτονται της καθημερινότητας. Η προσέγγιση βεβαίως είναι συνεπής με την μοναδική έγνοια του σημερινού Προέδρου για την εικόνα του στην βάση της οποίας έκτισε την προεκλογική του εκστρατεία αλλά συνεχίζει να αποτυπώνεται και στην ίδια την διακυβέρνησή του.
Προεδρικές αδυναμίες
Στο Προεδρικό είχαν την εντύπωση ότι η λειτουργία μιας ομάδας με τον συντονισμό ενός στελέχους της κυβέρνησης με τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά, θα μπορούσε να παρήγαγε έργο, αλλά ενδομύχως είχαν την ψευδαίσθηση ότι θα ήταν δυνατό να καλυφθούν οι εγγενείς αδυναμίες του Προέδρου της Δημοκρατίας στην αποτελεσματική ενάσκηση των εξουσιών του απέναντι στους Υπουργούς.
Είναι ωστόσο ο σημερινός Πρόεδρος έτοιμος να αναλώσει δυνάμεις και ενέργεια για να ασκήσει πραγματική εξουσία σε αυτό το τόπο; Η ως τώρα πρακτική του με την αναποφασιστικότητα του και την έγνοια του να μην φθαρεί αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην εύρυθμη λειτουργία του κράτους. Δεν μπορεί να είναι αποδεκτή η προσπάθεια του Πρόεδρου δημοσίως να εμφανίζεται δυσαρεστημένος με μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου με τα οποία ωστόσο ελάχιστα επικοινωνεί ενώ και οι ίδιοι υπουργοί δεν έχουν καμία επικοινωνία μεταξύ τους ,όταν πολλά ζητήματα της καθημερινότητας χρίζουν μόνιμου και ενδελεχούς διαλόγου. Δεν προκαλεί επομένως έκπληξη η εμφάνιση μιας πλήρους ανομοιογένειας θέσεων μεταξύ των Υπουργών. Αντ’ αυτού όλοι καλύπτονται από την ατέρμονη επικοινωνία των λειτουργών της ομάδας Πική με τους λειτουργούς των Υπουργείων που έχουν επιφορτιστεί αυτού του ρόλου, με αποτέλεσμα τον μπάχαλο όχι απλώς να διευρύνεται αλλά και να εμπεδώνεται.
Εν ολίγοις η σημερινή διακυβέρνηση είναι εκ των πραγμάτων προβληματική στην διαχείριση του κράτους:
• Στο κάδρο βρίσκεται ένας Πρόεδρος ο οποίος δεν έχει καμία πραγματική αντίληψη για το εύρος του κυβερνητικού έργου το οποίο καλέστηκε από τον λαό να υλοποιήσει. Πολλάκις απόδειξε στους πρώτους εννέα μήνες της θητείας του μια πλήρη ατολμία, ασυνέπεια λόγων και έργων ,υποφέρει από έλλειψη αυτοπεποίθησης που υποτίθεται θα του προσέδιδε ο ρόλος του. Κυρίως ο Πρόεδρος υποφέρει από έλλειψη ηγετικών ικανοτήτων να τιθασεύσει μια ομάδα υπουργών με σοβαρές αδυναμίες αλλά και με προσωπικές ατζέντες.
• Η ομάδα δράσης τα μέλη της οποίας αποσπάστηκαν στο Προεδρικό, υπό την Ειρήνη Πική, όσο καλή διάθεση και να έχουν τα μέλη της ή και η ίδια η Υφυπουργός, δεν είναι σε θέση να βοηθήσουν παραγωγικά στο κυβερνητικό έργο με υλοποιήσιμες αποφάσεις.
Η ομάδα αυτή όπως υποστηρίζουν στελέχη που βρίσκονται σε διάφορα Υπουργεία δεν μπορεί να λειτουργήσει στην βάση των παραμέτρων οι οποίες τέθηκαν ως τρόπος δράσης της .Αναποφεύκτως υποστηρίζουν στελέχη στα Υπουργεία ,ο ρόλος αυτής ομάδας θα αφυδατωθεί και σταδιακά θα περιοριστεί και ίσως περιθωριοποιηθεί.
Με λίγα λόγια η εναλλακτική εξουσία την οποία εμπνεύστηκε ο Νίκος Χριστοδουλίδης για να ασκεί εξουσία δια των αγγελιοφόρων, δεν μπορεί να κρατήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα γιατί στην ουσία είναι ατελέσφορη.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.