Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν Αθανάσιο - Η Σύνοδος ψηφίζει Πάφου Γεώργιο 

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ Δημοσιεύθηκε 18.12.2022
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν Αθανάσιο - Η Σύνοδος ψηφίζει Πάφου Γεώργιο 
Οι διαφορές κάποιων ιεραρχών στο Κυπριακό θυμίζουν το αρχιεπισκοπικό ζήτημα του 1901-1910 όταν ο Κιτίου Κύριλλος, άλλως Κυριλλάτσος, ήρθε σε ρήξη με τον Κυρηνείας Κύριλλο, άλλως Κυριλλούδι, για τον θρόνο μετά τον θάνατο του Σωφρόνιου του Φοινιέα

Μετά τη σημερινή ψηφοφορία από τους Κύπριους ορθόδοξους χριστιανούς για τον καταρτισμό του τριπρόσωπου, τη σκυτάλη παίρνουν δεκάξι αρχιερείς, εννέα μητροπολίτες και επτά χωρεπίσκοποι. Αυτοί ως μέλη της Συνόδου καλούνται να επιλέξουν μεταξύ των τριών, που οι ορθόδοξοι χριστιανοί της Κύπρου έφεραν ενώπιόν τους, τον νέο Αρχιεπίσκοπο Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου.

Αυτό που στο εξής και για την επόμενη ίσως βδομάδα ενδιαφέρει είναι ποιος από τους τρεις ιεράρχες θα καταφέρει να κερδίσει την ψήφο 9 τουλάχιστον ιεραρχών και να εκλεγεί. Κάποιοι μιλούν για μια ψηφοφορία ρευστή με άδηλο αποτέλεσμα. Στην πραγματικότητα, εντός της Συνόδου υπάρχουν διαχρονικές σταθερές αλλά και πρόσφατες ισορροπίες με βάση τις οποίες ο τέως Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β' κατάφερνε έως πρόσφατα να υπερισχύει και να επιβάλλει τις απόψεις του σε όλα τα βασικά θέματα.

Οι γραμμές

Ισορροπίες και μπλοκ υπάρχουν από εποχής Χρυσοστόμου Α' αλλά η παράδοση πάει ακόμα πολύ πιο πίσω. Η τρέχουσα επίσης διεθνής πολιτική επιβάλλει συνεχείς προσαρμογές. Κάποιοι μιλούν για μάχη Αμερικανών και Ρώσων, για εκκλησιαστικό αγώνα επικράτησης μεταξύ Οικουμενικού Πατριαρχείου και Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι στη μάχη για την εκλογή Αρχιεπισκόπου στην Κύπρο αυτά που υπερισχύουν είναι τα τοπικά συμφέροντα και οι ισορροπίες. Υπάρχουν τρεις βασικές σταθερές οι οποίες εμβαπτίζονται και διανθίζονται από την παράδοση και την ιστορία της Εκκλησίας. Ποιες είναι οι σταθερές: Πρώτον, η πλειοψηφία της Συνόδου δεν επιθυμεί να δει Αρχιεπίσκοπο τον Λεμεσού Αθανάσιο. Δεύτερον, το στρατόπεδο Αθανάσιου και Ταμασού δεν θέλει να δει Αρχιεπίσκοπο τον Πάφου Γεώργιο. Τρίτον, κάποια στιγμή θα ανοίξει το δωμάτιο με τα μυστικά: Κάποιοι ιεράρχες έχουν κωλύματα. Θα υπάρξουν εκβιασμοί, θα αποσταλούν συστημένες φωτογραφίες και βίντεο, θα κυκλοφορήσει πολύ χρήμα, θα δοθούν υποσχέσεις και βεβαίως ίσως αλλάξουν στρατόπεδο κάποιες ψήφοι. Ας μείνουμε βεβαίως στη μεγαλύτερη εικόνα.

1. Τοπική η Εκκλησία

Εδώ και 23 χρόνια (από το 1999 που εξελέγη μητροπολίτης ο Αθανάσιος) επιχειρείται να περάσει ότι εντός της Εκκλησίας της Κύπρου μπήκαν κάποιοι με ξενόφερτα ήθη που έχουν στόχο να υπονομεύσουν τη δισχιλιετή τοπική παράδοση της Κυπριακής Εκκλησίας. Θέλουν να την υπαγάγουν σε άλλα κέντρα εξουσίας. Η Εκκλησία της Κύπρου, λένε, πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητη και στραμμένη στην υπηρεσία του τόπου. Στην πράξη αυτό σημαίνει, ιδιαίτερα μετά την Ανεξαρτησία του 1960 και την ανανέωση των προνομίων που είχε επί Οθωμανοκρατίας από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, ότι η Εκκλησία διεκδικεί και έχει πετύχει να αποτελεί μέρος του κυπριακού κατεστημένου. Η Εκκλησία της Κύπρου είναι τοπική και συνάμα ελληνοκυπριακή. Στελεχώνεται από Κυπρίους ιεράρχες, διαθέτει τεράστια οικονομική ισχύ και έχει λόγο και ρόλο στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Όλα αυτά τα προνόμια... τεκμηριώνονται από το 488 μ.Χ. Όταν δηλαδή με βάση την εκκλησιαστική παράδοση ή μυθολογία, αν το προτιμάτε, ο Αρχιεπίσκοπος Ανθέμιος βρήκε τον τάφο του Αποστόλου Βαρνάβα και διεκδίκησε και κέρδισε, από τον αυτοκράτορα Ζήνωνα, το αυτοκέφαλό της, παραμερίζοντας τις αξιώσεις άλλων πατριαρχείων, όπως αυτό της Αντιόχειας. Κατά βάση το θέμα τότε ήταν πολιτικό αφού η Κωνσταντινούπολη δεν επιθυμούσε η Κύπρος να περάσει υπό τον έλεγχο των Μονοφυσιτών που αμφισβητούσαν τη συνοχή της αυτοκρατορίας. Σήμερα η κατηγορία εναντίον του Αθανάσιου είναι ότι θα μετατρέψει την Εκκλησία της Κύπρου σε υποχείριο του Αγίου Όρους. Η εντύπωση αυτή δεν αφορά τους απλούς χριστιανούς, αλλά την πλειοψηφία των εχόντων θέση στην ιεραρχία της Εκκλησίας. Παρότι ηχεί περισσότερο ως κουβέντα του καφενέ, «αν εκλεγεί ο Αθανάσιος», λένε, «δεν είναι αυτός που θα ηγείται της Εκκλησίας της Κύπρου αλλά ο ηγούμενος Εφραίμ από τη Μονή Βατοπεδίου στο Άγιον Όρος».

2. Γεωπολιτική

Το θέμα της αυτονομίας της Εκκλησίας της Κύπρου είναι σήμερα πολιτικό, οικονομικό και εν γένει γεωπολιτικό αφού έχει να κάνει με την επιρροή των Ελλήνων ορθόδοξων χριστιανών (Φανάρι - Αθήνα - Λευκωσία) στα ορθόδοξα Πατριαρχεία της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Η Ρωσία μετά την πτώση του κομουνισμού έχει εργαλειοποιήσει τη θρησκεία επαναφέροντας άμεσα τη θεωρία της Τρίτης Ρώμης και του ελέγχου όλων των ορθοδόξων, λόγω του ότι, όπως υποστηρίζει, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως είναι εγκλωβισμένο από την τουρκική πολιτική. Οι Ρώσοι έχουν ξοδέψει εκατοντάδες εκατομμύρια προς αυτήν την κατεύθυνση. Στην Κύπρο τουλάχιστον 3 ιεράρχες συνεργάστηκαν μαζί τους. Ο Λεμεσού Αθανάσιος πέρα από το Άγιον Όρος, με 20.000 Ρώσους ορθόδοξους στη μητρόπολή του, αλληθωρίζει προς το Ρωσικό Πατριαρχείο εις βάρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Επίσης οι δύο Μητροπόλεις, Κύκκου και Ταμασού, έχουν μεγάλους Ρώσους δωρητές και επωφελούνται τα μάλα από τον θρησκευτικό τουρισμό των Ρώσων. Οι τρεις αυτοί ιεράρχες επιχείρησαν και κατάφεραν να επιβάλουν στην Εκκλησία της Κύπρου ουδετερότητα σε ό,τι αφορά την κρίση στο Ουκρανικό και την αυτοκεφαλία του Κιέβου που στήριξε το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έχοντας με το μέρος του τη σιωπηρή πλειοψηφία της Συνόδου τελικά υποστήριξε το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που αποτελεί εισβολή ορθοδόξων σε χώρα ορθοδόξων, τα επιχειρήματα των Ρωσόφιλων στην Κύπρο εξέλιπον. Ο Ταμασού έστειλε ηχηρά αυτό το μήνυμα διά της επίσκεψης στο Φανάρι, αντίθετα ο Αθανάσιος ακόμα κολοκυνθίζει τα πράγματα. Η έλλειψη εμπιστοσύνης ωστόσο παραμένει και ίσως αποτελέσει κριτήριο για την ψήφο κάποιων ιεραρχών στην εκλογή Αρχιεπισκόπου.

3. Το Κυπριακό

Η μάχη στις αρχιεπισκοπικές υποκρύβει μέσω των υποψηφίων και κάποιες διαφορετικές προσεγγίσεις στο Κυπριακό. Ο Πάφου Γεώργιος εκπροσωπεί τη σκληρή γραμμή στο Κυπριακό. Στα δημοψηφίσματα του 2004 ήταν δίπλα στον Χρυσόστομο Β' και καλούσε και αυτός τον λαό μετά το «Όχι» να πανηγυρίσει τη μεγάλη νίκη. Εντός της Συνόδου υπάρχουν ο μητροπολίτης Αθανάσιος και η ομάδα του η οποία δεν δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο Κυπριακό. Υπάρχουν και μητροπολίτες πιο μετριοπαθείς με επαρχίες κατεχόμενες, όπως ο Κωνσταντίας Βασίλειος, που πιστεύουν ότι θα πρέπει μέσω μιας αξιοπρεπούς διαπραγμάτευσης να βρεθεί ευρωπαϊκή λύση στην Κύπρο. Οι διαφορές αυτές θυμίζουν το αρχιεπισκοπικό ζήτημα του 1901-1910 όταν ο Κιτίου Κύριλλος, άλλως Κυριλλάτσος, ήρθε σε ρήξη με τον Κυρηνείας Κύριλλο, άλλως Κυριλλούδι, για τον θρόνο μετά τον θάνατο του Σωφρόνιου του Φοινιέα. Οι λεγόμενοι Κιτιακοί υποστήριζαν ότι μετά τη φυγή των Οθωμανών (1878) και την έλευση των Βρετανών ο αγώνας έπρεπε να είναι «ένωση και μόνον ένωση». Οι Κυρηνειακοί ήταν πιο διαλλακτικοί και πίστευαν ότι σε συνεργασία με τους Άγγλους και με σύμμαχο την ελληνική κυβέρνηση, η ένωση θα ερχόταν, όπως έγινε και με τα Επτάνησα, τα οποία το 1856 παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα. Η λογική του Κυριλλάτσου επικράτησε αφού επιβλήθηκε αυτός ως Αρχιεπίσκοπος, με τον Κυρηνείας να παραιτείται παρότι είχε περισσότερες ψήφους, για να αποφευχθεί αιματοχυσία μεταξύ των Ελλήνων της Κύπρου. Η ίδια λογική πίσω από τη λύση του Κυπριακού εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα. Ήδη οπαδοί του ΔΗΚΟ και της ΕΔΕΚ εργάζονται υπέρ της εκλογής του Πάφου Γεώργιου. Μάλλον υπέρ του Πάφου θα εργαζόταν και το ΕΛΑΜ αν ο θρήσκος ηγέτης του Κόμματος των Εθνικιστών δεν καταγόταν από την Κλήρου, η οποία ανήκει στη Μητρόπολη Ταμασού.

Τα συν και τα πλην των έξι υποψηφίων

Ο Πάφου Γεώργιος

Ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος γεννήθηκε στην Αθηένου στις 25 Μαΐου 1949. Εξελέγη μητροπολίτης Πάφου στις 29 Δεκεμβρίου 2006. Ο 73χρονος Γεώργιος θεωρείται ένα από τα φαβορί, όχι μόνο γιατί οι μέχρι στιγμής μετρήσεις αναδεικνύουν ότι μπορεί να μπει στο τριπρόσωπο. Αλλά και γιατί φαίνεται να διαθέτει και σοβαρή στήριξη μεταξύ των υπόλοιπων 15 αρχιερέων της Συνόδου. Εναντίον του αναμένεται να στραφούν μέχρι τέλους οι του Αθανάσιου και του Ταμασού χωρίς να γνωρίζει κανείς τη στάση που θα τηρήσει ο Μόρφου Νεόφυτος. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του Γεώργιου; Διαθέτει μόρφωση, είναι αυστηρά προσηλωμένος στα της Κυπριακής Εκκλησίας, σέβεται την παράδοσή της και με βάση τον έως τώρα βίο και πολιτεία του είναι ηθικά ανεπίληπτος. Χαίρει γι' αυτό εκτίμησης στο Φανάρι αλλά και στην Αθήνα, χωρίς βεβαίως να μην επισημαίνονται και αδυναμίες. Στα αρνητικά του είναι ο ακραίος του λόγος σε όλα σχεδόν τα εκκλησιαστικά, κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Θεωρεί επιπλέον ότι η Εκκλησία πρέπει να έχει σε όλα καταλυτικής σημασίας λόγο: Στα της παιδείας, στα του Κυπριακού, ακόμα και πού θα κτιστεί καθεδρικός ναός στην Πάφο. Πολιτικά ταυτίζεται με τα ακραία κυπριακά κόμματα, όπως είναι το ΔΗΚΟ, η ΕΔΕΚ και το ΕΛΑΜ, αλλά έχει και τη διακριτική στήριξη μεγάλου μέρους του ΔΗΣΥ. Αν δεν εκλεγεί στο τριπρόσωπο, άτομα που στέκονται δίπλα του, λένε ότι μάλλον θα στήριζε τον Κωνσταντίας Βασίλειο. Σίγουρα δεν ψηφίζει Λεμεσού Αθανάσιο. Σε περίπτωση που στο τριπρόσωπο περάσουν οι Λεμεσού, Ταμασού και Μόρφου, λόγω πριμοδοτήσεων για να αποκλειστεί ο ίδιος προειδοποίησε ότι η ομάδα του θα στηρίξει τον πριμοδοτηθέντα. Αν περάσει στο τριπρόσωπο μάλλον θα είναι ο νέος Αρχιεπίσκοπος.

Ο Λεμεσού Αθανάσιος

Ο μητροπολίτης Αθανάσιος γεννήθηκε στη Λεμεσό στις 8 Φεβρουαρίου 1959. Εξελέγη μητροπολίτης Λεμεσού στις 11 Φεβρουαρίου 1999. Για όσους γνωρίζουν τις ισορροπίες στη Σύνοδο δεν έχει πολλές συμπάθειες και θεωρούν απίθανο ο Αθανάσιος να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος. Από την άλλη, ένα ισχυρό όπλο που έχει στα χέρια του είναι η δημοφιλία του. Ο Αθανάσιος είναι ο πιο δημοφιλής επίσκοπος. Στο επιτελείο του πιστεύουν ότι αν ο λαός τον κατατάξει στην πρώτη θέση με ποσοστά άνω του 50% οι υπόλοιποι ιεράρχες θα εκτεθούν πολιτικά και ηθικά αν δεν τον επιλέξουν. Ο Αθανάσιος παρότι είναι 23 χρόνια μητροπολίτης, τουλάχιστον από εκκλησιαστικούς φορείς δεν θεωρείται του κλίματος της Κυπριακής Εκκλησίας. Εκπροσωπεί, λένε, οι αντίπαλοί του έναν αφελή αγιορείτικο τρόπο ζωής που θέλει πιστούς υποτακτικούς, που προτρέπει άτομα να προσκυνούν εικόνες που δακρύζουν, να λατρεύουν θαυματουργά παπουτσάκια του Αγίου Παϊσίου και ζώνες γυναικών που έχουν ανακηρυχθεί σε αγίες και οσίες. Οι θρησκευτικές του θεωρίες και πρακτικές εν ολίγοις εκλαμβάνονται στην Κύπρο ως φθηνό θρησκευτικό μάρκετινγκ για να γεμίζουν τα παγκάρια με χρήματα και κατ' επέκταση ως υποκρισία παρά ως πνευματικότητα. Κατηγορήθηκε πολύ και από τον τέως Αρχιεπίσκοπο για επιλήψιμες συμπεριφορές, καταγγέλθηκε από οικογένειες και αντιμετώπισε απελπισμένες μητέρες στα δικαστήρια για προσηλυτισμό παιδιών σε μοναστήρια που ελέγχει η μητρόπολή του και κατηγορήθηκε ότι δεν στήριξε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην κρίση που προέκυψε με τη Ρωσική Εκκλησία για το Ουκρανικό. Ο ίδιος σε όλα τα πιο πάνω αντιτάσσει κάτι χειροπιαστό: Την ανθρωπιστική και κοινωνική του δράση προσφέροντας καθημερινά δωρεάν φαγητό σε 2.000 άτομα που έχουν ανάγκη.

Ο Ταμασού Ησαΐας

Ο μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας γεννήθηκε στον Στρόβολο το 1971. Στις 9 Ιουνίου 2007 εκλέγεται μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής. Συμμαθητές του αναφέρουν ότι στο Λύκειο Ακρόπολης, ο κατά κόσμον Σπύρος, ήταν μεγάλο πειραχτήρι. Μέχρι κροτίδες στα αποχωρητήρια έβαζε, τρομοκρατώντας τη διευθυντική ομάδα του σχολείου. Το σίγουρο είναι ότι ο Ησαΐας είναι ο πιο κοινωνικός από όλους τους υποψηφίους. Είναι πνευματικό παιδί του Κύκκου Νικηφόρου ο οποίος (μαζί με τον Χρυσόστομο Β') είναι ο λαϊκότερος και πιο προσιτός των αρχιερέων της παλιάς Φρουράς της Συνόδου. Ο Ταμασού Ησαΐας είναι ταυτόχρονα εξοικειωμένος με τις επιστήμες και την τεχνολογία και αποδέχεται την εξέλιξη. Κατασκευάζει αστεροσκοπείο, έχει δημιουργήσει πάρκα έξω από τη μητρόπολή του, την οποία πολλοί ονομάζουν και Disneyland ή και Christland, με αποτέλεσμα η μητρόπολή του να αποτελεί εκδρομικό χώρο για πολλά σχολεία. Ο Ησαΐας φαίνεται να έχει τα φόντα να οδηγήσει την Εκκλησία της Κύπρου στη νέα εποχή. Ιδιαίτερα με βάση τις τελευταίες δηλώσεις του περί σήψης και διαφθοράς στην Εκκλησία έχει προσελκύσει τεράστιο ενδιαφέρον από πολλούς, δεν είναι ωστόσο σίγουρο ότι αυτοί που τον άκουσαν θα πάνε να ψηφίσουν. Σημειώνεται πάντως ότι είναι η πρώτη φορά, μετά την έκκληση του μακαριστού Χρυσοστόμου Β' προς τον Πρόεδρο Αναστασιάδη «ότι πρέπει να κλέβουμε λιγότερο», που ένας ιεράρχης μιλά για διαφθορά εντός της Εκκλησίας. Έχει από την άλλη ο Ησαΐας και κάποια βαρίδια. Το μεγαλύτερο είναι η ηλικία του. Οι ηλικιωμένοι της Συνόδου είναι δύσκολο να δεχτούν στην ηγεσία της Εκκλησίας «ένα κοπελλούδιν», οι νεαροί ιεράρχες δεν θα ήθελαν ένας πενηντάρης Αρχιεπίσκοπος «να τους κόψει τη σειρά» ηγούμενος της Εκκλησίας για τα επόμενα 30 χρόνια. Υπάρχουν και εξωγενή βαρίδια: Οι Ρώσοι επιχειρηματίες που τον πλησίασαν επέβαλαν την αισθητική τους ακόμα και στην αρχιτεκτονική της Εκκλησίας έξω από τη μητρόπολή του. Δίνεται μια απάντηση από τους υποστηρικτές του παρόμοια με αυτή που δίνουν και οι του Αθανάσιου. Στην Κύπρο υπάρχουν χιλιάδες Ρώσοι ορθόδοξοι. Μπορούμε να συνυπάρξουμε ή πρέπει να τους εξωθήσουμε να δημιουργήσουν δική τους εξαρχία; Στη ρωσσόφιλη Κύπρο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2022 αυτό ήταν ανεκτό επιχείρημα. Αυτό που έπληξε τον Ταμασού δεν ήταν τόσο η υιοθέτηση της ρωσικής αισθητικής ή ακόμα η συμπόρευση με το Ρωσικό Οικουμενικό Πατριαρχείο εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ο Ησαΐας περιήλθε σε τρομερά δύσκολη θέση μετά την εισβολή της ορθόδοξης Ρωσίας εναντίον της ορθόδοξης Ουκρανίας. Το αφήγημα τόσο του ιδίου όσο και του Αθανάσιου περί ενότητας των ορθοδόξων κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος μετά τη ρίψη του πρώτου ρωσικού πυραύλου στο Κίεβο, την πόλη που γέννησε την ορθόδοξη Ρωσική Εκκλησία. Μετέβη εσπευσμένα στο Φανάρι αλλά δεν φαίνεται να κέρδισε την εμπιστοσύνη του Βαρθολομαίου.

Ο Κωνσταντίας Βασίλειος

Ο μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος γεννήθηκε στις Μάντρες Αμμοχώστου την 1η Μαρτίου 1948. Την 11η Μαΐου 2007 εξελέγη μητροπολίτης Κωνσταντίας και Αμμοχώστου. Ο Βασίλειος έχει αξιόλογη θεολογική μόρφωση και είναι γενικά άνθρωπος μετριοπαθής και χαμηλών τόνων. Ίσως γι' αυτό μέχρι πρόσφατα δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός, με αποτέλεσμα να χρειαστεί οι ομάδες υποστηρικτών του να παλέψουν μέχρι τέλους για να τον καταστήσουν αναγνωρίσιμο και να καταφέρει να περάσει στο τριπρόσωπο. Ο Βασίλειος είναι αποδεκτός σχεδόν από όλους τους ιεράρχες, κάτι που θα του επέτρεπε, εάν ερχόταν π.χ. τρίτος, όπως και ο Πάφου, να εκλεγεί με σχετική άνεση νέος Αρχιεπίσκοπος. Πέραν της μετριοπάθειάς του στο Κυπριακό και της σοβαρότητάς του σε ό,τι αφορά τον δημόσιο λόγο του, ένα ακόμα πλεονέκτημα που διαθέτει είναι ότι βρίσκεται σε ηλικία η οποία δεν απειλεί τις φιλοδοξίες των περισσότερων ιεραρχών. Ο ίδιος είναι 74 ετών και μάλλον δεν κόβει τη σειρά κανενός. Ο Αθανάσιος είναι 63, ο Μόρφου 60, ο Κυρηνείας Χρυσόστομος 52 και ο Ταμασού 51 ετών.

Ο Μόρφου Νεόφυτος

Ο μητροπολίτης Μόρφου κ. Νεόφυτος γεννήθηκε στην Άνω Ζώδια την 21η Ιανουαρίου 1962. Εξελέγη μητροπολίτης Μόρφου στις 22 Αυγούστου 1998. Ο Μόρφου Νεόφυτος εισήλθε στην Ιερά Σύνοδο ως το νέο αστέρι της Εκκλησίας της Κύπρου. Ανοιχτόμυαλος, διανοούμενος, ικανός συζητητής με την Αρβελέρ σε θέματα Βυζαντίου και Εκκλησίας. Την ίδια στιγμή ένας μετριοπαθής ιεράρχης στο Κυπριακό ο οποίος πρώτος τόλμησε να περάσει τη διαχωριστική γραμμή, να λειτουργήσει στον Άγιο Μάμα συγκεντρώνοντας χιλιάδες πολίτες στο πλευρό του. Πολίτες απ' αυτούς που όταν σε εμπιστευτούν δεν σε εγκαταλείπουν ποτέ. Οι υπόλοιποι ιεράρχες στην αρχή επιχείρησαν να τον λοιδορήσουν γιατί συναντήθηκε με τον Τ/Κ ηγέτη Ταλάτ. Όταν άρχισε όμως να αναπαλαιώνει ναούς στην κατεχόμενη επαρχία και να κερδίζει τον σεβασμό ακόμα και των Τουρκοκυπρίων, ολόκληρη Σύνοδος τον ακολούθησε, με τον Χρυσόστομο Β' να ξεκινά επαφές με τον Μουφτή και τους μητροπολίτες Καρπασίας και Μεσαορίας να αρχίσουν να δρουν στις κατεχόμενες επαρχίες τους. Χωρίς καμία ιδιαίτερη δικαιολογία, εντελώς ξαφνικά, ο ιεράρχης αυτός άρχισε να προβαίνει σε περίεργες τοποθετήσεις στο Κυπριακό. Αυτό δεν ήταν το πιο κακό. Άρχισε να μιλά στη συνέχεια για οράματα, για προφητείες, για συνομιλίες με αγίους κ.λπ. Ούτε αυτό ήταν το χειρότερο. Το χείριστο είναι όταν ξεκίνησε ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον της κοινότητας των ΛΟΑΤΚΙ με αποκορύφωμα την τεράστια ανοησία που εκστόμισε ότι τους αναγνωρίζει «από την μυρωδιά» που εκλύουν. Υπήρξε και συνέχεια: Στην κυριολεξία έπιασε πάτο όταν ανέλαβε καμπάνια κατά των εμβολιασμών προκαλώντας φόβο σε εκατοντάδες ηλικιωμένους, κυρίως θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή τους για να μην πούμε και κάτι περισσότερο. Ως υποψήφιος σήμερα ο Μόρφου Νεόφυτος, ακόμα κι αν περάσει στο τριπρόσωπο δεν έχει υποστηρικτές στη Σύνοδο. Αν δεν εκλεγεί, ουδείς είναι σίγουρος τι θα κάνει. Το πιο πιθανό είναι να συνταχθεί είτε με τον Πάφου είτε τον Βασίλειο.

Ο Κυρηνείας Χρυσόστομος

Ο μητροπολίτης Κυρηνείας Χρυσόστομος γεννήθηκε το 1970 στη Λάρνακα της Λαπήθου. Στις 24 Νοεμβρίου 2011 εξελέγη μητροπολίτης Κυρηνείας. Παρότι Κυκκώτης ήρθε γρήγορα σε ρήξη με το μοναστήρι του και συμπορεύτηκε με τον Χρυσόστομο Β', ο οποίος κατά καιρούς του ανέθετε διάφορες ευαίσθητες εκκλησιαστικές αποστολές. Δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερες ελπίδες να μπει στο τριπρόσωπο. Κατήλθε στις εκλογές μάλλον για να θέσει ως παρακαταθήκη την υποψηφιότητά του για τις επόμενες. Κατά πάσα πιθανότητα θα στηρίξει Πάφου Γεώργιο.

Αυτοί που μόνο ψηφίζουν

1. Ο μητροπολίτης Κιτίου Νεκτάριος γεννήθηκε στις 15 Ιανουαρίου 1969 στη Λάρνακα. Στις 30 Ιουλίου 2019 εξελέγη παμψηφεί μητροπολίτης Κιτίου. Ανήκει στο κλίμα του τέως Αρχιεπισκόπου ο οποίος αρχικά τον προόριζε για διάδοχό του. Οι δημοσκοπήσεις έδειξαν ότι αυτό το εγχείρημα θα ήταν ακατόρθωτο, με αποτέλεσμα ο Χρυσόστομος Β' να στραφεί στον Πάφου Γεώργιο. Ο ίδιος ψηφίζει Βασίλειο αν και οι πιστοί της επαρχίας του μοιράζονται μεταξύ των Βασίλειου και Αθανάσιου. Αναλόγως αποτελέσματος αναμένεται να τοποθετηθεί υπέρ του Πάφου ή του Κωνσταντίας μετά την εκλογή του τριπρόσωπου.

2. Ο μητροπολίτης Κύκκου και Τηλλυρίας Νικηφόρος γεννήθηκε στις 2 Μαΐου 1947 στο χωριό Κρήτου Μαρόττου της επαρχίας Πάφου. Στις 9 Μαΐου 2007 εξελέγη μητροπολίτης Κύκκου και Τηλλυρίας. Δήλωσε ξεκάθαρα την Παρασκευή για μία ακόμα φορά ότι στηρίζει Ταμασού Ησαΐα.

3. Ο μητροπολίτης Τριμυθούντος Βαρνάβας γεννήθηκε στη Λεμεσό στις 10 Ιανουαρίου 1958. Στις 20 Ιουλίου 2007 εξελέγη μητροπολίτης Τριμυθούντος. Αρχικά πιστωνόταν στην ομάδα Αθανάσιου. Τη βδομάδα που πέρασε στήριξε δημόσια τον Πάφου Γεώργιο.

4. Ο επίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος γεννήθηκε στις 5 Απριλίου 1964 στο Πελένδρι της Λεμεσού. Στις 22 Μαΐου 2007 εξελέγη μητροπολίτης Καρπασίας. Στάθηκε στο πλευρό του Χρυσοστόμου Β'. Κατά διαστήματα δεν είχε τις καλύτερες σχέσεις με τον Πάφου Γεώργιο, αλλά μάλλον θα τον ψηφίσει.

5. Ο επίσκοπος Αρσινόης Παγκράτιος γεννήθηκε στις 17 Απριλίου 1963 στο χωριό Γερακιές. Στις 9 Σεπτεμβρίου 2020, ύστερα από εισήγηση του Πάφου Γεώργιου εξελέγη επίσκοπος Αρσινόης. Ψηφίζει Πάφου Γεώργιο.

6. Ο επίσκοπος Αμαθούντος Νικόλαος γεννήθηκε στο χωριό Αυγόρου της Αμμοχώστου στις 2 Οκτωβρίου 1969. Στις 22 Μαΐου 2007 ύστερα από εισήγηση του μητροπολίτη Λεμεσού εξελέγη επίσκοπος Αμαθούντος. Ψηφίζει Λεμεσού Αθανάσιο.

7. Ο χωρεπίσκοπος Λήδρας Επιφάνιος γεννήθηκε το 1971 στη Λευκωσία. Στις 22 Μαΐου 2007 η Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου τον εξέλεξε επίσκοπο Λήδρας. Ψηφίζει Λεμεσού Αθανάσιο.

8. Ο επίσκοπος Χύτρων Λεόντιος γεννήθηκε στις 7 Αυγούστου 1945 στον Άγιο Ερμόλαο Κερύνειας. Στις 22 Μαΐου 2007 εξελέγη από τη Σύνοδο επίσκοπος Χύτρων. Ψηφίζει Πάφου Γεώργιο.

9. Ο επίσκοπος Νεαπόλεως Πορφύριος γεννήθηκε στις 16 Απριλίου 1966 στο χωριό Πέρα Ορεινής Λευκωσίας. Στις 5 Οκτωβρίου 2007 εξελέγη επίσκοπος Νεαπόλεως. Ψηφίζει Λεμεσού Αθανάσιο.

10. Ο επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος γεννήθηκε στη Λάρνακα της Λαπήθου στις 25 Φεβρουαρίου 1968. Την 21η Μαρτίου 2008 εξελέγη επίσκοπος Μεσαορίας. Ψηφίζει Πάφου Γεώργιο.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Δείτε την Πολιτική Ομάδα Κυπριακού που διόρισε ο Πρόεδρος - Συνάντηση Χριστοδουλίδη με Ολγκίν το πρώτο δεκαήμερο Μαΐου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δείτε την Πολιτική Ομάδα Κυπριακού που διόρισε ο Πρόεδρος - Συνάντηση Χριστοδουλίδη με Ολγκίν το πρώτο δεκαήμερο Μαΐου

Δείτε την Πολιτική Ομάδα Κυπριακού που διόρισε ο Πρόεδρος - Συνάντηση Χριστοδουλίδη με Ολγκίν το πρώτο δεκαήμερο Μαΐου

Αναβάλλεται η επίσκεψη Ερντογάν στις ΗΠΑ και η συνάντηση με Μπάιντεν
ΚΟΣΜΟΣ

Αναβάλλεται η επίσκεψη Ερντογάν στις ΗΠΑ και η συνάντηση με Μπάιντεν

Αναβάλλεται η επίσκεψη Ερντογάν στις ΗΠΑ και η συνάντηση με Μπάιντεν

Παρανομίες σε Αλαμάνο εντοπίζει η Ελεγκτική - Φωτογραφίζει πολιτικά εκτεθειμένο πρόσωπο για ανάπτυξη στη Σωτήρα
ΚΥΠΡΟΣ

Παρανομίες σε Αλαμάνο εντοπίζει η Ελεγκτική - Φωτογραφίζει πολιτικά εκτεθειμένο πρόσωπο για ανάπτυξη στη Σωτήρα

Παρανομίες σε Αλαμάνο εντοπίζει η Ελεγκτική - Φωτογραφίζει πολιτικά εκτεθειμένο πρόσωπο για ανάπτυξη στη Σωτήρα

Ανακηρύχθηκαν τρεις αντιδήμαρχοι στη Λεμεσό – Δεν υπήρχε ανθυποψήφιος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανακηρύχθηκαν τρεις αντιδήμαρχοι στη Λεμεσό – Δεν υπήρχε ανθυποψήφιος

Ανακηρύχθηκαν τρεις αντιδήμαρχοι στη Λεμεσό – Δεν υπήρχε ανθυποψήφιος

Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο τέσσερις αντιδήμαρχοι στην επαρχία Λάρνακας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο τέσσερις αντιδήμαρχοι στην επαρχία Λάρνακας

Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο τέσσερις αντιδήμαρχοι στην επαρχία Λάρνακας