Την ώρα που η Άγκυρα επιμένει ότι συνομιλεί με τη Μόσχα εδώ και καιρό για απευθείας πτήσεις από τη ρωσική επικράτεια στο αεροδρόμιο της Τύμπου (Ερτζάν), νεότερα στοιχεία τα οποία δημοσιεύονται στον τουρκοκυπριακό Τύπο σε συνδυασμό με μια πρόσφατη δήλωση του «υπουργού Δημοσίων Έργων και Μεταφορών» Ερχάν Αρικλί, ίσως να ρίχνουν για πρώτη φορά αρκετό φως για κατανόηση αυτής της ομολογουμένως πολύ περίεργης υπόθεσης.
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών ο Αρικλί, ερωτηθείς για τα περί πραγματοποίησης απευθείας πτήσης από τη Ρωσία στο Ερτζάν, ανήμερα την επέτειο ανακήρυξης της «ΤΔΒΚ» και των εγκαινίων του νέου αεροδρομίου στα κατεχόμενα, είχε πει πως, εάν τελικά δεν προσγειωθεί ρωσικό αεροπλάνο στην Τύμπου, «θα προσγειωθεί δικό μας». Με τα δεδομένα εκείνων των ημερών, η δήλωση δεν έβγαζε νόημα και ούτε ο Αρακλί είχε δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, παραπέμποντας στην ολοκλήρωση των επαφών με τη Μόσχα για το θέμα.
«Blue Kyrenia Airlines»
Το τελευταίο όμως εικοσιτετράωρο, μέσα από νεότερα στοιχεία τα οποία δημοσιεύονται στον τουρκοκυπριακό Τύπο, κυρίως στη Γενί Ντουζέν, διαφαίνεται πως αυτό που εννοούσε ο «υπουργός» και που ενδεχομένως να είναι το αντικείμενο της όλης ιστορίας, είναι η έναρξη πτήσεων μιας νέας αεροπορικής εταιρείας με την επωνυμία «Blue Kyrenia Airlines», η οποία προέρχεται από μια άλλη εταιρεία ενοικίασης αεροπλάνων με έδρα την Αττάλεια, τη «Mavi Gök Aviation (MGA)». Η MGA ιδρύθηκε με τη σειρά της από την ταξιδιωτική εταιρεία «Anex» με έδρα τη Ρωσία, η οποία όμως ανήκει στον Τούρκο επενδυτή Νεσέτ Κοτσκάρ. Και ο Κοτσκάρ είναι παλιός γνώριμος στους Τ/Κ, μέσα από την πολύκροτη υπόθεση η οποία έμεινε γνωστή ως «σκάνδαλο των ιδιωτικών τζετ» και η οποία είχε οδηγήσει στην παύση του τότε «υπουργού Τουρισμού και Περιβάλλοντος» Ουνάλ Ουστέλ, από τον τότε «Πρωθυπουργό» και νυν «Πρόεδρο» της «ΤΔΒΚ» Ερσίν Τατάρ.
Αυτό που, μάλλον, επιχειρείται με απλά λόγια είναι αεροπλάνα τα οποία θα ενοικιαστούν από τη MGA και θα βαφτιστούν σε «Blue Kyrenia Airlines» και σε «εθνικό» αερομεταφορέα των Τ/Κ, να απογειώνονται από τη Ρωσία και να προσγειώνονται στην Τύμπου (Ερτζάν) με ενδιάμεσο σταθμό την Αττάλεια, όπου βρίσκεται και η βάση τους, προκειμένου να αλλάζουν τον κωδικό πτήσης και να παρακάμπτουν έτσι το εμπόδιο που υπάρχει βάσει των διεθνών κανονισμών, οι οποίοι ρητά απαγορεύουν την πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων για το αεροδρόμιο της Τύμπου, το οποίο θεωρείται κλειστό μετά το 1974. Η μέθοδος είχε χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν για πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο στα κατεχόμενα, από τις άλλοτε «Τουρκοκυπριακές Αερογραμμές», μια επίσης ιδιωτική εταιρεία με έδρα την Τουρκία.
Το σκάνδαλο όμως δεν σταματάει εδώ. Η Γενί Ντουζέν αποκάλυψε επίσης ότι ο… ιδιωτικός «εθνικός» αερομεταφορέας ο οποίος, όπως σκωπτικά σημειώνει η εφημερίδα, πλασάρεται «ως εγχώρια και εθνική αεροπορική εταιρεία», θα ανήκει μόνο κατά 25% στην «ΤΔΒΚ», ενώ ένα άλλο 24% θα «προσφερθεί στο κοινό», σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, βασικά σε εύπορους και μάλλον ριψοκίνδυνους εκ των πραγμάτων Τ/Κ επενδυτές. Το υπόλοιπο 51%, το πλειοψηφικό δηλαδή κομμάτι, θα ανήκει φυσικά στην «Anex» και τον Κοτσκάρ, ο οποίος άλλωστε είναι και ο ιδιοκτήτης των αεροσκαφών και της εταιρείας που θα τα νοικιάσει. Δηλαδή, η νέα εταιρεία του Κοτσκάρ -κατά 51%- θα ενοικιάσει από την άλλη του εταιρεία τα αεροπλάνα του, τα οποία ανήκουν στην τρίτη εταιρεία του.
Ο Αρικλί το βιολί του
Οι αποκαλύψεις οδήγησαν σε ξέφρενο χλευασμό της «κυβέρνησης» και του Τατάρ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους Τουρκοκύπριους. Απτόητος, ωστόσο, ο «υπουργός» Ερχάν Αρικλί επέμεινε χθες ότι «οι δοκιμαστικές πτήσεις της νέας μας αεροπορικής εταιρείας» θα πραγματοποιηθούν στο νέο Ερτζάν στις 29 Οκτωβρίου και 3 σημαντικές πτήσεις έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν στο αεροδρόμιο στις 15 Νοεμβρίου. «Στις 15 Νοεμβρίου», είπε ο Αρικλί, «ίσως ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προσγειωθεί εκεί, ίσως ρωσικά αεροπλάνα προσγειωθούν εκεί. Έχουμε φτάσει στις τελικές προετοιμασίες για την ίδρυση της δικής μας εθνικής αεροπορικής εταιρείας και περιμένουμε το αεροσκάφος της εταιρείας μας να προσγειωθεί στον διάδρομο προσγείωσης. Ελπίζω ότι θα είναι και τα τρία». Ισχυριζόμενος ότι δεν υπάρχει κανένα νομικό εμπόδιο για την προσγείωση του ρωσικού αεροσκάφους Ερτζάν, ο «υπουργός» επεσήμανε ότι η πτήση από τη Μόσχα μπορεί να πραγματοποιηθεί. «Διαπραγματευόμαστε με δύο αεροπορικές εταιρείες από τη Ρωσία», υποστήριξε. Οι περισσότεροι Τουρκοκύπριοι πάντως, όπως συνάγεται από το… γλέντι στα ΜΚΔ (σ.σ. η φωτογραφία του θέματος είναι του ακαδημαϊκού Σενίχ Τσαβούσογλου, τον οποίο ο Τατάρ είχε καταγγείλει στην «Αστυνομία» το 2020 για μια άλλη χιουμοριστική εικόνα που είχε μοιραστεί), ενώ αναμένουν πως τόσο ο Ερντογάν όσο και τα ενοικιασμένα αεροπλάνα του νέου ιδιωτικού «κρατικού» αερομεταφορέα του εμπλεκόμενου στο σκάνδαλο των ιδιωτικών τζετ Τούρκου επιχειρηματία πιθανότατα θα προσγειωθούν στην Τύμπου, δεν δείχνουν να αντιμετωπίζουν ως σοβαρό το τρίτο σενάριο, περί της καθόδου ρωσικών αεροσκαφών. Και αντικειμενικά μιλώντας, δεν πρέπει να τους αδικεί κανείς για αυτό.