Υπέρ της στήριξης της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη στις Προεδρικές Εκλογές του 2023, τάχθηκε το Πολιτικό Γραφείο της ΕΔΕΚ, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην ομιλία του ο πρόεδρος του Κινήματος, Μαρίνος Σιζόπουλος. Αφού ξεκαθάρισε ότι «με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν υπάρχει επιλογή που να μην έχει μειονεκτήματα. Γι΄ αυτό πρέπει να καταγραφούν οι επιλογές, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμιάς και στη βάση ψυχρής και ορθολογικής αξιολόγησης να ληφθεί η τελική απόφαση. Με την ολοκλήρωση του προεκλογικού σκηνικού στη βάση των σημερινών δεδομένων, των υποψηφιοτήτων, των συνεργασιών που έχουν ανακοινωθεί, η επιλογή-μας είναι η στήριξη της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη».
Αυτούσια η ομιλία του κ. Σιζόπουλου:
«Συναγωνίστριες/στες,
σήμερα ολοκληρώνουμε τη διαδικασία για τον καθορισμό της θέσης του Κόμματος για τις προσεχείς Προεδρικές εκλογές. Μια διαδικασία πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της πατρίδας-μας. Απόλυτα δημοκρατική, διαφανής, όπου δόθηκε η δυνατότητα στα μέλη να διαμορφώσουν, χωρίς επηρεασμό και παρεμβάσεις, την άποψή-τους, να εκλέξουν τους συνέδρους του σημερινού Συνεδρίου και να καθορίσουν με την ψήφο-τους την τελική θέση της ΕΔΕΚ. Μια διαδικασία που έτυχε ευνοϊκών σχολίων από τρίτους, ανεξάρτητους παρατηρητές.
Τα τελευταία χρόνια η πατρίδα και ο λαός-μας διέρχονται μια παρατεταμένη πολιτική, οικονομική και θεσμική κρίση.
Η ΕΔΕΚ ως ένα πατριωτικό και σοσιαλιστικό Κόμμα, σε όλη αυτή την περίοδο, με εποικοδομητικές παρεμβάσεις και προτάσεις, ανεξάρτητα από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις, προσπάθησε να συμβάλει είτε σε αποτροπή επιπτώσεων, είτε σε επίλυση των προβλημάτων.
Δυστυχώς οι επιλογές τόσο των Κυβερνήσεων όσο και των κομμάτων που τις στήριζαν οδήγησαν σε μια πρωτοφανή σε χρόνο και μέγεθος συρρίκνωση της μεσαίας τάξης και φτωχοποίηση του λαού σε σημείο όπου ένας στους τέσσερεις συμπατριώτες-μας να βρίσκεται κάτω ή κοντά στο όριο της φτώχειας.
Επιπρόσθετα αναφορικά με το Κυπριακό, σταδιακά το διολίσθησαν από ένα διεθνές πρόβλημα εισβολής, κατοχής και συνεχιζόμενης εθνοκάθαρσης, σε δικοινοτικό και σήμερα ενδεχομένως σε θέμα ΜΟΕ. Βοήθησαν την κατοχική δύναμη και το εξαρτώμενο από αυτή καθεστώς των κατεχόμενων περιοχών, να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά κεκτημένα.
Το πολιτειακό σύστημα δυστυχώς καθιστά καθοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση και εφαρμογή πολιτικής, για την αντιμετώπιση όλων αυτών των ζητημάτων, την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία. Το Κοινοβούλιο, παρά τις δυνατότητες που του προσφέρει το σύνταγμα, δεν τις αξιοποιεί γιατί υπερέχει στις επιλογές της πλειοψηφίας των Βουλευτών η εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κεφαλαίου και όχι των πολιτών.
Ως εκ τούτου η ΕΔΕΚ εάν πραγματικά επιθυμεί να συνεισφέρει στην πατρίδα και το λαό-μας, πρέπει ενεργήσει με τρόπο που να την καθιστά μέρος της εκτελεστικής εξουσίας, να συμμετέχει στη διαμόρφωση της κυβερνητικής πολιτικής και όχι να αγωνίζεται για τη διαφοροποίηση, ή να την εμβολιάσει.
Κυπριακό
Αναφορικά με το Κυπριακό από την ίδρυσή-της η ΕΔΕΚ αγωνίστηκε
Δυστυχώς το 1989 άρχισε ένας κατήφορος διολισθήσεων, με την ψευδαίσθηση ότι αυτές θα κάμψουν την αδιαλλαξία του κατακτητή και θα οδηγήσουν σε λύση. Ως αποτέλεσμα αυτών των διολισθήσεων
Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν στην περαιτέρω αναβάθμιση των προκλητικών διεκδικήσεων της Τουρκίας, στο πλαίσιο της επεκτατικής-της πολιτικής στην Αν. Μεσόγειο. Διεκδικεί συμμετοχή στην εκμετάλλευση του Φ.Α. και προχωρεί στο άνοιγμα και τον εποικισμό της Αμμοχώστου.
Μπροστά σε αυτή την προκλητική συμπεριφορά, λόγω και της ηττοπαθούς πολιτικής που ακολουθά η επίσημη Κύπρος, αλλά και αποφυγής διεκδίκησης των αυτονόητων προϋποθέσεων για την επίλυση του Κυπριακού, οι κατά τα άλλα δίκαιοι και αντικειμενικοί εταίροι-μας, στη βάση των δικών-τους εθνικών συμφερόντων στηρίζουν την Τουρκία σε βάρος της Κύπρου.
Οικονομική – Κοινωνική πολιτική
Η πενταετία 1988 – 1993, δεν ήταν απλά η αρχή διολίσθησης του Κυπριακού με την υιοθέτηση από το Ε.Σ. της ΔΔΟ, με μοναδική διαφωνία της ΕΔΕΚ και του Β. Λυσσαρίδη, όπου στη συνέχεια περιλήφθηκε στην έκθεση του Γ.Γ. του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 1989 για να γίνει πρόνοια του ψηφίσματος 749 του Σ.Α. τον Μάρτιο του 1990. Ήταν και η πενταετία αλλαγής της βάσης της Κυπριακής οικονομίας.
Εγκαταλείφτηκε ο πρωτογενής και ο δευτερογενής τομέας της οικονομίας για να ενισχυθεί σε βάρος-τους ο εμπορικός (οι εισαγωγείς), ο τραπεζικός (εκτόξευση των δανειστικών επιτοκίων) και οι Υπηρεσίες.
Δεν είμαστε αντίθετοι με την ανάπτυξη των Υπηρεσιών, του τουριστικού και του κατασκευαστικού τομέα. Όμως όπως έχει αποδειχθεί, και από τις πρόσφατες κρίσεις, η οικονομία μιας ημικατεχόμενης χώρας δεν μπορεί να στηρίζεται αποκλειστικά σε τομείς ιδιαίτερα ευαίσθητους, που εξαρτώνται από εξωτερικούς και μη ελεγχόμενους παράγοντες. Παρά το γεγονός ότι διαχρονικά θέτουμε το θέμα στήριξης του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα της οικονομίας, για να αποκτήσει η πατρίδα-μας σχετική επάρκεια καταναλωτικών αγαθών, δεν υπάρχει καμιά ανταπόκριση.
Όλα τα παραπάνω, λόγω απροθυμίας της εκτελεστικής εξουσίας, οδήγησαν σε μια σειρά γεγονότων, τα οποία σταδιακά φτωχοποίησαν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού και συγκέντρωσαν υπερκέρδη στους ολίγους. Συγκεκριμένα
Για όλα τα παραπάνω ποιοι τιμωρήθηκαν; Κανένας. Ο λαός πλήρωσε και το κόστος και τις συνέπειες.
Όλα αυτά αποτελούν βασικό κριτήριο για να αξιολογηθεί η στάση των Κοινοβουλευτικών κομμάτων, κυρίως αυτών που σήμερα αυτοαποκαλούνται ως κόμματα αντιπολίτευσης. Είναι πράγματι αντιπολίτευση ή είναι αντιπολίτευση φραστικά στο προσκήνιο και συμπολίτευση επί της ουσίας στο παρασκήνιο;
Εάν κάνουμε μια ανάδρομή τα τελευταία 20 χρόνια τις περιόδους όπου κυβερνούσε ο ΔΗ.ΣΥ. , θα διαπιστώσουμε ότι:
Το 2021 όταν η ΕΔΕΚ ψήφισε τον προϋπολογισμό κεφαλαιοποιώντας σημαντικά οφέλη στις ομάδες του πληθυσμού, κατηγορήθηκε ότι στηρίζει μια διεφθαρμένη κυβέρνηση και ότι είναι δεκανίκι του ΔΗ.ΣΥ. Πριν από 2021 και το 2022 όταν ψηφίστηκαν οι προϋπολογισμοί, χωρίς την ψήφο της ΕΔΕΚ, γιατί δεν υπήρξε η ίδια αντίδραση; Αυτό και μόνο μαρτυρεί την εμμονή και την αντιπάθεια που τρέφουν κάποιοι σε βάρος του Κόμματός-μας.
Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε απαιτείται πραγματική αλλαγή, αλλαγή νοοτροπίας, αναβάθμιση των θεσμών και η διακυβέρνηση να έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Όπως απόδειξε το πρόσφατο παρελθόν η εναλλαγή προσώπων στην εξουσία δεν οδηγεί σε ουσιαστική αλλαγή, αλλά σε ανακύκλωση και επανάληψη.
Η ΕΔΕΚ διαχρονικά ακολουθεί πολιτική που είναι άκρως ανθρωποκεντρική, ως προς την κοινωνικοοικονομική-της πολιτική και απόλυτα δικαιωμένη αναφορικά με το Κυπριακό.
Η δικαίωση όμως δεν είναι αρκετή για να γίνει η αλλαγή.
Η ΕΔΕΚ μπορεί και πρέπει να διαμορφώσει και όχι να εμβολιάσει το κυβερνητικό πρόγραμμα
Η ΕΔΕΚ πρέπει με σύνεση και αξιοπιστία να διαμορφώσει τις συνθήκες, ώστε να συμμετέχει στην επόμενη Κυβέρνηση, για να μπορέσει να υλοποιήσει τις θέσεις-της.
Είναι λογικό ότι στο πλαίσιο μιας συνεργασίας δεν είναι δυνατόν να επιβάλεις το σύνολο των θέσεών-σου, αλλά ούτε και να αποδεχθείς το σύνολο των θέσεων των συνεργατών-σου. Να μην αυτοαναιρείσαι, αλλά και να μην τους αναιρείς. Πρέπει να καταγραφούν οι συγκλίσεις και οι αποκλίσεις σε κάθε κεφάλαιο κυβερνητικής πολιτικής, να γίνει ορθολογική αξιολόγηση και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Η συμμετοχή στην Κυβέρνηση δεν είναι αυτοσκοπός, είναι υποχρέωση προς την πατρίδα και το λαό-μας. Αποδείξαμε ότι οι θέσεις-μας είναι ρεαλιστικές, αξιόπιστες και εάν κάποιες από αυτές υιοθετούντο, από τους εκάστοτε κυβερνώντες, η κατάσταση για την πατρίδα-μας θα ήταν πολύ καλύτερη τόσο πολιτικά, όσο οικονομικά και κοινωνικά.
Για χάρη της ιστορίας να αναφέρω ότι τα τελευταία 20 χρόνια, οι προτάσεις-μας για θέματα κοινωνικο-οικονομικής πολιτικής δικαιώθηκαν πλήρως. Ενδεικτικά αναφέρω:
Επιπρόσθετα στο πλαίσιο της κοινωνικής-μας πολιτικής τα τελευταία επτά χρόνια κατορθώσαμε να υιοθετηθούν και τα παρακάτω μέτρα
Με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν υπάρχει επιλογή που να μην έχει μειονεκτήματα. Γι΄ αυτό πρέπει να καταγραφούν οι επιλογές, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμιάς και στη βάση ψυχρής και ορθολογικής αξιολόγησης να ληφθεί η τελική απόφαση.
Με την ολοκλήρωση του προεκλογικού σκηνικού στη βάση των σημερινών δεδομένων, των υποψηφιοτήτων, των συνεργασιών που έχουν ανακοινωθεί, η επιλογή-μας είναι η στήριξη της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη.
Ως εκ τούτου στη βάση των πιο πάνω, αλλά και της εκλεξιμότητας, το Π.Γ. αποφάσισε ομόφωνα να εισηγηθεί στο Συνέδριο τη στήριξη του Νίκου Χριστοδουλίδη.
Μπορεί η απόφαση αυτή να πετύχει, μπορεί και να αποτύχει. Όμως η συνείδησή-μας πρέπει να είναι καθαρή, η αποτυχία-μας δεν θα είναι αποτέλεσμα καιροσκοπισμού, αλλά πιθανόν παραγόντων που δεν ελέγχονται, οι οποίοι μπορεί να καθορίσουν και το τελικό αποτέλεσμα.
Είναι λογικό ότι υπάρχουν μέλη και φίλοι οι οποίοι μπορεί να έχουν διαφορετική άποψη και διαφορετική επιλογή. Είναι δημοκρατικό-τους δικαίωμα. Όμως εάν πραγματικά αγαπούμε την ΕΔΕΚ, την πατρίδα και το λαό-μας στο πλαίσιο της δημοκρατίας, πρέπει διαφωνούντες και μη να στηρίξουμε αποφασιστικά την απόφαση, να δώσουμε τον καλύτερό-μας εαυτό για να πετύχουμε τον στόχο που δεν είναι άλλος από
ΔΥΝΑΜΗ ΜΑΣ Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ
ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
13 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022
Το Π.Γ. στη βάση των υποδείξεων της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης της 20ης π. Μαρτίου, προχώρησε:
Το Π.Γ. στη βάση προσεκτικής και σε βάθος αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των πιο πάνω δράσεων, εισηγείται ομόφωνα στο Έκτακτο Παγκύπριο Συνέδριο να υιοθετήσει την πρότασή του αναφορικά με τις προσεχείς προεδρικές εκλογές.
Συγκεκριμένα η πρόταση αφορά
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.