Φόρμα αναζήτησης

Το χαλλούμι, η CETA και ο «χαμένος» φάκελος

Η απάντηση εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον «Π» για τον χειρισμό της προστασίας του χαλλουμιού ως κυπριακού προϊόντος στο πλαίσιο της Συνολικής Εμπορικής Συμφωνίας Ευρωπαϊκής Ένωσης – Καναδά (CETA), την οποία η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν κύρωσε, δείχνει τον δρόμο για την κατοχύρωση του σήματος που ταυτίζεται με αυτόν της κατοχύρωσης του προϊόντος ως ΠΟΠ (Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης) από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η πλειοψηφία της Βουλής (όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης πλην του ΔΗΣΥ) καταψήφισε τη CETA δίνοντας παράλληλα «εντολή» στην κυβέρνηση να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία προκειμένου να προστατευτεί και το χαλλούμι. Από την έρευνα του «Π» προκύπτει ότι η επαναδιαπραγμάτευση της CETA δεν είναι εφικτή, ενώ δεν μπορεί να υπάρξει ούτε απευθείας διευθέτηση με τον Καναδά καθώς το 2011 η Κυπριακή Δημοκρατία έχασε δικαστική μάχη στον Καναδά για την κατοχύρωση του χαλλουμιού ως εμπορικού σήματος. Ο Καναδάς, στο εθνικό του δίκαιο, δεν έχει διαδικασία ανάλογη με αυτήν της ΕΕ για την προστασία γεωγραφικών ενδείξεων, δηλαδή Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΓΕ) και Γεωγραφικές Ενδείξεις. Ωστόσο, η CETA παρέχει προστασία στον Καναδά για τα ευρωπαϊκά προϊόντα που καλύπτονται από καθεστώς Γεωγραφικής Ένδειξης.

Η δικαστική απόφαση είναι σε δεύτερο βαθμό και δεν ανατρέπεται. Παράλληλα, διάφορες εταιρείες στον Καναδά έχουν προχωρήσει σε δέσμευση του σήματος. Στο σχετικό μητρώο που είναι δημόσιο (Canadian Trademarks Database) υπάρχουν εννέα καταχωρίσεις. Η πρώτη από αυτές, που είναι απορριπτική, με αίτημα της κατοχύρωση της λέξης, αφορά την αίτηση της Κύπρου.

Αν υπάρχει ένας δρόμος για την προστασία του χαλλουμιού ως κυπριακού προϊόντος αυτός είναι η ψήφιση της CETA και η κίνηση της διαδικασίας για αναγνώριση του προϊόντος στο πλαίσιο της Προστασίας Γεωγραφικής Ένδειξης. Σημειώνεται ότι ως προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης προστατεύεται στο πλαίσιο της CETA το λουκούμι Γεροσκήπου. Αυτόν τον δρόμο δείχνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εκπρόσωπός της τονίζει στον «Π»:

«Η CETA προστατεύει έναν αριθμό Γεωγραφικών Ενδείξεων που έχουν ήδη καταχωριστεί στην ΕΕ. Αυτό δεν ισχύει ακόμη για το χαλλούμι. Ωστόσο, η CETA ενισχύει την προστασία των εμπορικών σημάτων και το χαλλούμι είναι σήμερα καταχωρισμένο ως εμπορικό σήμα στον Καναδά. Η CETA δίνει επίσης τη δυνατότητα προσθήκης νέων Γεωγραφικών Ενδείξεων στο μέλλον. Εάν και όταν εξασφαλιστεί Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης εντός της ΕΕ, το χαλλούμι θα μπορούσε να είναι επιλέξιμο βάσει της CETA».

 

Φάκελος ΠΟΠ

Τώρα, τι γίνεται με τον περίφημο φάκελο που έχει υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αναγνώριση του προϊόντος ως ΠΟΠ.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής αναφέρει στον «Π» ότι «η διαδικασία με σκοπό την καταχώριση του τυριού «Χαλλούμι» / «Hellim» ως προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης της ΕΕ συνεχίζεται. Βασίζεται στην κοινή κατανόηση που επιτεύχθηκε από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων στην Κύπρο το 2015. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με όλα τα μέρη για να εξασφαλίσει ένα αποτέλεσμα που θα αντικατοπτρίζει όλα τα στοιχεία της κοινής κατανόησης».

Η Επιτροπή επιβεβαιώνει, με κομψό τρόπο, αυτό που εισπράξαμε μιλώντας με αριθμό προσώπων με εμπλοκή στο θέμα χαλλούμι, ότι δεν υπάρχει καμία πρόοδος.

Οι λόγοι της μη προόδου που μεταφέρθηκαν στον «Π» ποικίλουν, ανάλογα με το πρόσωπο και τα συμφέροντα που εκπροσωπούν. Μια εκδοχή αναφέρει ότι το πρόβλημα είναι πολιτικό και σχετίζεται με τις εξαγωγές του προϊόντος από τα κατεχόμενα. Η δήλωση του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνει ότι υπάρχει και πολιτική διάσταση. Η Κύπρος, μεταξύ άλλων, έχει ζητήσει μαζί με την έγκριση του χαλλουμιού/hellim ως ΠΟΠ να τροποποιηθεί ο Κανονισμός για την πράσινη γραμμή, ώστε το χαλλούμι που θα παράγεται από την τουρκοκυπριακή κοινότητα να εξάγεται από τα νόμιμα λιμάνια και αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας και να αποτραπεί το απευθείας εμπόριο από τα κατεχόμενα.

Η δεύτερη εκδοχή αναφέρει ότι το πρότυπο παραγωγής του προϊόντος που έχει υποβληθεί στις Βρυξέλλες είναι ανεφάρμοστο και θα οδηγήσει στην εξαφάνιση ενός κλάδου με ετήσιο τζίρο 240 εκατ. ευρώ. Η αίτηση της κατοχύρωσης ως ΠΟΠ δημοσιεύτηκε το 2015 στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τότε εκτιμάτο ότι η έγκριση ήταν θέμα μερικών μηνών. Έχουν περάσει πέντε χρόνια χωρίς αποτέλεσμα. Όσο ο χρόνος περνά αυξάνονται οι αιτήσεις τρίτων ενδιαφερομένων, σε διάφορες χώρες, για την κατοχύρωση ως εμπορικό σήμα.

Και στις δύο εκδοχές το πρόβλημα ξεκινά από την Κύπρο, καθώς φαίνεται ότι αντικρουόμενα συμφέροντα δεν μπορούν να βρουν μια συνισταμένη για την προστασία του χρυσού προϊόντος της κυπριακής βιομηχανίας τροφίμων. Και το πρόβλημα δεν έχει σχέση με τη CETA, η καταψήφιση της οποίας φέρνει διπλωματικά εμπόδια σε μια περίοδο που η Λευκωσία ζητά στήριξη και αλληλεγγύη από τους «26» έναντι των προκλήσεων της Τουρκίας. Στον «Π» μεταφέρεται και η έντονη δυσφορία του Καναδά, μια χώρα με ειδικό βάρος στη διεθνή σκηνή, αλλά και μια δυνητική αγορά για τον κυπριακό τομέα των υπηρεσιών. Ενόψει του Brexit υπήρξαν επαφές για μεταφορά καναδικών επιχειρήσεων από το Λονδίνο στην Κύπρο, οι οποίες διεκόπησαν.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.