Φόρμα αναζήτησης

Τίτλοι τέλους ενός οργανισμού


Δημήτρης Εργατούδης

Μιλώντας πρόσφατα με αξιωματούχο μεγάλου οργανισμού, μου αποκάλυψε ότι δεν υπήρξε χειρότερη στιγμή στην επαγγελματική του ζωή από εκείνην, όταν σ’ αυτόν έλαχε ο κλήρος να ανακοινώσει στους αξιωματούχους τού οργανισμού του οποίου ηγείτο ότι ο οργανισμός θα διέκοπτε τις εργασίες του.

Όπως μου εξήγησε, η απόφαση για το κλείσιμο του οργανισμού ήταν κεραυνός εν αιθρία, γι’ αυτό και δεν του δόθηκε χρόνος να προετοιμαστεί κατάλληλα, ούτως ώστε να προγραμματιστεί με στόχο να αμβλυνθεί η συναισθηματική φόρτιση του ιδίου και των αξιωματούχων τους οποίους κάλεσε για να τους ανακοινώσει τα δυσάρεστα νέα.

Όταν ο ηγέτης πάρει τη δύσκολη απόφαση να διακόψει τη λειτουργία του οργανισμού του οποίου ηγείται, μπορεί να μπει στον πειρασμό απλώς να το ανακοινώσει στους υπαλλήλους του χωρίς να δώσει ιδιαίτερη σημασία στα προβλήματα που αυτοί (οι υπάλληλοι) θα αντιμετωπίσουν.  Όσο παράξενο κι αν φαντάζει στους ιδιοκτήτες του οργανισμού, τα προβλήματα αυτά είναι περισσότερο ψυχοφθόρα για τους υπαλλήλους παρά στους ίδιους τους ιδιοκτήτες.

Άμβλυνση προβλημάτων

Και όμως, με έναν καλό προγραμματισμό και έναν καλό επικοινωνιακό σχεδιασμό, οι επιπτώσεις στους υπαλλήλους μπορούν να μετριαστούν, χωρίς όμως αυτές να εκλείψουν παντελώς.  Ο επικοινωνιακός σχεδιασμός θα καλύπτει το τι θα πρέπει να αναφερθεί στους υπαλλήλους και με ποια σειρά. 

Ασφαλώς εκείνο που ενδιαφέρει πρώτιστα τους υπαλλήλους είναι τι γίνεται με τους μισθούς τους και τα παρεμφερή ωφελήματά τους.  Γι’ αυτό, αφού ανακοινώσει την απόφασή του, ο ηγέτης θα πρέπει να τους εξηγήσει ότι θα αναφερθεί λεπτομερώς στο θέμα αυτό στη συνέχεια, αφού πρώτα τους ενημερώσει για κάποια άλλα εξίσου σοβαρά θέματα, με την εξής σειρά:

Γιατί λήφθηκε η απόφαση για το κλείσιμο του οργανισμού

Κατ’ αρχάς πρέπει να γίνει μια ιστορική αναδρομή στα γεγονότα που οδήγησαν στο κλείσιμο του οργανισμού.  Αν σ’ αυτό συνέβαλαν τυχόν υπέρογκες απαιτήσεις των υπαλλήλων για μισθούς και ωφελήματα, δεν πρέπει κατ’ ουδένα λόγο να αναφερθεί τώρα. 

Εάν εξηγηθούν με ειλικρίνεια οι λόγοι που οδήγησαν στο κλείσιμο του οργανισμού, η αντίδραση των υπαλλήλων θα είναι ηπιότερη, αφού θα αντιληφθούν ότι η ηγεσία του οργανισμού έκαμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να αποφύγει το κλείσιμό του.

-Πότε πέφτουν οι τίτλοι τέλους

Αφού εξηγηθούν οι λόγοι για τους οποίους αποφασίστηκε το κλείσιμο του οργανισμού, οι υπάλληλοι θα θέλουν να μάθουν από πότε θα ισχύει η απόφαση και ποιος θα είναι ο ρόλος τους μέχρι τότε. Οι πληροφορίες αυτές θα βοηθήσουν τους υπαλλήλους να επεξεργαστούν στο μυαλό τους τα νέα δεδομένα και να προγραμματίσουν το μέλλον τους.  Σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν υπάλληλοι που υποβάλλουν αμέσως παραίτηση, αν έχουν έτοιμη άλλη εργασία, υπάρχουν όμως και εκείνοι που παραμένουν στον οργανισμό μέχρι την τελευταία μέρα.  Αν ο οργανισμός θεωρεί απαραίτητη την παρουσία κάποιων υπαλλήλων μέχρι τέλους, μπορεί να τους προσφέρει κάποια κίνητρα προκειμένου να τους πείσει να παραμείνουν.

-Αλλαγές στο μεσοδιάστημα

Αφού πληροφορηθούν οι υπάλληλοι πότε θα γίνει το τελικό κλείσιμο, θα πρέπει να ενημερωθούν τι πρέπει να κάνουν μέχρι τότε.  Όπως, π.χ. ποια ηλεκτρονικά και άλλα αρχεία πρέπει διατηρηθούν και ποια να απαλειφτούν/καταστραφούν, πώς θα διατεθεί τυχόν εναπομείναν στοκ προϊόντων, τι θα γίνει με τα έπιπλα, τα σκεύη, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές κ.λπ.  Αποφάσεις για όλα αυτά θα πάρουν οι ιδιοκτήτες του οργανισμού.  Εκείνο που ενδιαφέρει τους υπαλλήλους είναι πώς θα εφαρμόσουν τις αποφάσεις αυτές μέχρι το οριστικό κλείσιμο.

-Ενημέρωση πελατών

Οι πληροφορίες για το κλείσιμο ενός οργανισμού διαδίδονται αστραπιαίως και οι πελάτες αρχίζουν να βομβαρδίζουν τους υπαλλήλους με ερωτήσεις για να μάθουν λεπτομέρειες.  Γι’ αυτό πρέπει οι ιδιοκτήτες να ετοιμάσουν ένα γραπτό κείμενο το οποίο να δώσουν σε όλους τους υπαλλήλους.  Στο κείμενο αυτό θα δίνονται οδηγίες στους υπαλλήλους σχετικά με το τι πρέπει να λένε και τι όχι στους πελάτες και γιατί.  Ένα προσεκτικά συνταγμένο δελτίο Τύπου προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης βοηθά στη σωστή ενημέρωση των πελατών και γενικά του κοινού.

-Ωφελήματα υπαλλήλων

Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, εκείνο που ενδιαφέρει περισσότερο το προσωπικό είναι τι θα γίνει με τους μισθούς και τα παρεμφερή ωφελήματά του.  Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να γίνει αναφορά στο θέμα αυτό για να πληροφορηθούν οι υπάλληλοι αν θα πάρουν όλο τον μισθό τους, το ταμείο προνοίας τους, το φιλοδώρημα αφυπηρέτησής τους, αν θα πληρωθούν τη μη ληφθείσα άδειά τους, αν θα συνεχίσουν να καλύπτονται από ομαδικές ασφάλειες ζωής και υγείας μετά την απόλυσή τους και μέχρι πότε, κ.λπ.  Όσες περισσότερες πληροφορίες πάρουν οι υπάλληλοι, τόσο πιο εύκολα θα δεχτούν την επερχόμενη αλλαγή στη ζωή τους.  Αν οι ιδιοκτήτες καλύψουν όλα τα πιο πάνω θέματα, δεν θα χρειαστεί να υποβάλουν οι υπάλληλοι διευκρινιστικές ερωτήσεις και τυχόν συζήτηση θα διεξαχθεί μέσα σε ήπιο και πολιτισμένο κλίμα.

-Βοήθεια προς εξεύρεση εργασίας

Οι ιδιοκτήτες πρέπει να ενημερώσουν τους υπαλλήλους τους ότι θα προσπαθήσουν –αν μπορούν -να τους βρουν δουλειά σε παρόμοιους οργανισμούς, ή σε άλλους, ανάλογα με τη σημερινή εργασία του κάθε υπαλλήλου.  Επίσης, να τους πληροφορήσουν ότι είναι στη διάθεσή τους όσοι ενδιαφέρονται για συστατικές επιστολές.

-Διάθεση προϊόντων, επίπλων, συσκευών κ.λπ.

Στο θέμα αυτό έχει γίνει αναφορά και προηγουμένως.  Θα είναι υπέρ του οργανισμού αν προσφέρει στους υπαλλήλους του με έκπτωση τυχόν εναπομείναντα εμπορεύματα, τα έπιπλα, τις συσκευές (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τηλέφωνα, φαξ, μηχανές καταστροφής εγγράφων κ.λπ.)

Επίλογος

Ανακοινώνοντας αυτά τα δυσάρεστα νέα στους υπαλλήλους τους, οι ιδιοκτήτες πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι και αυτών (των υπαλλήλων) αλλάζει άρδην η ζωή τους.  Γι’ αυτό και πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ήρεμοι και υπομονετικοί. Οι υπάλληλοι θα πρέπει από την αρχή να αντιληφθούν ότι οι ιδιοκτήτες θα είναι στο τέλος στη διάθεσή τους να απαντήσουν σε οποιαδήποτε ερώτησή τους. Λέγοντας αυτό προλαμβάνουν τυχόν ερωτήσεις των υπαλλήλων, οι οποίες, αν υποβληθούν σε ακατάλληλο χρόνο, πιθανόν να προκαλέσουν αχρείαστη ένταση. 

Τέλος, όσο καλά και αν προετοιμαστούν οι ιδιοκτήτες, όση κατανόηση και καλή θέληση κι αν επιδείξουν, θα υπάρξει συναισθηματική φόρτιση μεταξύ των υπαλλήλων και πιθανόν κάποιοι να συμπεριφερθούν προκλητικά. Οι ιδιοκτήτες πρέπει να αντέξουν το βάρος και χρησιμοποιώντας την ενσυναίσθηση να δείξουν κατανόηση και να μην «αντεπιτεθούν».  Εξάλλου, δεν αποκλείεται οι δρόμοι με κάποιους από τους υπαλλήλους τους να ξανασυναντηθούν…

*Ο Δημήτρης Εργατούδης είναι αφυπηρετήσας (2006) ανώτερος διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.