Φόρμα αναζήτησης

Τι ζητούν από την κυβέρνηση, με κοινό τους υπόμνημα, ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΣΕΛΚ

Το ραντεβού της 1η Αυγούστου των ηγεσιών ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΣΕΛΚ με τον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη, στην οποία ετέθη η εισήγηση για αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15%, κλείστηκε με αφορμή την υποβολή κοινού υπομνήματος των τριών φορέων με το οποίο πρότειναν μια σειρά από στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις προκειμένου να μετριαστεί το πρόσθετο βάρος των επιχειρήσεων από την έναρξη της καταβολής εισφορών υπέρ του ΓεΣΥ και από την αύξηση από την 1η Ιανουαρίου των εισφορών στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Μετά την απόσυρση της πρότασης για αύξηση του συντελεστή της εταιρικής φορολογίας, παραμένει στο τραπέζι των διεκδικήσεων των φορέων εκπροσώπησης του κυπριακού επιχειρείν η υιοθέτηση μέτρων που θα ελαφρύνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Ένας από τους λόγους για τους οποίους η αντίδραση των φορέων στην εισήγηση για αύξηση της εταιρικής φορολογίας, με παράλληλη υιοθέτηση αντισταθμιστικών μέτρων ήταν έντονη, ήταν και η διαπίστωση ότι περιορίζονται οι δυνατότητες πρόσθετων φορολογικών ελαφρύνσεων. Το πακέτο των αντισταθμιστικών μέτρων που αντιπρότεινε το ΥΠΟΙΚ εξουδετέρωνε, στην ουσία, τις προτάσεις των τριών. Πάντως, ένα από τα μέτρα που ζητούν οι φορείς θα υιοθετηθεί, με τον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη να δηλώνει ότι ο προϋπολογισμός του 2020 θα προβλέπει αύξηση της έκπτωσης για συνεισφορές προσώπων σε συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ταμεία από 1/6 σε 1/5 των ετήσιων εισοδημάτων.

Τι ζητούν

Αναλυτικά, οι τρεις φορείς ζητούν:

Αντισταθμιστικά για ΓεΣΥ:

(α) Οι εισφορές στο ΓεΣΥ να αφαιρούνται χωρίς οποιονδήποτε περιορισμό από τα συνολικά εισοδήματα ως εκπιπτόμενες δαπάνες δυνάμει του άρθρου 9 του Περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου (δηλ. στο Μέρος 5Α της φορολογικής δήλωσης ΤΦ1), και όχι ως έκπτωση για ασφάλιστρα ζωής και συνεισφορές σε ταμεία προνοίας ή άλλα ταμεία δυνάμει του άρθρου 14 του ιδίου νόμου.

(β) Αναφορικά με τη λογιζόμενη διανομή κερδών, τονίζεται ότι η εισφορά στο ΓεΣΥ θα πρέπει να καταβάλλεται μόνο για μερίσματα που έχουν καταβληθεί και όχι στη βάση της λογιζόμενης διανομής.

Φορολόγηση φυσικών προσώπων

α) Να διαμορφωθεί στο 1/5 των συνολικών εισοδημάτων (και όχι μόνο από μισθωτές υπηρεσίες) η έκπτωση για εισφορές στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ασφάλιστρα ζωής, ταμεία προνοίας και σχέδια ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Περαιτέρω, προτείνεται η κατάργηση των περιορισμών που το Τμήμα Φορολογίας εφαρμόζει ελλείψει κανονισμών που δεν έχουν εκδοθεί, π.χ. οι εκπτώσεις που τώρα παραχωρούνται για σχέδια ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης περιορίζονται στο 1,50% των απολαβών του εργοδοτούμενου. Παρόμοια πρακτική εφαρμόζεται και για εισφορές σε ταμεία προνοίας που περιορίζονται στο 10%, ως επίσης και περιορισμός για τις ασφάλειες ζωής στο 7%.

(β) Επαναφορά του υψηλότερου συντελεστή φορολογίας στο 30% όπως ίσχυε μέχρι το 2010. Οι φορείς αναφέρουν στο υπόμνημά τους ότι η πρόσθετη φορολογία που εισπράττεται από το κράτος είναι πολύ μικρή συγκριτικά με τη συνολική φορολογία, ενώ η συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων θα επωφεληθεί το λιγότερο από τα πιο πάνω μέτρα.

(γ) Μείωση της αμυντικής εισφοράς επί των τόκων από καταθέσεις στο 15%.

(δ) Επέκταση της πρόνοιας για μειωμένη φορολόγηση διευθυντικών στελεχών διεθνών εταιρειών (π.χ. να συνεχιστεί η παροχή του κινήτρου της έκπτωσης του 20% πέραν του 2020).

Φορολόγηση νομικών προσώπων

(α) Κατάργηση ή τουλάχιστον σημαντική μείωση της εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής.

(β) Μείωση της εισφοράς εργοδότη στο Ταμείο Πλεονάζοντος Προσωπικού από 1,2% επί των ασφαλιστέων αποδοχών στο 0,6%.

(γ) Κατάργηση του περί Χαρτοσήμων Νόμου ή τουλάχιστον περιορισμό του πεδίου εφαρμογής του σε τρεις κατηγορίες, τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τις μεταβιβάσεις ακίνητης ιδιοκτησίας και τα ασφαλιστικά συμβόλαια.

(δ) Κατάργηση του τέλους των 350 ευρώ που καταβάλλει κάθε εταιρεία στον έφορο Εταιρειών ετησίως. Η κατάργηση προτείνεται να γίνει και σταδιακά σε περίοδο δύο ετών (ε) Κατάργηση της αμυντικής εισφοράς επί των τόκων από καταθέσεις και φορολόγηση αυτών κάτω από τις πρόνοιες του Περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου, με τη συμπερίληψη τους στα κέρδη των νομικών προσώπων.

(στ) Υπαγωγή των εισοδημάτων που τώρα υπάγονται στον φόρο κεφαλαιουχικών κερδών στον φόρο εισοδήματος. Οι φορείς υποστηρίζουν ότι ο αποτελεσματικός φορολογικός συντελεστής των νομικών προσώπων είναι δυσανάλογα υψηλότερος σε σχέση με τα φυσικά πρόσωπα λόγω των προνοιών της λογιζόμενης διανομής.

(ζ) Κατάργηση των περιορισμών που το Τμήμα Φορολογίας εφαρμόζει, ελλείψει κανονισμών που δεν έχουν εκδοθεί, π.χ. οι εκπτώσεις που τώρα παραχωρούνται για σχέδια ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης περιορίζονται στο 1,5% των απολαβών του εργοδοτουμένου. Παρόμοια πρακτική εφαρμόζεται και για εισφορές σε ταμείο προνοίας.

(η) Επαναφορά της παρακράτησης Άμυνας στα μερίσματα στο 15%.