Φόρμα αναζήτησης

Θ. Μιχαηλίδης στον Π: «Αυτή η σεζόν είναι καταδικασμένη, το πόσο δεν ξέρουμε»

Η Thanos Hotels ήταν ανάμεσα στους πρώτους ξενοδόχους που έλαβαν την απόφαση, πριν ακόμη βγουν τα κυβερνητικά σχέδια στήριξης, που αποτέλεσαν και θα αποτελέσουν ουσιαστικό κίνητρο για την επαναλειτουργία τουριστικών μονάδων, να ανοίξουν κάποια από τα ξενοδοχεία τους. Όπως εξηγεί ο Θάνος Μιχαηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, στον «Π», το ένιωθε περισσότερο ως υποχρέωση έναντι των συνεργατών του, οι οποίοι θα αναγκάζονταν να μείνουν αδρανείς για ακόμη περισσότερο καιρό εάν δεν επαναλειτουργούσαν τα ξενοδοχεία.

Στην παρούσα φάση η ξενοδοχειακή βιομηχανία, όσα λίγα ξενοδοχεία έλαβαν την απόφαση να ανοίξουν, και είναι περίπου το 10%, στηρίζεται στον ντόπιο τουρισμό. Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, ο οποίος είναι και πρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ Πάφου, οι ξενοδόχοι έχουν δώσει σημαντικές εκπτώσεις στους Κύπριους για να παραμείνουν και να κάνουν τις διακοπές τους στην Κύπρο, εκπτώσεις που αγγίζουν έως και το 15%. Στη συνέντευξή του ο κ. Μιχαηλίδης αναλύει την κατάσταση όσον αφορά τον τουρισμό και τις παραμέτρους, πέραν της καθόδου ξένων τουριστών, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση του τουριστικού τομέα. Σημειώνει πως αυτή η χρονιά είναι συνυφασμένη οικονομικά και με την επόμενη για τις τουριστικές επιχειρήσεις.

 

Θεωρείτε πως αυτή είναι η χειρότερη κρίση στον τουριστικό τομέα μετά το 1974;

Ναι, διότι είναι παγκόσμια, δεν ήταν προβλέψιμη και δεν έχει προβλέψιμο τέλος… Και παρότι είναι εξαιρετικά καλά τα επιδημιολογικά αποτελέσματα στην Κύπρο, δεν μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε στην τουριστική βιομηχανία διότι οι χώρες από τις οποίες εξαρτιόμαστε είναι σε χειρότερη μοίρα από εμάς. Δεν μπορούμε να αντλήσουμε τουρισμό άμεσα και δεν ξέρουμε πότε θα μπορέσουμε να έχουμε τουρισμό.

Και την περίοδο του Πολέμου στον Κόλπο το 1991 επηρεάστηκε αρνητικά ο κυπριακός τουρισμός. Ποια η διαφορά σε σχέση με τότε;

Τότε ήταν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Όταν ξεκίνησε ο Πόλεμος στον Κόλπο είχαν, θυμάμαι, έρθει να «σηκώσουν» τους τουρίστες, ήταν Άγγλοι, για να τους πάνε πίσω στη χώρα τους. Αλλά μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα ξεκίνησε να επαναλειτουργεί κανονικά η τουριστική μας βιομηχανία, διότι έγινε αντιληπτό πως ο πόλεμος ήταν κάπου αλλού. Τώρα η κρίση είναι παντού…

Στο άγνωστο

Είναι λοιπόν Ιούνιος και δεν έχει ψυχή στις παραλίες. Δύσκολοι καιροί για την ξενοδοχειακή βιομηχανία.

Φέτος η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη. Συνήθως η σεζόν ξεκινά αρχές Απριλίου. Η έναρξη είναι το Καθολικό Πάσχα και η λήξη αρχές Νοεμβρίου. Η Πάφος είναι ένας προορισμός στον οποίο υπάρχουν ξενοδοχεία τα οποία μένουν ανοικτά και καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Εμείς στο Anassa κλείσαμε τον Νοέμβριο του 2019 και ανοίξαμε 19 Ιουνίου, κάτι που είναι ασύλληπτο. Και ανοίξαμε χωρίς καμία συγκεκριμένη προοπτική. Βρισκόμαστε τέλη Ιουνίου (σ.σ. όταν έγινε η συνέντευξη) και δεν έχουμε ακόμη καμία ένδειξη για το πώς θα εξελιχθεί έστω ο Αύγουστος που είναι παραδοσιακά ένας πολύ καλός μήνας για τα ξενοδοχεία.

 

Σύμφωνα με τη φιλοσοφία της οικογένειας Μιχαηλίδη, όσο πιο λιτό είναι ένα ξενοδοχείο, τόσο επιτρέπει στον επισκέπτη να απολαύσει τη θέα. «Αν το ξενοδοχείο είναι βαρυφορτωμένο, το μάτι σου δεν μπορεί να ξεδιαλύνει τι βλέπει και χάνεις την ουσία, που δεν είναι το κτήριο, αλλά η θέα», μας είπε ο Θάνος Μιχαηλίδης, σημειώνοντας πως η απλότητα εκτιμάται.

 

 

Ούτε τα μισά…

Κύριε Μιχαηλίδη, είστε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Πάφου. Ποια είναι η εικόνα αυτή τη στιγμή στον ξενοδοχειακό τομέα της πόλης;

Στην Πάφο, πλην του διαμερίσματος Πόλεως Χρυσοχούς, έχουμε 85 τουριστικές μονάδες: 51 ξενοδοχεία, 26 hotel apartments και 8 τουριστικά χωριά. Στην περιοχή της Πόλεως Χρυσοχούς υπάρχουν ακόμα 18 μονάδες. Συνολικά 103, εκ των οποίων σήμερα έξι λειτουργούν. Προτίθενται να ανοίξουν προς τα τέλη Ιουνίου ακόμη 17 και ακόμα 30 τον Ιούλιο. Υπάρχουν 9 μονάδες που δεν είναι ακόμη σίγουρες και ακόμα 12 μονάδες που πιστεύουν ότι δεν θα ανοίξουν. Όλα αυτά είναι σχετικά με το πώς βλέπει κάποιος σήμερα την κατάσταση. Εάν αλλάξει κάτι προς το καλύτερο σίγουρα θα ανοίξουν, είτε πιο σύντομα είτε περισσότερες μονάδες.

Έδωσαν ώθηση τα μέτρα

Τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης για την ξενοδοχειακή βιομηχανία πόσο βοήθησαν για να λάβετε την απόφαση να ανοίξετε τα ξενοδοχεία σας χωρίς καμία προοπτική;

Κατ’ αρχάς να πω ότι συγκρίνοντας με τα πακέτα στήριξης άλλων κρατών η κυπριακή κυβέρνηση έχει κάνει πολύ στοχευμένες κινήσεις. Πράγματι με το τελευταίο σχέδιο που έχει ανακοινώσει δίδεται η ώθηση στους ξενοδόχους που μπορεί να μην ήταν σίγουροι αν θα ανοίξουν τις μονάδες τους να το τολμήσουν. Ξέρετε, επειδή όλα είναι άγνωστα είναι εξαιρετικά δύσκολο να προγραμματιστείς. Αλλά η ευελιξία του σχεδίου είναι ότι σου δίνει τη δυνατότητα να εργοδοτείς το προσωπικό σου αναλόγως πληρότητας. Είναι σημαντικό να πούμε πως από τη στιγμή που λειτουργεί το ξενοδοχείο είναι πιο εύκολο να κτίσεις την πληρότητα, νοουμένου ότι αυξάνεται και η τουριστική ροή.

Ουσιαστικά σας έδωσαν κίνητρο για να ανοίξετε.

Μπορεί να μην είναι ο μόνος λόγος για να ανοίξεις, αλλά ναι, ήταν το κίνητρο. Εμείς είχαμε αποφασίσει ότι θα επαναλειτουργήσουμε πριν από το σχέδιο. Το νιώθαμε περισσότερο σαν καθήκον μας, διότι νιώθαμε ευθύνη έναντι στην ομάδα που εργαζόταν μαζί μας τόσα χρόνια. Είμαστε σαν μια οικογένεια. Ήταν υποχρέωσή μας να δώσουμε ζωή σε αυτή την ομάδα. Είναι αδιανόητο να είσαι αδρανής για τόσους μήνες.

Το ότι ανοίξατε βοήθησε να πάρετε κρατήσεις;

Ναι. Οι τακτικοί πελάτες των ξενοδοχείων μας ρωτούσαν πότε θα ανοίξουμε. Βεβαίως κανείς δεν έκανε κράτηση. Μόλις ανακοινώσαμε την ημερομηνία ξεκίνησαν και οι κρατήσεις, οι οποίες σιγά-σιγά αυξάνονται.

 

Το ξενοδοχείο Almyra της Thanos Hotel έκλεισε για ανακαίνιση τον περασμένο Νοέμβριο και λίγο αφότου επαναλειτούργησε έκλεισε ξανά λόγω κορωνοϊού. Η ανακαίνιση σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη κόστισε 3,7 εκατ. ευρώ. Διαχρονική πολιτική της επιχείρησης είναι όλες οι κατασκευαστικές εργασίες που απαιτούνται στις ανακαινίσεις να γίνονται από ντόπιους τεχνίτες και επαγγελματίες. «Πρέπει να δίνουμε στον τόπο όσα πιο πολλά μπορούμε, για να μας δώσει και ο τόπος μας πίσω», ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης.

 

Εσωτερικός τουρισμός

Αυτό σας δίνει αισιοδοξία ότι ο εσωτερικός τουρισμός θα βοηθήσει την τουριστική οικονομία σε αυτή τη δύσκολη ώρα;

Ο εσωτερικός τουρισμός εκ των πραγμάτων είναι η μόνη αγορά που υπάρχει τώρα για τα ξενοδοχεία, αλλά είναι τόσα πολλά τα ξενοδοχεία σε σχέση με τον αριθμό των Κυπρίων, που είναι αδύνατον να στηριχθούμε όλη η βιομηχανία στον εγχώριο τουρισμό. Αλλά σίγουρα προς το παρόν είναι η μόνη αγορά. Οι ξενοδόχοι έχουν δώσει και πολύ καλύτερες τιμές σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι. Τον Ιούνιο ήταν πολύ σημαντικές οι μειώσεις. Πέραν του 15%. Και θεωρώ πως έστω και αυτά τα λίγα ξενοδοχεία που έχουν ανοίξει δίδουν και επιλογή στον Κύπριο. Μπορεί να πάει σε ξενοδοχείο 3 ή 4 αστέρων, σε τουριστικό χωριό, έστω και σε αυτή τη μικρή επιλογή υπάρχει και ποικιλία ξενοδοχείων.

 

Πώς θα είναι οι διακοπές εν μέσω πανδημίας;

Από τα μηνύματα που παίρνετε υπάρχει διψά στον κόσμο για να ταξιδέψει;

Ο πλείστος κόσμος θέλει βεβαίως να ταξιδέψει. Αντιλαμβάνεστε πόσο ψυχολογικά κουρασμένος θα είναι κάποιος ο οποίος ζει για παράδειγμα στη Βόρεια Ευρώπη, ήταν περιορισμένος για τόσο καιρό λόγω της πανδημίας και δεν είχε καν το κλίμα που εμείς απολαμβάναμε ακόμα και την περίοδο του lockdown. Διότι άλλο να είσαι καραντίνα μες στη συννεφιά και άλλο στον ήλιο. Ψυχολογικά ο πελάτης είναι έτοιμος να ταξιδέψει.

Μας είπατε πριν πως εξυπηρετείτε κυρίως ντόπιο τουρισμό αυτή την περίοδο. Πώς είναι η εμπειρία τους; Ενοχλούνται από τα μέτρα προστασίας;

Δεν είχαν κανένα πρόβλημα. Πιστεύω πως όταν πας σε έναν τόπο για διακοπές και είσαι προδιατεθειμένος να χαλαρώσεις θα περάσεις όμορφα ακόμα και αν οι συνθήκες δεν είναι πλήρως ιδανικές.

Η ασφάλεια φέτος είναι αυτή που θα κρίνει τα πάντα. Μπορεί ο τουρίστας να νιώθει ασφαλής σε ένα κυπριακό ξενοδοχείο;

Πιστεύω ότι σε σχέση με άλλες χώρες το πρωτόκολλο λειτουργίας μας είναι αρκετά καλό γιατί δίνει ασφάλεια και στον εργαζόμενο και στον επισκέπτη, αλλά ταυτόχρονα δεν δίνει την αίσθηση ότι είσαι σε ένα νοσοκομειακό περιβάλλον. Δεν είναι εύκολη η λειτουργία του ξενοδοχείου με κάποια από τα πρωτόκολλα, αλλά όλοι αντιλαμβάνονται ότι και για την προστασία των εργαζομένων και των πελατών πρέπει να έχουμε κάποιες διαδικασίες που να διασφαλίζουν την ασφάλεια. Από την εμπειρία μας στο Almyra, το οποίο ήταν από τα πρώτα ξενοδοχεία της Πάφου και της Κύπρου που άνοιξαν, και αργότερα στο Anassa, δεν έχουμε πάρει κανένα αρνητικό σχόλιο από τους πελάτες μας και παρακολουθώντας τη συμπεριφορά των πελατών καταλαβαίνεις ότι νιώθουν άνετα και ασφαλισμένα.

Πώς μεταφέρεται αυτό το μήνυμα στο εξωτερικό;

Δεν επικεντρωνόμαστε στο πρωτόκολλο διότι ηχεί λίγο αρνητικά το να μιλάς για πρωτόκολλα, αλλά επικεντρωνόμαστε στην περιγραφή της εμπειρίας που μπορεί να έχει ο πελάτης. Θέλουμε να καταλαβαίνει πως υπάρχει μια ισορροπημένη κατάσταση στα ξενοδοχεία. Και εδώ θέλω να σημειώσω ότι τα ξενοδοχεία πάντοτε λειτουργούν με υψηλά επίπεδα υγιεινής και ασφάλειας. Υπάρχει ο λειτουργός ασφάλειας και υγείας, για αυτό εν αντιθέσει με μη αδειούχα καταλύματα οι διακοπές στα ξενοδοχεία είναι πολύ ασφαλισμένες.

Να υποθέσουμε ότι φέτος θα υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός με τα καταλύματα τύπου Airbnb;

Η επιλογή κάποιου να κλείσει σπίτι για διαμονή μέσω μιας πλατφόρμας υπήρχε και θα υπάρχει. Όμως πιστεύω ότι συγκριτικά με το τι προσφέρει ένα ξενοδοχείο, ειδικά τώρα που περνούμε αυτή τη δύσκολη περίοδο, από πλευράς υπηρεσιών και διευκολύνσεων, σίγουρα το ξενοδοχείο είναι πολύ πιο καλή επιλογή.

 

Ανάμεσα στα μέτρα ασφαλείας είναι και η χρήση πλαστικών γαντιών από τους φιλοξενούμενους κατά τη διάρκεια του σερβιρίσματος του προγεύματος.

Οι απώλειες του 2020 θα κριθούν από το αποτέλεσμα του 2021

Κινδυνεύουν τουριστικές επιχειρήσεις με κατάρρευση;

Δεν μπορώ να το ξέρω. Όπως βλέπουμε την κατάσταση σήμερα, δεν υπάρχει αυτός ο κίνδυνος τώρα. Διότι υπάρχει το μορατόριουμ στις τραπεζικές δόσεις, κάτι που δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον επιχειρηματία, που τουλάχιστον μπορεί να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα, να διασφαλίσει ότι θα επιβιώσει η επιχείρηση. Νομίζω είναι απομακρυσμένο το ενδεχόμενο, αλλά δεν μπορώ να ξέρω μετά βεβαιότητας.

Δεν ξέρουμε ακόμα και τι θα γίνει το 2021.

Πιστεύω ότι τη βιωσιμότητα των τουριστικών μονάδων δεν πρέπει να τη βλέπουμε σε σχέση με το 2020 αλλά σε σχέση με το 2021. Είναι δύο χρονιές συνυφασμένες. Θεωρώ πως πρέπει οι τράπεζες να παρακολουθήσουν την κατάσταση και να ξαναδούμε το μοντέλο που έχουμε φέτος με το μορατόριουμ στις δόσεις, διότι είναι εκ των πραγμάτων μια κρίση για την οποία δεν ευθύνονται οι ξενοδόχοι. Και νοουμένου ότι οι τουριστικές μονάδες ήταν βιώσιμες πρέπει να στηριχθούν.

Πότε πιστεύετε θα μπορούμε να σχηματίσουμε εικόνα για το πώς θα πάει η φετινή χρονιά;

Περί τα μέσα Ιουλίου. Διότι μέχρι τότε θα γνωρίζουμε ποιες άλλες μεγάλες αγορές είναι έτοιμες να ταξιδέψουν. Όσο φυσικά χάνονται οι μήνες και μειώνεται η καλοκαιρινή περίοδος, η οικονομική πτυχή της τουριστικής βιομηχανίας θα είναι αρκετά μαύρη θα έλεγα. Δεν πρέπει, πιστεύω, να σταματήσουμε να προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για φέτος, ανεξαρτήτως των αντιξοοτήτων, διότι κάθε χρονιά κτίζεις και για την επόμενη. Άρα, νοουμένου ότι θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε αυτό το καλοκαίρι και κάποιοι ίσως τον χειμώνα, αυτό βοηθά την ερχόμενη σεζόν διότι αυτή η σεζόν είναι καταδικασμένη ούτως ή άλλως. Το μόνο που μπορεί κάποιος να συζητήσει, και είναι αυτό που δεν γνωρίζουμε, είναι το πόσο καταδικασμένη είναι.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το peak της τουριστικής σεζόν φέτος θα είναι τον… Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο.

Μακάρι να έρθει τουρισμός τον Νοέμβριο, αλλά ένας Νοέμβριος δεν θα μπορεί να είναι Αύγουστος. Δεν θα πρέπει να βλέπουμε μόνο την πληρότητα αλλά και τα εισοδήματα. Οι τιμές του Νοεμβρίου είναι πολύ χαμηλότερες από του καλοκαιριού. Βεβαίως τα αυξημένα έσοδα θα μειώσουν τη συσσωρευμένη ζημιά της χρονιάς.

Βρετανοί και Ρώσοι

Πριν από έναν μήνα υπήρχε αισιοδοξία ότι αν ανοίγαμε πρώτοι τα αεροδρόμιά μας θα φέρναμε τουρίστες από νέες αγορές. Πώς το σχολιάζετε;

Είναι τόσα πολλά τα ξενοδοχεία και δεν μπορείς να ξεκινήσεις απ’ το μηδέν επειδή υπάρχει μία πτήση από μία χώρα που δεν είχες σχέσεις και θα τις κτίσεις ξαφνικά. Όλοι θα προσπαθήσουμε, αλλά για να κτίσεις τουρισμό πρέπει να υπάρχει συχνότητα πτήσεων και όχι από ένα αεροδρόμιο. Πρέπει να υπάρχει αναγνωρισιμότητα της αγοράς. Εάν πάρουμε το παράδειγμα της Κροατίας, πόσοι Κροάτες σκέφτονται να έρθουν για διακοπές στην Κύπρο; Η απάντηση είναι πάρα πολύ λίγοι. Ενώ εάν πάρουμε το παράδειγμα της Αγγλίας, μόλις ανοίξει η αγορά ξέρεις ότι θα έρθουν αρκετοί τουρίστες που θα επιτρέψουν σε μονάδες να μπουν σε λειτουργία. Για να κερδηθεί το στοίχημα για φέτος πρέπει να ανοίξουν η ρωσική και η βρετανική αγορά.

Νέα γενιά τουρισμού

Οι δύο αγορές απ’ τις οποίες δυστυχώς εξαρτάται η τουριστική μας βιομηχανία…

Η προσωπική μου άποψη είναι πως με κάθε κρίση μας δίδεται η ευκαιρία να δούμε και τις αδυναμίες και τις δυνατότητές μας. Είναι πασιφανές πως δεν μπορείς να στηρίζεσαι πάντα σε λίγες αγορές και δεν μπορείς να αναμένεις σε εποχή κρίσης να λειτουργείς με εντελώς καινούργιες αγορές. Θεωρώ πως δεν μπορούμε πλέον να στηρίζουμε την τουριστική βιομηχανία σε ένα μοντέλο μιας προηγούμενης γενιάς, δηλαδή μόνο σε τουριστικούς πράκτορες. Πρέπει επίσης να αναπτύξουμε το branding, αφού βεβαίως υπάρχει προϊόν πίσω του γιατί το branding από μόνο του δεν έχει τα πόδια.

Πώς θα είναι η νέα γενιά του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου;

Πρέπει να αναπτύξουμε ένα τουριστικό προϊόν που στην ολότητά του να βγάζει μια αυθεντικότητα, να αντικατοπτρίζει την κυπριακή κουλτούρα, την κυπριακή φύση. Να μην ψάχνουμε να κτίζουμε μοντέλα που να νομίζουμε ότι αρέσουν είτε στους Άγγλους είτε στους Ρώσους. Πιστεύω πως αυτές είναι λανθασμένες στρατηγικές και δεν μας επιτρέπουν να αναπτύξουμε πλήρες τουριστικό προϊόν.

 

Μπορούμε να το δημιουργήσουμε αυτό το αυθεντικό δεδομένου ότι έχουμε πλέον κτίσει παντού;

Όλα διορθώνονται. Όλα βελτιώνονται. Και δεν αφορά μόνο το ξενοδοχείο. Αφορά όσους ασχολούνται με τον τουρισμό. Είναι και το εστιατόριο και το κατάστημα, αλλιώς τα ξενοδοχεία και αν βελτιωθούν από μόνα τους δεν είναι λόγος για να έρθουν διακοπές. Πρέπει ο κόσμος που ασχολείται με τον τουρισμό να το καταλάβει αυτό. Να αντιληφθούμε ότι αυτό που κάνουμε μέχρι σήμερα μπορεί κάποτε να λειτουργούσε και να έφερε και καλά αποτελέσματα, αλλά εκ των πραγμάτων φαίνεται πως δεν έχει μέλλον. Άρα είναι η ώρα όλοι μας να καταγράψουμε τις αδυναμίες εδώ που είμαστε και να βρούμε τις λύσεις. Γιατί οι λύσεις υπάρχουν.

Ισχύουν τα σχέδια για τον πύργο

Θα συνεχίσετε τα σχέδια που είχατε προ πανδημίας για ανέγερση πύργου 13 ορόφων στη θέση του ξενοδοχείου Αλόη;

Ναι, υπήρξε μια καθυστέρηση λόγω της πανδημίας, αλλά ευελπιστούμε ότι αρχές Ιουλίου θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε εκ νέου τα πλάνα μας. Είχαμε πάρει μία προκαταρκτική έγκριση για το πρότζεκτ, κάποια σχόλια από την Πολεοδομία, μετά έτυχε η πανδημία και δεν προχωρήσαμε.

 

«Κανείς δεν πάει κάπου επειδή έχει καλό δρόμο»

Βελτιώθηκε πολύ η εικόνα της Πάφου τα τελευταία χρόνια. Πόσο βοήθησε το Πάφος2017;

Πιστεύω πως ήταν καταλύτης για να γίνουν πολλά έργα.

Θα βοηθήσει την τουριστική ανάπτυξη του διαμερίσματος Πόλεως Χρυσοχούς ο νέος δρόμος;

Σίγουρα θα κάνει την περιοχή πιο προσβάσιμη, αλλά δεν είναι πανάκεια για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος. Πρέπει να βελτιώσουμε γενικά την περιοχή μας και αν υπάρχει και ο δρόμος θα βοηθήσει να έρθει περισσότερος κόσμος. Αλλά κανείς δεν πάει κάπου επειδή έχει καλό δρόμο.

Τι χρειάζεται η περιοχή;

Πιστεύω ότι είναι η πιο όμορφη περιοχή της Κύπρου και αυτό που θα ήθελα να δω είναι περισσότερα κτίσματα με χαρακτήρα που να αντικατοπτρίζουν τη φύση του τόπου, περισσότερη ευαισθησία στο περιβάλλον, περισσότερη καλαισθησία, λιγότερη οπτική ρύπανση.

Πόσο σημαντικά θα είναι τα έργα της μαρίνας και των υποδομών για να δένουν κρουαζιερόπλοια στην Πάφο;

Η μαρίνα θα είναι μία καλή προσθήκη για την Πάφο. Τα κρουαζιερόπλοια μπορεί να μην είναι και τόσο θετικό στοιχείο. Αυτή είναι προσωπική μου άποψη. Το οικονομικό όφελος από την ολιγόωρη παρουσία των τουριστών αυτών που κατεβαίνουν από κρουαζιερόπλοια είναι πολύ μικρό σε σχέση με την οχληρία από την πολυκοσμία .

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.