Φόρμα αναζήτησης

Συνέντευξη Χάρη Γεωργιάδη: «Δεν αποχωρώ από την πολιτική»

Συνέντευξη στους Γιάννη Σεϊτανίδη και Κατερίνα Ηλιάδη

Ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη Παρασκευή, έδωσε -σημείο προς σημείο- απαντήσεις επί της έκθεσης της ερευνητικής επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος. Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι αποχωρεί από τη θέση του υπουργού Οικονομικών στο τέλος του χρόνου, αποσυνδέοντάς την απόφασή του από τα ευρήματα της επιτροπής για τον Συνεργατισμό. Είπε σχετικά ότι «ένας κύκλος θα φθάσει σε μια φυσιολογική ολοκλήρωση», προσθέτοντας πως θεωρεί ότι έχει πετύχει πλείστα όσων είχε καθορίσει ως δικούς του στόχους και όσα είχαν καθοριστεί ως στόχοι της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Ο κ. Γεωργιάδης μίλησε στον «Πολίτη» αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου, η οποία καλύφθηκε εκτεταμένα από τα ΜΜΕ, γι’ αυτό σήμερα προσπαθήσαμε, όσον ήταν δυνατόν, να αποφύγουμε την επανάληψη ερωτοαπαντήσεων που ακούστηκαν και γράφτηκαν χθες και προχθές.

 

Πώς σας ήρθε η ιδέα της αποχώρησης τέλος του χρόνου και όχι τώρα, με αφορμή την έκθεση της ερευνητικής επιτροπής για τον Συνεργατισμό, για παράδειγμα;

Κοιτάξτε, έχω ήδη συμπληρώσει έξι χρόνια και μπαίνω στον έβδομο, είμαι ένας από τους μακροβιότερους υπουργούς Οικονομικών στην ευρωζώνη. Η περίοδος των μερικών μηνών που μεσολαβούν μέχρι το τέλος του έτους, είναι υπεραρκετή περίοδος για να διασφαλιστεί ομαλή αλλαγή σκυτάλης και να μην μείνουν σημαντικές εκκρεμότητες.

 

Δεν είναι κάτι συνηθισμένο. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι η πίεση των γεγονότων σάς υποχρέωσε να λάβετε αυτή την απόφαση.

Δεν παραγνωρίζω το πολιτικό κλίμα. Λαμβάνω υπόψη όλα τα δεδομένα. Ποτέ δεν θα ήθελα να προσθέσω προβλήματα σε μια κυβέρνηση, η οποία επιτελεί έργο κάτω από αρκετά δύσκολες πολιτικές συνθήκες. Άρα, επαναλαμβάνω, στην απόφασή μου μέτρησαν όλα τα δεδομένα, δηλαδή και αυτά στα οποία αναφέρεστε. Όμως, δεν σχετίζεται άμεσα η απόφασή μου με τις φωνές της αντιπολίτευσης. Η αντιπολίτευση κάνει τη δουλειά της, αλλά δεν η ίδια που καθορίζει τη σύνθεση του Υπουργικού Συμβουλίου.

 

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η κυβέρνηση δεν έχει πλειοψηφία στη Βουλή, έχει την πολυτέλεια να παραγνωρίζει αυτά που ζητούν τα κόμματα; Πώς θα προχωράει το νομοθετικό έργο; Είχατε πει ότι θα προωθήσετε κάποιες μεταρρυθμίσεις μέχρι το τέλος της χρονιάς. Εάν υπάρχει άρνηση συνεργασίας από την αντιπολίτευση, δεν δημιουργείται πρόβλημα στην πράξη;

Δηλαδή, για να καταλάβω, εάν υπάρξει μια καλή πρόταση από την κυβέρνηση, επωφελής για τον τόπο και τους συμπολίτες μας, με την οποία συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις επί της ουσίας συμφωνούν, θα την καταψηφίσουν ως εκδήλωση μιας τυφλής αντιπολιτευτικής τακτικής; Έτσι αντιλαμβάνονται την πολιτική υπευθυνότητα;

 

Εάν αποδεχθείτε ρόλο Ιφιγένειας, θα αποφευχθεί θεσμική κρίση. Αυτό ζητούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Να σας θυσιάσει ο Πρόεδρος.

Ο κάθε υπουργός πρέπει να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος να αποχωρήσει, αλλά την απάντηση στο ερώτημά σας την έχει δώσει ο ίδιος ο Πρόεδρος.

Νέος ρόλος

Δεν έχει τσαλακωθεί η πολιτική σας εικόνα, μετά και την έκθεση της ερευνητικής επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος;

Εδώ και έξι χρόνια, πιθανώς σε καθημερινή βάση, τσαλακώνεται πράγματι η εικόνα κάποιου που με εντολή του Προέδρου της Δημοκρατίας κλήθηκε να διαχειριστεί πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις, που είχε να λάβει δύσκολες αποφάσεις, που δεν ήταν πάντοτε δημοφιλείς, αλλά ήταν εκείνες που έχουν οδηγήσει, θεωρώ, στη σταθεροποίηση της κυπριακής οικονομίας με μια θετικότερη προοπτική. Εάν με ενοχλούσε το τσαλάκωμα της εικόνας μου, δεν θα ήμουν από το 2013 σε αυτή τη θέση.

 

Τι θα κάνετε μετά που θα αποχωρήσετε από το Υπουργείο Οικονομικών;

Δεν έχω αποφασίσει, αλλά θα εξετάσω όλες τις επιλογές χωρίς να αποκλείω ακόμα και την επιδίωξη νέου ρόλου στην πολιτική. Θα δούμε.

 

Δεν αποχωρείτε από την πολιτική.

Αποχωρώ από το υπουργείο, δεν αποχωρώ από την πολιτική.

 

Αποχωρείτε από τη θέση του υπουργού Οικονομικών όχι για να αναλάβετε άλλη υπουργική θέση, αλλά για να επιστρέψετε στο κόμμα σας. Σωστά;

Μα δεν έχω ποτέ αποχωρήσει από το κόμμα μου, προκειμένου σήμερα να επιστρέψω. Δεν έπαψα ποτέ να είμαι στέλεχος του Δημοκρατικού Συναγερμού, υπηρετώντας ως μέλος της κυβέρνησης Αναστασιάδη. Αλλά, χωρίς να έχω προαποφασίσει κάτι, επαναλαμβάνω πως καθόλου δεν θα απέκλεια τη διεκδίκηση εκ μέρους μου θέσης στην πρώτη γραμμή της παράταξης. Κατ’ ακρίβεια, θα έβρισκα πολύ ελκυστική μια ευκαιρία για να κριθώ με τρόπο άμεσο, από τους συμπολίτες μας.

Πολιτική ευθύνη

Έχετε πει ότι είναι άδικα τα ευρήματα της ερευνητικής επιτροπής για τον Συνεργατισμό. Γιατί είναι άδικη η έκθεση;

Είναι και άδικα, είναι και λανθασμένα. Πρώτο, διαγράφει την περίοδο πριν από το 2013, θεωρώντας ότι η κρατική στήριξη που δόθηκε τότε, εξυγίανε πλήρως τον Συνεργατισμό και τον μετέτρεψε περίπου σε μια τέλεια τράπεζα που δεν θα έπρεπε να χρειαστεί ξανά κεφάλαια. Το λέει ευθέως στη σελίδα 598 ότι η όποια αύξηση κεφαλαίου θα συνιστούσε αποτυχία. Δεύτερο, παραγνωρίζει πλήρως τις μεταβολές που έχουν έκτοτε μεσολαβήσει στο ευρωπαϊκό εποπτικό περιβάλλον. Το 2013 δεν υπήρχε ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση, οι εποπτικές απαιτήσεις δεν ήταν τόσο απαιτητικές. Και τρίτο, παραγνωρίζει και δεν αξιολογεί τα αποτελέσματα των κυβερνητικών αποφάσεων. Τα οποία είναι ιδιαίτερα θετικά.

 

Ναι, αλλά ποιος είναι ο πολιτικός προϊστάμενος και έχει και την πολιτική ευθύνη; Άμα για ένα τέτοιο θέμα, δεν έχετε αναλάβει την πολιτική ευθύνη, πότε θα την αναλάβετε;

Την ευθύνη την αναλαμβάνεις όταν κάτι πάει στραβά. Όταν υπάρξει μια αρνητική εξέλιξη. Υπήρξαν πράγματι κίνδυνοι στην πορεία, αλλά τους αποφύγαμε και το αποτέλεσμα ήταν θετικό και επωφελές.

Δεν ήταν κατάρρευση

Η έκθεση της ερευνητικής επιτροπής μιλά για κατάρρευση του Συνεργατισμού. Προφανώς, δεν αποδέχεστε ότι αυτή ήταν η κατάληξη της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας (ΣΚΤ).

Ασφαλώς και δεν το αποδέχομαι. Κατάρρευση θα είχαμε εάν δεν γίνονταν αυτά που έγιναν και τα οποία οδήγησαν σε αναβαθμίσεις της οικονομίας και σε ενίσχυση της αναπτυξιακής προοπτικής, μέσω της δημιουργίας ισχυρότερων τραπεζών.

 

Η εν λόγω έκθεση λέει ότι μπορούσε να διασωθεί ο Συνεργατισμός το 2013 και το 2015, αλλά όχι μόνον αποτύχατε να τον διασώσετε, στο τέλος τον οδηγήσατε και στην κατάρρευση.

Απαντώ πως έχουν διασωθεί όλα όσα έπρεπε να διασωθούν. Είναι σε καλύτερη θέση οι καταθέτες. Είναι σε καλύτερη θέση οι δανειολήπτες, τόσο αυτοί που ήταν εξυπηρετούμενοι και μεταφέρθηκαν στην Ελληνική, όσο και οι μη εξυπηρετούμενοι που έμειναν στον Φορέα. Έχουν πλήρως διασφαλιστεί οι εργαζόμενοι. Και είναι σε καλύτερη θέση το κράτος, το οποίο πέτυχε αναβαθμίσεις που το θωρακίζουν σε μια περίοδο αβεβαιότητας στη διεθνή οικονομία. Δεν έχουν διασωθεί και δεν έχουν διατηρηθεί οι ξεπερασμένες δομές του Συνεργατισμού. Η ερευνητική επιτροπή εύχεται την αναβίωση του Συνεργατισμού. Είναι μία άποψη, αλλά δεν τη συμμερίζομαι. Προσωπικά θεωρώ ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι σύγχρονα και ισχυρά τραπεζικά ιδρύματα, και όχι διατήρηση ή αναβίωση τραπεζικών δομών και πρακτικών του περασμένου αιώνα. Και είναι γι’ αυτό που θεωρώ ότι η έκθεση της ερευνητικής επιτροπής δεν αποτελεί ιερό ευαγγέλιο. Ειδικά όταν χαρακτηρίζεται από έντονη υποκειμενική άποψη.

Μη ανάμειξη

Διαπράξατε το οποιοδήποτε σημαντικό λάθος στη διαχείριση ζητημάτων που αφορούσαν τον Συνεργατισμό;

Κοιτάξτε. Έχω υπογράψει ένα πολυσέλιδο έγγραφο με το οποίο ανέλαβα, εκ μέρους της κυβέρνησης, δέσμευση ότι δεν θα υπάρχει καμία ανάμειξη στη διαχείριση του Συνεργατισμού. Αποτελούσε όρο έγκρισης της κρατικής ενίσχυσης. Και τηρήθηκε αυτή η δέσμευση. Παρακολουθούσαμε, βεβαίως, την πορεία της τράπεζας και αυτό που προκύπτει είναι μια σταθερή βελτίωση μιας ιδιαίτερα κακής κατάστασης που είχε κληρονομηθεί. Ως ο αρμόδιος υπουργός, αναλαμβάνω εκ μέρους της κυβέρνησης την ευθύνη των πολιτικών αποφάσεων, με βασικότερη την απόφαση για τον διαχωρισμό της τράπεζας. Ήταν πολιτικά δύσκολη απόφαση, αλλά ήταν πιθανώς η πιο καθοριστική κίνηση εξυγίανσης του τραπεζικού συστήματος.

 

Για κάτι που αφορά τον Συνεργατισμό έχετε μετανιώσει;

Ζυγίζω τις αποφάσεις μου και δεν συνηθίζω να μετανιώνω γι’ αυτές. Μπορεί να μετανιώνω κάποτε για πράγματα που δεν έκανα ή δεν πρόλαβα να κάνω, αλλά όχι γι’ αυτά που έχω κάνει.

Ευθύνη – Υπευθυνότητα

Όλα τα social media συζητούν, τι θέλατε να πείτε με το πρώτο σχόλιο που κάνατε αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος για τον Συνεργατισμό. Τι εννοούσατε με το «άλλο πολιτική ευθύνη και άλλο πολιτική υπευθυνότητα»;

Η πολιτική υπευθυνότητα είναι αυτή που αναφέρεται στην ετοιμότητα και στη διάθεση λήψης δύσκολων αποφάσεων, συχνά κόντρα στο ρεύμα, που οδηγούν την οικονομία μας μπροστά. Αυτό ισχύει στην περίπτωση του Συνεργατισμού. Πολιτική ευθύνη, σημαίνει αναλαμβάνω την ευθύνη για ένα λάθος, για κάτι που πήγε στραβά. Αυτό θα ίσχυε εάν δεν καταφέρναμε να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία για τον Συνεργατισμό και εάν αφήναμε να διαιωνιστεί μία εστία αστάθειας και αβεβαιότητας στην οικονομία και το τραπεζικό μας σύστημα.

 

Τελικά, μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης για τον Συνεργατισμό, είχατε υποβάλει την παραίτησή σας στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή όχι;

Είμαι στενός συνεργάτης του Προέδρου της Δημοκρατίας, είμαι σε καθημερινή επαφή με τον Πρόεδρο, και ξέρει πολύ καλά ότι ανά πάσα στιγμή ήμουν και είμαι έτοιμος να αποχωρήσω.

 

Τι κοστούμι πρέπει να φορεί ο επόμενος υπουργός Οικονομικών;

Κατανοώ την ανυπομονησία σας (χαμόγελα), αλλά μεσολαβούν 8-9 μήνες. Αυτή η περίοδος μπορεί να φαίνεται σύντομη, αλλά θα πρέπει να κάνετε λίγη υπομονή ακόμη, ή να με ανεχτείτε λίγο ακόμη, πριν αρχίσετε να ράβετε το κοστούμι του επόμενου.

 

Μα μετά τη δήλωση αποχώρησής σας, κάποιοι έχουν αρχίσει ήδη να το ράβουν…

Εάν αυτό ισχύει, με ικανοποιεί ιδιαίτερα, διότι σημαίνει ότι τώρα πλέον τα πράγματα έχουν βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να υπάρχουν και άλλοι που να είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο!

Ερωτηθείς «τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, από το 2014 και μετά» αναφορικά με τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα, ο υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, απάντησε ότι «θα μπορούσε να γινόταν η ένταξη του Συνεργατισμού στο Χρηματιστήριο, προϋπόθεση της οποίας ήταν η ευρεία διασπορά του 25% των μετοχών, όπως ήταν η εισήγηση της κυβέρνησης». Αυτή η επιλογή, επίσης, θα οδηγούσε στην ιδιωτικοποίηση, ανέφερε, προσθέτοντας ότι «η εποπτική κατεύθυνση όμως ήταν διαφορετική, την αποδεχθήκαμε και την εφαρμόσαμε με επιτυχία».

Στο πρόγραμμα στήριξης υπήρχε ένα δισ. ευρώ για τις τράπεζες, το οποίο περίσσεψε. Υπάρχει η αιχμή και από την Κεντρική Τράπεζα, ότι αυτό το ποσό θα μπορούσε να διοχετευτεί στον Συνεργατισμό. Υπάρχει και σχετική αναφορά της διοικήτριας της ΚΤΚ στην ερευνητική επιτροπή.

Είναι αδιανόητη αυτή η προσέγγιση. Κατ’ αρχάς, το ποσό των κεφαλαίων που χρειάζεται μια τράπεζα δεν το αποφασίζει ο μέτοχος, αλλά ο επόπτης. Άρα εάν αυτή ήταν η άποψη της Κεντρικής Τράπεζας, γιατί δεν την καθόρισε; Γιατί δεν έστειλε έστω και μια σχετική επιστολή; Ή έστω ένα σχετικό e-mail; Δεύτερο, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδοτική διευκόλυνση του μνημονίου, δεν ήταν χρήματα που ήταν εκεί στο τραπέζι, στη διάθεσή μας να τα κάνουμε ό,τι θέλουμε. Δεν λειτουργεί έτσι ένα πρόγραμμα στήριξης. Τα χρήματα εγκρίνονταν και εκταμιεύονταν από την τρόικα και το Εurogroup, για συγκεκριμένο σκοπό και με συγκεκριμένους όρους. Με ρωτάτε για το ένα δισ. ευρώ, αλλά ξεχνάτε τα 150 εκατομμύρια ευρώ της τελευταίας δόσης, τα οποία ήταν εγκεκριμένα, ήταν πράγματι στο τραπέζι και δεν εκταμιεύτηκαν επειδή η Βουλή δεν ψήφισε το τελευταίο προαπαιτούμενο. Πώς θα παίρναμε άλλο ένα δις;

 

Το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) παραμένει μεγάλη πρόκληση. Τι ζητάτε από τις τράπεζες;

Οι νομοθεσίες μας έχουν προσαρμοστεί στη βάση όσων οι ευρωπαϊκοί θεσμοί είχαν ζητήσει και στη βάση όσων οι δικές μας ανάγκες επέβαλλαν. Οι τράπεζες και οι φορείς διαχείρισης έχουν πλέον τα εργαλεία και μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Δεν αποδέχομαι καμία δικαιολογία, από κανέναν τραπεζίτη, από κανέναν διαχειριστή δανείων, ότι δεν μπορεί σήμερα να κάνει τη δουλειά του. Πρέπει και οι τράπεζες, και όλοι όσοι διαχειρίζονται δάνεια, να σταματήσουν τη μεμψιμοιρία, να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους, και να εισπράξουν τα δάνεια. Και δεν είναι κατ’ ανάγκην μέσω του πλειστηριασμού που μπορεί να υπάρξει ανάκτηση του δανείου. Αυτό είναι το έσχατο μέτρο, και έχει αυξηθεί η χρησιμοποίησή του, αλλά υπάρχουν και οι αναδιαρθρώσεις, υπάρχει και η ανταλλαγή περιουσιακών στοιχείων με χρέος, υπάρχει και η επιλογή της πώλησης ή μεταφοράς δανείων εκτός ισολογισμού τραπεζών. Θα βοηθήσει σίγουρα και το Εστία. Εξάλλου, σε κάθε περίπτωση, τα δικαιώματα του δανειολήπτη είναι εξασφαλισμένα. Το γεγονός ότι υπήρξε μείωση των τραπεζικών ΜΕΔ από τα 28,5 δις στα 11 δις, είναι σημαντικό. Πρέπει με όλα τα μέσα να υπάρξει σύντομα η πλήρης εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος.

Κουμπάροι – συμμαθητές

Έχει λεχθεί από επικριτές σας ότι γεμίσατε ένα λεωφορείο με φίλους, κουμπάρους και συμμαθητές σας, και τους πήγατε στον Συνεργατισμό και τους αφήσατε εκεί, παρόλο που δεν πήγαιναν καλά τα πράγματα και παρά το ότι είχατε παρατηρήσεις από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Και στο τέλος κατέρρευσε ο Συνεργατισμός.

Και μόνον που μεταφέρετε αυτό το ερώτημα, ότι δηλαδή διόρισα ένα λεωφορείο φίλους μου, δείχνει την έκταση της διαστρέβλωσης. Μπορείτε να μου αναφέρετε μερικά από τα ονόματα αυτών των φίλων μου, που κατ’ ισχυρισμόν έχω διορίσει;

Ο κ. Χατζηγιάννης, ο κ. Σταυρινίδης…

Και ο κατάλογος τελειώνει κάπου εδώ… πολύ μικρό το λεωφορείο τελικά. Αλλά το κυριότερο: διόρισα εγώ τον κ. Σταυρινίδη; Τον κ. Σταυρινίδη τον διόρισε ο κ. Μάριος Κληρίδης. Είχα μήπως εγώ αρμοδιότητα διορισμού είτε διευθυντών, είτε υποδιευθυντών, είτε και ενός υπαλλήλου στη χαμηλότερη κλίμακα; Διόρισα πράγματι τον κ. Χατζηγιάννη ως απλό μέλος του δ.σ., με τη σύμφωνη γνώμη της διοικήτριας της Κεντρικής Τράπεζας και της Βουλής, όπως ακριβώς η νομοθεσία προβλέπει. Δεν τον διόρισα ούτε πρόεδρο ούτε γενικό διευθυντή. Δεν είχα τέτοια εξουσία.

 

Ο υπουργός Οικονομικών μπορεί να μην είχε εξουσία, είχε όμως επιρροή. Δεν μπορούσε να σηκώσει το τηλέφωνο και να εκφράσει την επιθυμία του σε μέλη της Επιτροπείας;

Το ερώτημά σας είναι ορθό. Και τέθηκε προς όλους τους μάρτυρες που παρουσιάσθηκαν στην ερευνητική επιτροπή. Ούτε ένας δεν βρέθηκε να αναφέρει ότι έχω παρέμβει με οποιοδήποτε τρόπο σε οποιαδήποτε απόφαση της τράπεζας. Ακόμη και αυτοί, που κατά τ’ άλλα ήταν εχθρικοί ή επικριτικοί προς εμένα ή την κυβέρνηση. Και δεν υπάρχει ούτε μια τέτοια αναφορά στις σελίδες της έκθεσης.

Περί καθυστέρησης

Μέσα στην έκθεση υπάρχει απόσπασμα δικής σας επιστολής προς την Κεντρική Τράπεζα, τον Μάιο του 2017, με την οποία εκφράζετε τη διαφωνία σας με την προσέγγιση για δραστικές λύσεις, μη αποκλείοντας την πώληση της ΣΚΤ σε επενδυτή, έστω και με ένα ευρώ. Υπάρχει μια ανησυχία της ΕΚΤ. Γιατί τον Μάιο του 2017 δεν ελήφθησαν οι αποφάσεις που τελικά ελήφθησαν μετά από έναν χρόνο, με μεγαλύτερο κόστος, οικονομικό και πολιτικό;

Όσο νωρίτερα λαμβάνονταν οι αποφάσεις, τόσο μεγαλύτερο θα ήταν το κόστος και όχι το αντίθετο. Γιατί, χρόνο με τον χρόνο, βελτιωνόταν η ποιότητα του χαρτοφυλακίου του Συνεργατισμού και περιοριζόταν το όποιο χρηματοδοτικό κενό, το οποίο τελικά το κράτος κλήθηκε να καλύψει στο πλαίσιο της συναλλαγής και του διαχωρισμού του χαρτοφυλακίου.

 

Διότι, ενδεχομένως, θέλατε να βάλετε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, μέχρι να περάσουν οι εκλογές.

Το χρονοδιάγραμμα δεν το έθεσε ούτε η κυβέρνηση, ούτε η τράπεζα. Το καθόρισαν οι Ευρωπαϊκές Εποπτικές Αρχές και οι Ευρωπαϊκές Αρχές Ανταγωνισμού. Το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση της εισόδου επενδυτή/επενδυτών τον Σεπτέμβριο του 2018, κάτι που πράγματι έγινε. Η διαφορά ήταν ότι η ιδιωτικοποίηση δεν έγινε με τη διάθεση της ΣΚΤ σε ενιαία μορφή, αλλά μετά από τον διαχωρισμό της σε καλό και κακό κομμάτι. Ούτε, όμως, η απόφαση για διεξαγωγή διαγνωστικού ελέγχου εν μέσω προεκλογικής περιόδου, που εξέθρεψε την ανεύθυνη φημολογία, μπορεί να θεωρηθεί απόφαση της κυβέρνησης ή βολική για την κυβέρνηση. Αλλά σε κάθε περίπτωση, από τον Μάιο του 2017 και μετά, οι διαδικασίες έτρεξαν ταχύτατα και ολοκληρώθηκαν εγκαίρως.

Νέο δ.σ. για ΚΕΔΙΠΕΣ

Πώς διασφαλίζεται ότι η ΚΕΔΙΠΕΣ, και το κράτος, –ο φορολογούμενος προσδοκά να ανακτήσει τα 3,5 δισ. ευρώ της τελευταίας κρατικής στήριξης– θα μπορέσει να εισπράξει όσα περισσότερα μπορεί από τα ΜΕΔ του πρώην Συνεργατισμού;

Και η ΚΕΔΙΠΕΣ έχει στη διάθεσή της όλα τα εργαλεία που η νομοθεσία προβλέπει. Έχει επιλεγεί –και αναμένει την επικύρωση– ένα νέο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο θα προβεί στη σωστή στελέχωση της εταιρείας διαχείρισης. Θα επιλεγεί σύντομα και ένας εξειδικευμένος σύμβουλος, ο οποίος θα καταρτίσει το πλάνο λειτουργίας και την οργανωτική δομή. Το σημαντικό είναι η διαχείριση να είναι επαγγελματική. Δεν είναι δουλειά της εταιρείας να ασκεί κοινωνική πολιτική, όπως δεν είναι δουλειά της κυβέρνησης ή των κομμάτων να ασκούν διαχείριση δανείων. Πρέπει να υπάρξει απόσταση μεταξύ του κράτους και της ΚΕΔΙΠΕΣ. Με κάθε σεβασμό στα δικαιώματα του κάθε δανειολήπτη, όπως αυτά ορίζονται από τη νομοθεσία, θα πρέπει να αφεθεί η ΚΕΔΙΠΕΣ να λειτουργήσει.

 

Σας προβληματίζει το ότι ο γενικός ελεγκτής ανακοίνωσε τη διεξαγωγή ελέγχου σε ΚΕΔΙΠΕΔ και ΣΕΔΙΠΕΣ;

Ούτε με προβληματίζει, ούτε συνηθίζω να σχολιάζω δημοσίως οτιδήποτε αφορά τον γενικό ελεγκτή.

Εντός των ημερών ο νέος διοικητής ΚΤΚ

Πότε η κυβέρνηση θα ανακοινώσει τον νέο διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας;

Θεωρώ ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει διαμορφώσει πλήρως την εικόνα όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. Στον ίδιο εναπόκειται να κάνει την επιλογή του κατάλληλου προσώπου. Εκτιμώ πως είναι ζήτημα ημερών.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.