Φόρμα αναζήτησης

Σοκ και δέος για καύσιμα

Η χθεσινή διόρθωση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου συγκράτησε τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις της κρίσης στη Σαουδική Αραβία στην αγορά καυσίμων.
Οι επιθέσεις στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Aramco στο Αμπκάικ, το μεγαλύτερο διυλιστήριο του κόσμου, και στο πετρελαϊκό κοίτασμα του Χουραΐς, προκάλεσαν τη Δευτέρα τη μεγαλύτερη ενδοσυνεδριακή άνοδο των τιμών του πετρελαίου των τελευταίων 30 ετών. Ως αποτέλεσμα των επιθέσεων μειώθηκε στο μισό η παραγωγή της Σαουδικής Αραβίας, σταμάτησε δηλαδή η άντληση ποσότητας πετρελαίου ίσης με το σχεδόν 6% της παγκόσμιας παραγωγής αργού.
Τη Δευτέρα οι τιμές αυξήθηκαν κατά 20% με την αγορά να κλείνει με άνοδο 15%, σε υψηλό τετραμήνου. Χθες σημειώθηκε διόρθωση, με την τιμή πετρελαίου Brent, παράδοσης τον Νοέμβριο, να καταγράφει μείωση κατά 6,26%.
Πηγές της εγχώριας αγοράς, με γνώση της διαδικασίας διαμόρφωσης των τιμών, σημείωσαν στον ”Π” ότι κανείς δεν μπορεί να κάνει μια ασφαλή πρόβλεψη για το πώς η εκτόξευση των τιμών του πετρελαίου τη Δευτέρα θα επηρεάσει τις επόμενες εβδομάδες τις τιμές διάθεσης των καυσίμων στην Κύπρο.
Χθες στην Ελλάδα (από την οποία προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των καυσίμων που καταναλώνονται στην Κύπρο) τα διυλιστήρια προμήθευσαν την αγορά με τιμές αυξημένες κατά 0,6% (1-1,5 σεντ), ενώ ρεπορτάζ ελληνικών μέσων (euro2day.gr, capital.gr) μεταφέρουν εκτίμηση για μια σωρευτική αύξηση κατά 3%,

Ο μηχανισμός τιμών

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα προϊόντα διύλισης αποτελούν διαφορετικό προϊόν από το πετρέλαιο και δεν πρέπει να γίνεται άμεση διασύνδεση των δύο. Προφανώς, μια διαρκής άνοδος στις τιμές του πετρελαίου θα φανεί και στα πρατήρια καυσίμων, καθώς αυξάνεται η τιμή της πρώτης ύλης των διυλιστηρίων, αλλά η τιμή των καυσίμων διαμορφώνεται με διαφορετικό τρόπο.
Το διυλιστήριο πωλεί με βάση τη λεγόμενη τιμή platts (στην περίπτωσή μας platts Μεσογείου) και όχι με βάση τις ημερήσιες διεθνείς τιμές. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ελληνικά διυλιστήρια, ΕΛΠΕ και Motor Oil, δημοσιεύουν κάθε ημέρα τις χονδρικές τιμές πώλησης των προϊόντων τους.
Στην Κύπρο, όμως, δεν υπάρχει η δυνατότητα τακτικής προμήθειας των εταιρειών προμήθειας απευθείας από διυλιστήριο, αλλά προμήθεια μέσω πλοίων. Η χονδρική τιμή που ”κλειδώνει” είναι αυτή του φορτίου. Η δε τιμή για αυτό το φορτίο αποτελεί τον μέσο όρο των τιμών πέντε ημερών: των τιμών δύο ημέρες πριν αποπλεύσει το φορτίο, της τιμής την ημέρα αναχώρησης και των δύο επόμενων ημερών. Πρακτικά όταν δίνεται μια παραγγελία από την Κύπρο, ο αγοραστής δεν ξέρει το τίμημα.

Η τάση

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την εκρηκτική άνοδο της Δευτέρας, οι διεθνείς τιμές είναι χαμηλότερες κατά 10% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η βασική πρόβλεψη είναι ότι αν δεν υπάρξει κάποια δραματική ανατροπή, σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα οι τιμές θα επανέλθουν στα προ κρίσης επίπεδα. Στην εκτίμηση αυτή συνηγορεί και το γεγονός ότι ΗΠΑ και Ρωσία (άλλα και λοιπές παραγωγές χώρες) μπορούν να υπερκαλύψουν τη ζήτηση.