Φόρμα αναζήτησης

Σχεδιασμός με το βλέμμα στο δημόσιο χρέος



Τα τελευταία στοιχεία για τα δημόσια οικονομικά αποτυπώνουν το ισχυρό σοκ που έχει επιφέρει στο δημοσιονομικό ισοζύγιο η πανδημία, μια εξέλιξη που δεν προκαλεί έκπληξη λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή ύφεση και την ανάγκη για αυξημένες δημόσιες δαπάνες. Η φυσιολογική υπό τις περιστάσεις επιδείνωση του ισοζυγίου (έλλειμμα 4% το πρώτο εξάμηνο από πλεόνασμα 1,1% το 2019, μια επιδείνωση της τάξης του 1 δισ. ευρώ) και του δημοσίου χρέους (στο 120% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με 95,5% στο τέλος του 2019 με πρόβλεψη να υποχωρήσει στο 116,8% στο τέλος της χρονιάς) δεν αλλάζει το γεγονός ότι παράλληλα με την ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας θα πρέπει να υπάρξει και αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας. Δυστυχώς η Κύπρος μπήκε στην κρίση με υψηλό δημόσιο χρέος, το οποίο βρίσκονταν σε πτωτική πορεία λόγω των υψηλών πλεονασμάτων και δεν υπάρχουν τα περιθώρια για μια παρατεταμένη επεκτατική δημοσιονομική πολιτική. Το κράτος ξοδεύει για τη στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών αλλά ξοδεύει στο όριο.
«Η διασφάλιση μιας υγιούς δημοσιονομικής πολιτικής και η θωράκιση της δημόσιας οικονομίας, είναι απόλυτα επιβεβλημένη, ούτως ώστε το επόμενο διάστημα να μην απειληθεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού ή οι επωφελείς κοινωνικές ή αναπτυξιακές πολιτικές που εφαρμόσαμε τα περασμένα χρόνια. Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι και συνεπώς η δημοσιονομική πολιτική, δεν μπορεί πλέον να είναι τόσο επεκτατική όσο ήταν κατά την προ της κρίσης περίοδο«, είναι το μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης.

Βοήθειες
Στην προσπάθεια αποκατάστασης της δημοσιονομικής ισορροπίας η Κύπρος έχει δύο σημαντικές βοήθειες από την Ευρωπαϊκή Ένωση:
– Το πρόγραμμα SURE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του ευρωπαϊκού μέσου προσωρινής στήριξης για τον μετριασμό των κινδύνων ανεργίας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Η Κύπρος εξασφάλισε δάνειο ύψους 479,070 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση των κυβερνητικών σχεδίων στήριξης της απασχόλησης, δάνειο που δεν επιβαρύνει τη βιωσιμότητα του χρέους καθώς πρόκειται για μακροχρόνιο δανεισμό, με μέγιστη μέση διάρκεια 15 χρόνια και χαμηλό επιτόκιο. Οι τρέχουσες δευτερογενείς αποδόσεις των κυπριακών ομολόγων διαμορφώνονται γύρω στο 1,25%, ενώ η ΕΕ θα μπορούσε να δανειστεί σήμερα με επιτόκιο αισθητά κάτω από το 1%.
– Από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ η Κύπρος έχει τη δυνατότητα άντλησης κονδυλίων ύψους 1,1 δισ. ευρώ. «Η αξιοποίηση του εργαλείου αυτού έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι τα κονδύλια αυτά θα υποκαταστήσουν τα επόμενα χρόνια δαπάνες του προϋπολογισμού, υποβοηθώντας στην ουσία το δημοσιονομικό ισοζύγιο της χώρας», εξήγησε ο κ. Πετρίδης.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.