Φόρμα αναζήτησης

Πόσο στοιχίζει η ηλεκτροκίνηση;

Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης καλείται να προσαρμοστεί η κυπριακή αγορά αυτοκινήτου, από τις αντιπροσωπείες μέχρι τα συνεργεία αυτοκινήτου. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα (η πρόοδος της τεχνολογίας στις μπαταρίες τα καθιστά πιο προσιτά) και σε ευρωπαϊκές χώρες τα δίκτυα φόρτισης επεκτείνονται. Η βιομηχανία της αυτοκίνησης αναμένεται να αλλάξει με μεγάλη ταχύτητα τα επόμενα χρόνια, με την ηλεκτροκίνηση να δημιουργεί μια νέα αγορά και νέες συνήθειες. Παράλληλα, η έρευνα του «Π» για όσα ισχύουν σήμερα σε ό,τι αφορά τη συντήρηση και το κόστος χρήσης δείχνει ότι είναι οικονομικότερα τα ηλεκτρικά σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα.

Στην Κύπρο η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει χαμηλή. Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί συνολικά 523 ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με τον λειτουργό Οδικών Μεταφορών του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Ιωσήφ Μιλτιάδους. Αναλυτικότερα, ο αριθμός εγγεγραμμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανέρχεται σε 157, τα μοτοποδήλατα είναι περισσότερα, 297, ενώ οι μοτοσυκλέτες και οι τρίτροχες και τετράτροχες ανέρχονται σε 31 και 38 αντίστοιχα. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα συνεργεία

Μια μεγάλη κατηγορία επιχειρήσεων που επηρεάζεται είναι αυτή των συνεργείων αυτοκινήτων. Τα ανεξάρτητα συνεργεία οχημάτων στην Κύπρο δεν είναι ακόμη έτοιμα για την επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων, ανέφερε στον «Π» ο ιδιοκτήτης του συνεργείου Auto Bosch Car Service Γιάννος Χριστοφορίδης. Ωστόσο, σχεδιάζεται η συμμετοχή μηχανικών από την Κύπρο σε σεμινάρια από το εξωτερικό, ώστε να αποκτήσουν την απαραίτητη γνώση.

«Αυτήν τη στιγμή μπορούμε να παρέχουμε τις βασικές υπηρεσίες στις επισκευές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως για παράδειγμα την αλλαγή ελαστικών, αλλά δεν μπορούμε να προσφέρουμε τις βασικές ηλεκτρικές υπηρεσίες που απαιτούνται», σημείωσε ο κ. Χριστοφορίδης.

Ένα μεγάλο πρόβλημα στην κατάρτιση των μηχανικών είναι ότι μέχρι στιγμής η απαραίτητη εκπαίδευση παρέχεται από εξειδικευμένα κέντρα του εξωτερικού, στα οποία πρέπει να μεταβούν οι Κύπριοι μηχανικοί για να εκπαιδευτούν. Η μετάβαση αυτή απαιτεί χρόνο και έχει σημαντικό κόστος.

Το service

Το service των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σαφώς φθηνότερο από τα συμβατικά οχήματα. Σήμερα ένα μέσο κόστος υπολογίζεται σε περίπου 150 ευρώ ετησίως.

Τα ηλεκτρικά οχήματα θεωρούνται service free οχήματα, αλλά σίγουρα χρειάζονται οπωσδήποτε ετήσια μηχανική εξέτασή τους από τα εξειδικευμένα κέντρα συντήρησης για τον έλεγχο της μπαταρίας (για σκοπούς διατήρησης της εγγύησής της), σημείωσε ο διαχειριστής του γραφείου Εγγυήσεων της Nissan Cyprus Ltd Νικόλας Βαλιαντής. Επίσης, υπάρχουν και άλλες απλές διαδικασίες όπως αντικατάσταση φίλτρων καμπίνας υγείας, υαλοκαθαριστήρες, φίλτρο κλιματισμού, έλεγχος ελαστικών, έλεγχος των φρένων, έλεγχος ψυκτικού υγρού μηχανής και μπαταρίας, εξήγησε ο κ. Βαλιαντής. Σε ό,τι αφορά τον τρόπο χρήσης και τις φθορές που μπορεί να υποστεί ένα ηλεκτρικό όχημα, οι γρήγορες επιταχύνσεις και το να παραμένει το όχημα ακινητοποιημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα σε πλήρη φόρτιση προκαλούν ζημιά στις μπαταρίες.

Κύριο χαρακτηριστικό ενός καθαρά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι τα λιγότερα μηχανικά κινούμενα μέρη, που αυτό σημαίνει και χαμηλότερο κόστος συντήρησης, εξηγεί ο κ. Βαλιαντής. Επιπλέον, οι μηδενικές εκπομπές αερίων σημαίνουν και απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας. Συνεπώς, με το ηλεκτρικό όχημα μειώνεται στο ελάχιστο το λειτουργικό κόστος τους, πρόσθεσε.

Η φόρτιση

Πέρα από το χαμηλό κόστος συντήρησης, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ανταγωνιστικά και στο κόστος χρήσης. Η μέση κατανάλωση για μία πλήρη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι περίπου 30-40kWh την ημέρα. Το κόστος μιας πλήρους φόρτισης εξαρτάται από τον πάροχο της ηλεκτρικής ενέργειας, σήμερα η ΑΗΚ. Στους φορτιστές της ΑΗΚ το κόστος είναι περίπου 5,10 ευρώ για χρήση 220 χιλιομέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση είναι μόλις 2,31 σεντ ανά χιλιόμετρο. Το κόστος της οικιακής φόρτισης είναι υψηλότερο, στα 2,85 σεντς ανά χιλιόμετρο. Ενώ η χρήση ρεύματος μεταξύ 23:00-09:00 είναι πιο οικονομική και κοστίζει 2,56 σεντς ανά χιλιόμετρο. Οι παραπάνω τιμές αφορούν το Nissan Leaf, το όχημα που χρησιμοποιεί η ΑΗΚ.

Η τιμή ανά χιλιόμετρο για ένα ηλεκτρικό όχημα παραμένει χαμηλότερη σε σχέση με αυτήν που κοστίζει ο ανεφοδιασμός με βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης, σχολιάζει στον «Π» ο διαχειριστής του γραφείου Εγγυήσεων της Nissan Cyprus Ltd Νικόλας Βαλιαντής.

Το κόστος μπορεί να μειωθεί φορτίζοντας το ηλεκτρικό όχημα σε ώρες εκτός αιχμής και αξιοποιώντας τους σταθμούς φόρτισης, οι οποίοι προσφέρονται από την ΑΗΚ, άλλα και σε άλλα σημεία όπως ξενοδοχειακές μονάδες κ.λπ.

Στον αυτοκινητόδρομο

Σύντομα, η ΑΗΚ θα εγκαταστήσει σε καίρια σημεία στον αυτοκινητόδρομο φορτιστές ταχείας φόρτισης που θα έχουν τη δυνατότητα να «γεμίσουν» την μπαταρία στο 80% σε χρόνο από 40 έως 60 λεπτά.

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να φορτίσει πλήρως κατά τη διάρκεια της νύχτας με τη χρήση μιας απλής… πρίζας. Η καλύτερη ώρα για να φορτίσει το ηλεκτρικό όχημα είναι συνήθως κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η οικιακή φόρτιση και η φόρτιση κατά τις ώρες μη αιχμής μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση ακόμη περισσότερο του κόστους χρέωσης.

«Ο οδηγός μπορεί ακόμη και να προκαθορίσει την ώρα που το ηλεκτρικό όχημα αρχίζει να φορτίζει, ώστε να ωφεληθεί από τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας εκτός της ζώνης αιχμής», σύμφωνα με τον κ. Βαλιαντή.

Για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά οχήματα της Nissan χρειάζονται περίπου 7,5 ώρες για να «γεμίσουν» από το χαμηλό στο 100 για την μπαταρία των 40kWh με τη χρήση του WallBox στο σπίτι. Το WallBox είναι ένα κουτί για την οικιακή φόρτωση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα σημεία

Η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου προγραμματίζει το 2020 να εγκαταστήσει παγκύπρια ακόμη 12 διπλά σημεία ημιταχείας φόρτισης και έξι σημεία ταχείας φόρτισης κοντά στους αυτοκινητόδρομους, σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της ΑΗΚ Χριστίνα Παπαδοπούλου.

Μέχρι στιγμής υπάρχουν εγκατεστημένα συνολικά 19 σημεία φόρτισης σε δημόσιους χώρους σε όλη την Κύπρο, τα οποία μπορούν να εξυπηρετούν δύο οχήματα ταυτοχρόνως. Αναλυτικότερα, επτά σταθμοί βρίσκονται στην επαρχία Λευκωσίας, πέντε στη Λεμεσό, ένας στις Πλάτρες, δύο στη Λάρνακα, δύο σε Παραλίμνι – Πρωταρά, δύο στην Πάφο και ένας στην Πόλη Χρυσοχούς. Όσον αφορά το 20ό σημείο στη μαρίνα Λεμεσού, αναμένεται η άδεια οικοδομής να εγκατασταθεί περίπου στα τέλη του 2019, ανέφερε η κ. Παπαδοπούλου.

Όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας των σημείων φόρτισης, η κ. Παπαδοπούλου εξήγησε ότι για να μπορέσει κάποιος να έχει πρόσβαση στον φορτιστή θα πρέπει να παραλάβει κάρτα από τα κέντρα εξυπηρέτησης της ΑΗΚ και θα τιμολογείται κάθε διμηνία.

Επίσης, σχετικά με τις διευκολύνσεις ή υπηρεσίες που παρέχει η ΑΗΚ στο θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κ. Παπαδοπούλου ανέφερε ότι η ΑΗΚ έχει δημιουργήσει την υποδομή και προσφέρει την υπηρεσία φόρτισης σε δημόσιους ή κοινής χρήσης χώρους.

«Οι οποιεσδήποτε διευκολύνσεις, όπως δωρεάν χώρος στάθμευσης, κίνητρα για αγορά, μειωμένη τιμή κιλοβατώρας είναι θέματα αποφάσεων της πολιτείας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης», υπογράμμισε η κ. Παπαδοπούλου.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.