Φόρμα αναζήτησης

Ώθηση στην αγορά αυτοκινήτου – Ψηφίστηκε ο μηδενικός φόρος κατανάλωσης

Μετά από τρεις μήνες συζήτησης, η Βουλή ενέκρινε χθες τα δύο κυβερνητικά νομοσχέδια τα οποία εκμηδενίζουν τον φόρο κατανάλωσης αυτοκινήτων και αλλάζουν τη φόρμουλα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας κατά τρόπο που τα μεγαλύτερης ηλικίας, και συνεπώς παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας νεοεγγραφέντα οχήματα, να πληρώνουν περισσότερο. Τα κόμματα με τροπολογίες άλλαξαν τα… φώτα στα νομοσχέδια, ωστόσο αναμένεται πως παρά τις εκπτώσεις που έγιναν, προς ικανοποίηση κυρίως των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η αγορά, ειδικά καινούργιων οχημάτων, θα αναθερμανθεί, αφού έμεινε στον πάγο εξαιτίας του γεγονότος ότι τα νομοσχέδια δεν κρίθηκαν ως κατεπείγοντα και δεν συζητήθηκαν ως τέτοια.

Στρεβλώσεις τέλος

Με βάση τα νέα δεδομένα, ο μηδενισμός του φόρου κατανάλωσης, που υπερψήφισαν τα κόμματα ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ – αντί της κατάργησης όπως πρότεινε η κυβέρνηση για να εξαλείψει και τα διοικητικά έξοδα και το κόστος εκτελωνισμού – σημαίνει πως πλέον εξαλείφονται οι στρεβλώσεις που προκαλούνται από τον εν λόγω φόρο στην αγορά αυτοκινήτου. Μέχρι σήμερα ο φόρος δημιουργούσε μια επιπρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια οχήματα λόγω του ότι στα μεταχειρισμένα υπήρχε απομείωση λόγω ηλικίας. Αναμένεται πως τα μεγάλου κυβισμού καινούργια οχήματα (και πιο ρυπογόνα) θα έχουν τεράστιο όφελος από τη μηδενική φορολογία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στους Κύπριους αρέσουν τα «μεγάλα» οχήματα και λόγω του πλεονεκτήματος μέχρι σήμερα προτιμούσαν αναγκαστικά τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα απολαμβάνοντας μειωμένες τιμές. Τώρα αναμένεται ότι θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά και τα καινούργια. Τα υπόλοιπα κόμματα είχαν υπερψηφίσει δικές τους τροπολογίες που εισηγούνταν κλιμακωτή φορολογία.

Με έναν σμπάρο…

Σε ό,τι αφορά τα τέλη κατανάλωσης υπήρξε σωρεία τροπολογιών, οι οποίες μάλιστα μπέρδεψαν τους βουλευτές, με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγάλη συζήτηση και σοβαρή καθυστέρηση μέχρι να ξεδιαλύνει η κατάσταση. Παρ’όλα αυτά, εκείνη που επικράτησε ήταν η τροπολογία του ΔΗΚΟ, την οποία υποστήριξαν ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ. Η τροπολογία αυτή ευνοεί το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ηλικίας έως οκτώ ετών, καθώς το πρόσθετο τέλος κυκλοφορίας, που στηρίζεται στην αντιρρυπαντική τεχνολογία (Euro), μηδενίζεται, και μόνο για τα πετρελαιοκίνητα 6-8 ετών μπαίνει ένα συμβολικό πρόσθετο τέλος ύψους 50 ευρώ. Για τα μεγαλύτερης ηλικίας οχήματα το τέλος κυκλοφορίας φαίνεται πως θα είναι αποτρεπτικό για όσους σκέφτονται να αγοράσουν τέτοιο αυτοκίνητο. Δικαιολογώντας την πρόταση του ΔΗΚΟ, ο εισηγητής της βουλευτής Γιώργος Προκοπίου είπε πως επιδίωξη είναι όπως τα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα να μπορούν να αγοράζουν μεταχειρισμένα οχήματα 5-6 χρονών τα οποία θεωρούνται φιλικά προς το περιβάλλον.

Στον κ. Προκοπίου απάντησε ο βουλευτής των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, λέγοντας πως «εάν θέλουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους με χαμηλά εισοδήματα, να τους κάνουμε λεωφορεία, όπως κάνουν όλες οι πολιτισμένες χώρες», σημειώνοντας πως η Κύπρος έχει αποτύχει παντελώς σε αυτό τον τομέα.

Ηλεκτροκίνηση

Η Βουλή ζήτησε από την κυβέρνηση όπως επανέλθει με ένα γενναιόδωρο πακέτο μέτρων το οποίο να ευνοεί την απόσυρση παλαιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων από τους δρόμους της Κύπρου. Ο δε πρόεδρος των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης, με πρόταση νόμου την οποία κατέθεσε, και η οποία θα συζητηθεί προσεχώς στην Επιτροπή Οικονομικών, ζητά τροποποίηση του νόμου ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να υπόκεινται σε μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ. Όπως ο ίδιος είπε, με τον τρόπο αυτό θα δοθεί και πάλι ένα πλεονέκτημα στα ηλεκτρικά οχήματα, το οποίο παύει να υφίσταται με την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης, ενώ πρόσθεσε πως το μέτρο αυτό ισχύει σε 15 χώρες της ΕΕ στο πλαίσιο της τάσης που υπάρχει για προώθηση της ηλεκτροκίνησης.