Φόρμα αναζήτησης

Ληξιπρόθεσμες οφειλές και συμμόρφωση

Την περασμένη εβδομάδα δημοσιεύτηκε η πρόθεση του Τμήματος Φορολογίας να προχωρήσει σε ξεκαθάρισμα των ποσών των φόρων που εκκρεμούν για πολλά χρόνια και για τα οποία γίνεται συχνά αναφορά. Σύμφωνα με τα όσα έχουν δημοσιευτεί αναμένεται να υπάρξει διαγραφή φόρων οφειλόμενων που ανέρχονται περίπου στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Οι οφειλές αυτές αφορούν ποσά που προέκυψαν από την επιβολή κατ’ εκτίμηση φορολογιών πριν πολλά χρόνια και για οφειλές που προέκυψαν από νομοθεσίες οι οποίες έχουν καταργηθεί.

Προσπάθεια του Τμήματος Φορολογίας είναι να αποτυπώνονται σωστά τα ποσά που πραγματικά το τμήμα μπορεί να ανακτήσει. Πέραν του πιο πάνω ποσού υπάρχουν και φόροι που ενδεχομένως να υπάρξει δυσκολία να εισπραχθούν λόγω αδυναμίας εντοπισμού του φορολογούμενου, είτε επειδή εκκρεμούν διαδικασίες στα αρμόδια δικαστικά όργανα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή αύξηση της τάξης των 185 εκατ. ευρώ παρουσιάζουν οι φορολογικές οφειλές το τρίτο τρίμηνο του 2019, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018, με το συνολικό ποσό να ξεπερνά τα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή μικρή μείωση παρουσιάζει τον Σεπτέμβριο του 2019 το ποσό των φόρων που βρίσκονται σε διαδικασία διακανονισμού με δόσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Σημειώνεται ότι την περασμένη βδομάδα το Τμήμα Φορολογίας ανακοίνωσε ότι τέθηκε σε ισχύ ο περί της Διαδικασίας Ρύθμισης Φορολογικών Οφειλών (Τροποποιητικός) Νόμος (Ν11(Ι)/2020), με τον οποίο επεκτείνεται η δυνατότητα ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών για φορολογικές περιόδους μέχρι 31/12/2015, δίνοντας τη δυνατότητα συνεννόησης με το Τμήμα Φορολογίας και ρύθμισης με δόσεις, από τις 14/02/2020 και για περίοδο έξι μηνών. Επίσης, φορολογικές δηλώσεις οι οποίες δεν έχουν υποβληθεί και αφορούν περιόδους μέχρι 31/12/2015 μπορούν να υποβληθούν μέχρι 30/06/2020.

Μέτρα

Σύμφωνα με τις αλλαγές που προωθούνται, μέσα από νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, όλοι ανεξαιρέτως που έχουν εισοδήματα στην Κύπρο θα πρέπει να καταθέτουν τις φορολογικές τους δηλώσεις ηλεκτρονικά όχι αργότερα από την 31η Ιουλίου του έτους που ακολουθεί το φορολογικό έτος.

Στο νομοσχέδιο γίνεται συγκεκριμένη αναφορά για το ποια έγγραφα θα πρέπει να διατηρούνται, με βασική ιδέα να υπάρχουν έτοιμα προς θεώρηση όλα τα υποστηρικτικά για κάθε αριθμό που συμπεριλαμβάνεται στη φορολογική δήλωση.

Στην περίπτωση προσώπου που έχει υποχρέωση σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου (ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 70.000 ευρώ) να τηρεί λογιστικά βιβλία και αρχεία και να ετοιμάζει λογαριασμούς που ελέγχονται από ανεξάρτητο ελεγκτή, η φορολογική δήλωση μπορεί να υποβάλλεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους που ακολουθεί το φορολογικό έτος, αντί στις 30 Ιουνίου που ισχύει τώρα.

Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν λάβει οποιαδήποτε ειδοποίηση σε σχέση με την υποχρέωσή του για κατάθεση φορολογικής δήλωσης από το Τμήμα Φορολογίας, αυτό δεν αποτελεί υπεράσπιση σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Την ίδια στιγμή ο φορολογούμενος υποχρεούται να ειδοποιεί τον έφορο Φορολογίας για αλλαγές σε οποιαδήποτε στοιχεία αφορούν το φορολογικό μητρώο εντός 60 ημερών.

Σημειώνεται ότι μέσα από το νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα στο Υπουργικό Συμβούλιο να εξαιρεί συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών με μεικτό εισόδημα κάτω των 19.500 ευρώ (αφορολόγητο ποσό με βάση τη νομοθεσία) από την υποβολή δήλωσης με τη σκέψη να πηγαίνει σε κατηγορίες όπως χαμηλοσυνταξιούχους ηλικιωμένους οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής φορολογικής δήλωσης.

Την ίδια στιγμή, με βάση το νομοσχέδιο, καθίσταται υποχρεωτική η ύπαρξη τερματικών για πληρωμές με πιστωτική κάρτα, ώστε να διασφαλίζεται στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η καταγραφή των συναλλαγών από επιχειρήσεις. Σε ό,τι αφορά τις αποδείξεις, όπως επισημάνθηκε και στις αρχή, είναι θέμα κουλτούρας, όμως θα μπορούσαν να δοθούν κάποια κίνητρα (που να μην δημιουργούν ασύμμετρο διοικητικό κόστος) για να ζητούνται νόμιμες αποδείξεις, με βάση τον νόμο.

Το νομοσχέδιο υιοθετεί μηχανισμό ανταμοιβής των πολιτών οι οποίοι χρησιμοποιούν τις πιστωτικές κάρτες για τις πληρωμές τους (η πληρωμή σε μετρητά είναι επιρρεπής σε φοροδιαφυγή) μέσω κληρώσεων χρηματικών βραβείων και επιστροφής χρημάτων. Το ίδιο μέτρο έχει υιοθετεί από την κυβέρνηση στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Η συγκεκριμένη πρακτική θα αποτελέσει κίνητρο για τον πολίτη να χρησιμοποιεί την κάρτα ως μέσο πληρωμής, όπως ακριβώς γίνεται στην Ελλάδα με το σύστημα «Δημόκριτος» που υλοποίησε το Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

Επιπλέον ποινικοποιείται η μη καταβολή του φόρου εισοδήματος κάτι που ήδη ισχύει για ποσά ΦΠΑ που οφείλονται προς την κυβέρνηση. Η μη υποβολή φορολογικής δήλωσης για τους υπόχρεους, αποτελούσε πάντοτε ποινικό αδίκημα, ωστόσο η μη καταβολή του φόρου εισοδήματος δεν είναι (επιβάλλονται πρόστιμα και τόκος με βάση την περίοδο καθυστέρησης της πληρωμής του ποσού φόρου που οφείλεται).

Τέλος με βάση το νομοσχέδιο στις περιπτώσεις που υπάρχει ΦΠΑ επιστρεπτέο και ο φορολογούμενος δεν έχει συμμορφωθεί με τις διατάξεις του νόμου, τότε το ποσό δεν θα επιστρέφεται και δεν θα επιβάλλεται τόκος για την καθυστέρηση πληρωμής του επιστρεπτέου ποσού.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.