Φόρμα αναζήτησης

Η υπ. Μεταφορών για τις νέες συμβάσεις των λεωφορείων

Θέμα ημερών είναι η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για τις δημόσιες επιβατικές συγκοινωνίες που θα λειτουργήσουν τον Ιούλιο του 2020, δήλωσε χθες η υπουργός Μεταφορών, τονίζοντας πως με τις νέες συμβάσεις δεν θα υπάρχουν οι διαφορές που προκύπτουν συχνά στην υφιστάμενη σύμβαση.«Βρισκόμαστε σε μια πολύ θετική εξέλιξη της διαδικασίας, είμαστε σχεδόν έτοιμοι να βγούμε σε μια προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού και φυσικά όπως έχετε πληροφορηθεί έχει περάσει πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο σε σχέση με τη μετεξέλιξη των δημοσίων επιβατικών μεταφορών», ανέφερε η Βασιλική Αναστασιάδου ερωτηθείσα από δημοσιογράφους για το χθεσινό πρωτοσέλιδο του «Π» στο οποίο αποκαλύψαμε τους σχεδιασμούς για τις νέες συμβάσεις όπως εγκρίθηκαν από το Υπουργικό την περασμένη Παρασκευή.

Όπως εξήγησε η υπουργός, οι νέες δημόσιες συγκοινωνίες θα είναι πολύ αναβαθμισμένες σε σύγκριση με τις υφιστάμενες, θα υπάρχουν νεότερα λεωφορεία σε ηλικία, πιο φιλικά προς το περιβάλλον, περισσότερες διαδρομές, τα λεωφορεία θα είναι φιλικά προς τα άτομα με αναπηρίες και θα παρέχουν πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο μέσω συστήματος τηλεματικής κάτι που είναι απαραίτητο για να κάνει τον επιβάτη να βγει από το αυτοκίνητο και να πάρει στις δημόσιες μεταφορές.

Ερωτηθείσα για το αυξημένο κόστος κατά 40% σε σύγκριση με το υφιστάμενο σύστημα, η κ. Αναστασιάδου είπε πως «έχουμε υπολογίσει ένα αυξημένο κόστος σε σύγκριση με τις υφιστάμενες συμβάσεις το οποίο δεν είναι κατ’ ανάγκη και το τελικό κόστος, αλλά το κόστος της προκήρυξης. Και βεβαίως είναι το κόστος που δικαιολογείται από τα αυξημένα δρομολόγια, από τα νέα λεωφορεία, από την προστασία του περιβάλλοντος και μάλιστα θα είναι και ένα μέσο που θα επιδιώξουμε και να πετύχουμε τις ευρωπαϊκές μας δεσμεύσεις σε σχέση με τους ρύπους και την ενέργεια».

Σε ερώτηση αν δεν θα υπάρχουν τα προβλήματα που παρατηρούνται στην υφιστάμενη σύμβαση, η υπουργός είπε πως η προσπάθεια είναι η ελαχιστοποίηση των κινδύνων. «Πρώτα-πρώτα, εξήγησε, θα είναι συμβάσεις στις οποίες ο ανάδοχος θα αναλαμβάνει το ρίσκο, δηλαδή θα ξέρει ότι θα έχει δώσει μια τιμή προσφοράς και με αυτή την προσφορά θα πρέπει να τα βγάλει πέρα. Δεν θα έρχεται πίσω στο κράτος και να πιέζει και ίσως να εκβιάζει για περισσότερα χρήματα, διότι θα είναι εκ των προτέρων καθορισμένο το κόστος στη βάση της προσφοράς του και οι εργαζόμενοι θα είναι δικοί του εργοδοτούμενοι».

Οφέλη και από τη μείωση των ρύπων

Σύμφωνα και με το χθεσινό μας πρωτοσέλιδο η ετήσια κρατική χορηγία προς τις νέες συμβάσεις λεωφορείων θα ανέλθει στα 76 εκατ. ευρώ από 46 εκατ. σήμερα. Το ποσό περιλαμβάνει εκτός από τη χορηγία ύψους 56 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών παγκύπρια και πρόσθετο ποσό της τάξης των 20 εκατ. ευρώ για την ανάθεση των ειδικών μαθητικών διαδρομών, την εξυπηρέτηση των μαθητών των Κρατικών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης κυρίως στην ύπαιθρο, την ανάπτυξη σχετικών υποδομών, τη συντήρηση του συστήματος τηλεματικής, της προώθησης κ.λπ. Με την εγκατάσταση των νέων εταιρειών λεωφορείων το Υπουργείο Μεταφορών φιλοδοξεί ότι θα αυξηθεί η χρήση του λεωφορείου στο 20-25% των μετακινήσεων στα κέντρα των πόλεων. Σήμερα στο σύνολο της Κύπρου το ποσοστό αυτό αγγίζει το 2,7%. Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος είναι τα εξής:

  • Επέκταση δικτύου εξυπηρέτησης, αύξηση δρομολογίων κατά 22% και της συχνότητάς τους. Στις ώρες αιχμής τα δρομολόγια με μεγάλη κίνηση θα εξυπηρετούνται κάθε 10 λεπτά, ενώ στα εκτός αιχμής δρομολόγια στόχος είναι το λεωφορείο να περνά τουλάχιστον κάθε 20 λεπτά.
  • Επέκταση του ωραρίου κατά 22% δηλαδή από 12 ώρες σε 16 ώρες (μέχρι τις 11 το βράδυ).
  • Χρήση νέων λεωφορείων με βελτιωμένες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα (χαμηλοδάπεδα) και μείωση ρύπων.
  • Βελτίωση των υπηρεσιών με τη χρήση μέτρων και νέας τεχνολογίας για αυξημένη παροχή πληροφοριών (τηλεματική).
  • Καθορισμό νέας, πιο ορθολογικής τιμολογιακής πολιτικής κομίστρου.
  • Δημιουργία νέων υποδομών όπως σταθμοί μετεπιβίβασης, στάσεις και στέγαστρα.

Πέραν της αύξησης των διακινήσεων με το λεωφορείο, οι αυξημένες δαπάνες του νέου συστήματος αξιολογούνται για τα πρόσθετα οφέλη που θα έχουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη βάση των δεσμεύσεων της Κύπρου που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για τη δεκαετία 2021-2030. Σε περίπτωση που η χώρα μας δεν μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις οποίες το 50% σήμερα οφείλεται στις μεταφορές, θα οδηγηθούμε σε αγορά δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου, με το ανάλογο κόστος. Γι’ αυτό οι νέες συμβάσεις σχεδιάστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει μείωση των εκπομπών CO2 από τις μεταφορές.