Φόρμα αναζήτησης

Γόρδιος δεσμός τα ταξιδιωτικά vouchers

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΑΤΑΛΠΑ

Τεταμένο είναι το κλίμα μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κρατών μελών για το ζήτημα των ταξιδιωτικών vouchers τα οποία εξέδωσαν ξενοδοχεία και ταξιδιωτικοί οργανισμοί σε μία προσπάθεια να διαχειριστούν τις ακυρώσεις που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού. Με τα vouchers η υποχρέωση άμεσης επιστροφής χρημάτων σε καταναλωτές, όπως ρητά ορίζει η κοινοτική νομοθεσία, δεν ακυρώνεται, αλλά μετατίθενται οι πληρωμές, με την ελπίδα ότι στο μεταξύ θα έχει επανέλθει η ταξιδιωτική κίνηση και οι ταξιδιώτες θα έχουν κάνει χρήση των vouchers. Και η Κύπρος πέρασε νομοθεσία που επιτρέπει τη χρονική μετάθεση των επιστροφών χρημάτων και την έκδοση vouchers με την εγγύηση του κράτους ώστε οι καταναλωτές να νιώθουν ότι το κουπόνι που έχουν στα χέρια τους έχει αξία.

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε την Κύπρο και τα κράτη μέλη Τσεχία, Κύπρο, Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Κροατία, Λιθουανία, Πολωνία, Πορτογαλία και Σλοβακία να συμμορφωθούν με την υπάρχουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και των ταξιδιωτών. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στις πιο πάνω χώρες, με την επεξήγηση ότι οι εθνικές νομοθεσίες τους παραβιάζουν το άρθρο 12 παράγραφος 4 της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2302 για τα οργανωμένα ταξίδια.
Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, για άλλη μια φορά, προέτρεψε τους καταναλωτές που δεν πήραν όλα τα χρήματά τους πίσω να προβούν σε καταγγελία στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Για τους καταναλωτές που αποδέχτηκαν τα vouchers και επιθυμούν επιστροφή των χρημάτων, ο ΚΣΚ προτρέπει τους ταξιδιώτες να στείλουν επιστολή στον ταξιδιωτικό τους πράκτορα και να αιτηθούν επιστροφή των χρημάτων τους, με την εξήγηση ότι οι συνθήκες και η πίεση που τους ασκήθηκε ήταν τέτοιας έντασης που τους «εξανάγκασε» να αποδεχθούν τα vouchers.

Οι πράκτορες
Την ίδια ώρα ο Σύνδεσμος Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA), που δέχεται όλη την πίεση, προβάλλει τη δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει συνολικά ο τουριστικός τομέας. Τα vouchers δεν αποτελούν προσπάθεια αθέτησης πληρωμής, αλλά προσπάθεια διαχείρισης των ασφυκτικών συνθηκών έλλειψης ρευστότητας. Στην Κύπρο. μέσω των vouchers γίνεται προσπάθεια διαχείρισης ποσού άνω των 80 εκατ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA), Βασίλης Σταματάρης, εξηγεί στον «Π» γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση άργησε πολύ να δώσει κατευθυντήριες γραμμές στα κράτη μέλη. Από τη στιγμή, προσθέτει, που υπάρχει η νομοθεσία από το κράτος και έχουν δοθεί ήδη λεφτά και vouchers, δεν γίνεται να έρχεται εκ των υστέρων η Ευρωπαϊκή Ένωση και να λέει ότι δεν είναι βοηθητικός αυτός ο τρόπος.
«Τι απαντά η Ευρωπαϊκή Ένωση σε αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία που μας δίνουν vouchers; Γιατί να πρέπει να επηρεάζεται ο ταξιδιωτικός πράκτορας και ο ταξιδιωτικός διοργανωτής;», αναρωτιέται ο κ. Σταματάρης,
Παράλληλα, υποστηρίζει ότι από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν κατάφερε να απαντήσει έγκαιρα, έπρεπε τα κράτη μέλη να δώσουν οδηγίες με ευνοϊκό τρόπο.
«Ο τρόπος με τον οποίο τα vouchers έχουν νομοθετηθεί σε κάθε χώρα είναι λειτουργικός. Απλά κάποιοι επισταμένα συνεχίζουν να διαμαρτύρονται χωρίς να υπάρχει τόσο μεγάλο ζήτημα», αναφέρει, και υποστηρίζει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έπρεπε να δώσει ένα εργαλείο βοηθείας σε μια κατάσταση, όπως η πανδημία με τον κορωνοϊό που μοιάζει «εμπόλεμη κατάσταση».

«Δεν ζητήσαμε εμείς να πληρώσει τη ζημιά ο καταναλωτής. Εμείς αναλαμβάνουμε αυτή την υποχρέωση. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι και ο ταξιδιωτικός πράκτορας βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού. Πρέπει να πολεμήσουμε, να μπορέσουμε να δώσουμε την ευχέρεια στον καταναλωτή να πηγαίνει τα ταξίδια του με μια διαδικασία που μπορούμε και εμείς να εξυπηρετηθούμε», προσθέτει, και ξεκαθαρίζει ότι ο κλάδος δεν ζητεί οικονομική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ότι έχουν γίνει όλες τις έννομες διαδικασίες που προβλέπει η κυπριακή νομοθεσία. Συγκεκριμένα, σχολιάζει ότι «εμείς λέμε ότι πληρώσαμε χρήματα στις αεροπορικές εταιρείες και αυτές δεν μας επιστρέφουν χρήματα, αλλά μας δίνουν vouchers. Γιατί εκεί δέχονται να δίνουν vouchers οι αεροπορικές και τα ξενοδοχεία; Μένουμε εμείς εκτεθειμένοι γιατί σε μας πέρασε ο νόμος».
Παράλληλα, χαρακτηρίζει τους ταξιδιωτικούς πράκτορες ως τον αδύναμο κρίκο της αλυσίδας. Τονίζει για άλλη μια φορά ότι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δεν παρακρατούν λεφτά, όπως τους κατηγορούν οι καταναλωτές. Αυτό που κρατάνε είναι τα vouchers που τους δίνουν οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες.
Ως καταληκτικό σχόλιο, ο κ. Σταματάρης σημειώνει ότι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες θα αναμένουν από το αρμόδιο υπουργείο να τους καλέσει και να τους εξηγήσουν πως μπορούν να λύσουν αυτό το ζήτημα. Ακόμη, θεωρεί ότι αν δεν αλλάξει η κατάσταση με τον κορωνοιό, τότε το κράτος θα προσπαθήσει να βρει κάποιες άλλες λύσεις.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.