Φόρμα αναζήτησης

Εκτός… παραδείσων με 15% εταιρικό φόρο

Το Υπουργείο Οικονομικών δεν θα επιμείνει στην εισήγησή του για αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15%, από 12,5% που είναι σήμερα, αν οι φορείς του κυπριακού επιχειρείν τοποθετηθούν τελικά αρνητικά.

Η πρόταση της κυβέρνησης, την οποία αποκάλυψε χθες η ιστοσελίδα www.nomisma.com.cy, μάλλον αιφνιδίασε τους εκπροσώπους του ΚΕΒΕ, της ΟΕΒ και του ΣΕΛΚ όταν την πληροφορήθηκαν από τον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη σε συνάντηση που είχαν την περασμένη Πέμπτη 1η Αυγούστου.

Για το Υπουργείο Οικονομικών η παρέμβαση δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα ( γι’ αυτό και αντιπροτείνει αντισταθμιστικά μέτρα ύψους 200 εκατ. ευρώ) αλλά σχετίζεται με το διεθνές περιβάλλον και τους κανόνες φορολογικής συμμόρφωσης που ετέθησαν σε ισχύ τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», η πρώτη προσέγγιση των τριών φορέων είναι αρνητική, αλλά οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν στα τέλη του μήνα. Ήδη η ΟΕΒ έχει προγραμματίσει συνεδρίαση της εκτελεστικής της επιτροπής για τις 27 Αυγούστου, ενώ και το ΚΕΒΕ θα λάβει αποφάσεις σε επίπεδο συμβουλίου. Η προσπάθεια των τριών φορέων είναι να υποβάλουν ομοειδή θέση προς την κυβέρνηση.

Μάλιστα σήμερα στο ΚΕΒΕ θα πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη, στην οποία θα μετάσχουν εκπρόσωποι και άλλων συνόλων -πέραν της ΟΕΒ και του ΣΕΛΚ- όπως ο Δικηγορικός Σύλλογος, ο CIPA και o CIFA.

Τα επιχειρήματα

Πηγές του ΥΠΟΙΚ σχολιάζουν ότι η εισήγηση για αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή σχετίζεται «βασικά με τα προβλήματα που προκύπτουν, πλέον, στον τομέα των διεθνών υπηρεσιών από τη διατήρηση ενός υπέρμετρα», όπως χαρακτηρίζεται από τις ίδιες πηγές, «χαμηλού εταιρικού φόρου. Προβλήματα που σχετίζονται με τις συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολογίας και με ένταξη της χώρας σε ’μαύρες λίστες’. Αυξάνοντας τον εταιρικό φόρο στο 15% θα περιορίζαμε δραστικά αυτά τα προβλήματα, χωρίς απώλεια του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Αλλά πριν ληφθούν οι όποιες αποφάσεις, έχουν ζητηθεί αναμένονται οι απόψεις των εμπλεκομένων φορέων», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

«Στο υφιστάμενο διεθνές περιβάλλον, αυτό που αποτελούσε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την Κύπρο, ο χαμηλός φορολογικός συντελεστής τα τελευταία 3-4 χρόνια έχει μετατραπεί σε μειονέκτημα», τονίζει στον «Π» αρμόδια πηγή. Σύμφωνα με την ίδια προσέγγιση, ο συντελεστής του 12,5% έχει ως αποτέλεσμα η Κύπρος να στοχοποιείται ως φορολογικός παράδεισος και να ορθώνονται εμπόδια στην περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών. Μεταφέρθηκε στον «Π» ότι ο συντελεστής του 12,5% αποτελεί εμπόδιο για την υπογραφή νέων συμφωνιών αποφυγής διπλής φορολογίας, όπως με τη Βραζιλία. Ο συντελεστής του 15% θεωρείται ως το κατώτατο ανεκτό όριο.

Το αντεπιχείρημα, από την πλευρά εκπροσώπων των επιχειρήσεων, στην παραπάνω θέση είναι ότι η εικόνα της Κύπρου ως διεθνές επιχειρηματικό κέντρο δοκιμάζεται από άλλα προβλήματα, όπως τις πολιτογραφήσεις επενδυτών, τις σχέσεις με τη Ρωσία, τις σκιές στον διεθνή Τύπο για ξέπλυμα χρήματος και τον βαθμό ανταπόκρισης στις νέες διαδικασίες φορολογικής συνεργασίας (πρότυπο ΟΟΣΑ). Υπό αυτό το πρίσμα, ο χαμηλός φορολογικός συντελεστής δεν αποτελεί βάρος, ενώ οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι μια σειρά από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν χαμηλό φορολογικό συντελεστή ή χαμηλό πραγματικό φόρο (Ολλανδία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Μάλτα, Ουγγαρία) χωρίς να αντιμετωπίζουν θέματα ανάλογα με αυτά που αντιμετωπίζει η Κύπρος.

Μάλιστα, μία από τις εισηγήσεις που ενδεχομένως να δεχτεί το ΥΠΟΙΚ είναι να ολοκληρωθεί η προγραμματισμένη αξιολόγηση της Κύπρου από τον ΟΟΣΑ για θέματα φορολογικής συμμόρφωσης και αν προκύψει θέμα με το ύψος του φορολογικού συντελεστή τότε να συζητηθεί ο χειρισμός.

Για την επιχειρηματική κοινότητα της Κύπρου ο χαμηλός φορολογικός συντελεστής του 12,5% αποτελεί βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τα οφέλη εκτείνονται πέραν του τομέα των υπηρεσιών, καθώς η χαμηλή φορολογία αντισταθμίζει, για παράδειγμα, το υψηλό κόστος της ενέργειας.

Επιπλέον, όπως υποστηρίζεται από όσους αντιδρούν στην πρόταση, η αύξηση της φορολογίας θα στείλει στο εξωτερικό μήνυμα αβεβαιότητας για το φορολογικό περιβάλλον που προσφέρει η Κύπρος.

Αντιστάθμισμα ελαφρύνσεις 200 εκατ. ευρώ

Από το ΥΠΟΙΚ απορρίπτεται η θέση ότι η αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή θα στείλει μήνυμα αβεβαιότητας, το μήνυμα ότι στην Κύπρο αυξάνονται οι φόροι επιβαρύνοντας τις επιχειρήσεις, καθώς η προτεινόμενη παρέμβαση είναι όχι μόνο δημοσιονομικά ουδέτερη, αλλά με τα αντισταθμιστικά μέτρα που προτείνονται μειώνεται η συνολική φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων, ενώ επιτυγχάνεται και εξορθολογισμός στις φορολογικές διαδικασίες.

Το πρόσθετο φορολογικό έσοδο από την αύξηση του συντελεστή κατά 2,5% υπολογίζεται στα 170 εκατ. ευρώ και προτείνεται η επιστροφή 200 εκατ. ευρώ ως εξής (ή με κάποια παραλλαγή των πιο κάτω):

  • Μείωση φιλολογίας επί των μερισμάτων από 17% στο 15%.
  • Μείωση φορολογίας επί των τόκων από 30% στο 15%.
  • Μείωση φόρου κεφαλαιουχικών κερδών από 20% στο 15%.
  • Πλήρης κατάργηση τέλους εταιρειών (350 ευρώ ανά εταιρεία ανά έτος).
  • Πλήρης κατάργηση τέλους χαρτοσήμου.
  • Αύξηση έκπτωσης για συνεισφορές προσώπων σε συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ταμεία από 1/6 σε 1/5 του ετήσιου μισθού.

«Λειτουργούμε με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και για αυτό ό,τι εισπραχθεί προτείνεται να επιστραφεί και με το παραπάνω», αναφέρουν πηγές του Υπουργείου Οικονομικών.

Μεταρρύθμιση

Σε κάθε περίπτωση το θέμα που άνοιξε θέτει επί τάπητος το θέμα της φορολογικής μεταρρύθμισης, αλλά και της κατεύθυνσης που πρέπει να ακολουθήσει ο τομέας των υπηρεσιών.

«Πρέπει να βλέπουμε τις εξελίξεις στο εξωτερικό περιβάλλον και να μεταβούμε σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης. Η εισήγηση της κυβέρνησης, με τα αντισταθμιστικά που προτείνονται, έχει και χαρακτήρα εξορθολογισμού των φορολογικών διαδικασιών και επιβαρύνσεων και προσθέτει πλεονεκτήματα στη χώρα, δεν αφαιρεί. Το Ιnternational Business δεν ασκείται όπως στο παρελθόν με τη σύσταση εταιρειών – σφραγίδων, αλλά οι εταιρείες έχουν φυσική παρουσία και γι’ αυτό επωφελούνται από τη μείωση επιβαρύνσεων, όπως στα μερίσματα», εξηγεί στον «Π» αρμόδια πηγή.