Φόρμα αναζήτησης

Εγκύκλιος εφόρου: Οδηγός κρατικών ενισχύσεων για τον κορωνοϊό

Τα σημαντικά περιθώρια παροχής κρατικής στήριξης σε κλάδους της οικονομίας που πλήττονται από τα μέτρα περιορισμού εξάπλωσης της επιδημίας του κορωνοϊού περιγράφει ο έφορος Κρατικών Ενισχύσεων Θεοφάνης Θεοφάνους σε εγκύκλιό του, στην οποία αναλύει τις χαλαρώσεις που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η εγκύκλιος απευθύνεται στον γενικό εισαγγελέα, τον γενικό ελεγκτή, τους γενικούς διευθυντές της Βουλής των Αντιπροσώπων, υπουργείων, υφυπουργείων Ναυτιλίας και Τουρισμού, τον αν. διευθυντή Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, τη Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης, γενική λογίστρια της Δημοκρατίας, τον γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου και τον πρόεδρο της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού.

Στην εγκύκλιο τονίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το προσωρινό πλαίσιο που έχει εγκρίνει, καθορίζει κανόνες που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να αναλάβουν ταχεία και αποτελεσματική δράση για την οικονομική στήριξη των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρομεσαίων, που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες λόγω της έξαρσης της νόσου. Στα μέτρα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι επιδοτήσεις μισθών, η αναστολή των πληρωμών των φόρων εταιρειών και των φόρων προστιθέμενης αξίας ή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.

Οι κατηγορίες μέτρων κρατικής ενίσχυσης που επιτρέπονται είναι:

1ον Ενισχύσεις με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, επιστρεπτέων προκαταβολών ή φορολογικών πλεονεκτημάτων.

Επιτρέπεται, υπό ειδικούς όρους, η χορήγηση ενίσχυσης με τις ως άνω μορφές έως 800.000 ευρώ ανά επιχείρηση. Στους τομείς της αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το εν λόγω όριο καθορίζεται στις 120.000 ευρώ και στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων στις 100.000 ευρώ.

Οι ενισχύσεις σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και την εμπορία γεωργικών προϊόντων, η ενίσχυση συνοδεύεται από την υποχρέωση μη μετακύλισής της εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς και δεν καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζονται από τους πρωτογενείς παραγωγούς ή που διατίθενται στην αγορά από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.

2ον Ενισχύσεις υπό μορφή εγγυήσεων δανείων

Οι χαλαρώσεις αφορούν και την παροχή κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες για τη χορήγηση νέου δανεισμού, μέτρο που έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά συναντά τις ισχυρές επιφυλάξεις της πλειοψηφίας των κομμάτων. Μάλιστα το ΔΗΚΟ προκρίνει τη λύση του δανεισμού του κράτους με ποσό ύψους 2 δισ. ευρώ (περίπου 10% του ΑΕΠ) προκειμένου να στηριχθεί άμεσα η οικονομία. Ανάλογη θέση έχει και το ΑΚΕΛ.
Άλλο κοινό σημείο των επιφυλάξεων ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης προς το τραπεζικό σύστημα για τον τρόπο που θα χειριστεί την κρατική εγγύηση. Αξίζει να σημειωθεί, όπως παραθέτουμε στη συνέχεια, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν επιτρέπει παροχή κρατικών εγγυήσεων σε προβληματικές επιχειρήσεις.

3ον Ενισχύσεις με τη μορφή επιδοτούμενων επιτοκίων για κρατικά δάνεια.

Επιτρέπονται ελάχιστα μειωμένα επιτόκια ανά τύπο επιχείρησης (μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις) με βάση το περιθώριο πιστωτικού κινδύνου, τη διάρκεια του δανείου και το ποσό του αρχικού κεφαλαίου του δανείου.

4ον Ενισχύσεις υπό τη μορφή εγγυήσεων και δανείων που διοχετεύονται μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων ή άλλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών.

Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν μορφές ενισχύσεων που αναφέρονται στις περιπτώσεις (2) και (3). Σε περίπτωση που τα κράτη μέλη χρησιμοποιούν τις ως άνω κατηγορίες ενισχύσεων μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων ή άλλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών, θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα πλεονεκτήματα μετακυλίονται όσο το δυνατόν περισσότερο στους τελικούς δικαιούχους, υπό μορφή σημαντικότερων όγκων χρηματοδότησης, χαρτοφυλακίων υψηλότερου κινδύνου, χαμηλότερων απαιτήσεων για εξασφαλίσεις, χαμηλότερων προμηθειών εγγύησης ή χαμηλότερων επιτοκίων.

5ον Βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέχει πρόσθετη ευελιξία στον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη μπορούν να αποδείξουν την έλλειψη ιδιωτικής αγοράς ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων με την προσκόμιση επαρκών στοιχείων που να αποδεικνύουν ότι στην εν λόγω αγορά υφίστανται εμπορεύσιμοι κίνδυνοι που δεν μπορούν να καλυφθούν από ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων.

Οι ενισχύσεις χορηγούνται σε επιχειρήσεις που δεν είναι προβληματικές και/ή επιχειρήσεις που δεν ήταν προβληματικές στις 31 Δεκεμβρίου 2019, αλλά οι οποίες αντιμετώπισαν προβλήματα ή κατέστησαν προβληματικές στη συνέχεια συνεπεία της έξαρσης της νόσου. Το δικαίωμα χορήγησης των ενισχύσεων που προνοούνται στην ανακοίνωση, μπορεί να χορηγείται έως τις 31.12.2020, ασχέτως εάν η πραγματική καταβολή του ποσού της ενίσχυσης γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.