Φόρμα αναζήτησης

Εφαρμόζονται μέτρα σε παγκόσμιο επίπεδο

Με τη συνεχή εξάπλωση του ιού όλοι οι διεθνείς οργανισμοί κάνουν λόγο για σημαντική μείωση του παγκόσμιου Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, με το ενδεχόμενο ύφεσης να είναι ορατό.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) ανακοίνωσε ότι τον Απρίλιο θα αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις του για την παγκόσμια οικονομία και ότι θα διαθέσει 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε χώρες που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα, με όσο το δυνατό συντομότερες διαδικασίες.
Στην ανακοίνωσή του το ΔΝΤ αναφέρθηκε σε τρεις άξονες μέτρων που λαμβάνονται ή πρέπει να ληφθούν και αφορούν τις επιδοτήσεις μισθών σε πολίτες και επιχειρήσεις, όπως έγινε σε Γαλλία, Ιαπωνία και Κορέα (και στην Κύπρο), διεύρυνση και παράταση στη χορήγηση επιδομάτων και την παραχώρηση φορολογικών ελαφρύνσεων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ προχώρησε στην πληρωμή εφάπαξ ποσού σε όλους τους πολίτες.
Πέραν των πιο πάνω μέτρων, εφαρμόστηκαν διευθετήσεις για παραχώρηση πιστώσεων / ρευστότητας προς τις επιχειρήσεις, κυρίως μέσω κυβερνητικών εγγυήσεων (σε κάποιες περιπτώσεις υπήρξε και χορήγηση ρευστότητας κατευθείαν από το κράτος), όπως σε Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και αναστολές δόσεων (Debt Repayment Holidays), όπως έγινε σε Ισπανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Κύπρο.
Σε θεσμικό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προχώρησε σε ενίσχυση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης με την ενίσχυση των αγορών ομολόγων με 750 δισεκατομμύρια ευρώ, τη χαλάρωση των κριτηρίων για τους ελάχιστους δείκτες κεφαλαίων, ενώ αναβλήθηκε η διαδικασία ελέγχου προσομοίωσης σε ακραίες συνθήκες (stress test). Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στη χαλάρωση των δεικτών και της εποπτείας σε ό,τι αφορά τα δημόσια οικονομικά των κρατών μελών, αντιλαμβανόμενη ότι αυτή τη στιγμή είναι αδήριτη ανάγκη η στήριξη των οικονομιών.
Πέραν των πιo πάνω μέτρων η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) απέτυχε, για ακόμη μία φορά, να δράσει ως ενιαίος μηχανισμός προστασίας των οικονομιών, εφόσον η αρχική ιδέα για έκδοση ευρωομολόγου (υπενθυμίζεται ότι υπήρξε και παρόμοια πρόταση κατά την περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης) πέρασε σύντομα στο περιθώριο μετά από την αρνητική στάση της Γερμανίας και της Ολλανδίας.
Πολλοί είναι οι αναλυτές που τονίζουν ότι η ΕΕ αυτή τη φορά δεν μπόρεσε να πάρει τα ελάχιστα απαραίτητα δημοσιονομικά μέτρα, διότι η επιπλέον ρευστότητα της ΕΚΤ θα είναι αποτελεσματική αν συνοδευτεί με ένα ενισχυμένο δημοσιονομικό πακέτο (όπως είχαμε με το σχέδιο Γιούνκερ, που μπορεί να μην απέδωσε τα μέγιστα αλλά καταγράφεται στις καλές προσπάθειες).
Η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία προσωρινού δανειοδοτικού μηχανισμού (κάτω από την ονομασία SURE) 100 δισεκατομμυρίων ευρώ με την έκδοση ομολόγων εξασφαλισμένων από εγγυήσεις των κρατών μελών, με σκοπό την επιδότηση προγραμμάτων διατήρησης εργασίας των κρατών μελών, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Η Κύπρος ήδη προχώρησε στην υιοθέτηση του πρώτου πακέτου μέτρων που συνδυάζει το δημοσιονομικό μέρος (με την ελάφρυνση των υποχρεώσεων στην καταβολή φόρων και την παραχώρηση επιδομάτων και ενισχύσεων) με την αναστολή δόσεων δανείων. Στην παρούσα φάση αναμένονται τα μέτρα που θα ληφθούν ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα στις επιχειρήσεις.
Είναι ξεκάθαρο ότι οι εθνικές κυβερνήσεις προχωρούν στη λήψη μέτρων που αναμένεται να ενισχύσουν τις κρατικές δαπάνες και το δημόσιο χρέος, ενώ την ίδια στιγμή υιοθετούνται μηχανισμοί παραχώρησης επιπλέον ρευστότητας στις επιχειρήσεις μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο οι εθνικές και η παγκόσμια οικονομία μπορούν να αντέξουν μια παρατεταμένη περίοδο πανδημίας και πόσο γρήγορα μπορούν να συνέλθουν όταν η κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» λήξει.
Η Κύπρος ως εξωγενής οικονομία ενδεχομένως να χρειαστεί μεγαλύτερη περίοδο να ανακάμψει νοουμένου φυσικά ότι μπορεί να διατηρηθεί ο παραγωγικός ιστός, ο οποίος κλονίζεται.
Επιπλέον ενδεχομένως να υπάρξουν εξελίξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ το ζήτημα της επαναδιαπραγμάτευσης της συμφωνίας αποφυγής διπλής φορολογίας Κύπρου – Ρωσίας με αύξηση του φόρου παρακράτησης σε τόκους και μερίσματα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το επιχειρηματικό περιβάλλον, και ειδικά τον τομέα των επαγγελματικών υπηρεσιών.
Είναι για αυτόν τον λόγο που απαιτούνται προσεκτικές κινήσεις μέσα από έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για να δοθεί η δυνατότητα στην οικονομία να ανακάμψει μετά τον περιορισμό του ιού.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.