Φόρμα αναζήτησης

Αλλάζει από φέτος η αγορά αυτοκινήτου – Πού θα στραφούν οι καταναλωτές

Στα επίπεδα προ κρίσης επέστρεψαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κύπρο το 2018. Όχι βεβαίως στο ρεκόρ του 2008 όταν είχαν πωληθεί σχεδόν 68 χιλ. μηχανοκίνητα οχήματα, αλλά σε επίπεδα 2009 όταν οι πωλήσεις είχαν ξεπεράσει ελαφρώς τις 50 χιλ. Κατά την περσινή χρονιά, σύμφωνα με τις στατιστικές που ανακοινώθηκαν χθες, πωλήθηκαν συνολικά γύρω στις 50 χιλ. οχήματα, εκ των οποίων οι 41 χιλιάδες ιδιωτικά σαλούν.

67,7% μεταχειρισμένα

Σε σχέση με το 2017 σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις της τάξης του 13,3% ενώ ανάλογη είναι και η αύξηση των πωλήσεων των επιβατικών σαλούν (12,8%). Από το σύνολο των επιβατικών αυτοκινήτων σαλούν, 13.126 ή 32,3% ήταν καινούργια και 27.557 ή 67,7% ήταν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Η διείσδυση των μεταχειρισμένων αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο. Το 2016 το 55% των νέων εγγραφών ήταν μεταχειρισμένα, το 2017 αυξήθηκαν στο 63% και φέτος ακόμη περισσότερο.

Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτέλεσαν τους κυριότερους προμηθευτές οχημάτων στην Κύπρο κατά το 2018. Το μερίδιο της ΕΕ στις συνολικές εγγραφές ανήλθε στο 56,6%, ενώ της Ιαπωνίας στο 29,3%.

Καταναλωτές σε αναμονή

Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι κατά τον Δεκέμβριο σημειώθηκε πτώση στις πωλήσεις οχημάτων. Μιλώντας με εισαγωγείς θεωρούν λογική τη μείωση αφενός λόγω των εορτών των Χριστουγέννων –είναι κάτι που καταγράφεται κάθε χρόνο– και αφετέρου λόγω της αναμονής των καταναλωτών για την έγκριση της νέας νομοθεσίας από τη Βουλή η οποία καταργεί τον φόρο κατανάλωσης στα αυτοκίνητα, αναθεωρεί τα τέλη κυκλοφορίας νεοεγγραφέντων οχημάτων στη βάση των εκπομπών ρύπων (δίνοντας κίνητρα στις αντιρρυπαντικές τεχνολογίες) αλλά και της ηλικίας τους. Το νομοσχέδιο δίνει και κίνητρα για μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για μία πενταετία και μηδενικά τέλη εγγραφής (κέρδος 150 ευρώ) για οχήματα που θα εγγραφούν και θα είναι νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας εάν ταυτόχρονα αποσυρθεί παλιό όχημα πάνω των 15 ετών. Το νομοσχέδιο, το οποίο αξίζει να σημειωθεί ότι στοχεύει στη μείωση των ρύπων από τον στόλο οχημάτων στην Κύπρο, ο οποίος παράγει το 50% των εκπομπών θερμοκηπιακών αερίων στη χώρα και εάν δεν μειωθεί σημαντικά η χώρα θα κληθεί να πληρώνει για την αγορά εκπομπών, θα συζητηθεί ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών στις 18 Ιανουαρίου, όπως εκτιμά ο πρόεδρός της Γιώργος Προκοπίου, δηλαδή στη συνεδρία της ερχόμενης Παρασκευής.

Τα πολυτελή Ι.Χ.

Τον τελευταίο μήνα φαίνεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που κατέχει ο «Π», να επηρεάστηκαν περισσότερο οι πωλήσεις καινούργιων πολυτελών αυτοκινήτων, καθώς ενόψει των αλλαγών στα τέλη κυκλοφορίας πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να αγοράσουν πολυτελή οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας ώστε να πληρώνουν χαμηλότερο τέλος κυκλοφορίας.

Διαφοροποίηση αγοράς

Εκτιμάται από εισαγωγείς αυτοκινήτων ότι με την έγκριση του νομοσχεδίου από τη Βουλή, το οποίο τιμωρεί τα ντιζελοκίνητα και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μεγάλης ηλικίας (αυτά τα οποία αγοράζουν κυρίως όσοι επιλέγουν μεταχειρισμένα λόγω χαμηλής τιμής και έκπτωσης στη φορολογία), αλλά καταργεί και τις στρεβλώσεις λόγω της κατάργησης του φόρου κατανάλωσης, η αγορά θα αλλάξει προς όφελος του περιβάλλοντος και της οδικής ασφάλειας. Θα επωφεληθεί βεβαίως και το καινούργιο Ι.Χ. Παρ’ όλα αυτά εκτιμούν ότι και πάλι θα εισάγονται μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ο τομέας θα διατηρήσει ένα σημαντικό μερίδιο στην πίτα της αγοράς αυτοκινήτου, δεν θα έρχονται ωστόσο μεγάλης ηλικίας αυτοκίνητα –τα οποία ξεφορτώνονται άλλες χώρες– καθώς θα καλούνται να πληρώνουν μεγαλύτερα τέλη κυκλοφορίας. Οι καταναλωτές θα προτιμούν τα ελαφρώς μεταχειρισμένα, τα οποία αξίζει να σημειωθεί είναι και πιο σύγχρονης τεχνολογίας και συνεπώς συνεισφέρουν και στη μείωση των ρύπων και στην οδική ασφάλεια καθώς διαθέτουν συστήματα όπως αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος κ.λπ.