Κανονικά προχωρεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, μετά και την αποδοχή του αιτήματος του φορέα υλοποίησης ΑΔΗΜΕ για αλλαγή του τρόπου καταβολής των 1,4 δισ. ευρώ προς τη γαλλική εταιρεία Nexans που κατασκευάζει το καλώδιο. Πιο συγκεκριμένα, το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζεται στα 1,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 δισ. αφορά την έρευνα βυθού, την κατασκευή και πόντιση του καλωδίου.
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του «Π», ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου εξήγησε ότι ο φορέας υλοποίησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, είχε δύο επιλογές αναφορικά με το μεγαλύτερο συμβόλαιο του έργου, ύψους 1,4 δισ., που αφορά το καλώδιο.
«Μέσα σε αυτό το μεγάλο συμβόλαιο του 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ υπάρχει ρήτρα, είτε για πλήρη εφαρμογή του συμβολαίου, δηλαδή να προχωρήσει το καλώδιο κανονικά και να αναλάβει ο φορέας υλοποίησης την ευθύνη των 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, και υπάρχει και μια εναλλακτική επιλογή, την οποία τελικά επέλεξε ο φορέας υλοποίησης, που είναι να πληρώνεται το έξοδο, οποιοδήποτε έξοδο γίνεται από τη συγκεκριμένη εταιρεία (ΝΕΧΑΝS), είτε για έρευνα βυθού, είτε για κατασκευή καλωδίου, σε μηνιαία βάση, ώστε να συνεχιστούν οι εργασίες», ανέφερε ο Γιώργος Παπαναστασίου.
Επεσήμανε, ωστόσο, ότι ο λόγος για τον οποίο ο Φορέας Υλοποίησης δεν έχει δώσει ακόμη την εντολή για πλήρη εφαρμογή του συμβολαίου, η οποία θα σημαίνει ότι αναλαμβάνει αμέσως την ευθύνη και το ρίσκο για ολόκληρο το έργο, είναι ότι υπάρχουν εκκρεμότητες, όπως είναι η τελική δομή και το μετοχικό σχήμα της εταιρείας, η απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για παραχώρηση δανείου προς τον Φορέα Υλοποίησης, ο οποίος έχει αιτηθεί δάνειο ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Εκκρεμεί επίσης η απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου. Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας, «εντός Νοεμβρίου αναμένεται η πρώτη ενημέρωση του υπουργείου μας από τον συμβουλευτικό οίκο αναφορικά με τα αποτελέσματα δέουσας επιμέλειας που του έχουμε ζητήσει και της εξέτασης της μελέτης κόστους-οφέλους την οποία μας είχε υποβάλει επικαιροποιημένη τον Ιούλιο του 2024 φορέας υλοποίησης ΑΔΜΗΕ».
Το έργο προχωρεί στη βάση της επιλογής για πληρωμή του κόστους σε μηνιαία βάση, η οποία προνοείται και από το συμβόλαιο, σημείωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «ήδη κατασκευάστηκαν πολλά χιλιόμετρα καλωδίου στα δύο εργοστάσια της γαλλικής εταιρείας (NEXANS), εκ των οποίων το ένα βρίσκεται στη Νορβηγία και το άλλο στην Ιαπωνία. Επίσης, οι έρευνες βυθού προχωρούν με δύο πλοία. Το ένα έχει ξεκινήσει από την Κύπρο και το άλλο από την Κρήτη».
Επενδυτικό ενδιαφέρον
Παράλληλα, αυξάνεται με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, και το επενδυτικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, με τον υπουργό Ενέργειας να εκφράζει τη θέση ότι πέραν του αμερικανικού ταμείου επενδύσεων, υπάρχουν και άλλα επενδυτικά ταμεία τα οποία εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Υπάρχουν Γάλλοι, Ισραηλινοί, καθώς και επενδυτές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. «Όλοι αυτοί αναμένουν την επίλυση των εκκρεμοτήτων ώστε να μπορέσουν να εκδηλώσουν επίσημα το αίτημά τους για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο και στη χρηματοδότηση του έργου», σημείωσε ο Γιώργος Παπαναστασίου.
Τερματικό και «Προμηθέας»
Στο μεταξύ, σε ό,τι αφορά το έτερο μεγάλο έργο, αυτό του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό, ο υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι η πλωτή μονάδα φυσικού αερίου «Προμηθέας» που βρίσκεται στην Κίνα, αναμένεται ότι θα αποπλεύσει από τη Σανγκάη στις αρχές Δεκεμβρίου.
«Γίνεται προετοιμασία του πλοίου αυτή τη στιγμή. Έχει επιλεγεί η εταιρεία η οποία θα τοποθετήσει το προσωπικό στο πλοίο για να το μεταφέρει στον προορισμό του», ανέφερε.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κυπριακή πλευρά εξετάζει τις επιλογές της σε σχέση με το τερματικό, στο οποίο θα καταλήξει και θα ρίξει άγκυρα ο «Προμηθέας» μέχρι την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό (προβλήτα και χερσαίο μέρος). «Μελετώνται δύο προορισμοί αυτή τη στιγμή», είπε ο υπουργός, αποφεύγοντας να αναφερθεί συγκεκριμένα, αν και σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Π», το πιο πιθανό σενάριο είναι να αγκυροβολήσει σε τερματικό, είτε της Ελλάδας είτε της Αιγύπτου.
«Υπάρχουν πολλά τερματικά που θέλουν να φιλοξενήσουν το συγκεκριμένο πλοίο, όχι μόνο για την πιστοποίησή του αλλά και για τη χρήση του. Αυτό το πλοίο είναι ελκυστικό πλέον για πολλές χώρες. Εμάς, το τι μας ενδιαφέρει είναι πρώτα η πιστοποίηση. Η χρήση είναι απλώς για να μην μείνει το πλοίο σε αχρησία και να πάθει ζημιές», επεσήμανε ο υπουργός.
Το αντίτιμο για τη χώρα που θα αξιοποιεί το κυπριακό πλοίο στο τερματικό της μέχρι την ολοκλήρωση του κυπριακού τερματικού θα αποφασιστεί, σύμφωνα με τον υπουργό, στο πλαίσιο μιας εμπορικής συμφωνίας, η οποία θα περιλαμβάνει και την πιστοποίηση αλλά και τη χρήση του έργου. Η πιστοποίηση της πλωτής μονάδας ενδέχεται να στοιχίσει άλλα περίπου 2-3 εκατ. ευρώ, ωστόσο, σύμφωνα με τον υπουργό, με την πιστοποίησή του η αξία του πλοίου θα ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, γεγονός που δεν καθιστά τα επιπλέον 2-3 εκατ. ευρώ (αν χρειαστούν) αποτρεπτικό ποσό.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.