Η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, δηλαδή του επικεφαλής του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσεως, εισηγείται η κυβέρνηση προκειμένου να απαντήσει στις ανησυχίες για την προστασία της πρώτης κατοικίας και των δανειοληπτών. Ο «Π» παρουσιάζει σήμερα τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από τράπεζες και εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων, αλλά και από βουλευτές κομμάτων της συμπολίτευσης. Με τη διαβούλευση να είναι σε εξέλιξη, στο τραπέζι παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο παράτασης, πέραν της 31ης Οκτωβρίου, της εθελοντικής αναστολής εκποιήσεων πρώτων κατοικιών αξίας έως 350.000 ευρώ.
Το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:
Τα τερματισμένα δάνεια
Διορισμός διαμεσολαβητή
Τα παράπονα
Δικαιοδοσία Επιτρόπου
Ο Επίτροπος δεν επιλαμβάνεται καταγγελίας:
(α) Για την οποία, κατά την ημέρα υποβολής αυτής, είχε ήδη εκδοθεί απόφαση για ζητήματα της υποκείμενης της καταγγελίας διαφοράς που επηρεάζουν την επί της ουσίας εξέταση της καταγγελίας από δικαστήριο της Δημοκρατίας ή ευρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία για την εξέταση της ίδιας καταγγελίας ή ζητημάτων της υποκείμενης της καταγγελίας διαφοράς που επηρεάζουν την επί της ουσίας εξέταση της καταγγελίας:
Νοείται ότι ο Επίτροπος δύναται να επιλαμβάνεται καταγγελίας η οποία παραπέμπεται σε διαμεσολάβηση δυνάμει των προνοιών του άρθρου 15 του περί Ορισμένων Θεμάτων Διαμεσολάβησης σε Αστικές Διαφορές Νόμου ή
(β) για την οποία, κατά την κρίση του Επιτρόπου, δεν υπάρχει βάση για την υποβολή παραπόνου ή
(γ) η οποία κατά την ημερομηνία υποβολής της εξετάζεται ή έχει εξεταστεί προηγουμένως από άλλον φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών ή από δικαστήριο.
Το συμβούλιο
Αλλάζει η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου και δεν θα εκπροσωπούνται τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες παροχής επενδυτικών υπηρεσίες οι οποίες χρηματοδοτούν τη λειτουργία του Φορέα. Ο Φορέας προτείνεται να διοικείται από επταμελές συμβούλιο, το οποίο απαρτίζεται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο και πέντε άλλα μέλη που διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο κατόπιν σύστασης της εκάστοτε αρμόδιας αρχής προς τον υπουργό Οικονομικών, ως ακολούθως:
(α) Στη θέση του προέδρου και του αντιπροέδρου εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών και ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας αντίστοιχαˑ και
(β) στη θέση των υπόλοιπων πέντε (5) μελών του συμβουλίου διορίζονται: ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, ένας εκπρόσωπος της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, και ένας εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών.
Ο βοηθός
Διευρύνεται ο ρόλος του βοηθού Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, ο οποίος βοηθά τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο στην άσκηση των αρμοδιοτήτων, εξουσιών και καθηκόντων του κατά τρόπο ως ήθελε εκάστοτε αποφασίσει το συμβούλιο κατόπιν διαβούλευσης με τον Επίτροπο, αναλαμβάνει την εσωτερική οργάνωση του προσωπικού του Φορέα και εκτελεί οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα τα οποία ανατίθενται σε αυτόν δυνάμει του παρόντος νόμου. Ο βοηθός Επιτρόπου εξετάζει παράπονα το ύψος των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των €50.0000. Παράπονο σε υπόθεση μεταξύ €50.001 έως €100.000 εξετάζεται από τον Επίτροπο. Αν ξεπερνά τις €100.001, εξετάζεται από τον Επίτροπο και το βοηθό Επίτροπο, οι οποίοι αποφαίνονται από κοινού επί του παραπόνου.
Τα επόμενα βήματα
Δεν έχει γίνει ακόμη σαφές αν όλα τα παραπάνω αρκούν για να κλείσει το κεφάλαιο «εκποιήσεις». Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις «ανοίγει» το εύρος των αρμοδιοτήτων του Επιτρόπου και οι δυνατότητες ορισμού διαμεσολαβητή, καλύπτοντας και την επαγγελματική στέγη και παρέχοντας μια δεύτερη ευκαιρία σε τερματισμένα δάνεια.
Βουλευτές και κόμματα φαίνεται να μην είναι ικανοποιημένοι και ζητούν κάτι παραπάνω, το οποίο το Υπουργείο Οικονομικών δεν είναι διατεθειμένο να δώσει. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του υπουργού Οικονομικών, Μάκη Κεραυνού, στην κοινοβουλευτική επιτροπή Οικονομικών στις αρχές της εβδομάδας για την ανάγκη να παραμείνει σταθερό το νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Προβληματισμός επικρατεί και στην πλευρά των τραπεζών και εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων, καθώς βλέπουν μια μεγάλη διεύρυνση και υπερεξουσίες στον θεσμό του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου. Πάντως, υπάρχει μια άποψη στον χώρο των τραπεζών για αποδοχή της κυβερνητικής πρότασης για να κλείσει το θέμα. Πολιτικά, όμως, το πρόβλημα δεν είναι οι τράπεζες, αλλά να πειστούν οι κοινοβουλευτικές ομάδες των συγκυβερνώντων κομμάτων.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι το κείμενο που ετοίμασε ανταποκρίνεται στην κοινή δήλωση των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση, ΔΗΚΟ, ΔΗΠΑ, ΕΔΕΚ, με την οποία έθεσαν επτά προτάσεις για τη διαχείριση των ΜΕΔ. Η κοινή δήλωση και η αποδοχή της από την κυβέρνηση, σε συνδυασμό με το εθελοντικό πάγωμα των εκποιήσεων πρώτων κατοικιών αξίας έως 350.000 ευρώ μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, έδωσε διέξοδο στην πολιτική κρίση που πυροδότησε πρόταση νόμου η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε μαζικές αναστολές εκποιήσεων.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.