Οι θερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν το περασμένο Σάββατο σε μια συγκυρία που δεν αποδείχθηκε ευνοϊκή για καταναλωτές και λιανοπωλητές. Παράγοντες της αγορά εκτιμούν ότι η κατάργηση των δύο μέτρων στήριξης για τον περιορισμού των επιπτώσεων του αυξημένου κόστους της ενέργειας -η μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και η επιδότηση των λογαριασμών της ΑΗΚ- έχει τελικά επίδραση στη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Παράλληλα, αποτελεί γεγονός η στροφή των καταναλωτών σε ηλεκτρονικές ιστοσελίδες καταστημάτων άλλων χωρών (η εικόνα των δεμάτων σε αποθήκες ταχυδρομείων και εταιρειών ταχυμεταφορών είναι αποκαλυπτική της ευρείας χρήσης των διαδικτυακών αγορών), που ελλοχεύουν κίνδυνοι με τις αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας να γίνονται αποδέκτες παραπόνων.
Διστακτικότητα
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, μιλώντας στην εκπομπή «Show me the money» του Πολίτη 107, 6& 97,6 ανέφερε ότι η κίνηση στην αγορά είναι μουδιασμένη γεγονός το οποίο το απέδωσε στις πληθωριστικές πιέσεις, με το κοινό να τηρεί μια πιο συντηρητική στάση μετά την κατάργηση των δύο σημαντικών, όπως τα χαρακτήρισε, μέτρων στήριξης, της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και την επιδότηση των λογαριασμών της ΑΗΚ. Ο κ. Δρουσιώτης εκτιμά ότι μια μέση οικογένεια θα επιβαρυνθεί με ένα ποσό 45 ευρώ τον μήνα (10 ευρώ για καύσιμα και 35 ευρώ για αγορά ηλεκτρικής ενέργειας), ποσό σημαντικό για νοικοκυριά που με δυσκολία βγάζουν τις υποχρεώσεις του μήνα.
Πρόσθετα αυτή την περίοδο ο κόσμος ετοιμάζεται για τις διακοπές του και ιεραρχεί τις ανάγκες του. «Δεν βλέπω οι φετινές θερινές εκπτώσεις να προσφέρουν τα προσδοκώμενα οφέλη σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά», είπε ο κ. Δρουσιώτης. Επιπλέον, σχολιάζει ότι επιβαρυντικά στον θεσμό λειτουργεί η μη ύπαρξη χρονικού περιορισμού στις εκπτώσεις, με αποτέλεσμα η αγορά να βρίσκεται σε ένα μόνιμο καθεστώς προσφορών.
Σε όσους πάντως θέλουν να αξιοποιήσουν τη συγκυρία της παροχής εκπτώσεων από ένα μεγάλο αριθμό καταστημάτων ο κ. Δρουσιώτης συστήνει:
Την εικόνα διστακτικότητας επιβεβαιώνει και ο γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπόρων, Μάριος Αντωνίου. Πριν την άρση των μέτρων υπήρχε περισσότερη αισιοδοξία για την κίνηση στην αγορά.
«Όταν βάζαμε τις εκπτώσεις πριν μια εβδομάδα ήμασταν πολύ αισιόδοξοι για την προσέλευση του κόσμου στα καταστήματα, όμως η άρση των επιδοτήσεων στα καύσιμα και στον ηλεκτρισμό μας δημιούργησε επιφυλάξεις και προβληματισμό», είπε.
Όπως εξήγησε, ο προβληματισμός δημιουργήθηκε λόγω του ότι η άρση των επιδοτήσεων επηρεάζει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών προς κατανάλωση ένεκα του αυξημένου προϋπολογισμού που πρέπει να διαθέσει ο καταναλωτής για καύσιμα και ηλεκτρικό.
Πρόσθεσε πως η κατανάλωση είναι συνυφασμένη με την ψυχολογία, «οι αποφάσεις δημιουργούν αρνητική ψυχολογία και αυτό δεν είναι βοηθητικό στην κατανάλωση». Αλλά, όπως επισήμανε, το πώς θα συμπεριφερθούν οι καταναλωτές θα φανεί στο τέλος αυτής της εβδομάδας.
Υπενθύμισε ότι η νομοθεσία προβλέπει πως για διάστημα 30 ημερών το προϊόν πρέπει να είναι στην ίδια τιμή. Επιπλέον, πρέπει να γίνεται σωστή αναγραφή στις τιμές των προϊόντων, να αναγράφεται η αρχική τιμή του προϊόντος, η τιμή του με την έκπτωση, αλλά και το ποσοστό της έκπτωσης, «για να γνωρίζει ο καταναλωτής ακριβώς πόσο επωφελείται».
Διαδικτυακές αγορές
Εκτός από τις αγορές που γίνονται από τους καταναλωτές στα καταστήματα με φυσική παρουσία, διαδεδομένες είναι πλέον και οι ηλεκτρονικές αγορές, με πολλούς καταναλωτές να αγοράζουν προϊόντα που βρήκαν στο διαδίκτυο. Όμως, επειδή οι αγορές αυτές γίνονται απρόσωπα και χωρίς δοκιμές, πολλοί είναι αυτοί που απογοητεύονται με τις αγορές τους.
Αν ο καταναλωτής αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα με μια ηλεκτρονική του αγορά τότε μπορεί να αποταθεί στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου. Το κέντρο λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ του καταναλωτή και του εμπορευόμενου, προκειμένου να επιλυθεί φιλικά μια διαφορά μεταξύ καταναλωτή και διαδικτυακού καταστήματος και να αποφευχθούν περιττά έξοδα και η ταλαιπωρία.
Όπως ανέφερε η Αναστασία Στυλιανίδου, διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Κύπρου, οι καταναλωτές που ψωνίζουν διαδικτυακά έχουν το δικαίωμα υπαναχώρησης. Δηλαδή από την ημέρα αγοράς του προϊόντος ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα αν δεν του αρέσει να το επιστρέψει στην εταιρεία σε διάστημα εντός 14 ημερών από την ημέρα αγοράς. Τα έξοδα επιστροφής όμως βαραίνουν τον καταναλωτή. Επιπρόσθετα, η εταιρεία πρέπει να επιστρέψει πίσω τα λεφτά με τον τρόπο που έχει πληρώσει ο καταναλωτής είτε με μετρητά είτε με κάρτα. Αυτό ισχύει για αγορά από Κύπρο σε ιστοσελίδες χωρών οποιασδήποτε χώρας που βρίσκεται εντός ΕΕ.
Τα περισσότερα παράπονα αφορούν το δικαίωμα υπαναχώρησης, πολλές εταιρείες δεν επιστρέφουν άμεσα τα χρήματα, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνουν τους καταναλωτές. Άλλα παράπονα αφορούν τη μη παράδοση των προϊόντων, δηλαδή ο καταναλωτής μπορεί να πληρώσει κανονικά για ένα προϊόν και το προϊόν να μην του σταλθεί ή να είναι απομίμηση. Αυτό συμβαίνει συνήθως με ιστοσελίδες που υπάρχουν αποκλειστικά στα social media οι οποίες όπως ανέφερε η κ. Στυλιανίδου είναι συνήθως ψεύτικες και μπορεί μετά την αγορά να μην εμφανίζεται η ιστοσελίδα.
Προστασία
Όπως ανέφερε η κ. Στυλιανίδου για προστασία από ψεύτικες ιστοσελίδες υπάρχει η εισήγηση να γίνεται αναζήτηση για σχόλια (reviews) που μπορεί να γράφουν άλλοι καταναλωτές. Επιπλέον, πρέπει να γίνεται αναζήτηση για βιογραφική διεύθυνση της ιστοσελίδας, στην οποία πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός εγγραφής της, το τηλέφωνο και να υπάρχει φόρμα υποβολής παραπόνων.
«Εισηγούμαστε στους καταναλωτές να πληρώνουν με πιστωτική κάρτα, επειδή με αυτόν τον τρόπο υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης της συναλλαγής», είπε.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.