Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κατατεθειμένα στο κτηματολόγιο, 60,202 πωλητήρια έγγραφα και στις αρχές του Νοεμβρίου υπήρχαν 20,554 υποθέσεις εγκλωβισμένων αγοραστών, με το κτηματολόγιο να έχει διεκπεραιώσει σχεδόν το 50% από αυτές, είπε ο Υπουργός Εσωτερικών στην Επιτροπή Νομικών της Βουλής.
Ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, είπε από πλευράς του μετά από τη συνεδρία, ότι το θέμα της μεταβίβασης των τίτλων ιδιοκτησίας ακίνητης περιουσίας «αποτελεί ορόσημο» στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΣΑΑ).
Ο κ. Πετρίδης, όπως και ο Υπουργός Εσωτερικών, Νίκος Νουρής είχαν κληθεί από την Επιτροπή Νομικών να παραστούν στη συζήτηση για τον περί Πώλησης Ακινήτων τροποποιητικό νόμο, καθώς μέλη της είχαν εκφράσει ανησυχία σε προηγούμενη συνεδρία για κάποια ζητήματα που αφορούν στους εγκλωβισμένους αγοραστές.
Ο κ. Νουρής, μιλώντας κατά τη συνεδρία σημείωσε, ακόμη, ότι υπάρχουν 7,500 υποθέσεις τίτλων που δεν περιμένουν ότι θα εκδοθούν ποτέ γιατί υπάρχουν πολύ σοβαρές παρατυπίες, επισημαίνοντας ότι από τις περίπου 10,000 που παραμένουν εγκλωβισμένοι τίτλοι, αν υπολογιστεί ότι υπάρχουν οι 7,500 υποθέσεις που είναι «εξόχως προβληματικοί», «το πρόβλημα ουσιαστικά συρρικνώθηκε».
Στα συνεδρία συμφωνήθηκε όπως συζητηθούν κάποια τεχνικά ζητήματα μεταξύ των Υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών και εκπροσώπων των κομμάτων μέσω των μελών τους στην Επιτροπή, πριν σταλεί για ψήφιση το νομοθέτημα στην Ολομέλεια.
Στην αρχική του τοποθέτηση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Νίκος Τορναρίτης, είπε ότι μέλη εξέφρασαν επιφυλάξεις όσον αφορά στη συνταγματικότητα προνοιών του νομοσχέδιου και δεδομένου ότι η Επιτροπή αναγνωρίζει τη σοβαρότητα του θέματος, καθώς η ψήφιση του είναι αναγκαία για την εκταμίευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, κρίθηκε αναγκαία η παρουσία των δύο Υπουργών.
Ο κ. Πετρίδης, σε δηλώσεις του μετά την συνεδρία είπε ότι θεωρεί ότι έγινε μια καλή συζήτηση και ότι τέθηκαν κάποια τεχνικά θέματα και υπάρχει η διάθεση από πλευράς Υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών να δουν κάποιες λεπτομέρειες «που ευλόγως τέθηκαν από τους βουλευτές ώστε να ψηφιστεί το νομοσχέδιο και να συναντήσουμε και το ορόσημο του ταμείου Ανάκαμψης».
Σημείωσε ότι είναι «ένα αρκετά σημαντικό νομοσχέδιο», με το οποίο δημιουργείται μηχανισμός διαφύλαξης των συμφερόντων των αγοραστών ακίνητης περιουσίας, διασφαλίζοντας εκ των προτέρων ότι η μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας θα εκτελεστεί άμεσα και μόλις ο αγοραστής εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Τα τελευταία 50 χρόνια, πρόσθεσε, «οι κακές πρακτικές που ακολουθούνταν από τους επιχειρηματίες ανάπτυξης γης και από τις τράπεζες, κορυφώθηκαν με την εμπειρία του 2015 και τη δημιουργία χιλιάδων εγκλωβισμένων αγοραστών, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί η Βουλή των Αντιπροσώπων να νομοθετήσει για να τους απεγκλωβίσει».
«Θεωρήσαμε ως Κυβέρνηση ότι είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να αποτρέψουμε την επανάληψη αυτής της κατάστασης», είπε, προσθέτοντας, πως ετοιμάστηκε το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, το οποίο έτυχε διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκομένους και έτυχε, επίσης, νομοτεχνικού ελέγχου και σκοπός του οποίου είναι η διασφάλιση ότι το έργο θα ολοκληρωθεί, ότι η υποθήκη της τράπεζας θα εξαλειφθεί και ότι τα συμφέροντα του αγοραστή σε σχέση με την έκδοση τίτλου, χωρίς υποθήκη, θα κλειδώσουν.
Εξήγησε πως αυτό θα επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους όπως, εάν το έργο του επιχειρηματία ανάπτυξης γης, είναι υποθήκη στην Τράπεζα, ο πωλητής θα πρέπει να ενημερώσει σχετικά τον αγοραστή. Σταδιακά και ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών του έργου, ολόκληρο το ποσό της πώλησης, θα πρέπει να κατατεθεί από τον αγοραστή στην τράπεζα, στον λογαριασμό του πωλητή ντιβέλοπερ.
Η Τράπεζα, είπε, με τα κεφάλαια του ντιβέλοπερ, την χρηματοδότηση από την τράπεζα και τα λεφτά από την πώληση, θα διασφαλίζει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί, ενώ θα δεσμεύεται εγγράφως προς τον αγοραστή ότι με την κατάθεση ολόκληρου του ποσού θα απαλλάσσει το έργο από την υποθήκη της.
Ο κ. Πετρίδης είπε ότι σε περίπτωση αθέτησης της τράπεζας στις δεσμεύσεις της, θα επεμβαίνει ο Διευθυντής Κτηματολογίου και θα απαλλάσσει το ακίνητο από την υποθήκη.
«Αυτή η διαδικασία συνάδει με τις καλές πρακτικές που ακολουθούν και άλλες χώρες και είναι σύμφωνα με Οδηγία της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου», πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι μόνο έτσι θα μπορεί να διασφαλιστεί ότι το σύνολο των χρημάτων του αγοραστή θα χρησιμοποιηθούν για το έργο για το οποίο ο αγοραστής πληρώνει τα χρήματα του και δεν θα έχουμε ξανά φαινόμενα ημιτελών έργων, όπως στο παρελθόν, με θύματα τους ίδιους τους αγοραστές/καταναλωτές.
Υπενθύμισε ότι το θέμα της μεταβίβασης των τίτλων ιδιοκτησίας ακίνητης ιδιοκτησίας «αποτελεί ορόσημο» στο ΣΑΑ της Κυπριακής Δημοκρατίας στη μεταρρύθμιση «Στρατηγική για την αντιμετώπιση ανεπαρκειών του συστήματος τίτλων ιδιοκτησίας».
Ο Υπουργός Εσωτερικών, Νίκος Νουρής, στη δική του τοποθέτηση κατά τη συνεδρία σημείωσε ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή κατατεθειμένα στο κτηματολόγιο, 60,202 πωλητήρια έγγραφα και ότι στις αρχές του Νοεμβρίου υπήρχαν 20,554 υποθέσεις εγκλωβισμένων αγοραστών με το κτηματολόγιο να έχει διεκπεραιώσει σχεδόν 50% από αυτές.
Είπε ακόμη ότι υπάρχουν 7,500 υποθέσεις τίτλων που δεν περιμένουν ότι θα εκδοθούν ποτέ γιατί υπάρχουν πολύ σοβαρές παρατυπίες, σημειώνοντας ότι, από τις περίπου 10,000 που παραμένουν εγκλωβισμένοι τίτλοι, αν υπολογιστεί ότι υπάρχουν οι 7,500 υποθέσεις που είναι «εξόχως προβληματικοί», «το πρόβλημα ουσιαστικά συρρικνώθηκε».
Είπε ακόμη ότι δεν θεωρούν ότι υπάρχει θέμα συνταγματικότητας.
Σε παρατήρηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Ανδρέα Πασιουρτίδη, για το ενδεχόμενο μια τράπεζα να αρνηθεί να εκδώσει τίτλο σε κάποιο αγοραστή, είπε ότι δεν υπάρχει κάποια ασφαλιστική δικλείδα γι’ αυτό όμως, δεν υπάρχει ένδειξη μέχρι σήμερα από κανένα τραπεζικό ίδρυμα τέτοιας συμπεριφοράς, σημειώνοντας ότι δεν έχει λόγο να το κάνει. Είπε ότι δεν θεωρεί ότι αυτό είναι από τα μεγαλύτερα προβλήματα, καθώς δεν έχει λόγο μια τράπεζα να μην προχωρήσει να εκδώσει τον τίτλο.
Το μόνο σημείο το οποίο τους προβλημάτισε, είπε, είναι η θέση για την κατάθεση του συνόλου του ποσού, του 100% του συνόλου του ποσού, και εάν και κατά πόσον θα πρέπει να πάει στο 100% η να μείνει ένα μικρό ποσοστό, το οποίο απλώς θα είναι για την έκδοση του τίτλου για να υπάρχει μία δέσμευση από την πλευρά του πωλητή.
Ο Διευθυντής του Κτηματολογίου Ελλίκος Ηλία, διευκρίνισε ότι αυτό που επιχειρείται με το παρόν νομοσχέδιο είναι η τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας και ότι ισχύει ο Νόμος περί ειδικής εκτέλεσης, η οποία, όπως είπε, πρέπει να είναι το έσχατο μέτρο που πρέπει να παρθεί σε μια διαδικασία αγοραπωλησίας.
Είπε ότι εισάγονται δύο νέες παράμετροι, που προστατεύουν περαιτέρω τους αγοραστές, καθώς με τις τροποποιήσεις επιτυγχάνεται, «καθαρό οικόπεδο» για να γίνει η ανάπτυξη, «χωρίς βάρη τα οποία θα μετακυλιστούν στους ανυποψίαστους αγοραστές», αλλά και ότι τα χρήματα που δίνουν οι αγοραστές για συγκεκριμένη ανάπτυξη, να μην δίνονται αλλού από τον επαγγελματία ανάπτυξης γης. Πρόσθεσε ότι δεν θα είναι εύκολο να τα χρησιμοποιεί για άλλη επένδυση, σημειώνοντας ότι αυτά είναι σημαντικά στοιχεία και ότι δεν είναι τυχαίο ότι μπήκε στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και παρακάλεσε τη Βουλή να το ψηφίσει.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο κ. Πετρίδης, αντέδρασε έντονα σε εισηγήσεις του εκπροσώπου του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Ανάπτυξης Γης για αλλαγές στην πρόταση, που είναι αναγκαίες όπως είπε, για αγοραστές από το εξωτερικό αλλά και για Κύπριους αγοραστές, «για να μην τρομοκρατηθούν». Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου είπε ότι έχουν ετοιμάσει μια «συγκεραστική πρόταση», σύμφωνα με την οποία το ποσοστό της υποθήκης να εξαρτάται από το ποσοστό συνιδιοκτησίας πλέον 20%, το οποίο είπε καλύπτει πλήρως τις τράπεζες και εξασφαλίζει και τον αγοραστή από την αρχή. Ζήτησαν επίσης, μεταξύ άλλων, όπως το πιστοποιητικό με τα εμπράγματα βάρη να μην περιλαμβάνει τα κατατεθειμένα συμβόλαια.
Ο κ. Πετρίδης είπε ότι διαφωνεί πλήρως με τις θέσεις του Συνδέσμου, λέγοντας ότι αυτά που ζητούν «είναι απαράδεκτα» και σημειώνοντας ότι δεν πήγαν στην Επιτροπή για να κάνουν νέα διαβούλευση μαζί τους.
Ο κ. Τορναρίτης είπε στο τέλος της συνεδρίας ότι θα αναμένουν να σταλεί άτυπα το κείμενο στην Επιτροπή όπου τα Υπουργεία θα μπορούν να συνεννοηθούν με εκπρόσωπους κάθε κόμματος για κάποια σημεία.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.